handdator

Visa fullständig version : Odlad lax

mangs
2004-01-09, 15:07
Hur står det till egentligen?
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,416733,00.html

Skall man vara restriktiv när det gäller lax-ätandet framöver eller är detta enbart nonsens?

mvh Mangs

Arwen
2004-01-09, 17:12
man ska väl inte kalla det "nonsens", men enligt SLV så är det inga problem med odlad lax...jag fortsätter att njuta!:eating:

Sverker
2004-01-09, 20:38
Problemet är ganska lätt att lösa.

Den odlade fisken får i sig miljögifterna via fodret. Detta kommer förhoppningsvis leda till att kontrollen av fiskfoder förbättras betydligt och redan nästa generation lax är " giftfri ".
Möjligen blir fisken dock dyrare av detta.

Sparrisen
2004-01-09, 23:11
Öhum...

Vill påpeka att denna forskning och redovisning har genomförts av amerikanska forskare. Dessa herrer (för det är mestadels herrar) påstår sig alltså ha hittat höga halter av skadliga ämnen i norsk-odlad lax. Just det; NORSK-odlad lax. Hur är det med den amerikanska? Vilket oerhört sammanträffande att denna rapport presenteras samtidigt som den norska laxen håller på att ta över den amerikanska marknaden. Synnerligen iögonfallande.

Visst kan den norsk-odlade laxen innehålla höga halter av PCB, men i sådana fall kanske inte ett gram mer än någon annan odlad lax. Undar om dessa forskare får sponsor-pengar?

:D

autowah
2004-01-09, 23:13
Det ska finnas ekologisk odlad lax, men tyvärr har jag aldrig sett den någonstans. Får man tag på den kanske den är ett alternativ, för jag är laxälskare.

Cilia
2004-01-10, 14:02
Swede Force, jag drog exact samma slutsats.
Det luktade lite för mycket när rapporten kom.