handdator

Visa fullständig version : Svimma av blod/sår

mommy
2011-12-30, 19:42
Tänkte att det här är ju ett rätt stort forum så det kanske finns någon här som har samma problem som jag, eller vet vad det beror på.

Jag har problemet att om jag ser blod eller sår (behöver inte vara jätteallvarligt, men mer än ett papercut behövs) så blir jag illamående, kallsvettig och i vissa fall svimmar jag. Det behöver inte vara mitt sår eller blod heller, så det är inte smärtan som gör det). Grejen är att jag psykiskt inte tycker att det är äckligt, jag tycker på nåt vis det är fascinerande (funderade ett tag på att bli sjuksköterska) och "modersinstinkten" i mig vaknar och jag vill gärna "ta hand om" när någon gjort illa sig.

Eftersom jag inte tycker det är äckligt vill jag så gärna hjälpa till, vilket resulterat i att jag blev illamående och kallsvettig och fick sitta ner och andas med huvudet mellan knäna när jag följde syrran till akuten efter hon stupat med sin longboard på asfalten. När dottern klämde fingret mellan två stenar och jag tog henne till akuten svimmade jag i väntrummet. Har även svimmat när jag själv gjorde illa mig (ej allvarligt).

Mamma har även hon svimmat när min bror gjorde illa sig, min syster har svimmat när hon själv gjort illa sig och min dotter blir alldeles blek och vit om läpparna (och spyr) när hon själv gjort illa sig. Funderar på om det finns nån ärftlighet i detta?

Min egen lekmannateori är att det är autonoma nervsystemet som spelar ett spratt, så fort blod/sår kommer in i bilden tror kroppen att jag håller på att förblöda (oavsett vem som blöder) och dilaterar kärlen så blodtrycket sjunker i hjärnan.

Jag har rätt lågt blodtryck som det är (110/60). När jag var med om en incident på Blodcentralen när jag skulle lämna plasma (kärlet brast när jag skulle få tillbaka blodet och blodet pumpade in i armen) så blev jag så där illamående som jag brukar, och de tog blodtrycket vilket då låg på 90/50 om jag inte minns fel, så nåt händer ju med blodtrycket.

Om någon nu orkat läsa allt - så är det någon som har någon teori om varför det händer och vad kan jag göra åt det? Det är ju så drygt att svimma för något jag inte tycker är obehagligt.

Sheogorath
2011-12-30, 19:45
Jag är likadan och tror att din teori ligger nära sanningen. :) Jag blev svimfärdig av en spruta en gång och jag är inte det minsta spruträdd. Kroppen reagerar oberoende av psyket i de här fallen verkar det som.

Angel
2011-12-30, 19:48
Baan svimmade en gång när jag tog prover på han. Det får han höra ofta.

Sandra81
2011-12-30, 19:50
Hade en sådan tjej i klassen på gymnasiet. Under djursjukvårdskursen när vi skulle dissikera hästben så svimma hon. hon kunde inte ens se blod på tv. väldigt otäckt att se hur hon for i golvet varje gång hon fick se blod.

Själv tycker jag är det är mer otäckt med stora skador på människor brutna ben osv än djur men går säkert och vänja sig om man utsätter sig lite för det.. borde ju finnas nån slags terapi för detta?

hidden
2011-12-30, 19:53
Har också hemofobi eller vad man ska kalla det. Nackdelen med det är att jag vill bli läkare!

mommy
2011-12-30, 19:54
Det är så drygt när kroppen inte lyder. Det är ju lite svårt att själv utsätta sig för det för att vänja sig om man inte ska våldgästa akuten en massa och bilder är lugnt.

Kwon
2011-12-30, 19:56
Hemofobi?

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_phobia

http://www.terapisnack.com/topic/extrem-blodfobi

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11607634.ab

Sandra81
2011-12-30, 20:07
Det är så drygt när kroppen inte lyder. Det är ju lite svårt att själv utsätta sig för det för att vänja sig om man inte ska våldgästa akuten en massa och bilder är lugnt.

Tänkte mer kanske utsätta sig med att se bilder osv. men tycker nog det är bättre att ta kontakt med någon som vet hur man ska jobba bort det på ett korrekt sätt.

mommy
2011-12-30, 20:07
Fast nån typ av fysisk hemofobi då eftersom jag inte är rädd för blod och aldrig undviker det. Jag litar inte riktigt på mig själv längre och vågar nog inte ensam ta hand om något av mina barn om de gör illa sig, för vem tar då hand om mig om jag svimmar helt oförberett?:/ Var kan man få terapi för det tror ni?

Kwon
2011-12-30, 20:11
Testa dessa

http://www.kbtgruppen.se/

Tolkia
2011-12-30, 20:57
Slå på "vasovagal reaktion", jag tycker att det verkar som om det är vad du beskriver. Ingen aning om hur man dresserar sitt autonoma nervsystem dock; en gissning är att med tillräckligt mycket exponering så skulle du till slut vänja dig. Frågan är bara hur man praktiskt genomför exponeringsterapi för blod och sår. :D

fothermucker
2011-12-30, 21:18
Försök att närvara vid ett eller flera omfattande kirurgiska ingrepp. Stå på behörigt avstånd så att du inte ramlar över op-bordet eller instrumenten fall i fall. Härda ut under några timmar. Efteråt kommer småsår antagligen att upplevas mindre traumatiska och besvärliga att tas med.

rajjan_dammit
2011-12-30, 21:33
Jag är jävligt känslig för att se blod i verkligheten, men det beror lite på situationen. Skärsår i fingertoppar eller läppen och andra ställen med mycket nerver är otroligt jobbigt, blir svimfärdig av att bara skriva om det. Blod på film är inga problem.

Har svimmat efter tandläkarbesök där jag fått spotta ut blod och svimmat av venprov på akuten. Var nära i skolan en gång när läraren skulle förklara blodgrupper och ritade en hink på tavlan som hon skrev "blod" på.

Har 120/60 så också ganska lågt blodtryck.

Angel
2011-12-30, 22:00
Slå på "vasovagal reaktion", jag tycker att det verkar som om det är vad du beskriver. Ingen aning om hur man dresserar sitt autonoma nervsystem dock; en gissning är att med tillräckligt mycket exponering så skulle du till slut vänja dig. Frågan är bara hur man praktiskt genomför exponeringsterapi för blod och sår. :D

Har faktiskt haft en patient i kbt på vårdcentralen som hade sprutfobi. Hon fick börja med att titta på bilder, och sedan öva på att bli stucken varje gång samtidigt som psykologen guidade henne igenom det. Vad som sades vet jag dock inte, men det förekommer iallafall.

strong-man
2011-12-30, 23:31
haha har precis samma själv blir riktigt yr och illamående men har aldrig svimmat än tycker inte heller att blod e otäck på nått viss men kroppen får väll panik eller nått iaf:D

TREX
2011-12-30, 23:48
Är det inte lite som med fobier att det kan vara bra att utsätta sig för det?

_Yafl4EcLvA

Jag är själv lite likadan när det kommer till saker som händer plötsligt, då är det svårt med blod för då är det en blandning av själva skadan men även sättet det händer på.

Står jag och jobbar med en kniv i handen och skär mig själv; Det hade jag kunnat se hända och det känns inte helt orimligt. Skulle jag däremot stå och jobba med en kniv och kniven går av så jag skadar mig så blir det en annan historia.

Scratch89
2011-12-31, 09:13
Jag har samma sak, men det har blivit lite bättre nu. Det handlar om att utsätta sig själv i små, små doser för det som är obehagligt. Innan fick jag rysningar och blev kallsvettig och blek när jag tittade på Pulp Fiction, scenen där han drar i sig sprutan med fludder. :D

Mina föreläsare har förklarat att det troligen handlar om en autonom reaktion, och att man svimmar för just den här fobin och inte många andra, är att det handlar om blod och är kroppens reflex på att inte förblöda. Svimmar man -> lägre blodtryck och förhoppningsvis leder det till att man förlorar mindre blod. Hur kroppen hade tänkt att ta sig från savannen där man slogs med lejonet när man svimmat har evolutionen inte tänkt på. :D

Jag har också lågt blodtryck, ca 55/95 sist jag kollade.

Angel
2011-12-31, 10:09
95/55 får vi hoppas iallfall :)

Mollestam
2011-12-31, 13:15
Har lite samma, fast bara när det gäller mitt eget blod. Vurpade med moppen en gång för ett antal år sedan, slet upp tummen in på benet, mådde inte så bra efter det. Likadant när man någon gång trampat på glas och det blött av bara fan.

Däremot när det kommer till andra så har jag absolut inga problem med blod eller skador.

hidden
2011-12-31, 13:19
Det finns ju en svensk (?) forskare som föreslår att man bör spänna alla sina muskler för att få upp blodtrycket i kroppen igen så att man slipper svimma. Har aldrig försökt, inte tänkt på det när man väl mår så illa efter man sett blod...

EDIT:
http://www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Doktorn-Tillampad-spanning-ar-utmarkt-behandling-mot-blodfobi/

stafh
2012-03-05, 14:31
Har haft lite sprutfobi, men efter en del exponering (samt exponerande av andra för det :) ) sa har det i stort sätt gatt över.