handdator

Visa fullständig version : Se och göra i Florida?

Exdiaq
2011-12-25, 21:02
Åker snart och tänkte kolla om folk har några guldkorn på lager?

Orlando/Tampa -> Port Charlotte/Punta Gorda -> Key West -> Miami
1 dag -> 7 dagar -> 1 dag -> 5 dagar

Ripley's och en LFL-match är det enda som är fastslaget. Besöka någon alligatorfarm när jag kör genom Everglades hör till (tips?) och 1 dagstur till Sawgrass Mills när jag är i Miami.

Några andra tips som helst inte kostar skjortan? Har bil ända fram tills att jag kommer till Miami så är rätt flexibel då.

dupper
2011-12-25, 21:20
Rent spontant Disney World i Orlando.

http://www.floridavisiting.com/

G_lund
2011-12-25, 21:21
Några vänner fick ett blåsjobb i en gränd av en prostituerad i Miami, tror inte det var så fasligt dyrt.
Annars låter Everglades som en cool grej, jag har varit där men då var jag såpass liten att jag inte har minne av det *gah!*

Exdiaq
2011-12-25, 21:46

Tack för länken!

Några vänner fick ett blåsjobb i en gränd av en prostituerad i Miami, tror inte det var så fasligt dyrt.
Annars låter Everglades som en cool grej, jag har varit där men då var jag såpass liten att jag inte har minne av det *gah!*

NAJS, VILKEN GRÄND?!

nim
2011-12-25, 21:56

Skulle då hellre istället rekommendera Sea World eller någon av Universal Studios/Island of Adventure parkerna. Vi testade ett gäng när vi var där -09 och Disneyparkerna var inte de bästa.

Sawgrass Mills är ett måste!

C.E.J.
2011-12-25, 22:23
När ska du dit? Åker också till Flårajda, 10-24:e jan.

L2310
2011-12-25, 22:26

Everglades - sjukt coolt! Stort tips om ni har möjlighet att se det. Var i Florida för några år sen och åkte båt där, kommer för stunden inte ihåg vad det hette men en vit liten båt med en gigantisk "fläkt" bakom. Det var riktigt grymt! Annars så klart Disney world i Orlando, också grymt.

Edit: Naples var det vi var i när vi kollade in everglades. Bodde i nåt lägenhetshotell där precis intill en golfbana, sjukt härligt. Lite läskigt när det kunde ligga alligatorer på golfbanan utanför på morgonen bara :)

MasterChief
2011-12-25, 23:58
Key West är rätt coolt! Det kommer du gilla garanterat.

Jens.Andersson
2011-12-26, 00:04

Hmm missade jag något med Key West? Det hade en skön karibisk känsla men
det fanns inte direkt något att göra där.

ceejay
2011-12-26, 00:12
spela golf! :)

tjabon
2011-12-26, 00:22
Dom har visst fina stränder runt Miami Beach, har jag hört ....

http://blog.zleepinghotels.com/wp-content/uploads/miami-beach-florida-hotel.jpg

:naughty:

Exdiaq
2011-12-26, 00:26
Skulle då hellre istället rekommendera Sea World eller någon av Universal Studios/Island of Adventure parkerna. Vi testade ett gäng när vi var där -09 och Disneyparkerna var inte de bästa.

Sawgrass Mills är ett måste!

Ja, har funderat på det, men får se! Är inte mycket av ett fan av temaparker m.m. Å andra sträcker sig min erfarenhet av dessa inte längre än Ölands Djurpark, Liseberg och Bakken :D

När ska du dit? Åker också till Flårajda, 10-24:e jan.

29/12-12/1!

Hmm missade jag något med Key West? Det hade en skön karibisk känsla men
det fanns inte direkt något att göra där.

Är Key West något tillhåll för homosexuella förresten? Har fått lite subtila pikar från amerikanska vänner som insiuerar att så är fallet. Inget emot det, men bra att veta om det är vänskapliga amerikaner eller om de vill ligga..
Där är i alla fall galet många tuppar har jag hört.

spela golf! :)

Njaa, jag kör däremot gärna golfbil!

Exdiaq
2011-12-26, 00:27
Dom har visst fina stränder runt Miami Beach, har jag hört ....

http://blog.zleepinghotels.com/wp-content/uploads/miami-beach-florida-hotel.jpg

:naughty:

Har inga större förhoppningar, men ska ända kollas! Ska bo i Miami Beach och inte Miami btw.

fredrik1
2011-12-26, 00:31
LFL e najs :naughty::naughty::naughty:

julxM5KxaEA

Exdiaq
2011-12-26, 00:35
LFL e najs :naughty::naughty::naughty:

julxM5KxaEA

Redan bokat front-row-seats när Tampa Bay Breeze tar emot Orlando Fantasy ;)

Men tack för tipset!

Exdiaq
2011-12-26, 00:39
Förresten, en amerikansk vän (tjej) var eld och lågor när hon hörde att jag skulle till Florida. Hon snackade om att åka ner från Ohio för att träffas och bad mig återkomma när jag visste exakta flygtider, var jag skulle åka m.m. Skrev till någon dag efter var jag skulle, bl.a. Tampa för att kolla LFL den 30/12. Har inte hört från henne sen dess (ca 1månad sen). Tror inte hon gillade! :D

Men ska dit oavsett.

Exdiaq
2011-12-26, 14:20
Ni lite mer beresta koloiter, hur ligger det till med bagage och byte av flyg? Behöver man checka in bagaget på nytt till det andra planet sköts det automatiskt?

Ska åka från Köpenhamn till London och därifrån till Miami. Båda med American Airlines. På vägen hem är det Miami -> Paris -> Köpenhamn med AA igen, men sista sträckan flygs av SAS.

C.E.J.
2011-12-26, 14:24
Ni lite mer beresta koloiter, hur ligger det till med bagage och byte av flyg? Behöver man checka in bagaget på nytt till det andra planet sköts det automatiskt?

Ska åka från Köpenhamn till London och därifrån till Miami. Båda med American Airlines. På vägen hem är det Miami -> Paris -> Köpenhamn med AA igen, men sista sträckan flygs av SAS.

På vägen dit så checkas bagaget in hela vägen. Du behöver alltså inte plocka upp bagaget i London och checka in det på nytt.

Hur det blir på hemvägen är en annan femma. Det är inte alla flygbolag som är så hjälpsamma att de hjälper en att checka in bagaget hela vägen när det byts bolag nånstans under sträckan. Är det ont om tid i Paris innan flyget går till Köpenhamn så vill du nog kolla upp det innan, annars kan du lika gärna fråga på Charles de Gaulle.

Exdiaq
2011-12-26, 14:34
På vägen dit så checkas bagaget in hela vägen. Du behöver alltså inte plocka upp bagaget i London och checka in det på nytt.

Hur det blir på hemvägen är en annan femma. Det är inte alla flygbolag som är så hjälpsamma att de hjälper en att checka in bagaget hela vägen när det byts bolag nånstans under sträckan. Är det ont om tid i Paris innan flyget går till Köpenhamn så vill du nog kolla upp det innan, annars kan du lika gärna fråga på Charles de Gaulle.

Danke!

Strax över 2h mellan ankomst/avgång i Paris, vet inte hur det lång tid det är i flyg-mått dock.

C.E.J.
2011-12-26, 14:36
Över 2h, ja då finns det åtminstone inget att oroa sig för, även om du säkert fortfarande undrar :) Men iaf, på två timmar, antagandes att bagaget inte checkas igenom, så har du gott om tid på dig att hämta ut det och checka in det med SAS. Åt andra hållet hade det varit värre! :D

Ralle
2011-12-26, 16:03
LFL i all ära, men spelas ju flera Bowls under tiden du är där, kan kanske vara lite svårt att få tag på biljett till dom största, men iaf något att kolla in.

http://sports.espn.go.com/ncf/news/story?id=6672862

Jpz
2011-12-26, 16:50
Gå på hockey.

MathiasF
2011-12-26, 20:33
<-- Gick igenom Sawgrass Mills på 4 timmar med en kvinna i hasorna som skulle dra i allt, en hel dag är kanske lite overkill.

Morrris
2011-12-26, 21:00
Det blir gött när du kommer därifrån iaf. :)

agazza
2011-12-26, 21:19
Disneyworld orlando suger.

åk till splash mountain och everglades, för övrigt så får du åka till miami för strandragg, typ forth lauderdale osv är inte baywatchscenen man drömmer om.

EDIT: seaworld är ett måste

Cilia
2011-12-26, 21:26

Har du köpt biljetten som en biljett dvs att du bokat Miami till Stockholm men att det ingår mellanlandningar så sköter dom om omlastningen av dit bagage. Har du däremot köpt varje sträcka separat i olika biljetter så får du sköta om omckeckningen själv.

<-- Gick igenom Sawgrass Mills på 4 timmar med en kvinna i hasorna som skulle dra i allt, en hel dag är kanske lite overkill.
Jag har spenderat längre tid där. Sist var på Black Friday men då tog det bara 3 timmar. Mest för att det var mitt i natten, skittrött, galet mycket folk och hysteriska köer. Men kanondeals

Exdiaq
2011-12-26, 21:33
Har du köpt biljetten som en biljett dvs att du bokat Miami till Stockholm men att det ingår mellanlandningar så sköter dom om omlastningen av dit bagage. Har du däremot köpt varje sträcka separat i olika biljetter så får du sköta om omckeckningen själv.

OK, ja, det har jag gjort!

Exdiaq
2011-12-26, 21:36
LFL i all ära, men spelas ju flera Bowls under tiden du är där, kan kanske vara lite svårt att få tag på biljett till dom största, men iaf något att kolla in.

http://sports.espn.go.com/ncf/news/story?id=6672862

Är inte så mycket för college-fotboll faktiskt. Ska kolla BCS National Championship på Hooters eller liknande, men det får räcka!

RassK
2011-12-26, 21:40
Hoppas jersey shore är i Miami :D

Exdiaq
2011-12-26, 21:45
Vad är grejen med SeaWorld förresten? Folk till höger och vänster, upp och ner som tycker att jag ska dit. Känner mig lite Karl Pilkington-aktig över det hela. Ett gäng akvariefiskar, modell större, hoppar och leker. Sen kan man åka någon berg-och-dalbana.

Enlighten me please.

vPA6-E0b15k

Exdiaq
2011-12-26, 21:53
Hoppas jersey shore är i Miami :D

'are you avin' a laugh? is he avin' a laugh?

Cilia
2011-12-26, 21:58
Jag är inget Seaworld faan men dom har 2 bra bergodalbanor. Jag åkte runt en gång och åkte bergochdalbanor i Florida.

Jag är avis på dig. Jag gillar Florida och jag gillar värme och ljus. Bara det att vakna, klä på sig lägg och gå en morgonpromenad på stranden. Det gör livet så mycket lättare.

Exdiaq
2011-12-26, 22:13
Jag är inget Seaworld faan men dom har 2 bra bergodalbanor. Jag åkte runt en gång och åkte bergochdalbanor i Florida.

Jag är avis på dig. Jag gillar Florida och jag gillar värme och ljus. Bara det att vakna, klä på sig lägg och gå en morgonpromenad på stranden. Det gör livet så mycket lättare.

Hade jag haft oändligt med pengar hade jag åkt dit, nu har jag inte det och dagen i Orlando föregås av ca 4h bilresa från Miami och därefter 1,5h bilresa till Tampa. Så hade fått åka upp från Port Charlotte (3h enkel resa) bara för att komma dit.

Kör nog på International Drive och Ripley's Believe it or Not istället tror jag. Om ingen övertygar mig om att SeaWorld är mindblowing.

Har för mig att jag frågade dig om jag fick följa med som bagage till LA för en tid sedan, vilket jag fick. Så du får följa med om du får plats i bagageväskan! Viktgränsen ligger på 20kg dock så du får nog slimma till dig!

Men ja, det blir en gött avbrott från den skånska vintern (=grått, regn, trist hela tiden)!

Exdiaq
2011-12-27, 02:10
Nu dyker det upp fråga på fråga.. Hur är det med körkort? Är biluthyrare kinkiga med att det man måste ha internationellt körkort? Läste någonstans att det inte finns något formellt krav, men lite av ett informellt.

Har hyrt bil från Alamo via ebilhyra.se

Jens.Andersson
2011-12-27, 02:24
Nu dyker det upp fråga på fråga.. Hur är det med körkort? Är biluthyrare kinkiga med att det man måste ha internationellt körkort? Läste någonstans att det inte finns något formellt krav, men lite av ett informellt.

Det kostar väl bara 500 SEK eller något? Verkar som om du ska köra rätt mycket
ändå så det kan väl vara värt att investera i. Tror det är i Florida också som
det finns privatägda vägar som man måste betala tull för att åka igenom eller riskera
böter. Inte helt hundra på att det var Florida dock.

Wain
2011-12-27, 08:54

Behövs inte. Aldrig varit problem med vanligt svenskt körkort för mig (eller Norskt/Finskt för kollegorna)

Cilia
2011-12-27, 08:57

Jag har både haft och inte haft. Det spelar ingen roll. Dom bryr sig inte. Ska du köra mycket skulle jag dock rekomendera att försöka köpa en Sun pass via biluthyraren. Ibland har dom något paket som är förmånligt. Med det så är biltullarna redan betalda och du kan åka rakt igenom på express istället för att behöva betala vid varje vägtull. Jag tyckte det var smidigt och när vi körde mycket så tror jag att vi räknade ihop att vi tjänade på det. Det var en hel del biltullar.

MathiasF
2011-12-27, 09:59

Det är bara de som säljer int. körkort som påstår att det är fullständigt nödvändigt.

Jag har hyrt bil två gånger i usa (e-z-rentacar och dollar), jag har aldrig ens fått frågan, vad det gäller lagen så är det inget krav heller.

det finns privatägda vägar som man måste betala tull för att åka igenom eller riskera

Inte privatägda, de är statligt ägda men där finns vägtullar (kallas turnpike) lite här och var.
som sagt av Cilia så kan man köpa ett "sun pass" men när jag var i florida så var det bara 1 bro mellan miami och miami beach de alltid tog tull på (av 3 plus 1 anslutning via fastlandet då det är en halvö)
de som låg på motorvägarna var aldrig i bruk.

Det behöver ju dock inte gälla alla tider på dygnet och i resten av florida då jag mest höll mig runtom miami.

Exdiaq
2011-12-27, 13:06

Behövs inte. Aldrig varit problem med vanligt svenskt körkort för mig (eller Norskt/Finskt för kollegorna)

Jag har både haft och inte haft. Det spelar ingen roll. Dom bryr sig inte. Ska du köra mycket skulle jag dock rekomendera att försöka köpa en Sun pass via biluthyraren. Ibland har dom något paket som är förmånligt. Med det så är biltullarna redan betalda och du kan åka rakt igenom på express istället för att behöva betala vid varje vägtull. Jag tyckte det var smidigt och när vi körde mycket så tror jag att vi räknade ihop att vi tjänade på det. Det var en hel del biltullar.

Det är bara de som säljer int. körkort som påstår att det är fullständigt nödvändigt.

Jag har hyrt bil två gånger i usa (e-z-rentacar och dollar), jag har aldrig ens fått frågan, vad det gäller lagen så är det inget krav heller.

Inte privatägda, de är statligt ägda men där finns vägtullar (kallas turnpike) lite här och var.
som sagt av Cilia så kan man köpa ett "sun pass" men när jag var i florida så var det bara 1 bro mellan miami och miami beach de alltid tog tull på (av 3 plus 1 anslutning via fastlandet då det är en halvö)
de som låg på motorvägarna var aldrig i bruk.

Det behöver ju dock inte gälla alla tider på dygnet och i resten av florida då jag mest höll mig runtom miami.

Tack för svaren!

Struntar i internationellt körkort men skaffar ett "SunPass". Det var jäklar vad det finns dolda kostnader överallt i USA dock.

Cilia
2011-12-27, 16:26
Sverige är ett av de få länder som inte har några vägtullar.

Det är väl bara på Östersundsbron här?

L-Sami
2011-12-27, 23:05
LFL alltså. NFL kan ju slänga sig i väggen nu ;)

mdmazing
2011-12-27, 23:27
Jag hade gått och sett Miami Heat. (Är det säsong?)
Everglades är också trevligt.
Key West
Universal Studios i Orlando.
Kenny space center

Macroman
2011-12-28, 10:52

Lol, hela Stockholm har vägtullar...

MathiasF
2011-12-28, 11:05
Tack för svaren!

Struntar i internationellt körkort men skaffar ett "SunPass". Det var jäklar vad det finns dolda kostnader överallt i USA dock.

Boka gärna hyrbil via autoeurope.com, där står svart på vitt vilka försäkringar och vad som ingår,
bokade via dom när jag hyrde av dollar, var inga problem alls.

Dollar är fina, hos alla biluthyrare så får du boka en "storlek" eller en "bilklass" och sen får du en bil i den klassen,
hos dollar får du själv gå ut och välja en bil på parkeringsplatsen, nyckeln sitter i, bara att vrida om och köra ut (checka ut vid utfarten).
åtminstone gäller detta på LAX.

och angående "dolda kostnader" så är det värt att veta att ALLA i USA vill ha dricks av dig, förvänta dig ingen bra service annars.

Exdiaq
2011-12-31, 07:11

What Macroman said!

LFL alltså. NFL kan ju slänga sig i väggen nu ;)

Helt OK, meet&greet efteråt gjorde att det var värt utgiften dock! Tjejerna var såg bra ut och var grymt trevliga.

Jag hade gått och sett Miami Heat. (Är det säsong?)
Everglades är också trevligt.
Key West
Universal Studios i Orlando.
Kenny space center

Tack för tipsen!

Boka gärna hyrbil via autoeurope.com, där står svart på vitt vilka försäkringar och vad som ingår,
bokade via dom när jag hyrde av dollar, var inga problem alls.

Dollar är fina, hos alla biluthyrare så får du boka en "storlek" eller en "bilklass" och sen får du en bil i den klassen,
hos dollar får du själv gå ut och välja en bil på parkeringsplatsen, nyckeln sitter i, bara att vrida om och köra ut (checka ut vid utfarten).
åtminstone gäller detta på LAX.

och angående "dolda kostnader" så är det värt att veta att ALLA i USA vill ha dricks av dig, förvänta dig ingen bra service annars.

Hyrde via Ebilshyra.se eftersom Cilia (?) hade rekommenderat dem i en annan tråd. Betalade för ung förare när jag beställde via dem men fick ändå betala 10x25$ till Alamo när jag hämtade bilen för detta. Plus en "nödvändig" försäkring på 10x8$. Hade ingen möjlighet att kontakta Ebilshyra just då så betalade. Men har skickar email till dem och frågat var det hade brustit i kommunikationen. Det är inga småpengar man får ligga ute med så länge.

Cilia
2011-12-31, 12:06
Glömde bort dom. Var du tvungen att påminna mig?

Jag tänkte på sånna där stationer där man är tvungen att stanna. Hur gör man med hyrbil här, ingår det i priset?

L-Sami
2011-12-31, 12:46
Skulle gå se Miami Heat spela och varför inte Orlando Magic också. Även Florida Gators basket, göra studiebesök på universitetets strength room där lagen tränar.

C.E.J.
2011-12-31, 14:44

Det där är så skumt. Varje gång jag åkt på I95 har jag sett skyltar om det där och att det kostar $2.50 cash annars, vilket gett svår dödsångest då jag aldrig haft kontanter. I slutändan har jag aldrig sett nån station eller ens köer. Förstår det inte alls.

Noonix
2011-12-31, 15:08
Var i Miami - orlando / Tampa - New york i sommras.

Fräckaste utav allt var nog everglades , att få se den naturen och alla dessa djur.

på väg till everglades så går det väldigt många träskmarker och du ser i stortsätt aligatorer överallt , ser ut som stockar i vattnet och dom är överallt :)

besökte även universal studios , väldigt fräcka åk attraktioner tex " The incredible Hulk " och många fler.

Även The simpsons simulatorn var väldigt fräck dock blev jag jävligt åksjuk xD

Var även på Bush Garden i Tampa Bay där vi fick uppleva närheten av giraffer noshörningar och många fler djur sorter.

så jag rekomenderar -

Universal studios
Wet And Wild
Bush Garden zoo
Everglade

Och Framförallt Miami Beach.

Cilia
2012-01-01, 13:21
Gillade också Simpson simulatorn, så oväntat och så cool. Jag skrattade hela tiden så jag fick ont i magen.

Everglades är en upplevelse, håller med.

mdmazing
2012-01-01, 13:32
Gillade också Simpson simulatorn, så oväntat och så cool. Jag skrattade hela tiden så jag fick ont i magen.

Everglades är en upplevelse, håller med.

Minns jag rätt om man flög igenom en donut? Den var ny när jag var där tror jag.

Cilia
2012-01-01, 14:18
Minns jag rätt om man flög igenom en donut? Den var ny när jag var där tror jag.
Det var väl starten sen blev det bara galnare. Jag visste inte heller vad som väntades. Jag åkte den för 2 år sedan.

Den fanns i LA också men var så galet lång kö när jag var där i somras så vi hoppade det.