handdator

Visa fullständig version : bältros och träning

myggan
2011-12-21, 17:28
Fick bältros för en vecka sen. Dumt nog gick jag inte till läkaren direkt utan först efter 5 dagar men eftersom jag fortfarande fick nya utslag tyckte läkaren att jag skulle ta medicin mot det så nu äter jag Valaciclovir Bluefish. (6x500mg /dag)

Har försökt läsa runt lite angående träning men har svårt att hitta någon röd tråd. Jag har parallellt haft en riktigt seg förkylning så det har inte varit aktuellt att börja träna innan i vilket fall men nu när den börjar släppa så funderar jag på hur länge jag skall vänta innan jag vågar börja aktivera mig med träningen igen.

Vissa hävdar att man kan träna på som vanligt och vissa hävdar att man skall undvika all form av träning fram tills alla prickar försvunnit vilket kan ta över en månad.

Läkaren sjukskrev mig från jobbet denna veckan då hon tyckte att det var viktigt att jag vilade upp mig med infektion i kroppen, men jag börjar känna mig pigg nu så det kanske var överdrivet?

Ni som har erfarenheter på detta forum av bältros eller allmän kunskap om ämnet vilket jag ändå antar är ganska många - vad säger ni?

Sniggel
2011-12-21, 17:37
Stressen är viktig att minska har jag förstått då den kan göra immunförsvaret försvagat så att bältrosen blossar upp.
Om du är sjukskriven från jobbet så bör ju stressen minska om du tar det på rätt sätt.
Dock är ju träning en form av stress men jag vet inte om jag vågar rekommendera dig att träna utan att du först frågar läkare.

myggan
2011-12-21, 17:48
Stressen är viktig att minska har jag förstått då den kan göra immunförsvaret försvagat så att bältrosen blossar upp.
Om du är sjukskriven från jobbet så bör ju stressen minska om du tar det på rätt sätt.
Dock är ju träning en form av stress men jag vet inte om jag vågar rekommendera dig att träna utan att du först frågar läkare.

Ja det var hennes argument också, just med stress.
Jag kommer inte träna denna veckan, men det känns väldigt svårbedömt att veta hur länge jag bör vila.

Sniggel
2011-12-21, 17:57
Ja det var hennes argument också, just med stress.
Jag kommer inte träna denna veckan, men det känns väldigt svårbedömt att veta hur länge jag bör vila.

Min bror fick det och hade i några veckor. Han hade jättetråkigt och tränade inte. Han besvärades dock väldigt mycket av klådan. Han tog dock promenader och det kan nog vara en god idé om man gillar promenader. Det brukar vara rätt avslappnande. Men för någon som tränar kan det ju även vara frustererande att inte få utlopp för sin energi, vilket kanske också kan upplevas som stressigt?

King Grub
2011-12-21, 19:35
Jag hade det för ett antal år sedan, och jag bara körde på.

Halice
2011-12-21, 19:44
Känner du dig allmänt påverkad så ska du inte träna. Har du feber eller några andra symtom så ska du heller inte träna.

Du har trots allt en infektion i kroppen, kan vara bra att ha det i åtanke. Sen kan du komma ihåg att du kan fortfarande smitta andra personer.

Men mår du bra, känner dig pigg och så, kan du ju testa att träna och se hur det blir.

krubkungen
2011-12-21, 20:14
Jag hade det för ett antal år sedan, och jag bara körde på.

"what doesn't kill you makes you stronger" :hbang:

Decamber
2012-02-12, 12:01
Hur gick det för dig? Själv hade jag bältros i november som satte sig på bröstet, vänster skuldra och överarmen. Det gick över efter tre veckor, men jag känner fortfarande krypningar och smärta i ryggen, så kallad postherpetisk neuralgi. Vissa dagar är värre än andra, om jag hackar lök i tio minuter blir jag trött som ett arsel i ryggen och måste vila; andra dagar kan jag träna brutalt tungt utan vidare. Ibland känns det som krypström i ryggen.
Har du/ni någon erfarenhet av detta?

myggan
2012-02-13, 00:58
Hur gick det för dig? Själv hade jag bältros i november som satte sig på bröstet, vänster skuldra och överarmen. Det gick över efter tre veckor, men jag känner fortfarande krypningar och smärta i ryggen, så kallad postherpetisk neuralgi. Vissa dagar är värre än andra, om jag hackar lök i tio minuter blir jag trött som ett arsel i ryggen och måste vila; andra dagar kan jag träna brutalt tungt utan vidare. Ibland känns det som krypström i ryggen.
Har du/ni någon erfarenhet av detta?

Låter inte roligt, läste att man kan få det om man har otur. Jag har klarat mig hitills från några liknande symptomer. Vilade tills jag kände mig helt pigg och började sedan träna på som vanligt igen. Har fortfarande spår från alla märken men annars mår jag bra.

Barbastark
2012-07-25, 05:19
Hur påverkas styrketräningen av medicinen för bältros?

Smärtstillande tabletter (vet inte riktigt vilka kategorier det var så någon får gärna upplysa mig här med) hämmar ju gensvaret på muskelutveckling efter styrketräning tex, så, någon som vet?