handdator

Visa fullständig version : Basinköp av kosttillskott

torach
2012-01-02, 20:19
Hejsan,

Efter några år som student där träning har ersatts med fester och annat osunt är det nu dags att komma tillbaka i form då jag gått från "vältränad" till semifet...

För att få bästa möjlig start så skulle jag vilja ha er hjälp med att beställa de mest väsentliga kosttillskotten som kan förbättra möjligheter till ett gott resultat
Jag skulle uppskatta om ni rangordnade 3-4 st med en kort motivation till varje.

Vad jag har förstått är whey-100 något som många talar sig varmt om, stämmer detta?

Jag förstår givetvisatt alla tillskott är mer eller mindre bra till nåt men ni förstår säkert vad jag menar =)

Hälsningar
Andreas

z_bumbi
2012-01-02, 20:24
Protein om man inte får i sig nog med protein från kosten, vassleisolat om man är laktosintolerant men då funkar också kasein samt vissa blandprotein. Pris, proteinhalt och smak avgör.

Omega-3 t ex fiskolja, om man inte får i sig nog med omega-3 från maten.

Sen kan man lägga till kreatinmonohydrat och koffein (i någon form) för att få några reps mer och/eller bli lite piggare under passen.

Crocker
2012-01-02, 20:28
1. Whey 80, välj det billigaste på marknaden. :) Bra kring träning och för att höja intaget av protein, begränsa dig till 20g/gång.
Eller om dagens proteinintag är relativt högt så rekommenderar jag istället EAA som du kan läsa om på forumets FAQ om EAA. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561)
Kom ihåg ang. EAA, att du kan räkna dubbla mängden protein i ditt dagliga intag.
Säg att du stoppar i dig 10g EAA efter träningen så kan du räkna det som 20g i dagens intag.

2. Kreatinmonohydrat, prestationshöjande under perioder. 5g/dag 3-4 veckor. Läs mer här på forumets FAQ om kreatin. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194)

3. Omega 3 om du inte äter fisk ofta.

4. Koffein/PWO för att bli pigg. Välj själv, men dyrare är inte alltid bättre.

5. D-vitamin under vintern. Högdoserad 1000-2500 I.E/dag.

torach
2012-01-02, 20:33
Tack för det snabba svaret!
De tre sakerna du tipsade om sa även en kompis som kan endel om detta så det verkar betryggande.
Att blanda dessa med "ökad fettförbränningstabletter" är det något att rekommendera? Känns nästa lite för hokuspokus eller är det flera som har goda erfarenheter av det?

torach
2012-01-02, 20:36
Ahh, det är alltså ingen större skillnad mellan 80 & 100 förutsom priset? =)
Tar till mig även dina tips och la till D-vitaminer
Ska inte vara något fel på förutsättningarna när man ger sig på detta projektet iaf hehe

vicarious
2012-01-02, 20:37
Ahh, det är alltså ingen större skillnad mellan 80 & 100 förutsom priset? =)
Tar till mig även dina tips och la till D-vitaminer
Ska inte vara något fel på förutsättningarna när man ger sig på detta projektet iaf hehe

100 är för laktosintoleranta. Onödigt dyrt om du inte har problem med laktos.

Proteinpulver och kreatin är det jag skulle råda dig att införskaffa.

Crocker
2012-01-02, 20:38
Nope, ingen större skillnad. ;)
100 har jag för mig är vänligare för laktosintoleranta.(?)
Och ja fettförbränningstabletter är bs.

torach
2012-01-02, 21:57
Får tacka för alla svar, aldrig varit med om ett forum som svarar så snabbt och OT!
Då till nästa fråga, spelar det någon roll vilket märke mm man väljer? Priserna skiljer sig ganska så mycket men man tycker ju att det borde vara mer eller mindre samma produkt

mysglenn
2012-01-02, 22:01
Får tacka för alla svar, aldrig varit med om ett forum som svarar så snabbt och OT!
Då till nästa fråga, spelar det någon roll vilket märke mm man väljer? Priserna skiljer sig ganska så mycket men man tycker ju att det borde vara mer eller mindre samma produkt

på proteinpulver så är det mest smak och löslighet i vatten som spelar in, där får man testa sig fram efter sin favorit :)

mina favoriter (body science 100% whey, och whey fx) tillhör de billigaste :)

Ska du ha kreatin, skaffa creapure - löser sig bäst i vatten!

vicarious
2012-01-02, 22:18

Jag kan varmt rekommendera forumets egna vassle. (http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html)

Annars är Whey FX och Body Science Whey också goda och prisvärda.

När det gäller kreatin så köp det billigaste monohydratet du kan hitta.

Onigiri
2012-01-02, 22:52
EAA min vän, EAA.

MathiasF
2012-01-02, 23:39
Protein om man inte får i sig nog med protein från kosten, vassleisolat om man är laktosintolerant men då funkar också kasein samt vissa blandprotein. Pris, proteinhalt och smak avgör.

Omega-3 t ex fiskolja, om man inte får i sig nog med omega-3 från maten.

Sen kan man lägga till kreatinmonohydrat och koffein (i någon form) för att få några reps mer och/eller bli lite piggare under passen.

Kasein är helmjölksprotein, sojaprotein tänker du nog på.

vicarious
2012-01-02, 23:40

Jo men kaseinpulver har oftast väldigt låg halt av laktos, precis som isolat. Därför funkar de för laktosintoleranta personer.

MathiasF
2012-01-02, 23:44
Jo men kaseinpulver har oftast väldigt låg halt av laktos, precis som isolat. Därför funkar de för laktosintoleranta personer.
Aha! *cry*

torach
2012-01-03, 21:02
Vad säger ni om resten av produkterna?
Är det något exempelvis omega 3 som är bättre än andra, samma sak med kreatin, vitamin D, koffein osv eller kan man gå på det billigare?

MathiasF
2012-01-03, 21:18
Är det något exempelvis omega 3 som är bättre än andra, samma sak med kreatin, vitamin D, koffein osv eller kan man gå på det billigare?

omega 3 olika koncentration
kreatin finns olika
vitamin d samma skit
koffein samma skit

torach
2012-01-03, 21:21
http://i42.tinypic.com/2e1ydm9.png

Är detta en bra början tror ni? Gick mkt efter folks omdömen..

MathiasF
2012-01-03, 21:32
Om jag ska va ärlig så skippa allt utom vassleproteinet om du precis ska börja träna, kanske omega-3 med om du inte äter fisk.

karlingen
2012-01-03, 21:57
1. Whey 80, välj det billigaste på marknaden. :) Bra kring träning och för att höja intaget av protein, begränsa dig till 20g/gång.
Eller om dagens proteinintag är relativt högt så rekommenderar jag istället EAA som du kan läsa om på forumets FAQ om EAA. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561)
Kom ihåg ang. EAA, att du kan räkna dubbla mängden protein i ditt dagliga intag.
Säg att du stoppar i dig 10g EAA efter träningen så kan du räkna det som 20g i dagens intag.

Varför max 20g protein per gång?

Ett tips till TS: beställ 1 kg whey-80 innan du beställer 4kg.. Smakar verkligen skit IMO.
Det finns billigare och godare protein på marknaden. Body Science Whey 100% är klart godast.

vicarious
2012-01-04, 00:22
http://i42.tinypic.com/2e1ydm9.png

Är detta en bra början tror ni? Gick mkt efter folks omdömen..

Nä. Skippa carbsen och Flameout.

Sen tycker jag du ska beställa från forumets egna shop istället för GG.

Crocker
2012-01-04, 00:47
Varför max 20g protein per gång?

Ett tips till TS: beställ 1 kg whey-80 innan du beställer 4kg.. Smakar verkligen skit IMO.
Det finns billigare och godare protein på marknaden. Body Science Whey 100% är klart godast.
Suck. Varför i helvete rekommenderar du whey 100%?

Vassle i ensam form har förmodligen en gräns där resten försvinner ut genom kroppen.

vicarious
2012-01-04, 00:48

Vassle i ensam form har förmodligen en gräns där resten försvinner ut genom kroppen.

Varför inte, det är ett jättegott och prisvärt protein? Jag tror du är förvirrad och blandar ihop olika produkter och dess namn.

hertzman
2012-01-04, 00:58

Ja, din upprördhet var nog lite missriktad här Crocker! :D

Whey 100% är verkligen både god och prisvärd.

Crocker
2012-01-04, 01:57
Ja, din upprördhet var nog lite missriktad här Crocker! :D

Whey 100% är verkligen både god och prisvärd.
Tänkte förmodligen på GG:s. :Virro

z_bumbi
2012-01-04, 08:56

Kasein är kasein. Helmjölksprotein innehåller vassle och kasein dvs samma sak som mjölk.

karlingen
2012-01-04, 09:01

Så du menar att om jag sveper en shake på 30g protein (vassle) så kommer kroppen att ta upp 20g protein och resten kommer jag antingen kissa eller bajsa ut?

Och enligt följande trådar har man spekulerat runt 30g protein. Förstår inte var du har fått just 20g protein ifrån.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111710
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147411

.

Eddie Vedder
2012-01-04, 09:06

Kanske. Men jag har då inte sett något bra stöd för det. 20 gram verkar ju dock räcka för att maximalt stimulera MPS akut men det är 20 gram protein och inte 20 gram pulver. 20 gram 80%-igt pulver ger inte 20 gram protein.

Dreas
2012-01-04, 09:13
Så du menar att om jag sveper en shake på 30g protein (vassle) så kommer kroppen att ta upp 20g protein och resten kommer jag antingen kissa eller bajsa ut?

Och enligt följande trådar har man spekulerat runt 30g protein. Förstår inte var du har fått just 20g protein ifrån.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111710
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147411

.Maximal stimulans av proteinsyntesen sker vid 15-20g vassle har jag för mig.

30g för mat, 20g för äggprotein, troligen mindre för vassle.

Är jag ute och cyklar får någon annan fylla i.

Kissa eller bajsa ut det gör du inte, då har du problem.

MathiasF
2012-01-04, 09:49

Body Science har ett missriktande namn på Whey 100%
det är ett koncentrat på ~80% protein, likvärdigt med whey-80 från GG.

vicarious
2012-01-04, 09:51
Body Science har ett missriktande namn på Whey 100%
det är ett koncentrat på ~80% protein, likvärdigt med whey-80 från GG.

Tycker inte det är lika missvisande som deras "Casein 100%". Man får ju intrycket att det ska innehålla endast kasein, men nä - det innehåller vassle också. Knas :D

Whey 100% innehåller ju faktiskt bara vassleprotein, inget annat protein. Det är nog bara för att alla någon gång har stött på Whey-100 från GG vilket är ett isolat och tror då att alla vassleprodukter med namnet 100 i sig också är isolat.

torach
2012-01-04, 11:53
Det blev whey, kreatin, Omega-3 kapslar till en början, tack ännu en gång för all hjälp

En nyfiken fråga, hur många av er jobbar med fitness och välmående och hur många har läst er till kunskapen som en hobby syssla?

Läser man runt på detta forum så känns det som hela Sverige kår av PTs mm håller till här :d

Dreas
2012-01-04, 11:54
Det blev whey, kreatin, Omega-3 kapslar till en början, tack ännu en gång för all hjälp

En nyfiken fråga, hur många av er jobbar med fitness och välmående och hur många har läst er till kunskapen som en hobby syssla?

Läser man runt på detta forum så känns det som hela Sverige kår av PTs mm håller till här :dNej, större delen av PT-kåren håller sig borta härifrån, det märks på deras inkompetens.

vicarious
2012-01-04, 11:56

Läser man runt på detta forum så känns det som hela Sverige kår av PTs mm håller till här :d

Bra val :thumbup:

De flesta här har nog läst sig till kunskapen eftersom de är intresserade. Tror det är ganska få här som faktiskt jobbar med kost och träning.

Kischen
2012-01-04, 12:13
Nej, större delen av PT-kåren håller sig borta härifrån, det märks på deras inkompetens.

:thumbup:

JJOHANSSON
2012-01-04, 12:13

Det billigare som innehåller mest mg/tablett.

Oooops, Insåg nu att det faktiskt fanns fler än en sida med kommentarer.*

Clark
2012-01-04, 12:14
Jag tar all min info från gurus på YouTube (det börjar bli rörigt nu) :hbang:

Crocker
2012-01-04, 18:39

Välkommen till den fantastiska världen kolozzeum, hoppas du trivs. *flex* :thumbup:

karlingen
2012-01-06, 21:49

Hur kommer detta sig?

Fredron
2012-01-06, 22:10
Hur kommer detta sig?

http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-175366.html

karlingen
2012-01-06, 22:53
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-175366.html

tack:thumbup: