Visa fullständig version : Kolhydrater eller protein för att inte bli katabol på morgonen?
Barbastark
2011-12-21, 09:30
Hejhej
När jag går upp på morgonen så är jag ofta hungrig. Dock har jag inte alltid lusst att äta direkt, utan vill istället ta en kaffeköpp och dusha osv innan.
Min fråga är då: Vad är bäst att ta om jag inte vill bli för katabol/om jag vill spara muskler/undvika att bryta ned? 10g EEA eller en banan?
Har ju läst att protein är uppbyggande medans kolhydrater är muskelsparande. Dock känns det som att EEA borde vara bättre, eller?
vicarious
2011-12-21, 09:31
EAA tveklöst.
Barbastark
2011-12-21, 09:43
Ni säger EEA. Men vad säger ni om det att studier ju visat att det är kolhydrater som är muskelsparande? (eller har jag missat något)
Eddie Vedder
2011-12-21, 09:48
Ni säger EEA.
Nej de säger EAA. :) Frågan är snarare om det är muskelproteinsyntesen eller muskelproteinnedbrytningen som är det intressanta i en sån situation. Och jag sätter mina pengar på MPS i det fallet. Det förefaller spela mer roll. Du kommer ju ändå äta senare.
Barbastark
2011-12-21, 09:54
Nej de säger EAA. :) Frågan är snarare om det är muskelproteinsyntesen eller muskelproteinnedbrytningen som är det intressanta i en sån situation. Och jag sätter mina pengar på MPS i det fallet. Det förefaller spela mer roll. Du kommer ju ändå äta senare.
Ok, så det är MPS stimulering man ska satsa på. Detta alltså trots att man inte ägnat sig åt någon ansträngande aktivitet innan? (sovit 7-8h).
vicarious
2011-12-21, 09:58
Ok, så det är MPS stimulering man ska satsa på. Detta alltså trots att man inte ägnat sig åt någon ansträngande aktivitet innan? (sovit 7-8h).
Ja. Om du inte vill äta mat vill säga. Men det gör du väl senare antar jag. Eller så kan du ju ta både banan och EAA om du vill.
christofer79
2011-12-21, 09:58
Hejhej
När jag går upp på morgonen så är jag ofta hungrig. Dock har jag inte alltid lusst att äta direkt, utan vill istället ta en kaffeköpp och dusha osv innan.
Min fråga är då: Vad är bäst att ta om jag inte vill bli för katabol/om jag vill spara muskler/undvika att bryta ned? 10g EEA eller en banan?
Har ju läst att protein är uppbyggande medans kolhydrater är muskelsparande. Dock känns det som att EEA borde vara bättre, eller?
Kortisolhämmare - ex 7-keto. innan läggdags och precis när du vaknar. Ta oxå aminosyror som de andra sagt .
King Grub
2011-12-21, 12:04
Jag har aldrig sett något som visar på en annorlunda proteinbalans sett över hela dygnets bara för att man tar EAA på morgonen, om det totala proteinintaget är lika stort i slutändan.
Commando1980
2011-12-21, 14:15
Hejhej
Du behöver inte äta något direkt när du går upp. Varken EAA eller kolhydrater. Dina muskler kommer inte att försvinna för det. Utan drick ditt kaffe och duscha först om du känner för det.
AtomicPuffin
2011-12-21, 14:26
Du behöver inte äta något direkt när du går upp. Varken EAA eller kolhydrater. Dina muskler kommer inte att försvinna för det. Utan drick ditt kaffe och duscha först om du känner för det.
:thumbup:
Jag har aldrig sett något som visar på en annorlunda proteinbalans sett över hela dygnets bara för att man tar EAA på morgonen, om det totala proteinintaget är lika stort i slutändan.
Borde inte detta gälla även EAA/vassle i samband med träning? Alltså att det inte gör någon skillnad att inta EAA/vassle innan/efter träning då proteinbalansen över dygnet jämnar ut sig?
StampChamp
2011-12-21, 16:47
Borde inte detta gälla även EAA/vassle i samband med träning? Alltså att det inte gör någon skillnad att inta EAA/vassle innan/efter träning då proteinbalansen över dygnet jämnar ut sig?
nej då är det en helt annan sak
nej då är det en helt annan sak
Precis, då snackar vi om näringstiming. Att äta direkt på morgon har inte så mycket med näringstiming att göra.
Precis, då snackar vi om näringstiming. Att äta direkt på morgon har inte så mycket med näringstiming att göra.
Alright
vicarious
2011-12-21, 17:50
Fast vadå, det finns väl inga bevis för att snabba proteiner i samband med träning ger bättre resultat över tid än om man fått i sig motsvarande mängd protein från vanlig mat? Känns som samma sak.
om man går upp vid 6- halv 7 och endast dricker en kopp kaffe och sedan åker till jobbet för att äta frukost först vid 9 då?
Gör de någon större skillnad om man tar 10g EAA innan man åker då, eller är det fortfarande samma sak att man kollar över hela dagen?
King Grub
2011-12-21, 19:33
Det är inte undersökt, men det är inte osannolikt att det är en fördel att ha tillgång till någon form av aminosyror i blodet redan vid passets början.
Det är inte undersökt, men det är inte osannolikt att det är en fördel att ha tillgång till någon form av aminosyror i blodet redan vid passets början.
passet? antar att du syftade på jobb passet och inte ett träningpass?
Känner igen mig i nojandet om vad som
Är det absolut bästa.
När jag slutade noja så blev träningen mkt roligare.
Jag tror att sålänge du får i dig tillräkligt mkt protein totalt sett under dagen så gör det inte någon större skillnad.
Träna hårt å ät bra.
Sen om du äter första målet kl 7 eller 12 på morgonen kommer inte göra så stor skilland sålänge du äter bra övrigt.
Eddie Vedder
2011-12-21, 20:04
Nej det är inget "man ska". Men det var ett svar på vad jag tror om din fundering rent teoretiskt. En annan sak i praktiken. Jag tror, som så många andra, att du kan skita helt i att äta på morgon om du inte har matlust.
King Grub
2011-12-21, 20:07
passet? antar att du syftade på jobb passet och inte ett träningpass?
Nej, det gjorde jag inte - av någon anledning läste jag ditt inlägg som om du pratade om att träna.
Barbastark
2012-04-30, 08:03
Hur ligger det till med detta vid deff? Dvs är det mer fördelaktigt att satsa på att ha EAA i flaskan under passet för att ha tillgång till aminosyror till priset av ökad insulinutsöndring av EAAt. Eller bättre att köra utan och slippa insulinpåslag till förmån för fettförbränningen.
Prio är att spara muskler, dock vill man ju inte helt gå miste om fettförbrännande effekt.
King Grub
2012-04-30, 10:46
Träning ökar inte fettförbränningen. Den akuta ökade fettförbränningen under passet återspeglas in på dygnets fettförbränning, utan den kommer att motsvara kaloribalansen, oavsett om man tränar eller inte.
Barbastark
2012-04-30, 14:54
Träning ökar inte fettförbränningen. Den akuta ökade fettförbränningen under passet återspeglas in på dygnets fettförbränning, utan den kommer att motsvara kaloribalansen, oavsett om man tränar eller inte.
Så med andra ord är allt man läser ang att inte inta snabba komhydrater tätt inpå ett förbränningspass pga att det ökade insulinutsöndringen som hämmar fettförbränningen helt onödig att ta hänsyn till då kroppen ändå jämnar ut detta sett över ett dygn?
Ja.
Jag skulle nästan vilja påstå att det rent av kan vara av nytta att inta en mindre mängd kolhyrater innan ett pass om det i slutändan innebär att du orkar mer och således gör av med mer energi.
Jag upplever i alla fall att jag presterar signifikant mycket bättre med ett mindre mål mat i magen än om jag ger mig ut och springer fastande, men alla är vi olika.
aldoschadewitz
2012-04-30, 18:16
Lindrar kasein kvällen innan katabolismen på morgonen?
Silencer
2012-04-30, 18:32
Det spelar ingen roll.
Lindrar kasein kvällen innan katabolismen på morgonen?
Fast att ta kasein på morgonen lär ju lindra katabolism längre in på dagen så det känns som tidpunkt kanske kvittar så länge proteinintaget är detsamma. Viss fördel kanske finns med att se till att få i sig protein snart efter träning och att inte snåla på protein timmarna efter. Iaf i jämförelse med att koncentrera proteinintaget till före träning och att efter träning undvika protein tills dagen därpå :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.