handdator

Visa fullständig version : Tvättråd från butikspersonalen ledde till missfärgade kläder. Ersättning möjlig?

Barbastark
2011-12-21, 12:14
Hejhej

Köpte en röd tröja i en affär. Dem sade att den var förtvättad. När jag sedan tvättade den tillsammans med andra kläder blev flera av dem missfärgade (ljusa partier fick touch av rosa).

Så är det möjligt att få ersättning från butiken? Någon som vet hur det funkar?

Kabuto
2011-12-21, 12:17
Men frågade du om den skulle färga av sig? :)

PowPow
2011-12-21, 12:18
Tvätta de missfärgade kläderna igen bara. Funkar ibland.

PS. Inte med tröjan som färgar av sig.

stridis
2011-12-21, 12:18
Hursomhelst så tar man råd av butikspersonal bara ifall man har noll koll, deras råd om ditten och datten får man ta med skovel vägsalt alltså.*rolleyes*

Barbastark
2011-12-21, 12:22
Men frågade du om den skulle färga av sig? :)

Kom inte ihåg om det var om den skulle krympa eller om det var angående färgen jag frågade..

Hursomhelst så tar man råd av butikspersonal bara ifall man har noll koll, deras råd om ditten och datten får man ta med skovel vägsalt alltså.*rolleyes*

Ok. Men man borde väll åndå kunna "få rätt" genom att gå på vad butikspersonalen rekommenderade?
Tex:
Personal: Du skulle kollat upp detta själv"
Jag: "Så ni menar att man aldrig ska gå på vad personalen i er butik säger till en?"

duenorth
2011-12-21, 12:29
Vad står det på tvättlappen?

PowPow
2011-12-21, 12:32
Summan av kardemumman är väl att man aldrig ska tvätta en ny röd tröja tillsammans med andra ljusa kläder, oavsett vad någon säger :D

Mantus
2011-12-21, 12:32
Först kan du ställa dig själv frågan hur du ska bevisa det du gör anspråk på har skett.

Arf Pingvin
2011-12-21, 12:50
Klant. Vad skulle affären ersätta? Alla dina andra kläder? Möjligen att de kan ge dig nån rabatt på köpt vara eller ersätta varan du köpt men det är väl inget fel på den så jag ser inte hur det skulle gå till. Om de vill vara tillmötesgående på ren goodwill så kanske du kan få nåt presentkort eller så men jag skulle inte förvänta mig så mycket. Det säger väl sig själv att man inte tvättar en ny röd tröja med saker som kan bli missfärgade... herrelol.

Olegh
2011-12-21, 12:54
Klant. Vad skulle affären ersätta? Alla dina andra kläder? Möjligen att de kan ge dig nån rabatt på köpt vara eller ersätta varan du köpt men det är väl inget fel på den så jag ser inte hur det skulle gå till. Om de vill vara tillmötesgående på ren goodwill så kanske du kan få nåt presentkort eller så men jag skulle inte förvänta mig så mycket. Det säger väl sig själv att man inte tvättar en ny röd tröja med saker som kan bli missfärgade... herrelol.

This. Sunt förnuft gäller tamejfan nästan alltid.

cero
2011-12-21, 12:56
Kom inte ihåg om det var om den skulle krympa eller om det var angående färgen jag frågade.

Att den är förtvättad betyder väl inte att den inte färgar av sig alls? Ersättning kanske skulle vara aktuellt om någon i butiken hade sagt att den inte färgade av sig.

Snafu
2011-12-21, 13:06
Först kan du ställa dig själv frågan hur du ska bevisa det du gör anspråk på har skett.

Agreed, det blir nog en fråga om "good will"/ex gratia från butiken, du kan ju alltid prova.

Mental
2011-12-21, 13:07
Jupp pröva, men jag tror det är ett fall av "Doh!"

Idefi
2011-12-21, 13:42
Summan av kardemumman är väl att man aldrig ska tvätta en ny röd tröja tillsammans med andra ljusa kläder, oavsett vad någon säger :D

+1 På det. Första man lär sig gällande tvätt :)

Juxta
2011-12-21, 13:56
Nja. Det hör till allmänkunskap att inte tvätta nya röda med gamla ljusa. Tyvärr.

Fredriiik
2011-12-21, 14:42
+1 På det. Första man lär sig gällande tvätt :)

Man råkar göra det en gång med röda sängkläder å nå kallingar med vit resår sen har man lärt sig sin läxa liksom ;D

renad
2011-12-22, 00:43
Som jag förstår det har du inte fått några tvättråd av personalen, dom sa bara att den var förtvättad? Om man tvättar en ny röd tröja med vittvätt så får man nog skylla sig själv...

Viktor_Balck
2011-12-22, 00:55
Om du får ersättning så lägg pengarna på en tvättkurs.

LeBron
2011-12-22, 01:01
Lånar tråden.

Har en vit tröja med röda ränder, aldrig tvättat den förut. Ska jag slänga in den med de vita kläderna? :O

Viktor_Balck
2011-12-22, 01:03
Lånar tråden.

Har en vit tröja med röda ränder, aldrig tvättat den förut. Ska jag slänga in den med de vita kläderna? :O

Beror väl på hur rädd du är om dom andra vita kläderna. I regel så brukar det ju inte färga men känns dumt att chansa, kör du den en gång separat så är du på den säkra sidan.

LeBron
2011-12-22, 01:06
Beror väl på hur rädd du är om dom andra vita kläderna. I regel så brukar det ju inte färga men känns dumt att chansa, kör du den en gång separat så är du på den säkra sidan.

Bara träningskläder (de vita) :)

Snobbe
2011-12-22, 01:19
Bara träningskläder (de vita) :)

Kör en gång med den ensam bara hur svårt kan det vara?:) Du tar en chansning om du vill färga dom kläderna röda.

Stoltz
2011-12-22, 02:12
Mja... Vad frågade du egentligen personalen? Det är rätt viktigt, då det är mer eller mindre allmän tvättkunskap att man inte blandar röda och vita plagg (Alla har vi gjrot missar, no big deal) men jag kan tänka mig att butikspersonalen utgått från att du förstod detta.

Så frågan är väl vad du frågade och vad de svarade, exakt. Och sedan som Mantus sade, att bevisa det blir ju svårt men om det faktiskt finns giltigt underlägg så kan du ju be att få prata med butiksansvarig om det.

High1ander
2011-12-22, 04:24
Om du får ersättning så lägg pengarna på en tvättkurs.

Bättre med en fru.

PowPow
2011-12-22, 08:13
Lånar tråden.

Tvätta alltid färgglada nya kläder ensamma första gången.

Tips från coachen som en gång förstörde sin favorittröja /=

Mental
2011-12-22, 08:36
Bättre med en fru.

Grymt oekonomiskt, jag slår ett slag för tvättkursen jag med!

High1ander
2011-12-22, 09:29
Grymt oekonomiskt, jag slår ett slag för tvättkursen jag med!

Ähh, honor är billigare nu efter jul.