Visa fullständig version : Förhållande mellan kalcium och magnesium
Som topic.
Strunta i RDI osv. Utan hur mycket magnesium behöver man genemot kalcium för att förhindra att kalcium försvinner ur skelettet.
2:1
3:1
4,5:1
Har försökt googla men hittar ingen bra information om det. Tacksam för svar!
Vet inte om det hjälper så mycket att veta att i kroppen finns det totalt 25 g magnesium och 50% av det i skelettet. Skelettet innehåller sedan ca 1200 g kalcium....utifrån det kan man ju räkna ut förhållandet.
Va?
Haha, det var nog dåligt förklarat av mig. För att ens kalcium ska "verka" i kroppen behövs ju magnesium för att assimileras, och då undrar jag vad förhållandet är för att kalciumet ska kunna "verka" i kroppen, så att det inte bara är där och bildar gallsten, förkalkningar eller vad det nu gör.
Hur många g magnesium för att få t.ex. x antal kalcium att verka i kroppen.
Jag kanske har fått allt om bakfoten, vad vet jag :D
Det enklaste torde vara att kolla upp hur mycket magnesium respektive kalcium man behöver och äta så att man täcker sitt behov. Skelettet är en reserv, och kroppen kommer att börja dra från den om intaget är för litet.
Edit (efter att ha sett ditt inlägg här ovan): Jag tror att du gör det mer komplicerat än vad det är. Som sagt, täck ditt magnesiumbehov, så behöver du inte fundera vidare (det är klart att du kan roa dig med att räkna ut kvoten om du vill, men det får du leka med på egen hand). Notera att kroppen inte lagrar in hur mycket som helst i skelettet, d.v.s. det lagras inte in monstermycket kalcium om du trycker i dig monstermycket magnesium. Det skulle bli alldeles för tungt att bära omkring på ett jätteskelett.
Vet inte om det hjälper så mycket att veta att i kroppen finns det totalt 25 g magnesium och 50% av det i skelettet. Skelettet innehåller sedan ca 1200 g kalcium....utifrån det kan man ju räkna ut förhållandet.
Det bildar ju en ratio på 1:96 i skelettet. Har läst någonstans att om man äter en normal mängd magnesium och för mycket kalcium kan benskörhet uppstå(trots att man bygger starkt skelett av mjölk" så förhindras upptaget på något sätt eftersom att förhållandet inte är bra mellan magnesiumet och kalciumet. Hoppas du förstår, jag skriver väldigt diffust ;)
Ja, det är rätt diffust. Nu är jag inte alls så bra på det där som jag borde vara, men att du rakt av skulle kunna äta dig till benskörhet på en kost som tillgodoser alla dina behov ... nja, jag är lite skeptisk. Däremot finns det ingen poäng med att överdosera. I benskörhetssammanhang är det väl kanske framför allt vitamin A som diskuterats. Vet man med sig att man äter en kost som innehåller extrema mängder av något livsmedel (t.ex. mjölk, kvarg) och oroar sig för vad det kan ha för effekter så kan det vara läge att försöka fasa in andra livsmedel för utspädningens skull.
(Grub och Eddie vaknar någon gång vid fem imorgon och reder ut det här ...)
Det enklaste torde vara att kolla upp hur mycket magnesium respektive kalcium man behöver och äta så att man täcker sitt behov. Skelettet är en reserv, och kroppen kommer att börja dra från den om intaget är för litet.
Edit (efter att ha sett ditt inlägg här ovan): Jag tror att du gör det mer komplicerat än vad det är. Som sagt, täck ditt magnesiumbehov, så behöver du inte fundera vidare (det är klart att du kan roa dig med att räkna ut kvoten om du vill, men det får du leka med på egen hand). Notera att kroppen inte lagrar in hur mycket som helst i skelettet, d.v.s. det lagras inte in monstermycket kalcium om du trycker i dig monstermycket magnesium. Det skulle bli alldeles för tungt att bära omkring på ett jätteskelett.
Om jag kollar RDI nu så behövs ett förhållande på 2,6:1 för kalcium och magnesium. Jag dricker väldigt mycket mjölk så det blir mycket kalcium som inte kan assimileras med den lilla mängd magnesium jag får i mig. Det leder ju till att jag har massa kalcium som bara "åker" runt i kroppen utan att kunna göra någon nytta.
(Nu kommer jag in i ett ämne jag inte förstår men) Eftersom det blir någon sorts kalcium brist då det inte kan "användas" så borde ju kalcium tas från mitt skelett och då kunna leda till benskörhet? :o
Så för mitt dagliga 2liters drickande ger mig alltså 2320mg kalcium och då måste jag ha i mig ~830mg magnesium.
Jag är inte säker på att du har fattat det där rätt. Men jag lämnar det till experterna.
Jag är inte säker på att du har fattat det där rätt. Men jag lämnar det till experterna.
Ok, väntar ivrigt på svar :)
Det bildar ju en ratio på 1:96 i skelettet. Har läst någonstans att om man äter en normal mängd magnesium och för mycket kalcium kan benskörhet uppstå(trots att man bygger starkt skelett av mjölk" så förhindras upptaget på något sätt eftersom att förhållandet inte är bra mellan magnesiumet och kalciumet. Hoppas du förstår, jag skriver väldigt diffust ;)
Jag vet inte riktigt om det stämmer det du säger men tror jag förstår varför du oroar dig eftersom att benskörhet är ganska komplext med tanke på att uppbyggand och nedbrytning av skelett hänger samman. Stimulerar man det ena dras även det andra systemet igång.
Om jag kollar RDI nu så behövs ett förhållande på 2,6:1 för kalcium och magnesium. Jag dricker väldigt mycket mjölk så det blir mycket kalcium som inte kan assimileras med den lilla mängd magnesium jag får i mig. Det leder ju till att jag har massa kalcium som bara "åker" runt i kroppen utan att kunna göra någon nytta.
Känns som komplicerat BS, man sätter inte RDI efter tycke.
Baserar du din kost på mjölk, visst.(2.3g!) är en hel massa kalcium, vart man sätter upper limit minns jag inte om det var 2 eller 2.5g med risk för att konkurrera ut mineraler.
Det du baserar ration på passar dock bra in i detta då ration via RDI är just 2.66:1.
Men om man får i sig mer kalcium räknar kanske "RDI" att man får i sig mer kalorier och voila. Mer magnesium? ;)
Sedan får man inte underskatta att även mjölk innehåller 20mg magnesium/dl.
Det är nog dock inget man behöver bry sig om ifall man inte får i sig +2g kalcium/dag.
Använder cellerna endocytos för att ta upp kalcium eller är jag ute på hal is?
Känns som komplicerat BS, man sätter inte RDI efter tycke.
Baserar du din kost på mjölk, visst.(2.3g!) är en hel massa kalcium, vart man sätter upper limit minns jag inte om det var 2 eller 2.5g med risk för att konkurrera ut mineraler.
Det du baserar ration på passar dock bra in i detta då ration via RDI är just 2.66:1.
Men om man får i sig mer kalcium räknar kanske "RDI" att man får i sig mer kalorier och voila. Mer magnesium? ;)
Sedan får man inte underskatta att även mjölk innehåller 20mg magnesium/dl.
Det är nog dock inget man behöver bry sig om ifall man inte får i sig +2g kalcium/dag.
Använder cellerna endocytos för att ta upp kalcium eller är jag ute på hal is?
Får väl sluta dricka så mycket mjölk då. *mini
Riktigt enkla proteiner och kalorier... Får begränsa mig till 1-1,5l per dag då mjölk i stort sett är den enda mejeriprodukt jag äter/dricker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.