Visa fullständig version : Spelar det någon roll vad det är för kcal? Överskott
Låt oss säga att jag lägger mig på +1000 kcal. Spelar det då någon roll vart dessa överskotts kalorier kommer ifrån? (förutsatt att jag redan fyllt/fyller mina viktiga behov).
nej, ät godis om du vill..
EDIT: så vidare du inte vill ha protein eller så..
Sheogorath
2012-01-01, 20:47
+1000 ligger du på om du går upp ungefär 1 kg i veckan. Det är en väääääldigt snabb viktuppgång. Det spelar inte så stor roll för antalet kilon om du äter keso eller godis, men det kan mycket väl vara så att du kan få bättre kroppssammansättning (d.v.s. mer muskler) om du väljer det första alternativet. Jag skulle välja sockersötat "skräp" först om jag inte kunde gå upp i vikt från bättre källor. Alla andra alternativ är nämligen bättre om man får ner det.
+1000 ligger du på om du går upp ungefär 1 kg i veckan. Det är en väääääldigt snabb viktuppgång. Det spelar inte så stor roll för antalet kilon om du äter keso eller godis, men det kan mycket väl vara så att du kan få bättre kroppssammansättning (d.v.s. mer muskler) om du väljer det första alternativet. Jag skulle välja sockersötat "skräp" först om jag inte kunde gå upp i vikt från bättre källor. Alla andra alternativ är nämligen bättre om man får ner det.
Tack för ett bra svar.
Ska inte lägga mig på 1000+ kcal, det var bara ett exempel :)
vicarious
2012-01-01, 21:01
Spelar roll gör det men visst kan du äta godis för att hamna på överskott om du får i dig skapligt med protein resten av dygnet.
Jag tror dock att resultaten skulle bli bättre om man åt mer protein istället.
mattilainen
2012-01-01, 21:03
det blir nog bättre att få i dig mer protein om du ska gå över kaloribehovet men självklart kan du ju använda godis som substitut
Sheogorath
2012-01-01, 21:09
Tack för ett bra svar.
Ska inte lägga mig på 1000+ kcal, det var bara ett exempel :)
Sen så finns hela den här biten med näringstiming också. Äter du socker under eller efter träning har det nog ingen negativ inverkan på kroppssammansättningen jämfört med andra kolhydratkällor. Godis + protein är förmodligen bättre än BARA protein efter träning eftersom halva sockermolekylen direkt kan bilda muskelglykogen. Men det skulle fortfarande inte vara bättre än samma kolhydratmängd från bröd, en bra gainer, ris eller pasta (där all kolhydrat direkt kan bilda muskelglykogen). Men man kan alltså välja sina tillfällen om man ska äta "skräp".
Sök på "fruktos" här på forumet om du vill läsa mer om varför socker kan vara problematiskt. Fruktos är den andra halvan av sockermolekylen, som inte kan bilda muskelglykogen och måste processas av levern.
Men det skulle fortfarande inte vara bättre än samma kolhydratmängd från bröd, en bra gainer, ris eller pasta (där all kolhydrat direkt kan bilda muskelglykogen).
Antar att du syftar på en gainer som inte innehåller en större mängd socker, kanske kan vara bra att definera ''en bra gainer'' :thumbup:
Sheogorath
2012-01-01, 21:40
Antar att du syftar på en gainer som inte innehåller en större mängd socker, kanske kan vara bra att definera ''en bra gainer'' :thumbup:
Jo precis. Nu kan jag inte precis minnas att jag sett någon "dålig" gainer, däremot har jag sett måltidsersättare helt baserade på fruktos som (naturligtvis) marknadsförts som "låg-GI".
prOtotype
2012-01-02, 11:29
Rent anekdotiskt så har de jag sett som genomfört mest lyckade bulkningar varit de som gjort det på mat och inte godis.
Rent anekdotiskt så har de jag sett som genomfört mest lyckade bulkningar varit de som gjort det på mat och inte godis.
Men det beror nog troligen på att man haft dålig koll på hur mycket överskott man egentligen hade, eftersom godis är såpass kaloritätt, och inte att överskottet just var ifrån godis.
prOtotype
2012-01-02, 13:33
Men det beror nog troligen på att man haft dålig koll på hur mycket överskott man egentligen hade, eftersom godis är såpass kaloritätt, och inte att överskottet just var ifrån godis.
Jag är tveksam till det. Ett överskott med fruktos när man redan har fullt med leverglykogen borde väl lättare kunna leda till akut fettinlagring än andra kalorier? Jag tänker till viss del på den studie som publicerades nyligen där de som druckit sötad läsk fått en sämre kroppssammansättning jämfört med de som konsumerat mjölk
Om man vill trycka lite godis, ska man då göra det direkt efter passet ihop med vassle och sen äta ordentligt lite senare eller vore tvärtom bättre?
Sheogorath
2012-01-02, 13:39
Jag är tveksam till det. Ett överskott med fruktos när man redan har fullt med leverglykogen borde väl lättare kunna leda till akut fettinlagring än andra kalorier?
Om man vill trycka lite godis, ska man då göra det direkt efter passet ihop med vassle och sen äta ordentligt lite senare eller vore tvärtom bättre?
Vissa (många?) kanske tycker det är godare med godis som efterrätt än tillsammans med en shake efter träning, men det borde vara fysiologiskt "säkrare" om man vill undvika de novo lipogenesis visceralt eftersom levern förmodligen i viss mån är tömd i och med träningen (glukos tas upp i musklerna från blodet under träning och som svar på detta frisätts glukos till blodbanan från leverns glykogenförråd).
prOtotype
2012-01-02, 13:46
Vissa (många?) kanske tycker det är godare med godis som efterrätt än tillsammans med en shake efter träning, men det borde vara fysiologiskt "säkrare" om man vill undvika de novo lipogenesis visceralt eftersom levern förmodligen i viss mån är tömd i och med träningen (glukos tas upp i musklerna från blodet under träning och som svar på detta frisätts glukos till blodbanan från leverns glykogenförråd).
Woohoo! Omedvetet opti :D
Jag var faktiskt i de här tankarna, även om jag inte hade koll på funktionerna. Och iom att jag bulkar så blir det ju bara äckligt med godis när man redan är tokmätt, medans det är supernice att gå runt och småsnaska efter gymmet medans man lagar maten lite som en aptitretare.
Har hört från några framgångsrika byggare att coca-cola och wienerbröd är optimalt.
En påse chips och proteinshake borde vara bättre än godis och proteinshake?
Ska du vara hälsosam tror jag du bör undvika att äta någon av dem för ofta. Ska du äta det någon gång ibland tycker jag du ska äta det du tycker är godast.
Eddie Vedder
2012-01-02, 15:58
Ja ska man välja mellan två dåliga är ju det bättre. Om du med "godis" syftar på typ colanappar och hallonbåtar. :) Näringsbristen lär dröja lite längre med chipsalternativet om vi väljer att leva på en av dem. ;)
kettlebellGuden
2012-01-02, 16:02
Ja ska man välja mellan två dåliga är ju det bättre. Om du med "godis" syftar på typ colanappar och hallonbåtar. :) Näringsbristen lär dröja lite längre med chipsalternativet om vi väljer att leva på en av dem. ;)
Varför skulle man få näringsbrist på något av dem?
Varför skulle man få näringsbrist på något av dem?
Godis, colanappar och hallonbåtar, är ju i princip bara kolhydrater? Chips innehåller ju protein,fett och kolhydrater.
kettlebellGuden
2012-01-02, 16:14
Godis, colanappar och hallonbåtar, är ju i princip bara kolhydrater? Chips innehåller ju protein,fett och kolhydrater.
So? Någon av er får gärna förklara varför det skulle ge näringsbrist när man redan har fått i sig det man behöver få i sig.
prOtotype
2012-01-02, 16:28
So? Någon av er får gärna förklara varför det skulle ge näringsbrist när man redan har fått i sig det man behöver få i sig.
Eddie skrev "om vi väljer att leva på en av dem".
King Grub
2012-01-02, 16:29
Men trådstartaren specificerar att man har täckt sina behov.
kettlebellGuden
2012-01-02, 16:33
Eddie skrev "om vi väljer att leva på en av dem".
Jag utgick från att Eddie pratade om det som TS undrade över, och att hans "leva på en av dem" enbart var för hans +1000kcal överskott med alla baser täckta.
Om jag nu har missförstått och han menade enbart leva på dem så förstår jag vad han menar. no worries.
:edit:
Kan själv tillägga att jag inte riktigt förstår vad man skulle vinna på att lägga till "bra" mat och öka proteinmängden istället för att satsa på mer goda kolhydrater.
Silencer
2012-01-02, 16:36
Det spelar roll. Ju sämre gener, desto större roll. För att spetsa det; någon som trycker tunga doser steroider kan nog grisa i sig glass och godis och ändå packa på avsevärda mängder muskler.
Det här tycker jag är ett bra riktmärke vid bulk:
Protein 2g x (kroppsvikten mätt i kg)
Fett 1g x (kroppsvikten mätt i kg)
Resterande överskott utgörs av stärkelse, kanske lite fruktos efter träning
Sheogorath
2012-01-02, 16:48
Det här tycker jag är ett bra riktmärke vid bulk:
Protein 2g x (kroppsvikten mätt i kg)
Fett 1g x (kroppsvikten mätt i kg)
Resterande överskott utgörs av stärkelse, kanske lite fruktos efter träning
:thumbup:
För övrigt: chips som alternativ till godis efter träning tycker jag är sådär. För 525 kcal chips får man i sig 50 g kolhydrat, för 525 kcal marshmallows får man i sig 124 gram. Chips är däremot bättre som kvällssnacks efter myspizzan. :D
1g fett /kilo kv är ju allmänt känt, men varför måste man upp i den mängden för att vara så... Hälsosam som möjligt? Är det för att få i tillräckligt av en viss typ av fett?
Sheogorath
2012-01-03, 11:32
1g fett /kilo kv är ju allmänt känt, men varför måste man upp i den mängden för att vara så... Hälsosam som möjligt? Är det för att få i tillräckligt av en viss typ av fett?
Har någon sagt det? :confused: Mängden fett reglerar man efter tycke och smak skulle jag säga! :) Kanske att man försöker vara mer restriktiv under viktuppgång om man vill optionanera.
vicarious
2012-01-03, 11:39
Allmänt känt?
Har någon sagt det? :confused: Mängden fett reglerar man efter tycke och smak skulle jag säga! :) Kanske att man försöker vara mer restriktiv under viktuppgång om man vill optionanera.
Allmänt känt?
"Allmänt känt" på kolo då för att förtydliga vad jag menade. Kan ju ha fel. Men nu smiter ni från varför man rekommenderar 1 gram fett per kilo kroppsvikt :(
vicarious
2012-01-03, 16:46
"Allmänt känt" på kolo då för att förtydliga vad jag menade. Kan ju ha fel. Men nu smiter ni från varför man rekommenderar 1 gram fett per kilo kroppsvikt :(
Jag antar att du syftar på det som står i deffguiden och om du kollar där så står det även varför det rekommenderas.
Eddie Vedder
2012-01-03, 17:35
Det finns ingen bevisad gränd för att det behövs. Men det är en siffra att förhålla sig till om man vill. Precis som det finns en officiell rekommendation på 30-35 procent. Och den kanske kommer ändras (eller i alla fall vidgas).
Man kan utan problem käka mindre än 1 gram/kg kroppsvikt, och ingen har ju heller påstått att den siffran är ett måste.
Tack Eddie!
Vicarious, uhm, får ta och läsa om det. Uppenbarligen har jag glömt vad som står. Tack.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.