handdator

Visa fullständig version : Kvalite vs kvantite i kosten!

Masterpan
2011-12-27, 12:54
När man bestäms sig för att och ligga på ett 300 överskott händer det lätt för mig allifall att jag släpper tyglarna och äter lite allt möjligt så länge jag hamnar på rätt energimängd och 2g protein. Näringstimingen kanske blir lite lidande och en relativt stor % kommer från skit och skräpmat.

Säg nu att man istället för detta lägger sig på ett 500 underskott, men man drar protein till 3g, är noga med nyttiga fetter, t.ex äta 1-2 avokados om dagen. Fiskolja, bättre näringstiming och slopar skitmaten. Man kör en perfekt kost alltså.

Hur blir skillnaden i prestation, muskel-volym-ökningar, välbefinnand, tror ni?

King Grub
2011-12-27, 13:06
Betydligt större muskeluppbyggnad av överskottsexemplet. Redan 2 gram protein är säkert mer än vad som behövs för maximal uppbyggnad där. Prestationen blir också bättre med första exemplet (i styrkegrenar - i konditionsgrenar tvärtom, eftersom man blir tyngre och tyngre).

Exempel ett är sämre för hälsa och välbefinnande. Inte på kort sikt, men på lång sikt är överätning, särskilt kombinerat med "skräp" (socker), inget vidare.

Fru_Flisa
2011-12-27, 13:08
När man bestäms sig för att och ligga på ett 300 överskott händer det lätt för mig allifall att jag släpper tyglarna och äter lite allt möjligt så länge jag hamnar på rätt energimängd och 2g protein. Näringstimingen kanske blir lite lidande och en relativt stor % kommer från skit och skräpmat.

Säg nu att man istället för detta lägger sig på ett 500 underskott, men man drar protein till 3g, är noga med nyttiga fetter, t.ex äta 1-2 avokados om dagen. Fiskolja, bättre näringstiming och slopar skitmaten. Man kör en perfekt kost alltså.

Hur blir skillnaden i prestation, muskel-volym-ökningar, välbefinnand, tror ni?

Vid bättre specificering; vad är skitmat och vad är perfekt? Att hellre äta "nyttiga" fetter än "onyttiga" fetter säger ju enbart benämningarna vad som är att föredra men sen hur du delar in livsmedel dessa kategorier kan ju skilja.
"Skitmat" skulle jag aldrig föredra, att äta dålig mat är inte bra för nån men viss mat kan vara bra för en och dålig för en annan i olika situationer liksom viss mat lämpar sig bättre efter ett hårt pass än annan. Precis som viss kost är bättre för snabb återhämtning än annan men kanske sämre för kroppen i långa loppet. För välbefinnandet är det väl upp till var och en vad som ökar det mer.
Kost för prestation finns det mycket forskning framtagen om så det är bara att nörda ner sej i.

Masterpan
2011-12-27, 13:10
Betydligt större muskeluppbyggnad av överskottsexemplet. Redan 2 gram protein är säkert mer än vad som behövs för maximal uppbyggnad där. Prestationen blir också bättre med första exemplet (i styrkegrenar - i konditionsgrenar tvärtom, eftersom man blir tyngre och tyngre).

Exempel ett är sämre för hälsa och välbefinnande. Inte på kort sikt, men på lång sikt är överätning, särskilt kombinerat med "skräp" (socker), inget vidare.

Okej intressant! Om man drar exempel ett men ökar upp energimängd till balans, är överskott fortfarande bättre?

Kan tillägga att jag är en ex-tjockis, en av dem som lägger på sig mycket fett vid överskott!

King Grub
2011-12-27, 13:23
Ja, ett överskott bygger mer än balans eller ett underskott. Dock samtidigt mer fett, och det skall ju bort en gång, och har man förutsättningar för att dra på sig mycket kroppsfett är det alternativet kanske sämre även för muskeluppbyggnaden om man ser på längre sikt.

joasimo
2011-12-27, 13:49
Finns det något överskott som är "optimalt" för att bygga största del muskler av viktökningen? Vart går gränsen?

Ligger man på ett lägre överskott kan man ju ligga i uppbyggnad mycket längre än ett högre innan man blir fet. Har kört senaste två veckorna 1000kcal + men det kommer aldrig hålla i längden, ska försöka snitta 300kcal per dag.

Sniggel
2011-12-27, 13:59
Finns det något överskott som är "optimalt" för att bygga största del muskler av viktökningen? Vart går gränsen?

Ligger man på ett lägre överskott kan man ju ligga i uppbyggnad mycket längre än ett högre innan man blir fet. Har kört senaste två veckorna 1000kcal + men det kommer aldrig hålla i längden, ska försöka snitta 300kcal per dag.

Här finns nog enbart generella kolo-rekommendationer.

+500 kcal för naturligt smala nybörjare under en begränsad tid (3-12 månader). Efter det så är det nog bättre att ligga lågt, 100-300 om man vill undvika onödig fettuppgång. Eller så kan man bulka på träningsdagar (+250-1000 kcal) och deffa eller hålla balans på vilodagar (-500 - 0 kcal) beroende på antal vilodagar/träningsdagar.

Problemet är ofta att ha så bra koll att man kan veta att man ligger på exakt rätt överskott. Detta kan nog bara bodybuilders som alltid kör samma typ av träning och diet/livsmedel och håller sig i något så när samma form året om. Först då kan man få en tillräcklig noggrannhet för att våga säga att man ligger på exempelvis +300 kcal överskott. Kanske inte en typisk dag men i snitt över en vecka.

Givetvis kommer andra att tycka något annorlunda men jag tror att många tycker att dessa riktlinjer är ok att välja mellan.

Själv föredrar jag att dra till med ordentligt med kalorier på träningsdagar och vara restriktiv på vilodagar. Räknar dock inte kalorier utan justerar godtyckligt hur mycket jag äter ifall vikten inte utvecklas som jag vill.

Numse
2011-12-27, 14:50
Av egen erfarenhet så presterar jag sämre efter de dagar jag ätet godis/glass/bullar/dricka och annat med socker i, trots att kalorimängden gått över mina normala dagar. Proteinmängden har varit densamma, och mängden pasta/ris/potatis är också densamma. Men som sagt, trots det så presterar jag sämre. Känner mig lite hängig, trött i huvudet, seg och matt på gymmet.

Nutrid
2011-12-27, 17:29
Märker en avsevärd skillnad när jag kör överskottsperioder eller perioder med mindre kolhydrater vilket säger sig självt.

Pallar inte räkna kalorier längre så käkar och försöker hålla vågen stabil. Ser man att musklerna ökar och vågen går sakta framåt så är allt som det ska.

Glen
2011-12-27, 19:38
Av egen erfarenhet så presterar jag sämre efter de dagar jag ätet godis/glass/bullar/dricka och annat med socker i, trots att kalorimängden gått över mina normala dagar. Proteinmängden har varit densamma, och mängden pasta/ris/potatis är också densamma. Men som sagt, trots det så presterar jag sämre. Känner mig lite hängig, trött i huvudet, seg och matt på gymmet.

Får +1:a det där, brukar vara seg dagen efter godisdag även om mängden kolhydrater är betydligt högre den specifika dagen. Har dock ingen aning vad det beror på.

joasimo
2011-12-27, 19:58
Här finns nog enbart generella kolo-rekommendationer.

+500 kcal för naturligt smala nybörjare under en begränsad tid (3-12 månader). Efter det så är det nog bättre att ligga lågt, 100-300 om man vill undvika onödig fettuppgång. Eller så kan man bulka på träningsdagar (+250-1000 kcal) och deffa eller hålla balans på vilodagar (-500 - 0 kcal) beroende på antal vilodagar/träningsdagar.
Problemet är ofta att ha så bra koll att man kan veta att man ligger på exakt rätt överskott. Detta kan nog bara bodybuilders som alltid kör samma typ av träning och diet/livsmedel och håller sig i något så när samma form året om. Först då kan man få en tillräcklig noggrannhet för att våga säga att man ligger på exempelvis +300 kcal överskott. Kanske inte en typisk dag men i snitt över en vecka.

Givetvis kommer andra att tycka något annorlunda men jag tror att många tycker att dessa riktlinjer är ok att välja mellan.

Själv föredrar jag att dra till med ordentligt med kalorier på träningsdagar och vara restriktiv på vilodagar. Räknar dock inte kalorier utan justerar godtyckligt hur mycket jag äter ifall vikten inte utvecklas som jag vill.

+500kcal menar du smala nybörjare inte en som tränat ett bra tag och är i form? Det skulle i så fall vara om man periodisera bulken/deffen rätt ofta så kan man nog ligga rätt högt.

Det där med överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar är något jag funderar på, synd att jag vilar så sällan, men om man kör 5 dagar styrketräning och 2 dagar vilodagar.

5 dagar +800kcal, 2 dagar -700kcal det blir ett snitt på ungefär 370kcal per dag i överskott. Då får jag överäta rätt fint 5 dagar och sedan lågt 2 dagar.

Eller, +500kcal 5 dagar, balans 2 dagar (snitt 350kcal/per dag). Men då får man inte äta lita mycket när man ligger på överskott. :D Det måste dock vara mer gynnsamt för då ligger man aldrig på ett underskott.

Gillar också att kunna äta riktigt ordentligt på träningsdagar, vilodagar känner jag sällan hunger så då passar det ju perfekt att dra ner på maten.

Hur känner du dig dagen efter en vilodag?

daloatf
2011-12-27, 20:34
Jag kommer iaf köra +500kcal varje dag i sex veckor och sedan deffa två veckor med ett underskott på 500 till 700kcal. Kommer köra tills juni och utvärdera.

Har testat att köra ca +300kcal i tre månader och det gav bra fett/muskelratio. Körde det efter att försöka hitta kcal balans i en månad.

Sniggel
2011-12-27, 21:29
+500kcal menar du smala nybörjare inte en som tränat ett bra tag och är i form? Det skulle i så fall vara om man periodisera bulken/deffen rätt ofta så kan man nog ligga rätt högt.

T ex en person som är 17 år, 180 lång och 65 kg tung. Oavsett om personen är i bra form eller ej så kan det säkert vara vettigt att bulka +500 varje dag och börja styrketräna om denne önskar grymma muskelökningar första året.
Om +500 hålls hela året blir det + 24 kg vilket kanske är mastigt om man inte vill bli något mullig (16-20% bf). Ha dock i åtanke att en hel del muskler kommer att läggas på om personen inte har kassa gener. Men då får man avgöra om man kanske ska minska överskottet efter en viss tid.
Oftast i praktiken så brukar ett överskott på +500 kcal för en sådan individ snabbt sjunka eftersom energiförbrukningen kommer att stiga kraftigt. Så ett intag på x kcal i början kanske är +500 initialt, men efter 1 månad kanske det är ynka +100 om personen inte fattar att denne gör av med mer energi för att den kommit in i träningen och gått upp lite i vikt.

Ja, det beror på individen, förutsättningar osv...

Gillar också att kunna äta riktigt ordentligt på träningsdagar, vilodagar känner jag sällan hunger så då passar det ju perfekt att dra ner på maten.

Hur känner du dig dagen efter en vilodag?

Som du ungefär. Hungern går ner avsevärt på vilodagar och så länge jag inte underdriver kalorimängden så funkar dagen efter (träningsdag) fint.