Visa fullständig version : Protein ökad urinering ?
ToughLove
2011-12-21, 10:53
Hej har märkt senaste tiden då jag ökat mitt protein intag drastiskt att jag börjat pissa nått så in i hel*ete. Undrar ifall jag kanske får i mig lite för mycket protein :S ligger på 93-94kg och siktar mot 400g om dan men blir oftast runt en 380.
Grejjen är den att varje kväll innan läggdags så drar jag o pinkar sen, 10 minuter efter jag lägger mig måste jag pessa igen :S detta händer en 3-4 gånger innan jag äntligen kan somna, och sen vaknar jag mitt i natten för att återigen pissa
Som sagt undrar om detta är farligt på något sätt eller om det är naturligt och inget att oroa sig för ?
Nej det är som jag förstått det väldigt vanligt.
Nej det är som jag förstått det väldigt vanligt.
... vilket även resluterar i att det finns många trådar om det. Tror att nån uppskattad siffra på "mer protein = mer urin" var att ~100g protein resulterade i ungefär ~7 dl mer urin.
Välhöftat.
vicarious
2011-12-21, 11:14
Protein, uppbyggt av aminosyror. I aminosyrorna finns det kväve. När detta bryts ner = ammoniak som sedan blir urea, urinämne.
King Grub
2011-12-21, 12:02
Största risken med ett högt proteinintag är just uttorkning, om man inte kompenserar genom ett ökat vätskeintag.
Största risken med ett högt proteinintag är just uttorkning, om man inte kompenserar genom ett ökat vätskeintag.
Hur mycket snackar vi om då?
Gurkyngel
2011-12-21, 17:55
Jag är dunderslarvig på det. Undviker för mycket dryck för att slippa gå på toa tjugofyrasju. Nej, skärp mig!
Hur mycket snackar vi om då?
Vunnis skrev 7 dl per 100 gram protein. Det är helt rätt.
Jag brukar skriva 1 liter vatten per 100 gram protein. Dels för att det alltid följer med lite salter och ofta urinsyra och kreatinin.Dels för att njurarna slipper koncentrera upp urinen lika mycket som vid 7 dl.
Ola Wallengren
2011-12-22, 10:10
Faran för uttorkning är trots allt begränsad eftersom de ofta följer med vätska i proteindrinkar och dyligt (vilket jag tror är det som de flesta märker av), samt at vätskebalansen regleras av törst. är man uttorka dricker man spontant mer och problemet löser sig själv.
Gurkyngel
2011-12-22, 10:42
Faran för uttorkning är trots allt begränsad eftersom de ofta följer med vätska i proteindrinkar och dyligt (vilket jag tror är det som de flesta märker av), samt at vätskebalansen regleras av törst. är man uttorka dricker man spontant mer och problemet löser sig själv.
Jag vet inte jag... tycker faktiskt inte att jag upplever mer törst nu än innan, dvs när jag åt mer "svenniga" mängder protein. Och är jag inte törstig dricker jag inte. Eller är det på grund av spontaniteten jag inte reflekterar över det?
På mitt jobb är det ofta full fart, man hinner inte ta ut rasten eller fika ordentligt alla gånger. Det innebär att jag en vanlig dag dricker lite vatten till lunch och middag, nån protteshake och några koppar te/kaffe (urindrivande). Diskuterade lite med några kollegor som gör ungefär samma. Är det tillräckligt eller bör man konka runt på en vattenflaska? (Oavsett hur mycket protein man äter) Betyder ingen törst att man är tillräckligt våt?
AtomicPuffin
2011-12-22, 11:16
Får ni huvudvärk, blir irriterade och trötta och har knallgul koncentrerad urin i små mängder, fine tänk på att dricka mer vatten.
Annars slappna av, ta det lugnt, fokusera på att oroa er och stressa mindre och låt kroppen fortsätta sköta det där med törstreglering lika bra som den redan gör, det kommer göra er mer gott än att noja över vatten ;)
Vätskebalansen behöver inte nödvändigtvis regleras optimalt av törstkänslor. Man kan faktiskt vara ganska uttorkad utan att känna stark törst.
Anton Fräs
2011-12-22, 11:34
Inte som frisk i svenskt klimat Begt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det är främst äldre som kan få problem med det, men även andra kan få problem med det. Särskilt vid fysisk aktivitet som medför mycket svettning:
http://www.handledare.org/vatskebalans/vatskebalans.pdf
"Törst är en dålig indikator på vätskebrist då denna reaktion kommer vid 1,5% vätskeförlust". Står det bland annat i tredje paragrafen.
Ola Wallengren
2011-12-22, 11:45
Eller är det på grund av spontaniteten jag inte reflekterar över det?
Det innebär att jag en vanlig dag dricker ... nån protteshake.
Låt säga att du ökat ditt proteinintag med 50g/d. En proteindrink (a 3dl) och någon mun vatten i förbifarten kan mer än väl kompensera för det.
Glöm inte bort att urinen kan vara mer eller mindre koncentrerad. Vätskeintaget och urinmängderna kan därför vara istort sett de samma trots olika proteinintag men koncentrationen på urinen kan variera.
Eddie Vedder
2011-12-22, 15:05
"Törst är en dålig indikator på vätskebrist då denna reaktion kommer vid 1,5% vätskeförlust". Står det bland annat i tredje paragrafen.
Ja det är en vanlig myt. Jacob har skrivit massor om vätskebalansen på vår blogg och forskning visar om och om igen att de där gamla påståendena inte verkar stämma.
Ja, enligt Guddis poster på träningslära.se så är törsten ett väldigt bra verktyg för att säkerställa vätskebalans. Tyvärr så funkar ju inte hunger alls så, under aktivitet dvs.
Dock är det ju värt att påpeka att man inte kan dricka vatten under dygnets alla timmar. Om man t.ex. går och lägger sig och inte är särskilt törstig så kan det ju dröja upp till 9 timmar innan man dricker vatten. Om man då har en högproteindiet kan det ju vara viktigt att tänka på att man får i sig ordentligt med vätska inför natten om man nu inte dricker när man är uppe och kissar eller liknande.
Om jag inte dricker vatten innan jag går och lägger mig vaknar jag och är snustorr i munnen och känner mig ganska bakfull morgonen därpå.
Anton Fräs
2011-12-22, 22:28
Eddie klargjorde vad jag menade. :)
Eddie Vedder
2011-12-23, 10:06
Dock är det ju värt att påpeka att man inte kan dricka vatten under dygnets alla timmar. Om man t.ex. går och lägger sig och inte är särskilt törstig så kan det ju dröja upp till 9 timmar innan man dricker vatten.
Fast det där gäller ju allting. Alla rekommendationer för vad man bör göra och inte bör göra bygger ju underförstått på att man bör göra det under vakna timmar. Vätskeintaget under dagen räcker gott och väl för de allra flesta och törsten är som sagt en kraftigt underskattad signal hos oss.
Det mest uppseendeväckande är knappast hur lite folk dricker tycker jag, snarare hur mycket de dricker. Om en föreläsning är uppdelad på 45-minutersperioder så ska likförbannat folk (oftast tjejer enligt mina erfarenheter) sippa på en vattenflaska som om de vätskade upp sig inför ett ökenmaraton.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.