Visa fullständig version : Protein som vegan?
lemurkungen
2012-01-02, 20:56
Har varit vegan i 3 år, och inte haft problem med att få i mig för lite av något. Äter alltså inte mjölk, ägg, kött eller något annat från djurriket.
Däremot börjar jag idag deffa, och känner att jag har svårt att få i mig tillräckligt mycket protein i förhållande till ett lågt kcal-intag.
Är min första deff, och jag har inte mycket erfarenhet av att räkna kalorier, så kanske har tänkt fel någonstans? Ser det orimligt ut?
Dagen har inte varit optimal pga att jag sov länge, etc, men har sett ut såhär:
Frukost: Havregrynsgröt m. russin. 6g protein 200 kcal
Mellanmål: 1 Avokado & Några dadlar. 4.3g protein 344 kcal (blev lite högt med kalorier)
Lunch: Gröna linser, stekt tofu, tomat och morot. 22.5g protein 258kcal
Mellanmål: Te (var verkligen inte hungrig)
Middag: 4 st falafel, couscous och grönsaksgryta. 12.9g protein 317 kcal.
+
proteinshake 14g protein 87 kcal
(ska nu köra ett relativt kort styrketräningspass eftersom dagen blev lite sen, sen köra mer proteinshake, alltså ännu en på 14g protein/87 kcal)
När dagen är slut kommer jag alltså ha fått i mig omkring 75g protein och 1300 kcal.
Kan hända att jag försöker få i mig lite nötter eller annat, men vill inte gå för högt med kalorierna.
Vill helst bara ha seriösa tips och svar. Tänker absolut inte sluta vara vegan.
Tack på förhand! :)
mysglenn
2012-01-02, 21:11
skaffa sojaproteinpulver?
jag åt 98gram protein bara till frukost :D
machine gun
2012-01-02, 21:37
Textruerat sojaprotein är en bra vegansk proteinkälla som heller inte är alltför blodigt dyr. Mättar rätt bra också, så funkar bra under deff.
klupknum
2012-01-03, 06:28
Seriöst svar, sluta vara vegan, det är emot naturen.
Annars gröt, sojamjölk, bröd, bönor, tofu, mandlar, ris, spenat, jordnötssmör.
Kör GOMAD med sojamjölk vet jag, borde lösa dina problem.
mysglenn
2012-01-03, 09:36
mycket protein i spenat har jag hört
Briljant svar. Du måste ha svar på många frågor. *rolleyes*
Börja ät en bättre middag till att börja med.
Som redan sagts, använd TVP, texturerat sojaprotein. Eller koka sönder linser och ha en skvätt sojagrädde i och använd som sås till det du äter. Ha en vana att slänga i bönor/linser i det mesta du äter. Gör du en gryta, släng i linser eller bönor tillsammans med tofu/TVP, eller annat protein. 4 falaflar kommer du inte långt på. Se till att inte fylla ut måltiden med kolhydrater utan släng ihop med den proteinmängd du eftersträvar och fyll sedan på med kolhydrater(m.m).
Vill du få i dig tillräckligt med protein får du som alla andra helt enkelt börja bli hungrig. Syftar på det du skrev med ditt mellanmål. Du kan inte få i dig tillräckligt och samtidigt äta som en sparv.
Jag har gått upp 10kg på några år nu och samtidigt legat på en ganska stadig fettnivå och har varit vegan i hälften av mitt långa liv. Jag skrev vad jag åt i en tidigare tråd och även Morty brukar ha vettiga inlägg. Kolla in dom.
Har du mer frågor, så kör på.
Quinoa är mycket bra, men kan vara svårt att hitta det billigt.
HookersUnited
2012-01-03, 10:50
Torkade sojastrimlor/färs/medaljonger och allt vad det finns. Okej pris och hyggligt med protein.
collieweed
2012-01-03, 11:11
Lånar tråden lite. Vilken av alla grönsaker har högst proteinvärde och hur mycket?
mysglenn
2012-01-03, 11:13
Lånar tråden lite. Vilken av alla grönsaker har högst proteinvärde och hur mycket?
vad är proteinvärde och vad menar du med grönsak? Får baljväxter vara med där?
lemurkungen
2012-01-03, 11:55
Briljant svar. Du måste ha svar på många frågor. *rolleyes*
Börja ät en bättre middag till att börja med.
Som redan sagts, använd TVP, texturerat sojaprotein. Eller koka sönder linser och ha en skvätt sojagrädde i och använd som sås till det du äter. Ha en vana att slänga i bönor/linser i det mesta du äter. Gör du en gryta, släng i linser eller bönor tillsammans med tofu/TVP, eller annat protein. 4 falaflar kommer du inte långt på. Se till att inte fylla ut måltiden med kolhydrater utan släng ihop med den proteinmängd du eftersträvar och fyll sedan på med kolhydrater(m.m).
Vill du få i dig tillräckligt med protein får du som alla andra helt enkelt börja bli hungrig. Syftar på det du skrev med ditt mellanmål. Du kan inte få i dig tillräckligt och samtidigt äta som en sparv.
Jag har gått upp 10kg på några år nu och samtidigt legat på en ganska stadig fettnivå och har varit vegan i hälften av mitt långa liv. Jag skrev vad jag åt i en tidigare tråd och även Morty brukar ha vettiga inlägg. Kolla in dom.
Har du mer frågor, så kör på.
Håller med om att middagen borde sett annorlunda ut, dock blev det så eftersom vi käkade finmiddag med familjen.
Hittade igår kväll när jag var och handlade att vegos "kycklingbitar" ligger på 136 kcal / 28g protein, så pressade i mig 100g sånt + en till shake, kom upp i 100g protein 1400 kcal allt som allt igår :)
tack för tipset med överkokta linser!
kom på lite egna grejer under kvällen igår efter jag skrivit och ska satsa på det idag. skriver lite här sen om allt flöt bra!
(kört 1 shake till gröten imorse, och det blev 6g + 14g, samt tänker nog få i mig 100g sojabönor + 100g kyckling till lunch, vilket kommer bli 34g + 28g. tror det löser sig! :) )
Håller med om att middagen borde sett annorlunda ut, dock blev det så eftersom vi käkade finmiddag med familjen.
Hittade igår kväll när jag var och handlade att vegos "kycklingbitar" ligger på 136 kcal / 28g protein, så pressade i mig 100g sånt + en till shake, kom upp i 100g protein 1400 kcal allt som allt igår :)
tack för tipset med överkokta linser!
kom på lite egna grejer under kvällen igår efter jag skrivit och ska satsa på det idag. skriver lite här sen om allt flöt bra!
(kört 1 shake till gröten imorse, och det blev 6g + 14g, samt tänker nog få i mig 100g sojabönor + 100g kyckling till lunch, vilket kommer bli 34g + 28g. tror det löser sig! :) )
Japp, Veggos kycklingbitar är några av mina favoriter. :)
Vad kör du för shake förresten? När jag kör min shake får jag i mig ca 50g. Det är visserligen två skopor á 25g så det blir ganska mycket vätska.
Fishtank
2012-01-03, 12:13
Vad är det för någon shake du tar?
Då de flesta proteinpulver görs på Mjölkprotein.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Eaa :)
Om inte annat som reserv.
Vad gäller dieten så är det ingen skillnad på den och någon annan diet. Börja med det som du har svårast att få i dig och fyll den kvoten. Sen justerar du de livsmedlen efter vad du äter i övrigt.
T ex om du matar in en vanlig måltid och ser att den ger för lite protein så kolla på vad som ger mest protein i förhållande till kalorierna och öka det tills du får så mycket protein du vill. Sen lägger du till övriga livsmedel och får en överblick över var du hamnar protein och kalorimässigt och kan justera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.