handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller en tillagad kycklingfilé?

MangeByggarn
2011-12-26, 19:43
Hur länge håller en tillagad kycklingfilé i kylskåpet? Den ligger i en försluten matlåda.

Kokades i fredags, det var tänkt att jag skulle äta den direkt efter gymmet, men pga vissa omständigheter så glömde jag totalt bort den. Nu, idag, såhär dags efter gymmet tänkte jag äta den med ris istället för att fixa ihop nya filéer.

Dock undrar jag, hur är det med näringen? Finns den kvar i kyckligen? Hälsorisker? Kan jag bli magsjuk av den?

Tack förhand.

ed1234
2011-12-26, 20:17
Jag skulle äta den utan att tveka ifall det handlar om tre dagar.

MathiasF
2011-12-26, 20:48
Var inte så petig, du märker om du blir risig i buken

begt
2011-12-26, 21:36
Jag skulle inte äta den. Kyckling ska man vara försiktig med...

Numse
2011-12-26, 22:07
Borde hålla i minst 5 dagar i kylen.

@MathiasF
Du testar alltså alltid först och tänker sen?

@begt
Du blandar ihop rå och tillagad kycklingfilé.

Wikner89
2011-12-26, 22:10
om den luktar förjävligt, släng den. Annars är den ok. Bör hålla i 5 dagar efter det så kan du bli dålig men om du värmer upp den över 70 grader så är det inte så stor fara

Kischen
2011-12-26, 22:25
Jag skulle inte äta den. Kyckling ska man vara försiktig med...

Varför vara extra försiktig med kyckling?

krille93
2011-12-26, 22:36

Jag käkade kyckling som inte var tilllagad ordenkligt, fast nu är denna ju inte tillagad ännu men iallafal, då mådde inte min mage bra efter det kan jag säga. Var och bajsade MINST 11-12 gånger per dag i cirka 5 dagars tid. Kunde gå på toa sen gå igen, jag blev helt tömt i magen hela tiden, det va löst btw hela tiden. Sen dess har jag varit skitnoga med att kycklingen är bra tillagad. Lite ot kanske men men *cupid*

OnMyWay
2011-12-26, 22:41
Jag käkar endast matlådor med kyckling för tillfället, till lunch och middag. Har legat som längst i kylen kanske i 3-4 dagar, jag har inte haft några som helt problem med det.

Numse
2011-12-26, 22:42
fast nu är denna ju inte tillagad ännu men iallafal

Hur länge håller en tillagad kycklingfilé i kylskåpet? Den ligger i en försluten matlåda.

..

MathiasF
2011-12-26, 23:10
@MathiasF
Du testar alltså alltid först och tänker sen?

Skulle mest vara lustig, men tanken bakom är rätt, man ska inte va så känslig och rädd för allt, luktar den okej så ät den.

Wikner89
2011-12-27, 00:22

rå fågel kan innehålla farliga bakterier som t.ex salmonella och campylobatcer. Därför måste man tillaga kyckling till innertemp på 70 grader. Nötkött t.ex är inte lika farligt därför kan man t.ex äta carrpaccio på ox filé.

Danne2k
2011-12-27, 00:29
Brukar gå att spara tillagad mat (med vissa undantag) uppemot en vecka om det är välkylt och inte har legat framme flera timmar efter tillagning.

Min farsa åt tydligen en lagad kycklingfilé som hade hade legat i kylen i 10 dagar, härom dagen.. Inga negativa påföljder tydligen ;o

Sjöbuse
2011-12-27, 04:58
Mig veterligen bildar inte salmonella sporer, alltså behöver man inte oroa sig för salmonellan när man väl avdödat den genom tillagning. Därför borde man inte behöva vara försiktigare med tillagad kyckling än med annat tillagat kött.

1684_
2011-12-27, 05:23
mina stekta kycklingar brukar håklla sig max 4 dagar

Sverker
2011-12-27, 07:40
Mig veterligen bildar inte salmonella sporer, alltså behöver man inte oroa sig för salmonellan när man väl avdödat den genom tillagning. Därför borde man inte behöva vara försiktigare med tillagad kyckling än med annat tillagat kött.

Finns andra sporbildare som Baccillus ceures. Men eftersom vi inte vet hur varmt det är i TS kylskåp. Ett överfullt kylskåp med mat som åker in och ut blir snabbt för varmt.

Vi vet inte heller hur ren burkan var som filén hamnade i eller TS händer. Alltså helt ommöjligt att svara på frågan. Bättre att hålla koll på kylskåpet och aldrig låta mat bli äldre än några dagar.

Sjöbuse
2011-12-27, 07:49
Finns andra sporbildare som Baccillus ceures. Men eftgersom vi inte vet hur varmt det är i TS kylskåp. Ett överfullt kylskåp med mat som åker in och ut blir snabbt för varma.

Vi vet inte heller hur ren burkan var som filén hamnade i eller TS händer. Alltså helt ommöjligt att svara på frågan. Bättre att hålla koll på kylskåpet och aldrig låta mat bli äldre än några dagar.

Självfallet. Det kanske inte framgick - men min inflikning var angående inlägg av typen "ojoj, kyckling ska man passa sig för". Att det finns andra sporbildande basilusker och allsköns eventuella kontaminationskällor i TS kyl är en annan femma som inte är direkt avhängigt att det är kyckling som vi pratar om.

Numse
2011-12-27, 12:21
mina stekta kycklingar brukar håklla sig max 4 dagar

Dags att kolla tempen i din kyl? :)