handdator

Visa fullständig version : Inbrott hos mina föräldrar...

Mart|n
2011-12-20, 22:39
Hej på er kära koloiter, hoppas ni kan hjälpa mig med nedanstående.

Det här är ungefär vad jag har postat på min Facebook:
EFTERLYSNING! P.g.a. inbrott hos mina föräldrar (väldigt nära Saxtorpsskogen) så vill jag få upplysningar om vem personen kan tänkas vara. Info som leder till att personen kan gripas belönas.

Informationen som jag har fått från min mor är:
Svensk kille ca 170-175 lång, mörk knälång parkas/rock, mörkt lite stripigt hår ner i pannan. Troligtvis 25-35 år. Skånsk dialekt. Personen har tillgång till en mörk Mercedes sedan, som hans kompis körde.

Jag/vi är mycket tacksamma för alla upplysningar som leder till att vi får reda på vem det är.

Morsan var ensam hemma och satt inne på kontoret och jobbade när hon såg ovan nämnda person med en kofot i handen... Som tur var så blev hon inte skadad, samt så drog inbrottstjuven utan några av deras ägodelar.

Sprid gärna vidare. Och tack på förhand.

Kabuto
2011-12-20, 23:01
Fyfan vad otäckt! Hoppas han grips.

Zaqwer
2011-12-20, 23:07
Tråkigt att höra, hoppas mor din inte mår allt för dåligt efter händelsen. Nu tror ju jag du är en snäll kille som inte skulle göra något dumt men jag tycker förövaren förtjänar att få klämmas lite på av dina coc4 krossande nävar :)

tjabon
2011-12-20, 23:13
Usch !

Bra preventiv åtgärd kan vara att skaffa en eller flera kameror
med rörelsedetekt. Behöver inte bli så dyrt.

Själv har jag 6 kameror och skyltar i tomtgränsen.
Funkar skitbra.

Simon
2011-12-20, 23:46
Vakthundar.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/28654_426870972517_589347517_5690198_2191876_n.jpg

Crocker
2011-12-20, 23:50
På tal om ingenting, hur mycket hår får sådana hundar simon?

drakfelt
2011-12-21, 06:04
På tal om ingenting, hur mycket hår får sådana hundar simon?

Om den svarta är en råttis kan jag säga att dom inte blir särskilt långhåriga, om det var det du syftade på, men fäller så gud in i norden.

Mart|n
2011-12-21, 08:13
Tackar! Jo det är bra med morsan, hon har tagit det väldigt bra, och skötte sig riktigt bra under inbrottet.

Zagwer, mnjae bättre att polisen får sköta det annars hade det lätt slutat i att man gjort något som man får ångra.

tjabon, syftar du på t.ex. nätverkskameror? Hade varit schysst med ett gäng sådana som sparade undan bilder/filmer på en server :)

Simon: Haha, det är förstås bra, gäller bara att dom är skarpa också. Så att dom inte gör som morsans hund gjorde igår, nämligen gå fram och vifta på svansen hos inbrottstjuven.

martikainen
2011-12-21, 08:53
Simon: Haha, det är förstås bra, gäller bara att dom är skarpa också. Så att dom inte gör som morsans hund gjorde igår, nämligen gå fram och vifta på svansen hos inbrottstjuven.

Det är ju där problemet ligger i, en vakthund i den benämningen måste ju vara aggresiv mot alla människor som dess ledare inte "presenterat". Det blir alltså en "problemhund" i folks ögon, inte speciellt kul att ha som familjehund.

Jävligt drygt med alla tattare som inte kan försörja sig på lagligt vis, hoppas din morsa inte får problem att vara själv hemma efter detta.

begt
2011-12-21, 08:59
Har varit skumma typer i Umeåområdet, av modellen "öststatare", som ringt på och bland annat frågat om grannarna är hemma om dagarna(!). Ingen normal människa ställer såna frågor så det är inbrottstjuvar det är frågan om. (ett antal inbrott har rapporterats också)

Sen snön har kommit verkar de ha dragit sig tillbaka dock, tur nog.

kaer
2011-12-21, 09:25
Skånsk dialekt.

Dem där jäkla skåningarna :furious:
När ska egentligen regeringen göra något! *gah!*

Mart|n
2011-12-21, 09:27

Kasta inte sten i glashus måsjävel.

aijou
2011-12-21, 09:44
Min svärfar Hade inbrott för ett par veckor sedan. De hade tagit ALLT inklusive hans Harley. Det de inte kunde få med sig (möbler och sådant) hade de slagit sönder. Man blir så jävla förbannad på idioter som inte kan tjäna sina egna pengar utan måste stjäla från hederliga människor som ha kämpat och slitit hela sitt liv för att kunna spara ihop till dessa saker.

Hoppas han åker fast.

Simon
2011-12-21, 10:16
Det är ju där problemet ligger i, en vakthund i den benämningen måste ju vara aggresiv mot alla människor som dess ledare inte "presenterat". Det blir alltså en "problemhund" i folks ögon, inte speciellt kul att ha som familjehund.

Jävligt drygt med alla tattare som inte kan försörja sig på lagligt vis, hoppas din morsa inte får problem att vara själv hemma efter detta.

Egentligen inte, en hund är bra mycket bättre på att läsa av människors avsikter än vad du själv är. Kommer det någon skum typ smygandes för nära tomten så avges det ett varningsskall. Inga som helst problem med människor i övrigt.

Den lilla funkar ju dock inte alls som vakthund. Möjligtvis att han skulle kunna skrämma bort en hundrädd inbrottstjuv när han försöker klättra på honom och ge han en puss

Och angående hår så får är dem inte särskilt långhåriga som du ser, men nog förbannat är det hår överallt ändå.

Thelder
2011-12-21, 10:49
:laugh::laugh:

Sandra81
2011-12-21, 10:49

Dom behöver inte vara aggressiva.. räcker med att dom skäller som idioter.. ingen tjuv vill väl att det står ett bjäbbmonster i hälarna då väljer dom istället nått enklare. min vovve hatar okända grabbar och ännu värre om dom har luva/mössa/keps. hon skäller som en dåre skulle han då försöka få tag i henne så springer hon i väg istället och kommer tillbaka och skäller. lite som en jakthund som jagar älg.. haha

Stoltz
2011-12-21, 10:55
Riktigt tråkigt att höra :(

Hoppas han snubblade på en sten och landade i en koblaja.

Kwon
2011-12-21, 10:58
Må alla tjuvar och rånares skägg växa inåt!

Hoppas han åker fast Martin!

tjabon
2011-12-21, 11:18
Tackar! Jo det är bra med morsan, hon har tagit det väldigt bra, och skötte sig riktigt bra under inbrottet.

Zagwer, mnjae bättre att polisen får sköta det annars hade det lätt slutat i att man gjort något som man får ångra.

tjabon, syftar du på t.ex. nätverkskameror? Hade varit schysst med ett gäng sådana som sparade undan bilder/filmer på en server :)

Nej, inte nätverkskameror, det blir för dyrt och omständigt.
Här köpte jag mina:
http://www.overvakningsbutiken.se/shop/
(klicka: kompletta paket -> datorbaserade -> övervakningspaket 5 )
Det är detta paket jag har haft i ca: ett halvår nu och är helnöjd.

Mjukvaran är lätt att använda och allt är lätt att installera om man bara
har lite tekniska baskunskaper. Filerna lagrar jag på hårddisken.
Rekommenderas !!

Mart|n
2012-02-02, 12:34
Tjo!

En liten uppföljning kan väl vara på plats. Det verkar som om de klarade sig undan, vi har iaf inte hört något.

Men mina föräldrar har haft inbrott igen! Denna gången var det två yngre killar boende i samma kommun. Vi har bilder på dom och vet exakt vilka det är. Så vi får se hur polisen löser det denna gången.

Snobbe
2012-02-02, 12:41
Tjo!

En liten uppföljning kan väl vara på plats. Det verkar som om de klarade sig undan, vi har iaf inte hört något.

Men mina föräldrar har haft inbrott igen! Denna gången var det två yngre killar boende i samma kommun. Vi har bilder på dom och vet exakt vilka det är. Så vi får se hur polisen löser det denna gången.

Igen? Fan va sjukt. Hur letar dessa personer upp vilket ställe dom ska göra inbrott på? Om det är någon som vet. Känns ju inte som ett sammanträffande bara om någon har inbrott 2ggr hos sig?

Stoltz
2012-02-02, 12:49
Ät upp dem!

Nitrometan
2012-02-02, 13:00
Igen? Vafan!
jag gissar att polisen lägger ner anmälan i brist på spaningsuppslag eller liknande. :(

Det var väl "Veckans Brott" som ahde nåt inslag om hur polisen la ner utredningar...

Som tur var så blev hon inte skadad, samt så drog inbrottstjuven utan några av deras ägodelar.
Då är det knappt att det räknas som inbrott/stöld. Han har olovligen gjort sig tillträde till bostaden och det kan väl räknas som egenmäktigt förfarande.

Ät upp dem!
Bra förslag. :thumbup:

Mart|n
2012-02-02, 14:15
Igen? Fan va sjukt. Hur letar dessa personer upp vilket ställe dom ska göra inbrott på? Om det är någon som vet. Känns ju inte som ett sammanträffande bara om någon har inbrott 2ggr hos sig?

Mnjae, det är ett ganska "bra" område att göra inbrott i. Vi hade ca fyra-fem inbrott under vecka 51-52 i vårat område.

Ät upp dem!

Då kommer jag nog behöva lägga in mig för avvänjning efteråt ;)

Igen? Vafan!
jag gissar att polisen lägger ner anmälan i brist på spaningsuppslag eller liknande. :(

Det var väl "Veckans Brott" som ahde nåt inslag om hur polisen la ner utredningar...

Då är det knappt att det räknas som inbrott/stöld. Han har olovligen gjort sig tillträde till bostaden och det kan väl räknas som egenmäktigt förfarande.

Bra förslag. :thumbup:

Ingen aning faktiskt.

Exdiaq
2012-02-02, 14:31
Sätt ut björnfällor och införskaffa en kaukasisk ovtjarka

Mart|n
2012-03-07, 21:01
http://www.tv3.se/efterlyst/fall/kanner-du-igen-tjuven

http://www.tv3.se/sites/tv3.se/files/imagecache/large/images/stories/4408_VILLAINBROTT_ASTORP.jpg

Fniss! Det var från det senaste inbrottet som jag skrev om.

Mantus
2012-03-07, 21:08
Haha. Gissar att ångesten är rätt stor hos den pojken just nu.

tossefar
2012-03-07, 21:08
Dina föräldrar borde flytta.

Jens.Andersson
2012-03-07, 21:14
Prova att vända dig till ett visst större forum. De brukar gilla att gräva, speciellt om det
finns en bild att gå på.

Mart|n
2012-03-07, 21:15
http://img818.imageshack.us/img818/1156/im000152.jpg

En bättre upplöst bild...

Mart|n
2012-03-07, 21:15
Det behövs inte, vet redan vem han är.

hahavaffan
2012-03-07, 21:16
Fan det var en ful en. Hoppas han bryter lårbenen snart.

ceejay
2012-03-07, 21:18
han ser rätt räkig ut, 19 i bmi max

312
2012-03-07, 21:29
Haha, BUSTED!
Vi har haft inbrott tre gånger (ja, tre), alla gånger kom dem undan. Ena gången kom morsan hem så dem flydde, andra gången fick dem med sig alla släktklenåder, smycken för en stor summa pengar, kamera med massor av bilder, bärbar dator osv. Tredje gången gick dem bara runt, dem tog inte ens kontanter som låg på bordet. Jag var hemma då och sov, så dem såg mig. Nice va? Undra vad fan dem ville.

På tal om tjuvar osv, varför använder dem inte någon sorts mask, eller annat för att dölja sitt ansikte? Inte ens i filmer när dem rånar banker så har dem mask. Smart.

hahavaffan
2012-03-07, 21:34
Dem?

z_bumbi
2012-03-07, 21:37
Det är kanske dags att plocka dit en duktig säkerhetsfirma som kollar lite på huset? (svara självklart inte på om det är gjort eller inte)
Det krävs inte så mycket för att det ska bli lättare att gå in i någon annans hus istället för det egna.

shadowfire
2012-03-07, 21:37
Sjukt bra foto på förövaren dock, lolz. Hoppas de har lappar uppsatt om kameraövervakningen bara så de inte torskar på det :)

Jens.Andersson
2012-03-07, 21:39
Sjukt bra foto på förövaren dock, lolz. Hoppas de har lappar uppsatt om kameraövervakningen bara så de inte torskar på det :)

Behövs det om övervakningen är inne i ditt eget hus och inte filmar något annat
än det som finns i ditt hus?

shadowfire
2012-03-07, 21:47
Behövs det om övervakningen är inne i ditt eget hus och inte filmar något annat
än det som finns i ditt hus?

Mm, personer som kan tänkas vistas i utrymmet måste bli upplysta och underrättade om att de kan bli filmade (PUL och LAK om jag inte minns fel). Skyltningen måste vara tydlig och får inte vara dold osv.

Jag vet dock inte om någon privatperson har torskat på det / om det finns någon rättslig praxis.

312
2012-03-07, 22:04
Dem?

Jag orkade verkligen inte skriva ordentligt. Jag ber om ursäkt.

Jense
2012-03-07, 22:09
Jag behöver byta jobb och erbjuder mig härmed att hyras ut till dina föräldrar som vakt. Har perfekta avskräckande egenskaper.

312
2012-03-07, 22:27
Jag behöver byta jobb och erbjuder mig härmed att hyras ut till dina föräldrar som vakt. Har perfekta avskräckande egenskaper.

+ 50cm biceps?

Xtronal
2012-03-07, 22:43
Må alla tjuvar och rånares skägg växa inåt!

Hoppas han åker fast Martin!

Mitt skägg växer ändå inåt *cry*

Stoltz
2012-03-07, 22:44
http://img818.imageshack.us/img818/1156/im000152.jpg

En bättre upplöst bild...

Haha, lyfter han ens?

Nu när du vet vem det är, har ni polisanmält honom?

Mart|n
2012-03-08, 09:03
Han är ganska räkig, förhoppningsvis lägger han på sig lite när han och hans knarkarkompis åker in ;)

Nitrometan
2012-03-08, 09:17
Han var med i Efterlyst igår. Smart drag med viltkameran.

Varför har inbrottstjuven på sig en Scumbag Hat?

Mart|n
2012-03-08, 09:26
Han var med i Efterlyst igår. Smart drag med viltkameran.

Varför har inbrottstjuven på sig en Scumbag Hat?

För att han är Scumbag N. :D

Nitrometan
2012-03-08, 09:29
Att göra inbrott hos nån är helt klart en scumbag-grej. Därför var det stor humor att han hade en sån hatt.

Lycka till. Hoppas att polisen tar honom.

Jense
2012-03-08, 15:01
+ 50cm biceps?

Nä, det hjälper inte mot sådant skräp.

Jense
2012-03-08, 15:09
Gömmer han sig eller varför får snuten inte tag på honom?

Raschmus
2012-03-08, 15:09
Skrev ett osmakligt skämt.

Edit: Hoppas det löser sig.

Mart|n
2012-03-08, 15:15
Gömmer han sig eller varför får snuten inte tag på honom?

Ingen aning, de har kanske varit osäkra? Och såna här killar erkänner nog bara då de är helt säkra på att de inte kan ljuga sig ur det. Det bör ju rimligtvis hända grejer i den omedelbara framtiden.

Jense
2012-03-08, 15:24
Ingen aning, de har kanske varit osäkra? Och såna här killar erkänner nog bara då de är helt säkra på att de inte kan ljuga sig ur det. Det bör ju rimligtvis hända grejer i den omedelbara framtiden.

Ja förmodligen, stött på sådana personer förr. Men så länge ni vet vem han är, och var han är.

Arne Persson
2012-03-10, 07:57
Har dom plockat in den unge gentlemannen ännu?

Mart|n
2012-03-10, 08:28
Hrmmm.... Utredning pågår fortfarande...

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Mart|n
2012-03-12, 10:48
En liten uppdatering:

http://www.tv3.se/efterlyst/aker-fast-tack-vare-efterlyst

hahavaffan
2012-03-12, 10:50
Gött.

Åsberg
2012-03-12, 10:51
Göööööött. :thumbup:

Mart|n
2012-03-16, 10:12
Ytterligare uppdatering:

http://www.tv3play.se/play/267822/

Hoppa ca 2:20 in i klippet så tas inbrottet i Ålstorp 5 igen. Efterlyst har gått ut med hans namn också.

Kwon
2012-03-16, 10:16
Gött Martin!