Logga in

Visa fullständig version : Kakla badrum

Yes
2011-12-31, 14:05
Hur svårt är det att göra själv om man är någorlunda händig? Har aldrig gjort det tidigare men tänker att hur svårt kan det vara egentligen? Det bör tilläggas att det redan sitter kakel där, och inte våtrumstapet.

fiskebulle
2011-12-31, 14:09
Det går, men om det ska bli bra så stressa inte för bövelen. Det är pilligt som fan.

mini
2011-12-31, 14:12
Svårighetsgraden ökar med antalet rör att kakla runt, oräta vinklar, hörn och vrår. Jag skulle tveka när det gäller gamla badrum. När man dessutom har ROT-avdrag är det frågan om hur mycket man sparar.

stockinger
2011-12-31, 14:12
ett tips, ta bort de gammla kaklet och dra på våtrums skydd (primer)
är lite tråkigt att få fuktskador "/
känner du inte någon som kan göra det för en billigare peng eller som mini säger: ROT-avdraget är ju ganska bra ;)

strong-man
2011-12-31, 14:15
själva kaklingen är inge svårt är ju under arbetet som e drygt fukt spärr mm
vad är det för matrial bakom kaklet nu?

martikainen
2011-12-31, 14:17
Är det inte rätt dumt att göra just badrum själv, om man får problem så gäller inte hemförsäkringen om jag förstått det rätt

Cilia
2011-12-31, 14:20
Är det inte rätt dumt att göra just badrum själv, om man får problem så gäller inte hemförsäkringen om jag förstått det rätt
om du inte kan bevisa att det är gjort på fackmannamässigt vis

Yes
2011-12-31, 14:45
Sökte lite på hur man utför arbetet och det verkar mest kräva mycket arbete och nogrannhet när man gör underarbetet. Verkar fullt genomförbart dock.

Vet inte vad det är för material bakom idag. Har inte flyttat in än utan vet bara att det är nyrenoverat med vitt tråk-kakel.

Att leja någon skulle kosta många pengar så det är därför jag funderar på att göra det själv. Om jag bestämmer mig för att göra det tänker jag såklart utföra arbetet efter konstens alla regler och dessutom dokumentera allt.

Larsson85
2011-12-31, 15:28
Jag skulle aldrig göra ett badrum själv, just eftersom jag vill att någon annan ska vara ansvarig om något händer. Fuktskador är inte billigt.

camilla
2011-12-31, 16:02
Min hyresvärd har kaklat mitt badrum och duschrum själv. Det är inte jättefult, men inte perfekt heller. Jag skulle inte ge mig på det själv. Skillnad med kök där det bara ska va lite grann, men inte ett helt badrum.

bladhet
2012-01-01, 12:54
Idag ska det väl vara våtrumsgips och primer som fuktskydd om jag inte är helt ute och cyklar. Sen är det bara kakla bäst du vill. Om det är nyligt gjort och dessutom gjort rätt, så kan du sätta på det befintliga kaklet.

Cilia
2012-01-01, 13:00
Vet inte vad det är för material bakom idag. Har inte flyttat in än utan vet bara att det är nyrenoverat med vitt tråk-kakel.

Då skulle jag koncentrera mig på detaljerna istället. Fina handdukar och accessoarer. Kanske byta ut handfatet och spegeln ovanför, eventuellt även själva duschen. Det kan göra stor skillnad.

Är det en vit bas så kan du göra mycket med det.

xodd
2012-01-01, 13:06
Såvitt jag vet så får man inte knacka bort kaklet utan att även göra om fuktspärr etc bakom. Det finns en låååång rad olika regler gällande badrum och fuktspärrar, bland annat får du inte "laga" fuktspärren med att bara dutta på lite extra med en pensel.

Jag hade inte gett mig på att göra ett badrum själv om jag inte var helt 100 på att jag visste vad jag gjorde.

Blir kaklet snett och jävligt är det inte hela världen. Det är dock mindre roligt när grannen underifrån kommer och säger att det läcker vatten från sitt tak eller att det börjar lukta mögel.

tjabolabo
2012-01-01, 13:23
Allt som har med vatten och el kan leda till trubbel på amatörnivå.

jag kan inte räkna alla kunder som vi varit hos som har ståt och gråtit när vi slagit ner deras nykaklade badrum som gjorts av klåpare för dom skulle spara 20k.

Yes
2012-01-01, 13:36
Då skulle jag koncentrera mig på detaljerna istället. Fina handdukar och accessoarer. Kanske byta ut handfatet och spegeln ovanför, eventuellt även själva duschen. Det kan göra stor skillnad.

Är det en vit bas så kan du göra mycket med det.
Det kommer i varje fall vara mitt första steg. Jag hoppas det kommer räcka så jag trivs med badrummet. Men som vanligt när det gäller dylika saker har jag väldigt specifika idéer och det irriterar mig om jag inte kan utföra dem. :D

Men visst har du rätt i att det går att göra mycket om man satsar på rätt detaljer. Utmaningen blir isåfall att få det att passa in i temat hos resten av lägenheten, som går i rätt mörka toner.

Såvitt jag vet så får man inte knacka bort kaklet utan att även göra om fuktspärr etc bakom. Det finns en låååång rad olika regler gällande badrum och fuktspärrar, bland annat får du inte "laga" fuktspärren med att bara dutta på lite extra med en pensel.

Jag hade inte gett mig på att göra ett badrum själv om jag inte var helt 100 på att jag visste vad jag gjorde.

Blir kaklet snett och jävligt är det inte hela världen. Det är dock mindre roligt när grannen underifrån kommer och säger att det läcker vatten från sitt tak eller att det börjar lukta mögel.
Vart kan man hitta dessa regler för hur det ska utföras?

Allt som har med vatten och el kan leda till trubbel på amatörnivå.

jag kan inte räkna alla kunder som vi varit hos som har ståt och gråtit när vi slagit ner deras nykaklade badrum som gjorts av klåpare för dom skulle spara 20k.
Vilka saker ska man tänka på för att undvika problem? Finns det några bra resurser där man kan läsa på om sånt?

Missförstå mig inte. Jag är väl medveten om vad ni säger och jag är inte så korkad att jag inte förstår risken med fuktskador. Uppfattningen jag får är dock att det främst handlar om kunskap snarare än att det är svårt rent praktiskt, även om det kräver arbete.

Danne
2012-01-01, 14:09
http://www.bkr.se/

http://www.gvk.se/

Cilia
2012-01-01, 14:16
Det kommer i varje fall vara mitt första steg. Jag hoppas det kommer räcka så jag trivs med badrummet. Men som vanligt när det gäller dylika saker har jag väldigt specifika idéer och det irriterar mig om jag inte kan utföra dem. :D

Men visst har du rätt i att det går att göra mycket om man satsar på rätt detaljer. Utmaningen blir isåfall att få det att passa in i temat hos resten av lägenheten, som går i rätt mörka toner.

Du vet hur man kan reta någon. *s*

Du får det att klia i mina fingrar. Det där kan ju bli hur fint som helst där det vita kaklet kommer se ut att vara meant to be.

Yes
2012-01-01, 14:43
http://www.bkr.se/

http://www.gvk.se/
Tack! :)

Du vet hur man kan reta någon. *s*

Du får det att klia i mina fingrar. Det där kan ju bli hur fint som helst där det vita kaklet kommer se ut att vara meant to be.
Haha! :D

Om du vill får du självklart komma med tips. Nu vet jag inte exakt hur lägenheten kommer se ut. Renoveringen ska precis vara klar och jag får tillträde imorgon, så egentligen har jag bara haft planlösningen att gå på när jag planerat. Det brukar dock vara standard med enkelt vitt kakel i badrummen, med någon diskret platsmatta för golvet.

Färgschemat jag tänkt mig är något i den här stilen:
http://www.vega-direkt.se/regent.html

(Och skulle någon ha tips på var jag kan hitta liknande dukar, fast som passar till ett runt mörkt bord, vore jag evigt tacksam - det är ta mig tusan ett rent helvete att leta passande textilier!)

Min tanke är att hitta nåt enkelt och stilrent badrumsskåp i mörkt trä, med något matchande under handfatet. Sen lämplig matta, draperi och lite hyllor.

filmjölk
2012-01-02, 01:08
Dont fuckin do it. Våtutrymmen skall man inte ge sig på som amatör, hur händig man än är (eller tror sig vara). Det kan bli dyrt att leka manlig fixar-man när man sedan måste betala för en mögelsanering.

hahavaffan
2012-01-02, 07:58
Det brukar dock vara standard med enkelt vitt kakel i badrummen, med någon diskret platsmatta för golvet.Inte 2011/2012, väl?

Baan
2012-01-02, 08:04
Verkade inte vara något man kan prova på själv första gången, i alla fall inte med bra resultat. Eller kan kan man, om dåliga resultat är ok.

Nitrometan
2012-01-02, 08:48
...Om jag bestämmer mig för att göra det tänker jag såklart utföra arbetet efter konstens alla regler och dessutom dokumentera allt.
Hmmm. Påminner mig om Gabbers renovering. Lycka till.

Cilia
2012-01-02, 10:17
(Och skulle någon ha tips på var jag kan hitta liknande dukar, fast som passar till ett runt mörkt bord, vore jag evigt tacksam - det är ta mig tusan ett rent helvete att leta passande textilier!)

Återkommer om badrummet.

När det gäller duk skulle jag jobba med lager istället så blir du inte så bunden. Hitta en basduk kanske t o m vit eller mocca om du vill det. Sen jobbar du med löpare. Fattade inte om du vill ha hel duk eller om du vill att bordsskivan ska synas? Då kan du jobba med löpare i olika bredder och färger.

Hmmm. Påminner mig om Gabbers renovering. Lycka till.
:D

Cilia
2012-01-02, 23:12
Här är en idé för hur du kan jobba med duschen.
http://cdn.freshome.com/wp-content/uploads/2008/11/sensamare-shower-by-hoesch-1.jpg

När det gäller inredning så kan du jobba med konsoler och sen köpa trä av den sort du gillar bäst. Teak är traditionellt i badrum men även röd körsbär kan vara fin. Där kan du matcha badrumsmöbler som finns. Jag gillar hyllplan i badrum. De är väldigt användbara för att ha alla prytlar på inkl handdukar.

Yes
2012-01-08, 17:05
Tack Cilia!
Hade råkat missa ditt svar...

Vad gäller badrummet så... det kommer nog tyvärr bli svårt att få riktigt fint. Till saken hör då att jag tagit lägenheten osedd och i stort sett bara haft planlösningen att gå på. Det skulle vara nyrenoverat och billigt, dessutom behövde jag något fort, så därför blev det som det blev. Hursomhelst var inte planlösningen skalenlig så jag har fått tänka om vad gäller både badrum och kök.

Jag gillar iof ditt exempel och det går kanske att följa något liknande tema ändå. Kommer dock inte se lika ljust och fräscht ut för min del, men... det skulle säkert gå att slänga in något liknande badrumsskåp och skåp under tvättstället. Sen lite hyllplan på det.

Och apropå något helt relaterat. Jag söker även lite inspiration på vad man kan göra med en sovalkov.

Jockefoten
2012-01-08, 17:09
Fixa lite bilder Yes, det blir så mycket roligare då.

Yes
2012-01-08, 17:13
Jag ska se vad jag kan ordna. :)