Visa fullständig version : Berätta om dina "levnadsregler" och livsinställning!
Barbastark
2011-12-28, 22:20
Hejhej
Tycker det skulle vara intressant att få höra om era "levnadsregler" och livsinställning ni försöker leva utefter, ni som har formulerat något sådant. Samt att diskutera dessa.
Ni som inte har något sådant formulerat kanske ändå kommer på er med att ni har något liknande, om än inte så uttalat. Berätta!
Med levnadsregler och livsinställning menar jag tex olika riktlinjer, grundtankar eller inställningar ni försöker leva efter som ni tror kommer leda till de bästa resultaten i livet för er.
Säger inte saker till andra jag inte kan ta själv. :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad. :)
Det var typ det.
Rikard Jansson
2011-12-28, 22:24
Ljug ej
sen är det inte så mycket mer tyvärr :)
Barbastark
2011-12-28, 22:30
Ville inte ta mina i huvudposten då den skulle bli för lång.
Jag har massa olika teman som jag tänker kring och som jag försöker få ihop till en "ultimate truth" som samtidigt är lätt att komma ihåg.
Har ännu inte riktigt kommit på något som jag är helt nöjd med och som jag vill börja köra fullt på. Men det jag har hittills kan till stor del sammanfattas med:
- Din kraft finns ALLTID där du väljer att hämta din bekräftelse ifrån
- Law of Attraction så som Neal Donald Walsch ser på den - (Främst på det personliga planet, så som hur jag känner mig och vilken "energi" jag utstrålar till andra människor Har ännu för svårt att "tro" på den när det kommer till de större sakerna)
- Jag är "Upplevelsen av att Jag är Jag, bortom tanken", Jag är inte min "självbild", att leva utifrån sin självbild kommer alltid begränsa mig.
Dessa tre går att gå in MYCKET mer på. Har även många fler teorier och idéer jag bollar med och funderar på. Men dessa täcker mycket av mina grundtankar.
Pudzianovski
2011-12-28, 22:30
Jag vaknade, och så var den dagen förstörd.
*Get rich or die trying
*Den ädla åttafaldiga vägen - buddhism
*Strikt, strukturerad och plikttroget
*Livet är för kort för att man ska det seriöst hela tiden
Någon typ av blandning mellan dessa vad jag kan komma på nu. Bra balans mellan allt.
Sparven från Minsk
2011-12-28, 22:33
10 Guds budord.
Behandla din näste som du själv vill bli behandlad.
Goda gärningar är bra för kropp och själ och skänker glädje till dig själv och andra.
Thats it.
hahavaffan
2011-12-28, 22:35
Jag vaknade, och så var den dagen förstörd.Haha, så sa alltid en kollega när jag undrade hur läget var. Jävla norrlänningar :)
130kg finsk sisu
2011-12-28, 22:38
Hem
Familj
Fosterland
Lag
Ordning
Humor
Bänkpress
Kamratskap
Solidaritet
Frihet
Plikten
Spartansk
2011-12-28, 22:42
Var alltid snäll mot folk, om inte personen förtjänar att vara elak mot.
Skada aldrig djur och natur om du inte behöver.
Undvik lögn, onödiga ord, kraftuttryck, högt tal, överdrifter, dåliga skämt och skvaller i största möjliga mån.
Jobba hårt, men se till att vila ordentligt.
Var ärlig.
Sköt om kroppen.
Tacka för maten.
Säg hej, hejdå, godnatt, godmorgon och trevlig helg.
Ta i hand och presentera dig när du träffar nytt folk.
Avbryt inte folk när de talar.
Försök hålla ögonkontakt, men inte överdrivet mycket.
Ta reda på vad som får dig att må bra, och utsätt dig för det.
Bli aldrig stupfull.
Bjud aldrig tjejer på någonting.
Dansa aldrig.
Använd aldrig olagliga droger eller tobak.
Slåss bara i yttersta nödfall.
Hjälp personer i nöd.
Följ lagen. Köra för fort är okej, men bara lite för fort.
Tacka aldrig ja till saker du inte vill göra.
Undvik höga förhoppningar. Var realist.
Några ledord:
Ödmjukhet
Principfasthet
Ärlighet
Pliktkänsla
Ge inte upp
Tänk positivt och konstruktivt
Vissa saker lyckas jag bättre med än andra.
Sheogorath
2011-12-28, 22:51
1. Get rich or die trying
2. Den ädla åttafaldiga vägen - buddhism
http://memegenerator.net/cache/instances/400x/12/12355/12651557.jpg
Man tager vad man haver
Man tager om man så hafva kan
Vill man vara fin får man lida pin
No Pain, No Gain
What doesn't kill you, makes you Stronger
Don't pray for easy lives, but to be Stronger Men.
What goes around, comes around.
Live by the Sword, Die by the Sword
Karma is a bitch.
Musik skall byggas utav glädje, av glädje bygger man musik
Musik, det får ni ändå medge gör glädjen ännu mera glädjerik.
Crush your enemies, See them Driven before you.
Think like a Man of Action, Act like a Man of Thought.
Drick aldrig mer Sprit.
Family Above All.
There has to be Evil, so that Good can prove its Purity above it
Do Unto others, as you would have them do unto You.
Ärlighet varar längst.
A friend in need, is a Friend indeed.
Forgive and Forget. Life is too short to be Vengeful or Malicious.
Bitter smak är inte alltid avskräckande.
Gabriel174
2011-12-28, 22:55
Vet inte om det räknas som en livsinställning eller levnadsregel, men ifall jag pluggar/latar mig inför ett prov så tänker jag: Det finns ett x antal tusen i landet som fått MVG i den här kursen. Ska jag inte få MVG då? Jo det ska jag.
Carolinew
2011-12-28, 22:55
Sätt höga mål och nå dem
Bra ekonomi viktigt
Hellre ärliga ovänner än oärliga vänner
Gör det absolut bästa du kan med dina förutsättningar
Disciplin!
Gör dig aldrig beroende av en annan människa mer än absolut nödvändigt
Kvalitet framför kvantitet
Gå din egen väg och tro på den
Tvåsamhet och barn är INTE meningen med livet
...och lite till
Fishtank
2011-12-28, 22:58
Ordning och reda i mitt liv
Göra något roligt utav allt
Disciplinerad i kost, träning och studier.
Kämpa för det man vill ha
Behandla andra bra om dom förtjänar det. Har än så länge lyckats vad jag vet.
Bestämde mig för att vara stöttande och inte försvåra andras drömmar för några månader sen, efter att Dave Tate skrev någon artikel om det. Är väldigt lätt att säga saker som: men det är ju så svårt. Och sen ger personen upp efter att alla har sagt liknande saker.
Inte få lycka utifrån. Speciellt från fina titlar, saker eller andra människor. Tänker alltid på varför jag köper saker. Är det för att jag vill ha den eller för att jag tror att jag förväntas ha den. I det ämnet kommer hela "fight club" idealet in också men det är en annan fråga.
Vara inte för feg för att vara dig själv. Säga vad jag tycker, inom en viss gräns självklart. Jag har väldigt lätt för att bli totalt anonym och inte dela med mig om något. Vilket i förlängningen antagligen gör mig tråkig.
hmm kommer nog mer sen.
Man ska ta livet med en klackspark det är kört ändå och segra eller dö.
Sheogorath
2011-12-28, 23:03
Håll nere fruktoskonsumtionen och delta inte i folkmord.
Barbastark
2011-12-28, 23:12
Berätta även gärna mer om hur ni ser på er själva, självbild och "levnadsregeler" gällande att få ut det mesta av era förmågor och potential.
Blyga inte, det kan bli flummigt, men det gör inget!
Spartansk
2011-12-28, 23:23
Berätta även gärna mer om hur ni ser på er själva, självbild och "levnadsregeler" gällande att få ut det mesta av era förmågor och potential.
Blyga inte, det kan bli flummigt, men det gör inget!
Jag ser mig själv som en karaktärssvag person med medelhög intelligens, usel förmåga att närvara i nuet, dålig självkänsla och dåligt självförtroende, sämre rustad än de flesta att klara livets vedermödor, men med enorma talanger.
Jag bryr mig inte om att försöka få ut det mest av mina förmågor och potential. Det går bara åt helvete då. The road to hell is paved with good intentions, heter det ju. Jag skapar saker, men inte med något som helst långsiktigt mål; blir mitt huvud besatt av en bra idé så försöker jag förverkliga den, och längre än så bryr jag mig inte om att sträcka mina ambitioner.
KaptenKnäsvag
2011-12-28, 23:24
Om man kan beskriva sin livsfilosofi på endast ett par rader har man förmodligen inte tänkt längre än vad näsan räcker.
Barbastark
2011-12-28, 23:31
Om man kan beskriva sin livsfilosofi på endast ett par rader har man förmodligen inte tänkt längre än vad näsan räcker.
Skulle nog säga att även motsatsen är sann. Dvs att om man INTE kan sammanfatta sin livsfilosofi på bara några rader så kanske man bör fundera på vad kärnan och de överliggande teman i sin livsfilosofi är.
KaptenKnäsvag
2011-12-28, 23:37
Skulle nog säga att även motsatsen är sann. Dvs att om man INTE kan sammanfatta sin livsfilosofi på bara några rader så kanske man bör fundera på vad kärnan och de överliggande teman i sin livsfilosofi är.
Att göra ett regelverk för något så diffust som livet är tammefan omöjligt. Jag tecknar ned mina tankar, det börjar redan likna en bok. Tar man till gamla klyschor som "tar det som det kommer" eller "tror på den gyllene regeln" osv så vill jag hävda att man antagligen inte ens vågar beträda filosofins dunkla kammare.
Du har en kopp med energi varje dag, när koppen tagit slut på energi får du vänta till nästa dag för en ny påfyllning. Varje dag kommer koppen vara tömd, har du lagt energin på positiva saker eller negativa saker?
Barbastark
2011-12-28, 23:56
Att göra ett regelverk för något så diffust som livet är tammefan omöjligt. Jag tecknar ned mina tankar, det börjar redan likna en bok.
Ae, håller inte riktigt med. Jag upplever att jag ju mer jag jobbar med detta ju närmare kommer jag att hitta riktlinjer som jag tror kommer täcka allt det jag för min del är intresserad av att täcka med denna typen av riktlinjer.
Det där med att denna typ av process snabbt leder till många många sidor om man skriver ned dem håller jag helt med om. Vet inte hur många sidor jag själv skrivit om mina tankar och reflektioner kring "the way of life". Och då har jag ändå på senare tid gått mot att så gott som enbart ägna mig åt att få in mina huvudvärderingar i sammanfattande punkter som jag kan komma ihåg och applicera på en daglig basis.
Den sammanfattande formulering jag kommit på som idag täcker in den största delen av mina tankar, om än långt ifrån allt, är punkt 1 i den post där jag berättar lite om mina idéer.
Hemma Gymmaren
2011-12-29, 00:00
Undvik lögn, onödiga ord, kraftuttryck, högt tal, överdrifter, dåliga skämt och skvaller i största möjliga mån.
Var ärlig.
Sköt om kroppen.
Tacka för maten.
Bli aldrig stupfull.
Dansa aldrig.
Använd aldrig olagliga droger eller tobak.
Hjälp personer i nöd.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTX2Zxj0395X3d854qsqLydBYDmdka9p Ei4d15LZ4J86N7myLaS
shadowfire
2011-12-29, 00:03
kallas värderingar?
Vara snäll mot människor och ge alla en chans.
Inte ljuga.
Leva för min familj.
willtjam
2011-12-29, 01:10
Kan du göra nånting åt det har du ingen rätt att klaga.
Den som vet mest när den dör vinner.
Gör det jag själv mår bäst av och lever för dagen. Skiter fullständigt i vad andra tycker om mina moraliska värderingar, sysselsättning eller hur jag lever mitt liv.
Och, ja, blås aldrig någon.
ARMSTARK
2011-12-29, 07:49
Man ska gå till jobbet varje dag och betala alla räkningar innan man börjar spendera några pengar. Klarar man de grundreglerna spelar det ingen roll om man super och knarkar och lever allmänt destruktivt. Fast träna och äta nyttigt är väl att föredra. ;)
sattersta
2011-12-29, 08:32
livsinställning: Livet är ett Helvete Sen Dör man.
hangatyr
2011-12-29, 08:48
ha empati och var snäll, men låt ingen köra över dig.
Det är patetiskt att må dåligt.
Livet har ingen mening.
Jag skall se till att vara glad och nöjd här och nu, inte "sen"
Pengar är bra.
Eddie Vedder
2011-12-29, 09:32
Säger inte saker till andra jag inte kan ta själv. :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad. :)
De där två reglerna har inte jag, tvärtom så är jag väldigt försiktig med att tänka så. Vad jag inte har något problem att höra eller vad jag inte lider av att andra gör mot mig gäller ju bara just mig. Så det finns en risk i att såra människor, eller i alla fall göra dem orätt på något vis, om jag bara agerar utifrån vad som spelar roll för mig. Och vice versa kan jag ta illa vid mig av saker som andra inte bryr sig om.
Så att behandla andra så som jag tror att de vill bli behandlade är bättre att gå efter tror jag.
I övrigt försöker jag ha en grundinställning att i stor utsträckning faktiskt leva ut min moral i handling och när jag vet med mig att jag inte handlar utifrån vad som är "rätt" så erkänner jag att jag inte tar hänsyn till det och säger inte massa floskler som ska låta bra. det tycker jag är hyckleri. Ett bra exempel på det är ju min stora köttkonsumtion. Det kanske skulle låta trevligare om jag sa att jag tar jättestor hänsyn till miljö och djurrätten men vad spelar det för roll om mina ord låter bättre när mina handlingar inte är koherenta med de orden? Så då är jag istället ärlig och säger att jag skiter i det. Det kanske kan irritera andra men jag irriterar hellre än hycklar.
Barbastark
2011-12-29, 09:48
Det är patetiskt att må dåligt.
Vad gör du för att inte må dåligt? Vad gör du när du mår dåligt?
Barbastark
2011-12-29, 09:50
Inte få lycka utifrån. Speciellt från fina titlar, saker eller andra människor.
Denna tänker jag också mycket på, men har ännu inte lyckats med det så bra som jag vill. Hur går det för dig?
Har ett par riktlinjer som jag har dragit upp då jag märkte att det behövdes,
Se till att vara lyhörd och försöka sätta mig in i andras tankesätt
Låt inte jobbet förstöra kroppen och mina målsättningar privat, hitta balans.
Sen finns det såklart ett antal värderingar som skapar naturliga inställningar men dessa ovan har jag fått övertyga mig själv om att leva efter, vilket inte är helt lätt.
gatewarden
2011-12-29, 10:08
Skaffa aldrig ett beroende till en annan människa, om ni inte förstår vad jag menar får ni fråga...
Arbete befodrar välstånd och glädje
Whisky är den sanna guden
Sömn tar mer energi än vad den ger
Ungefär så jag lever.
Sheogorath
2011-12-29, 10:27
Skaffa aldrig ett beroende till en annan människa, om ni inte förstår vad jag menar får ni fråga...
Arbete befodrar välstånd och glädje
Whisky är den sanna guden
Sömn tar mer energi än vad den ger
Ungefär så jag lever.
"Love like you've never lost" må vara ett säkert sätt att bli förkrossad (igen) men alternativet är inte människovärdigt liv. Tänker på min storebror som inte ville skaffa kanin när vi var små, eftersom han skulle bli så ledsen när den dog. Älskar man någon kommer man på ett sätt vara intimt beroende av denna och så måste det få vara. Annars kan man sitta där själv och undvika de finaste stunderna i livet eftersom de inte varar för evigt.
MasterChief
2011-12-29, 10:29
De där två reglerna har inte jag, tvärtom så är jag väldigt försiktig med att tänka så. Vad jag inte har något problem att höra eller vad jag inte lider av att andra gör mot mig gäller ju bara just mig. Så det finns en risk i att såra människor, eller i alla fall göra dem orätt på något vis, om jag bara agerar utifrån vad som spelar roll för mig. Och vice versa kan jag ta illa vid mig av saker som andra inte bryr sig om.
Så att behandla andra så som jag tror att de vill bli behandlade är bättre att gå efter tror jag.
Mycket bra skrivet.
gatewarden
2011-12-29, 10:40
"Love like you've never lost" må vara ett säkert sätt att bli förkrossad (igen) men alternativet är inte människovärdigt liv. Tänker på min storebror som inte ville skaffa kanin när vi var små, eftersom han skulle bli så ledsen när den dog. Älskar man någon kommer man på ett sätt vara intimt beroende av denna och så måste det få vara. Annars kan man sitta där själv och undvika de finaste stunderna i livet eftersom de inte varar för evigt.
Har inget med känslor att göra.
Ett exmpel kan vara i relation där den ena parten har ett ekonomiskt beroende mot den andra, det vill säga att skulle den ena dra eller dö så skulle det bli ekonomiska problem.
Det handlar i grund och botten om att om en människa man har någon form av relation, vän, flickvän etc skulle försvinna på ett eller annat sätt så skall det finnas något annat beroende än känslor.
Förstår du bättre vad jag menar nu?
Barbastark
2011-12-29, 10:43
Ett exmpel kan vara i relation där den ena parten har ett ekonomiskt beroende mot den andra, det vill säga att skulle den ena dra eller dö så skulle det bli ekonomiska problem.
Det handlar i grund och botten om att om en människa man har någon form av relation, vän, flickvän etc skulle försvinna på ett eller annat sätt så skall det finnas något annat beroende än känslor.
Håller med dig här. Tror starkt på att en relation i idealfallet ska handla om två självständiga personer som njuter av varandras sällskap och hjälper varandra att utvecklas. Och inte, som ofta sker, två personer som sakta men säkert förvandlas till en person bestående av två av varandra beroende halvor.
Sheogorath
2011-12-29, 10:47
Yes, jag utgick från känslomässigt beroende eftersom det är det enda som varit aktuellt för mig sedan vuxen ålder. Jag förstår vad du menar.
The_RobRoy
2011-12-29, 11:00
Barbastark, tack för en bra tråd! Potential att bli bland det bättre trådar som skapats på ett tag (om folk bara klarar av att vara seriösa). Jag har inte kommit lika långt i mina tankar kring detta, men ska försöka fundera lite med era kommentarer som extra input :)
Kan ge som första input att vad jag kommit fram till ger mig lycka i livet. Det är nästan uteslutande mina relationer med andra människor.
Alla råkar vi ut för livets djävligheter någon gång:
-Att må dåligt är inget bra alternativ.
-Att deppa ihop är inget bra alternativ heller.
Det finns alltid valmöjligheter.
Det värsta jag vet är apati och handlingsförlamning.
Fungerar bara träningen, så löser sej allt annat !
Det viktigaste är att ta hand om sej själv.
Barbastark
2011-12-29, 11:08
Barbastark, tack för en bra tråd! Potential att bli bland det bättre trådar som skapats på ett tag (om folk bara klarar av att vara seriösa). Jag har inte kommit lika långt i mina tankar kring detta, men ska försöka fundera lite med era kommentarer som extra input :)
Kan ge som första input att vad jag kommit fram till ger mig lycka i livet. Det är nästan uteslutande mina relationer med andra människor.
Tackar! :)
Ok. Är det något du märkt fungerar extra bra när det kommer till dina relationer, som du kanske medvetet försöker göra mer av?
gatewarden
2011-12-29, 11:15
Yes, jag utgick från känslomässigt beroende eftersom det är det enda som varit aktuellt för mig sedan vuxen ålder. Jag förstår vad du menar.
Hehe, otydlig när jag skrev första inlägget. Jag känner många som har andra beroenden. Vilket kommer leda till katastrofer i deras liv.
Tricklew
2011-12-29, 11:43
Det finns mycket destruktiva saker i samhället jag ogillar, men som jag ändå är delaktig i. Jag lever inte alltid efter mina egna föreställningar, ibland är det bekvämare att bara flyta med strömmen.
Gesendet unter Verwendung meines iPhone.
Patriarch K
2011-12-29, 11:49
Jag lever för att hitta på så mycket roligheter som möjligt och att bara njuta och ha det gott. Det fungerar inte kanon just nu då man är fast p.g.a studier, men man får göra det bästa som går av situationen.
Att komma in i ett rutinbeteende är väl oundvikligt i längden, men jag ska se till så att mitt liv under mina kommande 60-70 år ska bli givande och relativt varierade. Jag vet hur enkelt det är att känna sig bekväm och fastna vid något, men då känns det bara som att tiden spolas iväg på något vis.
De 4 senaste åren har varit mina livs bästa år då jag har gjort hur mycket olika saker som helst och varit på många platser. Vissa jämnåriga har pluggat i en och samma stad lika lång tid och de säger exempelvis "Ptja, det har väl varit ganska likt. Tiden har mest runnit iväg". Jag blir frustrerad när åren bara rinner utan att något speciellt händer *gah!*
Jag gillar Frank Lloyd Wright's motto: "Truth is life".
grisbil3n
2011-12-29, 12:57
Att jag aer det viktigaste som finns.
Barbastark
2011-12-29, 12:58
Att jag aer det viktigaste som finns.
Hur tar den inställningen sig i form i ditt liv?
grisbil3n
2011-12-29, 14:48
Hur tar den inställningen sig i form i ditt liv?
Gor mig formodligen till en ganska kass person :)
Vad gör du för att inte må dåligt? Vad gör du när du mår dåligt?
När jag mår dåligt tänker jag på att jag inte vet hur det är att må dåligt, och att det finns miljoner människor i världen som drömmer om att bara behöva handskas med mina problem. Det fungerar förvånansvärt ofta, bortsett från min bihåleinflammation har jag inte mått dåligt på över ett år nu :)
Sträva alltid framåt.
Det går att skratta åt allt.
Ta hand om dina närmaste.
Sköt dig själv och skit i andra.
Mat är jävligt gott.
arjeplogarn
2011-12-29, 15:26
Tillräckligt mycket ketchup så smakar allt likadant.
Spartansk
2011-12-29, 17:08
Dansa aldrig.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTX2Zxj0395X3d854qsqLydBYDmdka9p Ei4d15LZ4J86N7myLaS
Ja?
Det där med att aldrig bjuda tjejer på någonting var lite väl förenklat. Självklart ger jag tjejkompisar presenter om de fyller år, osv. Vad jag menade var att aldrig bjuda tjejer på saker i syfte att få dem attraherade av mig. Eftersom jag har svårt att säga nej när en söt tjej ber mig köpa en öl, var den här principen nödvändig att fastställa.
Angående det här med att dansa: Jag hatar att dansa. Jag har dock dansat väldigt mycket eftersom jag fallit för grupptrycket, försökt attrahera tjejer, eller bara varit uttråkad på krogen och inte haft något att göra. Nu har jag dock bestämt mig för att aldrig mer göra det, utan stå på mig och skita i det. För en person som faktiskt gillar skiten finns det ingen anledning att anamma denna princip.
shut teh face
2011-12-29, 17:09
Att vara en mästare på manipulation
Människor är idioter
Ketchup passar inte alls till allt
Sandra81
2011-12-29, 18:08
Det spelar ingen roll vem man är eller vart man kommer ifrån eller hur mycket pengar man har i fickan man har sitt eget öde och sitt eget liv framför sig.
Att falla är tufft och att inse att det händer är ännu värre. men man får inte ge upp. vad som än händer måste man dra sig själv upp och kämpa vidare.
Eddie Vedder
2011-12-29, 21:37
Det spelar ingen roll vem man är eller vart man kommer ifrån eller hur mycket pengar man har i fickan man har sitt eget öde och sitt eget liv framför sig.
Tror du verkligen på att ödet avgör?
Tror du verkligen på att ödet avgör?
Tolkar det som att hon menar att man skapar sitt eget öde
Eddie Vedder
2011-12-29, 21:40
Tolkar det som att hon menar att man skapar sitt eget öde
Är inte ödet per definition något som är förutbestämt?
Spartansk
2011-12-29, 21:45
Är inte ödet per definition något som är förutbestämt?
Öde, som ord, kan ha betydelsen "som livet blir i slutändan". Så har jag föstått det, iaf. Och så fall kan man ju i viss mån skapa sitt öde.
Jag kom på en grej till. Några ord som kommer från min farfar (tror jag (som jag dessutom aldrig träffat)):
"En sa va smidig"
Det ligger rätt mycket i det. Jag tycker principer är jätteviktiga. Men samtidigt ska det gälla sådant som räknas. När det gäller annat ska man alltid vara redo att vara smidig. Spola egot och prestigen mao.
Jag vill gott.
Jag uppskattar enkla saker i livet.
Jag lägger min tid på saker som jag tycker om att göra.
Eddie Vedder
2011-12-29, 21:56
Öde, som ord, kan ha betydelsen "som livet blir i slutändan". Så har jag föstått det, iaf. Och så fall kan man ju i viss mån skapa sitt öde.
Min ordbok säger "1. bakomliggande makt som på ett opåverkbart sätt styr alla händelseförlopp i världen..." och "2. viss förutbestämd följd av händelser som ngn eller ngt oundvikligen kommer att uppleva eller utsättas för..." så inte tolkar jag det som något man själv skapar.
Man skapar sitt liv men inte sitt öde (om man tror att ett sådant finns), det är en contradiction in terms som jag ser det.
Spartansk
2011-12-29, 22:00
Min ordbok säger "1. bakomliggande makt som på ett opåverkbart sätt styr alla händelseförlopp i världen..." och "2. viss förutbestämd följd av händelser som ngn eller ngt oundvikligen kommer att uppleva eller utsättas för..." så inte tolkar jag det som något man själv skapar.
Man skapar sitt liv men inte sitt öde (om man tror att ett sådant finns), det är en contradiction in terms som jag ser det.
Ah, okej. Jag tänkte mest på att man om döda personer ibland säger "det var hans öde att...". Men jag böjer mig för ordboken, är inte insatt i ämnet.
Vad ordboken säger och hur en person tolkar det måste ju inte stämma överens alla gånger dock, jag tolkar det som spartansk sa att med öde så menar hon hur det blir.
Eddie Vedder
2011-12-30, 10:24
Vad ordboken säger och hur en person tolkar det måste ju inte stämma överens alla gånger dock, jag tolkar det som spartansk sa att med öde så menar hon hur det blir.
Jo visst kan man bestämma sig för att det ordboken kallar kylskåp är en duva men det gör ju knappast mycket nytta för andras förståelse av vad man vill ha sagt.
Högmod
Ifrågasätt allt
Tro inte på nån
Allt är objektivt meningslöst, så du kan göra allt du vill och vågar
Alla styrs av egenintresse, oavsett om dom är medvetna om det eller ej
de sa va gott o leva annars kan de kvetta.
Yesterday is only a dream and tomorrow is only a vision; but today, well-lived,
makes every yesterday a dream of happiness and every tomorrow a vision of hope.
Allt ær som det ær och blir som det blir.
Ne0phyte
2011-12-30, 11:40
Var ärlig.
Sköt om kroppen.
Tacka för maten.
Bli aldrig stupfull.
Använd aldrig olagliga droger
Hjälp personer i nöd.
Mycket vettigt.. Fast ja, stupfull - definitionsfråga *slap*
young_george
2011-12-30, 12:46
Låt ingen annan tänka åt dig.
Du kommer snart dö, så passa på att lev.
rajjan_dammit
2011-12-30, 12:58
Var bra.
Fick ett fint kort av mina førældrar nær jag fyllde 18, som jag hittade nu under julsemestern.
Livet har två regler:
1. Livet ær fantastiskt och fyllt med oændliga møjligheter och upplevelser, och Du kan gøra och uppleva allt du vill.
2. Om det någonsin skulle kænnas hårt, tungt eller fel, så gæller regel nummer 1.
Jag ångrar hellre något jag har gjort än något jag inte har gjort.
Spartansk
2011-12-30, 19:49
Mycket vettigt.. Fast ja, stupfull - definitionsfråga *slap*
Som sagt, de här reglerna är anpassade till mig. Om det genomsnittliga antalet vänner som säger upp bekantskapen varje gång man varit stupfull är färre än tre, så behöver man kanske inte följa den regeln.
Spartansk
2011-12-30, 19:50
1. Livet ær fantastiskt och fyllt med oændliga møjligheter och upplevelser, och Du kan gøra och uppleva allt du vill.
Har lite svårt för det tänket, faktiskt. Det stämmer ju inte.
Spartansk
2011-12-30, 19:52
Jag ångrar hellre något jag har gjort än något jag inte har gjort.
Jag håller inte med. Tänk om jag råkar döda någon? Då ångrar jag inte hellre det än att jag ångrar att jag inte åkte med polarna till Mallorca -04.
Som sagt, de här reglerna är anpassade till mig. Om det genomsnittliga antalet vänner som säger upp bekantskapen varje gång man varit stupfull är färre än tre, så behöver man kanske inte följa den regeln.
Har lite svårt för det tänket, faktiskt. Det stämmer ju inte.
Jag håller inte med. Tänk om jag råkar döda någon? Då ångrar jag inte hellre det än att jag ångrar att jag inte åkte med polarna till Mallorca -04.
Tja. Har du sett knappen som det står "MultiCitera" på?
Spartansk
2011-12-30, 19:56
Tja. Har du sett knappen som det står "MultiCitera" på?
Ja, det är emot mina levnadsregler att använda den.
Nä, men jag kom på ett svar till ett inlägg, skickade det, sen till ett annat, skickade det, och sen till det tredje.
Helt rätt Sparty!
Ibland måste man tänka igenom svaren lite etxra.
Ja, men om man "råkar döda någon" är det ju inget val man gjort.
Ganymedes
2011-12-31, 13:37
Lev ditt liv som du vill leva det. Lever man efter andras önskemål kommer alltid någon annan bli besviken, och speciellt du själv.
När jag tänker efter på sådana här saker så slutar det allt som oftast med att jag tänker på Sten's replik från Dragon Age:
"People are not simple. They cannot be summarized for easy reference in the manner of:"The elves are a lithe, pointy eared people who excel at poverty."
Det är så svårt att försöka summera sig själv i alla lägen i några meningar.
Jag är en oppertunist, det räcker väl där :)
Barbastark
2011-12-31, 14:37
Keep em komming!
Berätta gärna om hur ni kom på eller tog till er de "livsregler" ni har.
Spartansk
2011-12-31, 15:17
Berätta gärna om hur ni kom på eller tog till er de "livsregler" ni har.
De har vuxit fram pö om pö, eller hur det stavas. Har fått några "nej nu fan får det vara nog"-moments, och sen bestämt mig.
BelowAverage
2011-12-31, 15:35
Fick ett fint kort av mina førældrar nær jag fyllde 18, som jag hittade nu under julsemestern.
Livet har två regler:
2. Om det någonsin skulle kænnas hårt, tungt eller fel, så gæller regel nummer 1.
:D
Försöker se saker från fler synvinklar än den första och bekvämaste. Det kanske inte är en slump att det jag först väljer att tro ofta får mig att känna mig utvald eller som en martyr?
Det går dock inte speciellt bra. :laugh:
Barbastark
2012-01-03, 10:35
Bump
Raschmus
2012-01-03, 10:54
Jättesvårt att få in allting i ett inlägg på kolozzeum, skulle krävas en mindre bok.
En ytterst liten del sammanfattat.
Ett stort och genuint tryggt personligt ledarskap står på mina fyra hörnpelare vilka är kärlek, ödmjukhet, tydlighet och lojalitet.
Jag vet vem jag är, jag vet vart jag står och jag vet vart jag är på väg.
Barbastark
2012-01-03, 10:57
Jag vet vem jag är, jag vet vart jag står och jag vet vart jag är på väg.
Hur tar sig detta i form i verkligheten? Är du bra på att applicera "Jag vet vem jag är" och gå på dina tankar om dig själv istället för att påverkas av andras åsikter, tex?
Raschmus
2012-01-03, 12:22
Hur tar sig detta i form i verkligheten? Är du bra på att applicera "Jag vet vem jag är" och gå på dina tankar om dig själv istället för att påverkas av andras åsikter, tex?
Mycket.
Jag syftar på sin personliga kompass. Att veta vem man är principmässigt, känslomässigt, moraliskt etc etc.
Edit: Kan tillägga att mina principer är jävligt relevanta för min självkänsla. Bröt mot en av mina principer en gång. Förenat med en djävulusisk ångest. (Säkerligen likadant för samtliga principfasta)
Life is short, break the rules, forgive quickly, kiss slowly, love truly, laugh uncontrollably and never regret anything that made you smile.
- Mark Twain.
annars försöker jag RESPEKT genomsyra allt jag gör, det är otroligt viktigt för mig. att ge och få respekt.
Försöker hitta mig själv, både privat men även professionellt. Har ett år kvar på min utbildning och försöker jobba med min identitet. Jag tycker det är svårt att veta vem man är. Däremot har jag några idéer om hur jag vill vara och försöker sträva efter det.
10 Guds budord.
Really? Really?
p-RGN21TSGk
är nog faktiskt beredd att hålla med om att en rätt stor del av den listan är väldigt skitsamma. Titta bara på de första tre liksom
Orkar inte ta allting så allvarligt, vänner och familj är värt mer än alla pengar i världen, har hellre bra vänner och lite pengar än ett bra jobb och få vänner. Ta vara på tiden man har tillsammans, tro inte på allting alla säger, gör det man känner för..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.