handdator

Visa fullständig version : Astma-forum sökes

Holabandola
2011-12-28, 16:34
Någon som vet om det finns något aktivt astma-forum på nätet!?

Jag har tusen frågor, men de ryms inte, och kompetensen finns inte i detta forum.

Tacksam för svar.

Sniggel
2011-12-28, 16:37
Annars har jag haft astma av varierande allvarlighetsgrad i 20 år ;)
Du får gärna prova att fråga mig.

Stoltz
2011-12-28, 16:47
kompetensen finns inte i detta forum.

Det är ju svårt att ge dig garanti, men det här forumet har fan i mig överaskat på den punkten många gånger :D Det är rätt sjukt så mycket kunskap det finns här om saker man aldrig förväntade sig..!

Så ta tillfället i akt och fråga här medan du väntar på att någon ska komma med något bra forumförslag, sedan kan du ju bara kopiera in samma frågor till det andra forumet om du inte skulle bli nöjd :)

Snobbe
2011-12-28, 16:58
flashback eller kolo lär ha folk som kan svara på dina frågor.

Kwon
2011-12-28, 17:07
Holanbandola, PM:a Snigge, han borde veta en hel del med 20 års erfarenhet.

martikainen
2011-12-28, 17:44
astmatiker reporting in!

delta_mats
2011-12-28, 19:10
Har haft astma sen barnsben så vet nog ett och annat jag också.

joker560
2011-12-28, 19:11
jag med jag med! 20år här också

Trance
2011-12-28, 20:03
Kan testa healingwell

http://www.healingwell.com/community/default.aspx?f=7

Holabandola
2011-12-29, 12:36
Jag får ångest en halvtimme efter intag av Budesonid, går över efter ytterligare en halvtimme, men gör mig illa till mods en bit in i resten av dagen.
1.Normalt?
2.Vad för alternativ medicinering finns det?

3.Hur mycket av budesoniden går ut i blodet som man inhalerar om man jämför med tabletter. Säg tex att en dos på 400mkrg motsvarar 1mg i tablettform...mer eller midnre!?

4.Budesonid sägs vara kortidsverkande, hur kortidsverkande? Hinner det påverkar min metabolism?

5.Jag har bara astma på EN lunga, WHY!?
Det ska vara en omöjlighet har jag förstått. (jag har bara besvär från ena lungan, min läkare hörde bara ljud från ena, och det är bara den som ger värk etc vid förkylning). Normal lungröntgen, kan det vara något annat, vad?

6.Kan man skölja munnen med något annat efter intag av budesonid så man får bort ALLA rester från svalget, eller räcker vatten, dvs budesonid är vattenlösligt. Jag får ofta kemisk smak i käften efter intag och vill att så lite som möjligt går ner i magen.

7.Resterna från budesoniden som går ner i magen, förstörs de av magsafterna, eller går de ut i kroppen?

JaG HAR NYUPPTÄCKT VUXENASTMA, och medicinerar sedan ett år tillbaka.

Sniggel
2011-12-29, 12:47
Ok, du hade rätt. Det var rätt svåra frågor :P

4.Budesonid sägs vara kortidsverkande, hur kortidsverkande? Hinner det påverkar min metabolism?

Har för mig att den ska verka i cirka 12 timmar. Min läkare tyckte nämligen att jag skulle kunna ta (så mycket som) 2 doser dagligen utan att uppleva kraftigare bieffekter (ingen "stackning").

Nu så här i efterhand då jag provat det några månader tror jag dock han har fel. Det verkar som bieffekterna byggs upp iaf (jag får kramper). Men bieffekterna kan ju säkert vara skiljt från effekten i hur länge de varar.

edit: nu kanske jag förväxlade substanserna här... får kolla igenom min bipacksedel igen...

kettlebellGuden
2011-12-29, 12:49
Jag får ångest en halvtimme efter intag av Budesonid, går över efter ytterligare en halvtimme, men gör mig illa till mods en bit in i resten av dagen.
1.Normalt?
2.Vad för alternativ medicinering finns det?

3.Hur mycket av budesoniden går ut i blodet som man inhalerar om man jämför med tabletter. Säg tex att en dos på 400mkrg motsvarar 1mg i tablettform...mer eller midnre!?

5.Jag har bara astma på EN lunga, WHY!?
Det ska vara en omöjlighet har jag förstått. (jag har bara besvär från ena lungan, min läkare hörde bara ljud från ena, och det är bara den som ger värk etc vid förkylning). Normal lungröntgen, kan det vara något annat, vad?

6.Kan man skölja munnen med något annat efter intag av budesonid så man får bort ALLA rester från svalget, eller räcker vatten, dvs budesonid är vattenlösligt. Jag får ofta kemisk smak i käften efter intag och vill att så lite som möjligt går ner i magen.

7.Resterna från budesoniden som går ner i magen, förstörs de av magsafterna, eller går de ut i kroppen?

JaG HAR NYUPPTÄCKT VUXENASTMA, och medicinerar sedan ett år tillbaka.

Min sambo, också nyupptäckt vuxenastma, fick någon astmamedicin som verkligen inte gick bra med henne. ångest + riktigt jäkla sur och aggressiv blev hon. Vad jag verkligen rekommenderar att du gör med dina frågor är att kontakta din vårdcentral.

Holabandola
2011-12-29, 13:56
Min sambo, också nyupptäckt vuxenastma, fick någon astmamedicin som verkligen inte gick bra med henne. ångest + riktigt jäkla sur och aggressiv blev hon. Vad jag verkligen rekommenderar att du gör med dina frågor är att kontakta din vårdcentral.
Vilken medicin tog hon och hur hög dos? ta reda på det så är du snäll :-)

Holabandola
2011-12-29, 14:09
Jag upplever bieffekter av min medicinering, men jag vet inte om det är bieffekter, eller om jag bara är allmänt slutkörd sönderstressad.

Jag fick för en månad sedan panikångest (aldrig haft i mitt 33-åriga liv), gick över när jag började käka b-vitaminer i stora doser.
Jag har yrsel till och från, ofta en svag ångest som kryper i kroppen, hade blodtrycksattacker och vallningar (gick över av vasslekonsumtion tryptofan= mer serotnin i hjärnan.
Jag kan drabbas av illamående rätt vad det är.

Alltså klassiska symtom för stress egentligen. Jag har stressig vardag, går inte att göra så mycket åt, har småbarn och heltidsjobb.
...jag TROR inte att budesonid är boven i dramat, men den har fått mig att tippa över. det har blivit för mycket stresshormoner (kortisol) i blodet och kroppen har inte hunnit återhämta sig i och med medicineringen.
Jag har provat vara utan budesonid i en vecka, astman kommer då sakta tillbaka, men jag har väl inte mått direkt bättre av att sluta för en stund heller.

Bök...

Jag är hypersensitiv mot mediciner och främmande ämnen i kroppen. Något min läkare även kunnat konstatera.

Sniggel
2011-12-29, 14:13
Vet inte vilket läkemedel du använder men denna innehåller (bl a) budesonid:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20011228000226&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Här är biverkningar för läkemedlet (vilka som är orsakade av budesonid och vilka som är orsakade av formoterol vet jag inte):

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Liksom alla läkemedel kan Symbicort forte Turbuhaler orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.

Om något av följande händer, sluta använda Symbicort forte Turbuhaler och kontakta omedelbart läkare:
Svullnad av ansiktet, framför allt runt munnen (tunga och/eller svalg och/eller svårigheter att svälja) eller nässelutslag tillsammans med andningssvårigheter (angioödem) och/eller en plötslig svimningskänsla. Detta kan betyda att du fått en allergisk reaktion. Detta är sällsynt, det händer färre än 1 av 1000 användare.
Plötslig, akut pipande andning eller andnöd efter inhalation av läkemedlet. Om något av dessa symtom uppträder sluta genast att använda Symbicort forte Turbuhaler inhalator och använd din anfallskuperare. Kontakta omedelbart läkare eftersom du kan behöva ändra din behandling.

Övriga möjliga biverkningar:

Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)
Hjärtklappning (du känner dina hjärtslag), darrningar eller skakningar. Om dessa effekter uppstår är de vanligen milda och försvinner i takt med att du fortsätter att använda Symbicort forte Turbuhaler.
(Hjärklappning upplever jag ibland, 2-5 ggr/v)
Svampinfektion i munnen. Det är mindre troligt att det här uppstår om du sköljer din mun med vatten efter att du använt din inhalator.
Lite ont i halsen, hosta och hes röst.
(Svampinfektion (i halsen) har jag aldrig fått, sköljer dock munnen med vatten minst 95% av gångerna)
Huvudvärk.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare)
Känsla av rastlöshet, nervositet eller upprördhet.
Störd sömn. (isåfall pga kramp)
Yrsel.
Illamående.
Snabb hjärtrytm. (Den upplevde jag i början/första åren, nu vet jag inte om jag har problemet längre, svårt att säga då jag inte vet hur låg min puls varit om jag inte tagit medicinen)
Blåmärken på huden.
Muskelkramper. (Jepp)

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare)
Utslag, klåda. (Har utslag, kan dock inte se något samband mellan dem och mängd läkemedel jag tar)
Kramp i luftrören (sammandragning av musklerna i luftvägarna, vilket orsakar pipande andning). Om den pipande andningen uppstår plötsligt efter användning av Symbicort forte Turbuhaler ska du sluta använda Symbicort forte Turbuhaler och omedelbart kontakta läkare.
Låga halter kalium i blodet.
Ojämn hjärtrytm. (dubbelslag som märks av 2-5 ggr/v)

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 användare)
Depression. <--- Här har du kanske den bieffekt som mest liknar det du beskriver
Beteendeförändringar, framför allt hos barn. <---- kettlebellgudens sambo?
Bröstsmärta eller tryck över bröstet (kärlkramp).
En ökad mängd socker (glukos) i blodet.
Smakförändringar, såsom en obehaglig smak i munnen.
Förändringar av blodtrycket.

Kortikosteroider som inhaleras kan påverka den normala produktionen av steroidhormoner i kroppen, framför allt om du använder höga doser under en lång tid. Effekterna inkluderar:
Förändringar i benmineraltätheten (uttunning av skelettet).
Grå starr (grumling av ögats lins).
Grön starr (ökat tryck i ögat).
En dämpad tillväxttakt hos barn och ungdomar.
En effekt på binjurarna (en liten körtel som sitter bredvid njuren).
Sannolikheten för att dessa effekter ska inträffa är mycket mindre för inhalerade kortikosteroider än för kortisontabletter.

Nu är många biverkningar som jag rödmarkerat sällsynta. Men min erfarenhet av medicin är att jag ofta får en eller flera utav de sällsynta biverkningarna, vilket kanske är udda. Eller så är där ett extremt stort mörkertal i biverkningsrapportering. Med tanke på hur jag fått lära mig att man kollar upp biverkningar för läkemedel så är jag inte förvånad om dessa siffror är gravt underskattade.