handdator

Visa fullständig version : Kort undersökningspoll ang. epitetet vältränad

filmjölk
2011-12-29, 15:45
Är man vältränad om man kan lyfta 250 kg i en djup knäböj, marklyfta 280kg, köra hyfsat strikt stångroddsreppande på 150kg och 20+ chins fast får ryggskott av att lyfta en 57kg tung soffa tillsammans med en person upp för två trappor?

vältränad/inte vältränad/albatross. Poll strax.

L-Sami
2011-12-29, 15:48
Diskbråcket kan ha funnits latent utan symtom tills det där lilla lyftet som skapade symtomen. Så ja, man kan vara vältränad. Elitidrottsmän skadar sig också och de är vältränade.

C.E.J.
2011-12-29, 15:52
Stångroddsreppande med 150kg? Restecp...

Loke
2011-12-29, 15:54
Diskbråcket kan ha funnits latent utan symtom tills det där lilla lyftet som skapade symtomen. Så ja, man kan vara vältränad. Elitidrottsmän skadar sig också och de är vältränade.

Men bland elitidrottsmän är det helt klart bättre att skada sig sällan än ofta. En optimal idrottsman är aldrig skadad, och han är således mest vältränad.

Baan
2011-12-29, 15:57
Ja. Däremot är man en ganska icke kompetent flyttgubbe. Men det är OK för det mesta. Fina människor bär inte sina egna möbler.

LoTiX
2011-12-29, 16:34
Ja, mycket vältränad. Ryggskottet är irrelevant.

Fugly
2011-12-29, 16:38
Varför känns det som att det är han som fått diskbråcket?

Får man diskbråck av det kanske man redan hade något innan, eller bara lyfte helt fel. Men men, vältränad i min mening är en muskulös kropp med lågt bf så ja.

Edit: såg inte att du skrev ryggskott, sorry.

Paperbasket
2011-12-29, 16:41
Definiera vältränad. Vissa kanske tycker att man är vältränad om man kan springa milen under 40 min medan andra tycker att man är vältränad om man kan göra ovanstående. Osv.

Tolkia
2011-12-29, 16:42
Notera att TS skriver ryggskott, vilket INTE är detsamma som diskbråck.

On topic så ja, man kan få ryggskott i samband med att man böjer sig ned och tar upp en vante från golvet, så det finns inget enkelt samband mellan hur tungt man kan lyfta innan man får ryggskott och hur vältränad man är.

feyin
2011-12-29, 16:45
Ryggskottet handlar väl om lyfttekniken snarare än styrka/ hur vältränad man är. Så jag skulle säga att han är vältränad!

Spartansk
2011-12-29, 17:24
Beror på hur fet man är.

L-Sami
2011-12-29, 17:33
Notera att TS skriver ryggskott, vilket INTE är detsamma som diskbråck.

On topic så ja, man kan få ryggskott i samband med att man böjer sig ned och tar upp en vante från golvet, så det finns inget enkelt samband mellan hur tungt man kan lyfta innan man får ryggskott och hur vältränad man är.

Ryggskott är ett luddigt uttryck av akut ryggsmärta, som även i medicinska termer kallas för lumbago. Ryggskott kan bero på diskbråck.

Det du förklarar är ett vanligt sätt att få diskbråck, att plocka upp något med flekterad rygg.

Sheogorath
2011-12-29, 17:36
Ryggskott är ett luddigt uttryck av akut ryggsmärta, som även i medicinska termer kallas för lumbago. Ryggskott kan bero på diskbråck.

Det du förklarar är ett vanligt sätt att få diskbråck, att plocka upp något med flekterad rygg.

Diskbråck är fortfarande inte den vanligaste orsaken till ryggskott. Inte på långa vägar.

L-Sami
2011-12-29, 17:41
Diskbråck är fortfarande inte den vanligaste orsaken till ryggskott. Inte på långa, långa vägar.

Nej, antagligen inte så allvarligt som diskbråck, men diskogent kan det vara. Beror på vem och hur man ställer diagnosen.

Sheogorath
2011-12-29, 17:46
Nej, antagligen inte så allvarligt som diskbråck, men diskogent kan det vara. Beror på vem och hur man ställer diagnosen.

Jag tror också att diskogent är det vanligaste. Nästan uteslutande skulle jag tro (undantaget kan väl vara kotkompressioner kanske). Men inte så illa att anulus fibrosus rupterat och man fått ett stort läckage från disken. Då har man värre bekymmer än kramp i erectorerna. :D

MAXX
2011-12-29, 17:57
Vältränad för sin sport ja.

Inte helt ovanligt att idrottare, tex. friidrottare skadar sig när de provar på andra sporter för att de är så specialicerade. Inte kallar jag dem otränade för det. Samma princip gäller för styrkelyftande. (inte för att jag tror att en styrkelyftare skulle få ryggskott av att lyfta en soffa lol)

L-Sami
2011-12-29, 18:10
Jag tror också att diskogent är det vanligaste. Nästan uteslutande skulle jag tro (undantaget kan väl vara kotkompressioner kanske). Men inte så illa att anulus fibrosus rupterat och man fått ett stort läckage från disken. Då har man värre bekymmer än kramp i erectorerna. :D Men just ryggskott är väldigt diffus diagnos, jag skulle inte sätta själv diagnosen ryggskott med uppvisade diskogena besvär i undersökningen förrän man har fått det bekräftat röntgelogiskt att det inte är diskbråck. Jag har sett att vanligt ryggskott kan i slutändan vara diskbråck.

mangemani
2011-12-29, 19:07
vad folk tar i olika övningar har ingenting med vad min syn på "vältränad" att göra.
för mig så är det själva muskelmassan som avgör om en person är vältränad eller inte.

Jockefoten
2011-12-29, 19:10
Han är mycket vältränad inom sin sport vilket borde vara styrkelyft eller liknande, han är dock sämre tränad i flyttning. Har för mig Lepras skrev något för länge sedan om att styrketräningen inte gav ett skit när det kom till att vara flyttgubbe.

Sheogorath
2011-12-29, 19:22
Men just ryggskott är väldigt diffus diagnos, jag skulle inte sätta själv diagnosen ryggskott med uppvisade diskogena besvär i undersökningen förrän man har fått det bekräftat röntgelogiskt att det inte är diskbråck. Jag har sett att vanligt ryggskott kan i slutändan vara diskbråck.

Jag sätter diagnosen ryggskott (eller lumbago, samma diagnoskod) alt. lumbago-ischias efter den kliniska undersökningen. Ytterst sällan sätter jag diskbråck utan radiologisk undersökning. Det är om det är uttalad neurologi med utslagna reflexer och motoriska bortfall som följer en specifik rotnivå. Jag hade en sådan nackpatient häromveckan, men det hör till undantagen. Oftast sätter jag in de diagnoserna efter att via läkare skickat iväg en patient och fått min misstanke bekräftad eller dementerad med någon slags radiografi. Det är inte fel att sätta en diagnos som "lumbago" på en patient med diskbråck i ländryggen, om han har ont i ländryggen. Man kan kalla det för en arbetsdiagnos om man vill.

rajjan_dammit
2011-12-29, 20:37
Naah, ska man vara vältränad får man minsann se till att kunna lyfta möbler också, inte bara skivstänger.

mattepatte
2011-12-29, 20:42
Hade inte kallat han vältränad om han är fet eller har överjävligt kass kondition.
Förbiser ryggskottet, men om han bara är som i din beskrivning hade jag bara kallat han stark, inget mer en det ordet.

smeander
2011-12-29, 22:03
Är man vältränad om man kan lyfta 250 kg i en djup knäböj, marklyfta 280kg, köra hyfsat strikt stångroddsreppande på 150kg och 20+ chins fast får ryggskott av att lyfta en 57kg tung soffa tillsammans med en person upp för två trappor?

Han är stark, det kan jag inte säga nåt om.... men om han är vältränad eller inte kan man inte säga utifrån den fakta du lagt fram utan endast konstatera att mannen i fråga klarar av att lyfta tunga vikter.

Men hur mycket en person klarar att lyfta på gymmet är inget mått på hur vältränad en person är...

dream_theater_
2011-12-29, 22:28
Jag hoppas att du inte får några statliga anslag för dina undersökningar, filmjölk. Nästa undersökning kan väl behandla sambandet mellan vältränad person och dennes färg på sina yllevantar?

dream_theater_
2011-12-29, 22:28
Men hur mycket en person klarar att lyfta på gymmet är inget mått på hur vältränad en person är...

Eeeeh?

Spartansk
2011-12-29, 22:40
vad folk tar i olika övningar har ingenting med vad min syn på "vältränad" att göra.
för mig så är det själva muskelmassan som avgör om en person är vältränad eller inte.

Så maratonlöpare är inte vältränade?

Kwon
2011-12-29, 23:03
Cyklister, är de vältränade?

Spartansk
2011-12-29, 23:05
Sambadansöser är iaf vältränade.

Kwon
2011-12-29, 23:13
Sambadansöser är iaf vältränade.

http://www.stalkerzone.dk/upload/Imagegw4gw2.jpg

Spartansk
2011-12-29, 23:14
Jag vill gifta mig med hon längst fram.

benacii
2011-12-29, 23:15

Det är det sista jag vill göra :)

Viktor_Balck
2011-12-29, 23:17

Vem vill du gifta dig med då?

Spartansk
2011-12-29, 23:18

Det är helt okej för mig! Jag dömer aldrig någon för dennes läggning. :)

benacii
2011-12-29, 23:24
Vem vill du gifta dig med då?

med henne* skulle det stått. :smash:

Spartansk
2011-12-29, 23:31
Jag tycker hon ser intelligent ut, i den mån man nu kan bedöma det via utseendet. Vaket ansiktssuttryck och alert hållning. Hon ser även snäll ut, med ett leende som verkar gediget och milda ögon. På kroppen finns inget att klaga på, ej heller på hennes ansiktsdrag, och hon utstrålar självförtroende. Bara det faktum att hon dansar samba tillräckligt seriöst för att ställa upp i ett tåg på stan, tyder på att hon är en person som tar hand om sin kropp och är engagerad i sina fritidsintressen.

Ja, jag skulle faktiskt vilja säga att jag vill gifta mig med henne.

Sniggel
2011-12-30, 12:08
Helt klart vältränad.
OffT: så har jag definitivt haft en enorm nytta av min styrketräning då jag varit flyttgubbe. Jag är verkligen tacksam för det då jag fått flytta många ggr. Samt för att min sambo också styrketränat så att man haft en stark partner att lita på när man bär alla kylskåp :P
Tänk om jag hållt på med löpning istället!

dream_theater_
2011-12-30, 15:32

Jag med.

Sheogorath
2011-12-30, 15:36
Jag med.

Jag tycker hon ser lätt mongo ut. Men det är tur att man tycker olika!

hurril
2011-12-30, 15:39
Som vältränad skadar man sig aldrig.

dream_theater_
2011-12-30, 15:40
Jag tycker hon ser lätt mongo ut. Men det är tur att man tycker olika!

Den beskrivningen kan vara vilken tjej som helst?

dream_theater_
2011-12-30, 15:41

Håhåååååå nu jävlar åkte provokatörmössan på?

hurril
2011-12-30, 15:42
Håhåååååå nu jävlar åkte provokatörmössan på?

Mössan är filmjölkens och det är mig en gåta att du inte ser att det är det han säger.

dream_theater_
2011-12-30, 15:43
Mössan är filmjölkens och det är mig en gåta att du inte ser att det är det han säger.

Jag satt och trivdes rätt bra i min keps, men jag vet inte om jag ska byta ut den mot en dumstrut.

hurril
2011-12-30, 15:44
Jag satt och trivdes rätt bra i min keps, men jag vet inte om jag ska byta ut den mot en dumstrut.

Fråga filmjölken först om du får låna den :)

Baan
2011-12-30, 16:02

Good point, skador är för töntar!

Spartansk
2011-12-30, 19:45
Förresten, är det filmjölk själv som är personen i exemplet? Jag orkar inte gå in och kolla hans styrkestats i hans journal.

Lillgrabben
2011-12-30, 20:43

För att uppnå de statsen torde du vara tämligen vältränad. Huruvida du är väl tränad är en annan sak. ;)