handdator

Visa fullständig version : skräddarsy kostym. Tips på sidor?

Timme
2011-12-25, 17:57
Skulle vilja skräddarsy en kostym då det är svårt att hitta kostymer som sitter perfekt. Särskilt om man är kort som jag :)

Så jag undrar om ni har några goa tips? Bra sidor på nätet där man kan skriva in mått och få en gjord?

Yes
2011-12-25, 19:00
Jag har inte provat dom själv men suitopia har made-to-measure kostymer.

Själv hade jag dock hellre satsat på någon snygg, färdig, kostym och sen tagit den till en skräddare.

Noteras bör även att made-to-measure är långt ifrån samma sak som skräddarsytt.

hallar
2011-12-25, 19:25

Själv hade jag dock hellre satsat på någon snygg, färdig, kostym och sen tagit den till en skräddare.

+1

Leta upp en snygg kostym som passar dig bra över axlarna. Sedan kan man anpassa armlängd och midja hos en skräddare. Brukar bli bra.

Pjotor
2011-12-25, 21:23

Plusett

Mr.Sjöborg
2011-12-25, 21:43
Finns de något minimum på typ/kvalite av kostym som krävs för att de ska gå att sy upp hos skräddare?

Vastrix
2011-12-25, 22:41
Vad är priset (ca) för 'efterjustering' hos skräddare? Har en som borde sys in runt midjan, bra i övrigt.

mystic[-_-]
2011-12-25, 22:43
Vad är priset (ca) för 'efterjustering' hos skräddare? Har en som borde sys in runt midjan, bra i övrigt.

Har för mig att jag betala 300 för att sy in en kavaj, korta ärmarna, ta bort axelvaddar och ändra någon mer sömm. Sen la de upp ett par byxor också i det priset

Yes
2011-12-25, 22:45
Finns de något minimum på typ/kvalite av kostym som krävs för att de ska gå att sy upp hos skräddare?
Inte direkt, men det känns kanske inte värt att lägga ut lika mycket på justeringar som kostymen kostar. Annars är det väl tyg som tyg. Det går väl att sy i princip i vilken skit som helst.

;5493166']Har för mig att jag betala 300 för att sy in en kavaj, korta ärmarna, ta bort axelvaddar och ändra någon mer sömm. Sen la de upp ett par byxor också i det priset
Låter som ett bra pris, jag hade förväntat mig det dubbla i varje fall.

mystic[-_-]
2011-12-25, 22:47
Inte direkt, men det känns kanske inte värt att lägga ut lika mycket på justeringar som kostymen kostar. Annars är det väl tyg som tyg. Det går väl att sy i princip i vilken skit som helst.

Låter som ett bra pris, jag hade förväntat mig det dubbla i varje fall.

Jäkla bra blev det också :)! Jag trodde han skojade när han sa priset

Vastrix
2011-12-25, 22:52
;5493174']Jäkla bra blev det också :)! Jag trodde han skojade när han sa priset

Låter lovande, blir nog en tur till skräddaren. Är ju bara rädd för att han skall säga nej umwmGim4ksA

Patriarch K
2011-12-25, 23:36
Om det gäller vanliga kostymer så är det väl lika bra att fixa en vanlig kostym i en vanlig affär och sedan sy upp den som de andra nämner.
Om du vill ha något lite mer exceptionellt så kan det ju i stället vara mycket mer värt att sy upp en själv. Jag har själv låtit mig sy upp en knallröd kostym och en neonlysande ljusblå silkeskostym. Den röda gjorde jag på beställning till en kompis som var i utlandet och han fick mått och sådant. Det blev faktiskt bara halvbra. Det bästa är att prova den själv. Den lysblåa passade perfekt och blev skitsnygg för den mättes upp på mig själv av de som gjorde den.

Vad jag vill säga med det där är att det är lite lurigt att skicka massa mått bara. Fast du kan såklart låta en riktig skräddare mäta åt dig så kanske det blir ordning och reda.

Kimball
2011-12-26, 00:32
;5493166']Har för mig att jag betala 300 för att sy in en kavaj, korta ärmarna, ta bort axelvaddar och ändra någon mer sömm. Sen la de upp ett par byxor också i det priset

Damn, själv fick jag ge 375:- endast för midje/ryggjustering med två slitsar.

Lando
2011-12-26, 01:01

ännu mer plus från mig.

Obs att den måste sitta perfekt i axlarna för det går inte att fixa sen, inte utan att hela fanskapet förstörs. Fixa resten är billigt i förhållande till vad en kvalitetskostym kostar.

hallar
2011-12-26, 10:55
Ändringsarbeten är något som skräddare har förhållandevis hög marginal på. Menjag tycker fortfarande att det är relativt billigt. Jag behöver alltid ändra mina kostymer/kavajer lite. Lägga in i midjan iblan men nästan alltid lägga ned ärmarna något. Man kan nog räkna med 300 kr för midjan, 200 kr för att justera ärmarna. Man skall vara lite noga med att välja en bra skräddare. Gå gärna in i stadens dyraste klädbutik och snacka med dem om de vet någon bra. Det gjorde jag i Kristianstad och fick ett riktigt bra tips. Det är lite dumt att köpa en kostym för 4000 och sedan få den misshandlad.

Kan tipsa om en mycket bra blogg som tar upp väldigt mycket kring klassiska herrkläder osv som jag har läst det senaste året.

thedronesclub.wordpress.com

Mycket trevlig!

Trance
2011-12-26, 10:59
Om du går till en större butik för herrkläder så har de rätt ofta en skräddare på plats. Enkla steg:

1. Gå till butiken och säg ja när de frågar om du vill ha hjälp.
2. Säg ungefär vad du vill lägga/vilken stil du vill ha och prova ut en modell som sitter så bra den kan.
3. Prata om justeringar och då kallar de ut skräddaren som nålar lite medan den sitter på; tills det blir bra.
4. Betala och hämta ut din kostym några dagar senare.

Timme
2011-12-26, 12:42
Om du går till en större butik för herrkläder så har de rätt ofta en skräddare på plats. Enkla steg:

1. Gå till butiken och säg ja när de frågar om du vill ha hjälp.
2. Säg ungefär vad du vill lägga/vilken stil du vill ha och prova ut en modell som sitter så bra den kan.
3. Prata om justeringar och då kallar de ut skräddaren som nålar lite medan den sitter på; tills det blir bra.
4. Betala och hämta ut din kostym några dagar senare.

Detta låter sjukt bra! Tack så mycket! Tips på bra butiker? Är Brothers för billigt? Vore ju lite surt om jag bara kan fixa detta i sthlm :/

Greg
2011-12-26, 19:04
Detta låter sjukt bra! Tack så mycket! Tips på bra butiker? Är Brothers för billigt? Vore ju lite surt om jag bara kan fixa detta i sthlm :/

Brothers har http://thetailoringclub.com/

De är sjukt snygga. Ska skaffa en så fort jag skaffat min mörkblåa kostym inför mitt nya jobb.

Timme
2011-12-26, 21:58
Brothers har http://thetailoringclub.com/

De är sjukt snygga. Ska skaffa en så fort jag skaffat min mörkblåa kostym inför mitt nya jobb.

Den där var sjukt nice! Pris ungefär? Tusan vad fet kostym jag ska ha :D får gärna kosta flera lök. Jag vill ha kvalité och stil

Greg
2011-12-26, 22:20
Den där var sjukt nice! Pris ungefär? Tusan vad fet kostym jag ska ha :D får gärna kosta flera lök. Jag vill ha kvalité och stil

Runt 3000-4000 har jag för mig. 2500-3000 för kavaj, kanske 1000 kronor för byxor. Har jag för mig att priserna låg på.

Läs detta blogginlägg:
http://thedronesclub.nu/2011/10/05/kostymtest-the-tailoring-club/

Han skriver med detalj vad han tycker är bra och dåligt med den. Tydligen jävligt bra med tanke på priset. Har för mig att säljaren som jag pratade på Brothers nämnde att den var sydd, inte limmad som de flesta kostymer i den prisklassen (och över) är.

Timme
2011-12-26, 22:29
Runt 3000-4000 har jag för mig. 2500-3000 för kavaj, kanske 1000 kronor för byxor. Har jag för mig att priserna låg på.

Läs detta blogginlägg:
http://thedronesclub.nu/2011/10/05/kostymtest-the-tailoring-club/

Han skriver med detalj vad han tycker är bra och dåligt med den. Tydligen jävligt bra med tanke på priset. Har för mig att säljaren som jag pratade på Brothers nämnde att den var sydd, inte limmad som de flesta kostymer i den prisklassen (och över) är.

Fy vad nice! Låter definitivt som en vinnare! :D Tack Greg *cupid*

Greg
2011-12-26, 22:34
Fy vad nice! Låter definitivt som en vinnare! :D Tack Greg *cupid*

Var så lite så :thumbup:

Kolla i den första länken. Där kan du finna i vilken butik du kan hitta dem. Finns enbart i utvalda Brothers-butiker.

Timme
2011-12-26, 23:00
Var så lite så :thumbup:

Kolla i den första länken. Där kan du finna i vilken butik du kan hitta dem. Finns enbart i utvalda Brothers-butiker.

ah okej. hoppas den finns i kalmar
Tack!

sudoo
2011-12-27, 00:54
Att justera en konfektionskostym är inte farligt dyrt, det svåra är väl snarare att hitta en kompetent skräddare som verkligen vet hur kläderna ska sitta så att justeringarna blir rätt gjorda.

Skräddarsytt är för de flesta inget alternativ då man hamnar på åtminstone 10k–20k för en enkel kostym i enkelt tyg. Det är heller inget man göra via nätet då åtminstone två provningar (plus inledande mätning) krävs för att det ska bli rätt. Annars är det måttsytt och spelar inte alls i samma liga. Sedan finns det väl bara några enstaka skräddare verksamma i sverige som håller på med riktiga skräddarsydda kostymer. London har dock bra utbud, framförallt på Savile Row.

luckyboi
2011-12-27, 12:14

Det här har jag funderat lite grann på, vad är den egentliga skillnaden? Jag menar en vanlig skräddare kommer väl ta samma mått på dig som du klickar i på suitopia? Kommer skillnaden att bli så stor?

Yes
2011-12-27, 12:59
Det här har jag funderat lite grann på, vad är den egentliga skillnaden? Jag menar en vanlig skräddare kommer väl ta samma mått på dig som du klickar i på suitopia? Kommer skillnaden att bli så stor?
En skräddare gör flera passningar och justeringar samt kan anspassa mönstret han syr efter. Måttsytt kan ofta sitta som en påse skit, men det gör det inte med en kompetent skräddare.

Timme
2011-12-27, 14:40
Att justera en konfektionskostym är inte farligt dyrt, det svåra är väl snarare att hitta en kompetent skräddare som verkligen vet hur kläderna ska sitta så att justeringarna blir rätt gjorda.

Skräddarsytt är för de flesta inget alternativ då man hamnar på åtminstone 10k–20k för en enkel kostym i enkelt tyg. Det är heller inget man göra via nätet då åtminstone två provningar (plus inledande mätning) krävs för att det ska bli rätt. Annars är det måttsytt och spelar inte alls i samma liga. Sedan finns det väl bara några enstaka skräddare verksamma i sverige som håller på med riktiga skräddarsydda kostymer. London har dock bra utbud, framförallt på Savile Row.

Ja 10-20k är nog lite väl saftigt. Bättre då att gå till en skräddare som kan fixa. Hoppas jag hittar någon som kan kostymer då

Rasmus den store
2011-12-27, 15:04
Vad ska du kostymen till timo? :)

hallar
2011-12-27, 16:32

Marklyft?

Timme
2011-12-27, 16:45
Marklyft?

Självklart. Vad annars? :D

Timme
2011-12-27, 16:46

En bra och nice kostym måste ju alla ha ;)