handdator

Visa fullständig version : Köpa ny kamera, vad?

delta_mats
2011-12-29, 14:48
Måste skaffa en ny kamera då den gamla gått sönder. Den tidigare var en tämligen enkel kompaktkamera av modell Sony Cybershot, som fått hänga med i 6-7 år. Den har tagit helt okej vardagsbilder, men inte så mycket mer än så.
Vill kunna ta bra vardagsbilder, hyffsad zoom för naturbilder/djurfotografering, filma i hd. Helt enkelt en kamera som gör det mesta hyffsat bra.

Funderar på att uppgradera något. Smärtgränsen går egentligen vid 4000 spänn men har kollat runt lite och sett en del fina kameror på strax under 5000, så med lite tårar i ögonen kan jag nog sträcka mig dit.

Har kikat på en del kompaktkameror och för dryga 4000 kr verkar man få rätt mycket för pengarna. Panasonic Lumix DMC-FZ150 kan jag få för ca: 4800 med minneskort och liten väska. Den verkar relativt smidig och enkel samt allround och har fått bra kritik i recensioner.

Man kan ju hitta billigare systemkameror för mellan 4-5 lök, men frågan är om dessa är så mycket bättre än vad en bra kompaktkamera är, likt exemplet ovan. Och ska man då ha en blixt till, något till objektiv så börjar det kosta ändå och då har man ändå en billig systemkamera fortfarande. I princip alla kända märken har ju en instegsmodell i den här prisklassen.

Åsikter?

Henke
2011-12-29, 14:58
jag har en canon g12, tycker den tar otroligt bra bilder och har en drös häftiga inställningar. köpte den eftersom den fått bra recensioner, kostar runt 4500.
du kan även köpa till ett undervattenshus till den om du ska dyka och ha dig.
det är en kompaktkamera men tycker den tar bilder som en systemkamera.
Det är inte kameran som är begränsningen när jag fotar iallafall

xodd
2011-12-29, 15:12
Jag köpte en kamera till sambon i julklapp. Va först inne på en budget på 5000kr, och där var helt klart Nikon D3100 den hetaste kandidaten när man hörde sig för. Att jag sedan har en oförmåga att hålla mig till budget och alltid vela ha "snäppet" bättre, fick det bli en D5100, och so far är både jag och sambon enormt nöjda.

delta_mats
2011-12-29, 15:43
jag har en canon g12, tycker den tar otroligt bra bilder och har en drös häftiga inställningar. köpte den eftersom den fått bra recensioner, kostar runt 4500.
du kan även köpa till ett undervattenshus till den om du ska dyka och ha dig.
det är en kompaktkamera men tycker den tar bilder som en systemkamera.
Det är inte kameran som är begränsningen när jag fotar iallafall

Verkar vara en riktigt fin kamera just för bilder, dock lite sämre zoom än vad jag önskar samt inte lika vass filmning. Jag vill ha en kamera som man kan zooma lite mer med samt zooma med under filmning. Även om nu filmningen är underprioriterad mot vanliga bilder.

Canon Powershot SX40 HS Verkar vara en duglig kamera som även klarar att filma bra. Ligger i en vettig prisklass också.

delta_mats
2011-12-29, 18:45
Fler förslag?

rooz
2011-12-29, 19:13
Har en SX30 IS (modellen under sx40) och diggar den stenhårt. Bra filmkvalitet och 35x zoom gör den ruskigt allround:)

delta_mats
2011-12-29, 20:12
Har en SX30 IS (modellen under sx40) och diggar den stenhårt. Bra filmkvalitet och 35x zoom gör den ruskigt allround:)

Låter bra att höra, då Panasonicen ska vara en ändå bättre kamera. Och är du nöjd över din så lär ju en nyare version inte vara sämre.

isakt
2011-12-29, 20:15
Om du skall ha en kompaktkamera rekommenderar jag Lumix GF-3
Den har utbytbara objektiv och ger bra kvalitet för det priset. Är fotonörd och har förra modellen och det jag upplever positivt jämfört med ex, Canons kompaktkameror är att den inte förvränger färgerna på samma sätt. Det är alltid skönt att kunna ta med sig en liten smidig kamera :)

Eiken
2011-12-30, 15:32
Jag har siktat in mig på en Sony NEX5N för inköp någon gång under våren.

Verkar uppfylla mina behov perfekt (bra bildkvalite både foton och film, snabb autofokus, bra low-light möjligheter, hdr bracketing, inte gigantiskt stor).

http://www.stevehuffphoto.com/2011/09/05/the-sony-nex-5n-digital-camera-review-a-monster-full-of-features/

delta_mats
2011-12-31, 18:52
Det blev en Panasonic Lumix fz150. Har inte provat den så mycket ännu, men av det lilla jag provat är jag riktigt nöjd.
Ska jag anmärka på något jag inte gillar är det plastigheten i kameran, hade kunnat kännas mer solid så att säga.

http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/38/panasonic-lumix-dmc-fz150.jpg

Pelle2
2012-01-01, 12:05
http://bbcicecream.com/blog/wp-content/uploads/2011/09/powershots100.jpg

Om man inte vill ha systemare