Visa fullständig version : ACTA klubbat i smyg
http://www.dn.se/nyheter/varlden/acta-klubbat-i-smyg
"Förslaget, pådrivet av USA, smögs mer eller mindre igenom fastän det kan stå i strid med fundamentala individuella rättigheter och EU-lagar. "
Ingen respons på det här.
Är det inte rätt underligt att de fick göra så?
Ingen respons på det här.
Är det inte rätt underligt att de fick göra så?
Ungefär som med FRA för att USA skulle kunna lyssna på Ryssland :Virro
EU är en koloss på demokratiska lerfötter, tyvärr. Men Danmark kanske kan hjälpa till med ökad transparens och så under sitt ordförandeskap, inte "bara" skuldkris.
Det var ju precis såhär folk sa skulle hända. Dom förlänger beslutstagandet så att folk blir glada och glömmer bort, sen klubbar dom igenom det och ingen kommer ihåg det. Fuck yeah humanity!
Varför antogs ACTA av ministerrådet för fiskeri?
http://press.piratpartiet.se/2011/12/21/varfor-antogs-acta-av-ministerradet-for-fiskeri/
lolwut?
shut teh face
2011-12-21, 15:26
:laugh:
Man orkar ju inte ens tycka något längre. Politikerna får igenom vilket skit de vill till slut, oavsett vad medborgarna tycker.
Tom Warrior
2012-01-27, 16:15
Bump. Högst aktuellt. Knappt nån rapportering om detta i media.
http://svt.se/2.22620/1.2690957/sverige_skriver_under_acta-lagforslaget?lid=puff_2690957&lpos=rubrik
Dags att göra något åt vårt genomkorrupta övervakningssamhälle innan det är försent. Den riktiga anledningen till skräp som ACTA, SOPA, PIPA, FRA, IPRED etc. är kontroll och övervakning över åsikter och informationsflöde. Dags att folk vaknar upp ur paltkomat nu. Enda anledningen till att sånt här kan fortgå är pga. denna massiva hjärntvätten och apatiseringen av Oss, Folket. Den lilla "eliten" bestående av rovdjursaktiga kortsiktiga resurshamstrande psykopater har inte något att säga till om när en löpeld väl har startat. Det vet dom, och det är därför dom behandlar oss som boskap.
proteinsynthesis
2012-01-27, 16:20
http://www.dn.se/nyheter/varlden/acta-klubbat-i-smyg
"Förslaget, pådrivet av USA, smögs mer eller mindre igenom fastän det kan stå i strid med fundamentala individuella rättigheter och EU-lagar. "
Jag är inte förvånad, underskatta inte makten hos storbolag och dess lobbyister , RIAA MPAA etc.
Hjälp till å stoppa skiten!
https://www.accessnow.org/page/s/just-say-no-to-acta
David Brent
2012-01-27, 16:30
Verkar ändå inte som vi förbundit oss till avtalet ännu.
http://www.dn.se/nyheter/politik/sverige-skrev-under-acta-avtalet
Men att skriva under avtalet betyder inte att Sverige har bundit sig för att godkänna det, konstaterar han.
– Det här innebär att vi inte förkastar avtalet i det här skedet, säger Stefan Johansson till DN.se.
Christian Engström betecknar också undertecknandet som "mest en symbolhandling".
– Den verkliga fajten sker i Sveriges riksdag och i EU-parlamentet, säger han.
willtjam
2012-01-27, 18:21
Riksdagens möjligheter att i detta läge stoppa Actaavtalet är mycket små, bedömer Ulf Bernitz, professor i EU-rätt. Särskilt eftersom Sverige förhandlat inom ramen för EU.
– Riksdagen har inte så mycket att välja på. Formellt kan man säga nej men då rivs ju allt upp för hela EU. I realiteten är man rätt bunden, säger Bernitz till DN.se.
Frankrike protesterar på gatorna nu. Livesändning via Bambuser http://bambuser.com/channel/Bastille/broadcast/2321793
Tom Warrior
2012-01-30, 14:31
Frankrike protesterar på gatorna nu. Livesändning via Bambuser http://bambuser.com/channel/Bastille/broadcast/2321793
Stora protester på gång i Sverige med. Blir antagligen runt 10 000 på Plattan på lördag.
http://www.avaaz.org/en/eu_save_the_internet/?vl
http://www.facebook.com/events/332489143440319/
http://www.facebook.com/events/333701656663138/
Ses på plattan på lördag!
För mig som är dåligt informerad, vad innebär ACTA för nåt? Jag vet vad SOPA, PIPA, FRA etc innebär, men ACTA?
Edit: Nevermind, stod lite i artikeln om det
Tom Warrior
2012-01-30, 14:54
För mig som är dåligt informerad, vad innebär ACTA för nåt? Jag vet vad SOPA, PIPA, FRA etc innebär, men ACTA?
Edit: Nevermind, stod lite i artikeln om det
Hypotetiskt sett innebär det att du inte skulle kunna surfa mer på Kolozzeum.
Hypotetiskt sett innebär det att du inte skulle kunna surfa mer på Kolozzeum.
Varför? Stod bara "anti-piratikopieringslagar" i artikeln. Vad specifikt skulle hindra mig från att surfa på kolozzeum?
Gick in på wikipediasidan precis för att få en liten snabbkoll, och hittade den här biten rätt snabbt:
A group of 75+ law professors signed a letter to President Obama demanding that ACTA be halted and changed
Det här drevs alltså igenom trots detta?
Nitrometan
2012-01-30, 15:06
Varför? Stod bara "anti-piratikopieringslagar" i artikeln. Vad specifikt skulle hindra mig från att surfa på kolozzeum?
ACTA ger utrymme för starka restriktioner. Bildtråden som Kwon har startat med kinesiska fulkopior t.ex. innebär i många brott mot piratkopieringslagar och renommésnyltande. Det innebär att de drabbade företagen kan kräva att de kinesiska företagen upphör med sin verksamhet och betalar dryga böter (fast det lär de aldrig göra) och att alla inblandade tvingas betala böter och att te.x. kolo som har länkar till bilderna stängs ner och att alla medlemmar på kolo (då man kan anta att de har sett den tråden) stängs av från internet i ett halvår.
Nitrometan
2012-01-30, 15:07
Det här drevs alltså igenom trots detta?
Orka lyssna på juridikprofessorer... :)
Tänk på alla de företag som får sina produkter kopierade och förlorar pengar!
Tråkas ofta av de som använder sånt här för att sprida egen politisk propaganda, men alltså... AVGÅ ALLA!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Black_flag_waving.svg/249px-Black_flag_waving.svg.png
Kan dom bara ge fan i internet!
PixelMiner
2012-01-30, 16:46
Henrik Alexandersson sammanfattar lite av det som är galet i ACTA avtalet:
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2012/01/acta-avtalet-i-detalj.html
ACTA ger utrymme för starka restriktioner. Bildtråden som Kwon har startat med kinesiska fulkopior t.ex. innebär i många brott mot piratkopieringslagar och renommésnyltande. Det innebär att de drabbade företagen kan kräva att de kinesiska företagen upphör med sin verksamhet och betalar dryga böter (fast det lär de aldrig göra) och att alla inblandade tvingas betala böter och att te.x. kolo som har länkar till bilderna stängs ner och att alla medlemmar på kolo (då man kan anta att de har sett den tråden) stängs av från internet i ett halvår.
Jag blir så förbannat trött på alla politiker som konstant försöker ändra på internet. Det är helt underbart att ha all information man nånsin skulle kunna önska sig på bara ett fåtal knapptryckningars avstånd. Jag kan ha viss förståelse för att nedladdning etc är en nagel i ögat på industrin, men det är inte ok att ta ifrån rättigheter, eller muta politiker (åtminstone indirekt), eller överdriva straffen nåt helt enormt i proportion mot vad det är folk gör. Att man kopierar en film ska inte på något som helst sätt kunna resultera i böter på över 100,000 kr, och man ska absolut inte kunna bli avstängd från internet i flera månader för något man inte hade nån delaktighet i överhuvudtaget. Det är helt befängt.
Orka lyssna på juridikprofessorer... :)
Tänk på alla de företag som får sina produkter kopierade och förlorar pengar!
Ja vad vet juridikprofessorer liksom :) Skämt åsido undrar jag verkligen varför politikerna i just denna frågan totalt tokvägrar att lyssna på folk som faktiskt har koll. Var ju precis samma sak med SOPA. Antar att pengarna från medieindustrin är mer lockande än huruvida det de gör är stabilt ur laglig synvinkel
PixelMiner
2012-01-30, 17:33
I kapitel fem introduceras vi för ACTA-Kommittén. Det vill säga den grupp som skall bestämma över ACTA. Här finns regler som inte ens skulle vara acceptabla i en bostadsrättsförening eller en klubb för frimärkssamlare.
ACTA-Kommittén tillåts utveckla och göra tillägg i ACTA-avtalet, på eget mandat. (Dock nämner man inte med ett ord vilka förändringar det kan bli tal om – så det kan, på fullt allvar, handla om vad som helst.)
Men inte nog med det. "The Committee may amend the rules and procedures."
Men för i helvete! Man förväntar sig alltså att medlemsstaternas parlament och Europaparlamentet skall anta ett synnerligen tveksamt handelsavtal med lagstiftande konsekvenser – och så skall ACTA-Kommittén i efterhand kunna ändra på vad som helst, ändra på hela regelverket, om den känner för det. Utan någon störande demokratisk process.
Ifrån bloggposten jag länkade till ovan...
Mackan58
2012-01-30, 17:34
Ses på plattan på lördag!
Yes!
Några mer som ska dit? =)
mattilainen
2012-01-30, 17:49
så fult att dom gjorde såhär.
Oljeblixten
2012-01-31, 14:22
Yes!
Jag ska antagligen dit.
Yes!
Jag ska antagligen dit.
Kolo tröja + Guy Fawkes mask?
Oljeblixten
2012-01-31, 15:50
Kolo tröja + Guy Fawkes mask?
Guy Fawkes mask -check
Kolotröja äger jag tyvärr ingen, får trycka en där det står "Ska ni förbjuda knäböj också?!" på o.o
Nitrometan
2012-02-02, 09:39
Lite information om ACTA. Med hjälp från PP.
Vad är Acta?
Acta - Anti-Counterfeiting Trade Agreement - är ett handelsavtal mellan EU, USA och flera andra länder som är tänkt att stävja handeln med kopior av till exempel märkeskläder och väskor. I avtalet har man även bakat in diverse olika åtgärder för att stävja delning av upphovsrättsskyddat material på nätet.
Hur förhandlades Acta fram?
Hemliga förhandlingar
Acta har förhandlats fram i största hemlighet bakom stängda dörrar av byråkrater och upphovsrättslobbyister. Våra folkvalda EU-parlamentariker har aktivt hållits ovetande om förhandlingarna under arbetets gång, samtidigt som man tillåtit upphovsrättsindustrins representanter att sitta med vid förhandlingsbordet. Detta har bland annat lett till att EU-parlamentets ansvarige för Acta avsade sig uppgiften i ren protest.
Beställningsjobb åt upphovsrättsindustrin
Acta är odemokratiskt framarbetad repressiv lagstiftning förklädd till ett handelsavtal. Det demokratiska underskottet och bristen på transparens har lett till ett avtal som är ett rent beställningsjobb från upphovsrättsindustrin. Upphovsrättsindustrins intressen tas väl omhand, medan man inte tagit några hänsyn till enskilda medborgares intressen i form av rättssäkerhet, yttrandefrihet och demokrati.
De rika har bestämt åt de fattiga
Avtalet kan också kritiseras för att det förhandlats fram av rika länder, men förväntas följas även av utvecklingsländer som inte fått några möjligheter att påverka avtalet.
Vad innebär Acta?
IPRED-lagen blir kvar
Vi kommer inte att kunna göra oss av med den rättsosäkra IPRED-lagen. Avtalstexten är dessutom utformad på ett sätt som kan bana väg för skärpningar av IPRED-lagen.
Tullen kan få kolla igenom all din lagringsmedia
Tullen får, om varje enskilt land inte specificerar något annat, möjlighet att leta igenom usb-pinnar, mp3-spelare och annan lagringsmedia på jakt på upphovsrättsskyddat material. Frågan om hur tullen ska veta om din usb-pinne innehåller cd-skivor du köpt eller laddat ned besvaras inte. Det gör inte heller frågan om hur den privata information som finns på olika formar av lagringsmedia ska behandlas på ett integritetssäkert sätt.
Polisen får jaga fildelare utan anmälan
Polisen kommer att få jaga fildelare på eget bevåg, även när det inte finns någon anmälan om upphovsrättsbrott. Böter och fängelse kommer att vara det straff man kan dömas till. Redan i dag finns det tre specialåklagare och en taskforce om ca 15 specialutbildade poliser som jagar fildelare. Det är rimligt att anta att det finns andra områden där polisens knappa resurser skulle vara till större nytta för samhället.
Allt kopiering kan räknas som "kommersiell" kopiering
Gränsen mellan kommersiell skala och privat bruk kommer att luckras upp. Representanter från upphovsrättsindustrin har flera gånger hävdat att även kopiering av en ynka cd är "kommersiell" kopiering. Med Actas luddiga formulering kommer all kopiering att kunna betraktas som kommersiell.
Olagligt att gå runt kopieringsskydd
Acta kommer inte bara att göra det olagligt att gå runt kopieringsskydd, utan även att tillhandahålla utrustning som gör det möjligt. Med tanke på att man kan använda en vanlig laptop för att gå runt DRM-skydd kommer denna del av Acta att öppna för en rad besvärliga tolkningsproblem.
Potentiellt mellanhandsansvar
Acta öppnar dessutom för att lägga ett mellanhandsansvar på internetleverantörerna. Det betyder i korthet att internetleverantörerna riskerar att bli nätpoliser som tvingas blockera sajter och stänga av användare utan en ordentlig rättslig prövning. Det är en uppgift som internetleverantörer varken vill eller ska ha. Det är som att göra Posten ansvarig för alla paket och brev som skickas.
Acta-kommitté
Man kommer att tillsätta en icke-vald "Acta-kommitté" med befogenhet att utveckla och göra tillägg i avtalet. Hur långt mandatet sträcker sig förtäljer inte historien och i och med det ges Acta-kommittén i princip obegränsade befogenheter att förändra Acta och regelverket kring avtalet efter eget huvud. Därmed är de demokratiska mekanismerna helt satta ur spel.
Vad tycker den svenska regeringen?
Den svenska regeringen tycker att Acta är fina fisken och Sverige var ett av de länder som deltog i det symboliska undertecknandet av avtalet i Tokyo den 26 januari 2012. Nu ska Acta ratificeras av alla EUs medlemsländer. I nuläget tyder allt på att Sverige kommer att ratificera avtalet.
Det är verkligen riktigt jävla äckligt, och jag hoppas att det kommer att slå bakut med massiv civil olydnad och myndighetstrots och förakt som följd. Den springpojke från tullen som kräver att få kolla igenom ett usb-minne jag äger har ställt sitt livs sista krav, den saken är klar.
mjölk-dryck
2012-02-02, 10:01
Riktigt obehagligt..
Vad säger de svenska politikerna om ACTA?
Nitrometan
2012-02-02, 10:07
Den springpojke från tullen som kräver att få kolla igenom ett usb-minne jag äger har ställt sitt livs sista krav, den saken är klar.
Då blir det till att bekanta sig med ett häkte ett tag. De har som sagt med ACTA rätt att kräva att få kolla igenom all minnesmedia du tar med dig genom tullen.
Nitrometan
2012-02-02, 10:08
Riktigt obehagligt..
Vad säger de svenska politikerna om ACTA?
De tycker att det är bra skit! *grr*
Sista stycket i mitt inlägg ovan:
Den svenska regeringen tycker att Acta är fina fisken och Sverige var ett av de länder som deltog i det symboliska undertecknandet av avtalet i Tokyo den 26 januari 2012. Nu ska Acta ratificeras av alla EUs medlemsländer. I nuläget tyder allt på att Sverige kommer att ratificera avtalet.
ACTA är skrämmande och om det godkänns så försvinner det sista lilla hopp jag till mänskligheten.
Det här är obehagligt eftersom källskyddet luckras upp också. Tullen kan begära att få ta del av vad som lagrats på en journalists USB-sticka, och oavsett källskydd och grundlagsskyddade rättigheter så kan de kräva att få krafsa igenom vad som sparats.
Nitrometan
2012-02-02, 11:07
Källskyddet går inte att kombinera med IPRED, ACTA eller FRA:s spaning.
Det här är obehagligt eftersom källskyddet luckras upp också. Tullen kan begära att få ta del av vad som lagrats på en journalists USB-sticka, och oavsett källskydd och grundlagsskyddade rättigheter så kan de kräva att få krafsa igenom vad som sparats.
Tyvärr verkar demokration bara försvinna och det blir bara värre och värre med EU.
mjölk-dryck
2012-02-02, 11:57
Har svårt att tro att folket kommer gå med på detta. Jag menar, bortsett från alla som har datorer/internet som stort/största intresse (anonymous t ex) som kommer sparka bakut på detta så kan jag inte tänka mig att majoriteten accepterar detta. Särskilt inte om det får mer uppmärksamhet i media.
Åtminstone kan man hoppas på det.
Har svårt att tro att folket kommer gå med på detta. Jag menar, bortsett från alla som har datorer/internet som stort/största intresse (anonymous t ex) som kommer sparka bakut på detta så kan jag inte tänka mig att majoriteten accepterar detta. Särskilt inte om det får mer uppmärksamhet i media.
Det behövs mycket mer uppmärksamhet. Jag tror bara en minoritet förstår ungefär vad det handlar om och vilka konsekvenser det får.
Källskyddet går inte att kombinera med IPRED, ACTA eller FRA:s spaning.
Nej det gör ju inte det. Jag kan inte få ihop ACTA med YGL eller TF. Om någon lämnar hemliga uppgifter till en journalist och kräver anonymitetsskydd är journalisten enligt lag skyldig att inte avslöja sin källa. Detta är en grundlagsskyddad rättighet för medborgarna.
Som upphävs med ACTA.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta eftersom medierna inte ens försökt riva upp himmel och helvete över det här. Det är ju våra demokratiska rättigheter som går i graven över ett affärsavtal!
Ett AVTAL! Inte ens en lag alltså. Ett avtal vars innehåll kan komma att ändras av en kommitté som får carte blanche dessutom.
Det är så skrämmande att man kan bli mörkrädd.
Underklassen förtjänar detta ifall de låter sig så lätt ledas på detta odemokratiska sätt.
Det är verkligen riktigt jävla äckligt, och jag hoppas att det kommer att slå bakut med massiv civil olydnad och myndighetstrots och förakt som följd. Den springpojke från tullen som kräver att få kolla igenom ett usb-minne jag äger har ställt sitt livs sista krav, den saken är klar.
Frågan är vad dom tjänar på det, du kan ju bara hävda att du privatkopierat innehållet och slängt skivorna. Men självklart så är detta helt absurt och detta leder bara längre och längre mot ett 1984 samhälle.
Nitrometan
2012-02-02, 13:05
Frågan är vad dom tjänar på det, du kan ju bara hävda att du privatkopierat innehållet och slängt skivorna. Men självklart så är detta helt absurt och detta leder bara längre och längre mot ett 1984 samhälle.
Du behöver inte oroa dig. Det blir upp till dig att bevisa att du äger rätten till materialet de hittar.
Som jag skrev i inlägget tidigare:
All kopiering kan räknas som "kommersiell" kopiering
Gränsen mellan kommersiell skala och privat bruk kommer att luckras upp. Representanter från upphovsrättsindustrin har flera gånger hävdat att även kopiering av en ynka cd är "kommersiell" kopiering. Med Actas luddiga formulering kommer all kopiering att kunna betraktas som kommersiell.
Det kommer alltså inte att finnas nån "privatkopiering" enligt ACTA-avtalet.
Man kan undra vad som händer med den privatkopieringsavgift vi betalar idag?
http://www.copyswede.se/nyhetsarkiv/
"Folket" vet ingenting och har inte ett dugg att säga till om, utan sitter i händerna på en yrkeskår (politiker) som egentligen inte utmärker sig för något annat än att vara en bunt ryggradslösa, lismande och ofantligt korkade klantarlsen som inte ens skulle klara av att styra din lilla bostadsrättsförening utan att klanta till det på ett sätt som skulle få dig att tro att det du bevittnar är en fars med tragikomiska inslag.
Skulle ACTA mot all förmodan stoppas, kan du vara helt säker på att det kommer vara tyst ett tag och att det i ett senare skede kommer ett nytt förslag med annat namn och till ytan sett ändrad ingångsvinkel som kommer att ha samma konsekvenser, ofta ännu värre, som originalförslaget.
Underklassen förtjänar detta ifall de låter sig så lätt ledas på detta odemokratiska sätt.
Det har du helt rätt i och precis därför kommer detta förmodligen, förr eller senare, att gå igenom, precis som alla andra vidrigheter som passerar folk förbi, på grund av att de helt enkelt är för oinsatta och för korkade för att ens kunna se problemen och än mindre förstå konsekvenserna. Genomsnittssvensken är extremt dåligt bildad, korkad och naiv och klarar inte av att konkretisera en problemfrågeställning såvida de inte har den mitt framför näsan, och till och med då, när fatet är serverat, är nivån ofattbart låg. Så här blir det när jorden befolkas av lättledda får.
Själv hoppas jag mest på att fåren får leva så pass länge att de får se sig själva och sina avkommor leva i den skit de låtit passera förbi.
Skit ska skit ha.
"Folket" vet ingenting och har inte ett dugg att säga till om, utan sitter i händerna på en yrkeskår (politiker) som egentligen inte utmärker sig för något annat än att vara en bunt ryggradslösa, lismande och ofantligt korkade klantarlsen som inte ens skulle klara av att styra din lilla bostadsrättsförening utan att klanta till det på ett sätt som skulle få dig att tro att det du bevittnar är en fars med tragikomiska inslag.
Skulle ACTA mot all förmodan stoppas, kan du vara helt säker på att det kommer vara tyst ett tag och att det i ett senare skede kommer ett nytt förslag med annat namn och till ytan sett ändrad ingångsvinkel som kommer att ha samma konsekvenser, ofta ännu värre, som originalförslaget.
Det har du helt rätt i och precis därför kommer detta förmodligen, förr eller senare, att gå igenom, precis som alla andra vidrigheter som passerar folk förbi, på grund av att de helt enkelt är för oinsatta och för korkade för att ens kunna se problemen och än mindre förstå konsekvenserna. Genomsnittssvensken är extremt dåligt bildad, korkad och naiv och klarar inte av att konkretisera en problemfrågeställning såvida de inte har den mitt framför näsan, och till och med då, när fatet är serverat, är nivån ofattbart låg. Så här blir det när jorden befolkas av lättledda får.
Själv hoppas jag mest på att fåren får leva så pass länge att de får se sig själva och sina avkommor leva i den skit de låtit passera förbi.
Skit ska skit ha.
haha +1
Det behövs mycket mer uppmärksamhet. Jag tror bara en minoritet förstår ungefär vad det handlar om och vilka konsekvenser det får.
Jag tror inte Reinfeldt håller med dig. Beslutet togs av regeringen i december, och det är väl ingen slump att det inte uppmärksammas mer. Skulle ju vara olyckligt om partier vars ideologi bygger på individens frihet, än en gång visar sig vara de som hotat den personliga integriteten mest. Bästa att smyga med det. Man vill ju inte ha en till FRA-debatt..
Det är ju makalöst att de får smyga med det här egentligen...
PixelMiner
2012-02-02, 15:54
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com/tumblr_lyremtN9Hw1qzaaego1_1280.gif
Vet någon vad som händer om man har krypterat datan på usb-pinnen och polisen vill gå igenom den?
Vet någon vad som händer om man har krypterat datan på usb-pinnen och polisen vill gå igenom den?
I Sverige händer det ingenting. Du kan säga att du glömt lösenordet. Däremot är det straffbart i exempelvis Storbritannien att inte till polisen uppge ditt lösenord.
Nitrometan
2012-02-02, 16:06
Vi får väl vänta och se. I England och USA är det fängelsestraff på att inte ge dem kryptonyckeln.
Det skulle inte förvåna mig om Sverige ivrigt följde efter. Blir svårt med att rösta till valet. Vilket parti ska man välja... *jorgen*
filmjölk
2012-02-02, 16:14
Men vad tusan hade ni väntat er? Att vi skulle få trolla runt i total anarki på internet och läsa/tycka/skriva/titta på precis vad vi vill när vi vill för alltid? Internets tid som fritt forum och lekstuga är förbi.
Vi kan vara glada att vi har fått göra det såpass länge som vi gjort, men vi äger inte internet och vad har vi egentligen för rättighet till att kunna dela information och åsikter helt oreglerat och i anonymitet?
Visst är det sorgligt, men nu är festen slut. Dags att hålla käften, vara produktiv på jobbet, konsumera och sedan dö.
PixelMiner
2012-02-02, 16:18
Vi får väl vänta och se. I England och USA är det fängelsestraff på att inte ge dem kryptonyckeln.
I Storbritannien får de dessutom hålla dig inspärrad tills dess du avslöjar nyckeln. Vilket skulle kunna ge jobbiga effekter. Låt oss säga att du har en fil på ditt USB minne som har blivit korrupt av någon underlig anledning. Engelsk domstol kan då spärra in dig till dess du "avslöjar nyckeln", vilket för dig kan bli svårt eftersom du inte krypterat någon fil. Dvs, de får laglig rätt att spärra in folk på obestämd tid. *gah!*
Praktiskt sätt för myndigheter att bli av med "besvärliga" individer, typ WikiLeaks folk och liknande...
Nitrometan
2012-02-02, 16:21
...men vi äger inte internet och vad har vi egentligen för rättighet till att kunna dela information och åsikter helt oreglerat...
Nähä? Vem äger internetet då? Det är skapat med statliga medel.
Varför ska man inte få dela åsikter och information?
Nitrometan
2012-02-02, 16:23
I Storbritannien får de dessutom hålla dig inspärrad tills dess du avslöjar nyckeln. Vilket skulle kunna ge jobbiga effekter. Låt oss säga att du har en fil på ditt USB minne som har blivit korrupt av någon underlig anledning. Engelsk domstol kan då spärra in dig till dess du "avslöjar nyckeln", vilket för dig kan bli svårt eftersom du inte krypterat någon fil. Dvs, de får laglig rätt att spärra in folk på obestämd tid. *gah!*
Japp. Ett fall håller på att prövas i USA nu. Där finns en rättslig princip som säger att man inte ska kunna bli dömd för nåt man inte kan göra. Så om man inte kommer ihåg sin kryptonyckel ska man inte kunna bli dömd för att inte j´kunna dekryptera sina filer. Men som sagt, det är inte avgjort än.
filmjölk
2012-02-02, 18:23
Nähä? Vem äger internetet då? Det är skapat med statliga medel.
Varför ska man inte få dela åsikter och information?
Vem äger då staten och de statliga medlen? Vi kan här kalla det för Kapitalet. Kapitalet är girigt, kapitalet blir inte rikare av våra åsikter och att vi delar information. Begränsas vår möjlighet till att flamsa runt fritt på tex. ett internetforum finns det större tid att få oss att konsumera sådant som gör dem rikare.
Varför man inte skall få dela åsikter och information är för att de vill ha monopol på åsikter och information, det är säkrast så.
Planen är att mänskligheten skall jobba mer, konsumera mer, dö tidigare, och klaga mindre. - Helt i linje med Sveriges borgerlighet.
Om det stämmer att all kopiering, även för privat bruk, ska anses vara kommersiell borde väl CopySwede kunna gå och dö åtminstone? För man kan väl inte ta ut en avgift på något som inte är tillåtet?
CopySwede är ju redan nu helt befängt. De har avgifter på all form av lagring av multimedia, för att det KAN användas för nedladdat material, men man får ju inte ladda ner nu heller. Det är helt absurt att tvingas betala för en tjänst som man inte får utnyttja
David Brent
2012-02-06, 09:28
CopySwede är ju redan nu helt befängt. De har avgifter på all form av lagring av multimedia, för att det KAN användas för nedladdat material, men man får ju inte ladda ner nu heller. Det är helt absurt att tvingas betala för en tjänst som man inte får utnyttja
Kopieringsavgiften syftar till att betala artister för de kopior du har rätt att göra av inköpt musik och ge bort till närmaste kretsen. Att det fortfarande är en absurd avgift ställer jag mig inte emot.
Mackan58
2012-02-06, 09:55
Det är en marsch i Mars också! Väl mött igen!
Yo dawg I heard you like marches, so we put a march in mars!
Kopieringsavgiften syftar till att betala artister för de kopior du har rätt att göra av inköpt musik och ge bort till närmaste kretsen. Att det fortfarande är en absurd avgift ställer jag mig inte emot.
Har man köpt en produkt ser jag ingen anledning till varför man inte skulle få göra precis vad man vill med den. Det argumentet kan man ju omvandla till allt möjligt. Jag kan låna ut böcker till vänner också, men det hade vart totalt orimligt att lägga på en avgift som gjorde böcker rätt många procent dyrare. Så ja, det är en absurd avgift. Tack för rättningen btw, verkar som att jag hade missuppfattat syftet med avgiften lite grann innan :)
EDIT: är det inte folk i USA som åkt dit för att de ändrat lite på insidan av sina konsoler och liknande också? Känns som det är lite på samma tema; man äger inte produkterna man köper, man hyr dem bara
ACTA förklarats olagligt?
http://today.msnbc.msn.com/id/46479956/ns/world_news-europe/#.T0eYU_Egf2F
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/02/24/055517.htm?rss=true
ACTA förklarats olagligt?
http://today.msnbc.msn.com/id/46479956/ns/world_news-europe/#.T0eYU_Egf2F
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/02/24/055517.htm?rss=true
Det verkar inte så om man läser på wikipedia iaf (både svenska och engelska). Det man kan läsa där är samma som på msnbc.com, dvs att det är ett så stort antal länder i EU nu som avbrutit ratificeringen av ACTA, att EU domstolen ska kolla om det är lagligt. Men det skulle de göra redan från början som jag förstått det så det är ingen skillnad från förut
Beslut om ACTA kommer idag från EU Parlamentet.. Let´s hope for the best.
Nice!!
Today at 12:56, the European Parliament decided whether ACTA would be ultimately rejected or whether it would drag on into uncertainty. In a crushing 478-to-39 vote, the Parliament decided to reject ACTA once and for all. This means that the deceptive treaty is now dead globally.
http://falkvinge.net/2012/07/04/victory-acta-suffers-final-humiliating-defeat-in-european-parliament/
Fuck yeeeeerrr!!
Då kan jag avboka beställningen på min betongbunker där jag tänkt att ta skydd.
Bra drag, nu har dom vunnit tillbaka en del förtroende.
Som pessimist kan man alltid bli glatt överraskad ibland :)
Fan vad bra!! Nu blev jag otroligt nöjd. Politikerna är inte så dumma som de ser ut ibland :)
http://i.imgur.com/neVmK.png
Woho!!
"Peter,
This just in -- the European Parliament has voted down ACTA! Congratulations to you and all the other individuals, organizations, and communities who have fought so hard to defeat this!"
Woho!!
"Peter,
This just in -- the European Parliament has voted down ACTA! Congratulations to you and all the other individuals, organizations, and communities who have fought so hard to defeat this!"
http://i.qkme.me/356s1x.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.