Visa fullständig version : Hur får ni kycklingfilén att smaka gott?
Tänkte börja äta mer kycklingfilé under min deff men det är något som jag vanligtvis äter väldigt sällan då jag tycker det är helt smaklöst. Att bara steka en kycklingfilé för att äta rakt upp och ner med salt/peppar klarar jag inte av. Tänkte om ni kunde dela mer av goda kryddor, såser eller dylikt??
Vad du behöver, är Old El Pasos Fajitamix (brukar finnas på ICA):
http://www.ocado.com/catalog/images-hires/26769011_H.jpg
Följ instruktionerna på förpackningen. Santa Marias etc smakar inte alls lika bra.
(bilden stämmer inte riktigt överens med förpackningen i affären, det är en vanlig kryddpåse bara. ser liknande ut)
Karl Pilkington
2011-12-25, 12:38
1 klyfta vitlök, en matsked neutral olja (typ raps), en chilifrukt, en bit ingefära (som en finger topp), spiskummin, lime/citron juice, salt, peppar. Ner med allt i en mixer eller en bunke och stavmixa till till en slät smet/marinad. Om det blir för torrt tillsätt lite vatten. Ner med filéerna i en fryspåse, häll i marinaden. Lägg i kylen över natten eller ett par timmar iaf. Stek i panna eller tillaga i ugn. Servera med grönsaker, ris (valfritt) och lite kvarg utrörd m naturell yoghurt. Mumma!
Fritösen
2011-12-25, 13:42
Varför ska du äta någon du inte tycker om?
Spartansk
2011-12-25, 13:44
Jag köper fryst färdigmarinerad kycklingfilé och kör som den är i ugnen några timmar på 175 grader. Blir gott, tycker jag.
Magnus N
2011-12-25, 13:54
Varför ska du äta någon du inte tycker om?
Är ju det han inte vill, därav frågan om hur man ska göra den godare ?
willtjam
2011-12-25, 14:01
Det här ska tydligen vara rätt gott. Jag tänkte göra det imorrn.
Thought I would share an easy way to make a ton of chicken, that tastes great at the same time.
Mexican Style Shredded Chicken
1.5 lbs of chicken breasts thawed
4 cups water
1/3 tsp pepper
1 tsp salt
1/2 tsp garlic
1 tsp onion
2 tsp chili powder
1/2 tsp oregano
1/2 tsp cumin
1/2 tsp paprika
1. Throw all the ingredients in a big saucepan and boil on high for 10 minutes.
2. Reduce heat to medium, cover with a lid slightly open and simmer for 30-35 minutes
3. Let cool for 5 minutes and transfer to a bowl,leaving sauce in pan. It will be super tender at this point, so take a fork and slide it down the chicken,stab it, mash it until you have a ton of shredded chicken.
4. Pour 3/4 cup salsa into the chicken and use your hands to coat it.
I love this recipe because not only does it taste great, but you can fit 1 1/2-2lbs of chicken into one container and then separate as necessary for the following days meals.
Färdigmarinerad kycklingfilé är riktigt gott, sen delar du den på hälften så den blir extra tunn (inte på hälften så den blir kortare utan så den blir TUNN) och sen kryddar. Då smakar det riktigt mycket och blir genomstekt snabbt!
Brukar ha på: salt, peppar och grillkrydda eller bara salt&grillkrydda.
JJOHANSSON
2011-12-25, 14:35
Köp valfri marinad, (föredrar den som man använder när man ska grilla) Marinera fågeln, stoppa in det i ugnen i ca 40 minuter med lite schyssta klyftor. Köp kebabsås ifrån din favoritpizzabagare. Ät, njut.
Det som jag oftast kör på, Pga lathet. Tärna kycklingen, Stek, Krydda nått så in i helvete med grillkrydda. (Jag använder den som ica har bakom charkdisken till sitt kött), Ät.
mattilainen
2011-12-25, 15:35
gör sås med cream fresh på kycklingen är alltid win
Citronpeppar+ salt med hollandaisesås och ris duger gott.
Kyckligfílen har man i ugnen i drygt en halvtimma på 200 grader.
OneManArmy
2011-12-25, 16:49
kycklingpanna är alltid opti
1x skivad kycklingfile
1 lök
1 paprika
Stek skiten och häll på en dl vatten med lite kyllin buljong.. låt koka in och sen upp på tallriken.
Vill man lyxa till det kan man ta en sket kokosmjölk eller grädde i.
Fishtank
2011-12-25, 17:06
Well en sås på kvarg och i peppar och salt
Såsen kan du göra med vilka kryddor du vill
Kan inte bli mer opti
krokodille
2011-12-26, 15:12
Well en sås på kvarg och i peppar och salt
Såsen kan du göra med vilka kryddor du vill
Kan inte bli mer opti
Går det bra att göra varm sås på kvarg? :o
Magganyo
2011-12-26, 15:40
chicken tikka tycker jag är gott, kryddpåse som finns i den indiska delen av mathyllan. läs på baksidan, finns olika smaker.
Mckt go och ENKEL kycklinggryta: Ta bort skinnet från kycklingen. stek den sedan tills att den får en gyllenbrun färg och blir ngt krispig. Ha sedan i mjölk tills att det täcker kycklingen. Riv ner limeskal och krydda med salt och peppar. Låt koka på svag värme i dryga 10 min.... (istället för mjölk kan man ha i kokosmjölk. Ta oxå i ordentlig med limeskal då det bryter härligt mot kycklingsmaken)
Bon appetit!
Hacka massor av lök, vitlök och färsk chili. Fräs i en panna med valfri mängd currypaste. Tillsätt kokosmjölk, morot och potatis. Koka, tillsätt kyckling en och koka 15-20 min till. Servera till ris eller bulgur. Blir alltid asgott. Brukar göra på 1-2kg kycklingfilé per gång och gör drivor av matlådor till jobbet.
Jag hade också lite problem med kycklingfilé, smaken duvet! Hade bråttom till gymmet en dag och gjorde kycklingfilé med snabbmakaroner, iallafall blev såhär:
Tärnade kycklingfilén (små och många bitar)
Stekte i olivolja, lite smör, salt, peppar, grillkrydda. (lite cayenne också för att jag älskar starkmat)
Blev hur gott somhelst, och när bitarna var små blev det saftigare på något sätt
Fishtank
2011-12-27, 15:23
Går det bra att göra varm sås på kvarg? :o
Funkar hyfsat med icas 0,1% att använda den i grytor bara du inte kokar den
Ska du värma upp igen däremot så blir det inte lika bra
Jag kombinerade lite tips från denna tråd och dokumenterade det.
2 gula lökar, 5 vitlöksklyftor, 1 färsk champinjon, 1 halv färsk röd chili, 1 halv röd paprika, 1 halv grön paprika hackades och wokades.
1 kg kyckling kokades och strimlades sedan för hand. Denna stektes separat en stund, därefter blandades ingredienserna. Hällde på lite spiskummin, salt, svartpeppar och vitlökspulver.
1 liter vatten adderades och kokades upp varpå 2 kycklingbuljonger av märket Bong tillsattes. Merparten av vätskan kokades sedan bort på hög värme.
Tycker det smakade bra, ingen äcklig kycklingsmak vad jag kan känna.
http://www.snovits.se/kycklingpanna.jpg
madballz
2012-01-10, 18:02
Brukar ugnsteka med soya + massor med timjan på, sjukt gott! Sen ett paket nudlar med lite kvarg på, mummmms!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.