Visa fullständig version : Koffein i tex Cola Zero?
Kent Herbert
2011-12-23, 03:10
Hej, Jag har letat och hittar det ingenstans.
Hur mycket koffein innehåller t.ex cola zero eller pepsi max / 100 ml?
135mg i 1L
45mg i 33cl
Detta är för vanliga, men det är troligt att det är samma i Zero
Lychgate
2011-12-23, 10:38
Zero: 9.72mg/100mls
Max: 19.44mg/100mls
Vet ej om det är variation då dessa är amerikanska siffror. Kan vara en annan mängd här.
Kent Herbert
2011-12-23, 11:47
Tack!
Sheogorath
2011-12-23, 12:05
Zero: 9.72mg/100mls
Max: 19.44mg/100mls
Vet ej om det är variation då dessa är amerikanska siffror. Kan vara en annan mängd här.
Jag tror det kan stämma. Drar jag i mig en hel Pepsi Max känns det ungefär som 300 mg koffein i tablettform.
Lillleif
2011-12-24, 12:15
Skumt, jag får inte alls samma pigghetskänsla från nån liter Pepsi Max som från en kopp kaffe eller en koffeintablett.
Sheogorath
2011-12-24, 12:17
Skumt, jag får inte alls samma pigghetskänsla från nån liter Pepsi Max som från en kopp kaffe eller en koffeintablett.
OK. Jag har slutat dricka Pepsi Max efter 18 på vardagar för att jag märkt att jag sover oroligt om jag dricker för sent.
Lychgate
2011-12-24, 12:39
Mer mängd vätska för samma koffein innehåll ger ett långsammare upptag.
Kent Herbert
2011-12-24, 12:41
OK. Jag har slutat dricka Pepsi Max efter 18 på vardagar för att jag märkt att jag sover oroligt om jag dricker för sent.
Svårt att sova eller menar du att du får mardrömmar?
Sheogorath
2011-12-24, 13:46
Svårt att sova eller menar du att du får mardrömmar?
Mindre djupsömn, drömmer mer (inte nödvändigtvis mardrömmar). Sover ytligare helt enkelt, är mer lättväckt. Går upp och kissar oftare etc. Jag har aldrig svårt att sova (inte ens efter en kanna kaffe eller flera hundra mg koffein i stöten) men sömnen påverkas åt det negativa hållet.
Mer mängd vätska för samma koffein innehåll ger ett långsammare upptag.
*chansning* låter väldigt ologiskt då pepsi max innehåller 0 kalorier och bara går rakt igenom kroppen till toaletten. Hade dock förstått ifall den hade innehållit socker, då hade det ju givetvis segar ner upptaget av andra ämnen. Men men, jag chansar bara :) Snart kommer nog Eddie och rättar mig!
Lychgate
2011-12-25, 07:21
*chansning* låter väldigt ologiskt då pepsi max innehåller 0 kalorier och bara går rakt igenom kroppen till toaletten. Hade dock förstått ifall den hade innehållit socker, då hade det ju givetvis segar ner upptaget av andra ämnen. Men men, jag chansar bara :) Snart kommer nog Eddie och rättar mig!
Vätska passerar inte magsäcken direkt för att sedan tas upp direkt i tarmen. Tiden för att ta upp allt koffein beror på mängden vätska som tillförs till det då kroppen behöver "sila" vattnet.
Har tyvärr inga siffror på mängd i timmen, sökt runt en stund men noll konkret. Får invänta någon med mer biologisk kunskap.
Sen går vatten inte "rakt" igenom kroppen. Först tas vätska upp i tarmarna till blodströmmen. Det filtreras sedan i njurarna där en mycket liten del av kroppens totala vatten blir till urin som man sedan pissar ut.
Väldigt förenklat. :Virro Poängen är att det är en mycket längre process än vad man kan tänka sig. :)
Någon som vet hur mycket koffein lidls freeway cola zero/light innehåller?
Mindre djupsömn, drömmer mer (inte nödvändigtvis mardrömmar). Sover ytligare helt enkelt, är mer lättväckt. Går upp och kissar oftare etc. Jag har aldrig svårt att sova (inte ens efter en kanna kaffe eller flera hundra mg koffein i stöten) men sömnen påverkas åt det negativa hållet.
Drömmer mer är ju positivt? Sålänge det är mot andra halvan av natten då.
Någon som vet hur mycket koffein lidls freeway cola zero/light innehåller?
Står inte sånt på förpackningen?
Sheogorath
2013-08-01, 17:03
Drömmer mer är ju positivt? Sålänge det är mot andra halvan av natten då.
Har man ett normalt sömnmönster ska man nog inte tänka att det är bra att drömma mer. Som du ser i det här "hypnogrammet" så är varje "partial awakening" kopplat till REM där vi framförallt drömmer som jag förstått det, och sover ytligast (högt på Y-axeln). Fler partiella uppvaknanden och/eller längre perioder av ytlig sömn är nog inte bra.
http://www.intropsych.com/ch03_states/03sleepstagesonenight.jpg
Sheogorath
2013-08-01, 17:05
Står inte sånt på förpackningen?
Nej, i cola anges ofta koffein som ett aromämne utan mängd specificerad.
Nej, i cola anges ofta koffein som ett aromämne utan mängd specificerad.
Men du har inte en aning om hur mycket det är? eller vart man kan se? :)
Men du har inte en aning om hur mycket det är? eller vart man kan se? :)
De flesta cola lär innehålla 30-50 mg koffein per 33 cl.
Max tillåtna mängden koffein i alkoholfria drycker utan att det står "hög koffeinhalt" samt mängden koffein i parantes är 150 mg per kilo (~liter). (Med undantag för te och kaffe.)
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Koffein/
Hermanssson
2013-08-08, 14:19
De flesta cola lär innehålla 30-50 mg koffein per 33 cl.
Max tillåtna mängden koffein i alkoholfria drycker utan att det står "hög koffeinhalt" samt mängden koffein i parantes är 150 mg per kilo (~liter). (Med undantag för te och kaffe.)
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Koffein/
Men det är mer i Celsius likväl som samtliga energidrycker?
Men det är mer i Celsius likväl som samtliga energidrycker?
Hm, och det står inte hög koffeinhalt? Intressant. Verkar vara grönt te i Celsius dock, så den kanske räknas in i "baserad på kaffe eller te" som de skriver på livsmedelsverkets sida. Annars vet jag inte hur strikta dessa regler är, kanske t.o.m ändrats.. Dricker inte energidryck så kan tyvär inte se märkningarna, såg att Euroshoppers var märkt "hög koffeinhalt" iaf, men är inte t.ex Red Bull det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.