Visa fullständig version : Fettförbränning - Gym/Kondition
Tobias5511
2011-12-19, 15:28
Tjenare grabbs, nyligen börjat gymma igen och är fortfarande lika okunnig.
Tänkte avsluta det jag påbörjade (mitt mål), började på 103kg, ska gå ner till 75kg, väger 85-86kg nu. Så jag tänkte på en sak.
Om jag gymmar, och min definition av att gymma är bygga muskler, går jag fortfarande ner i vikt?
Om jag motionerar på ex cykel på gymmet 30 minuter 3-4gånger i veckan, istället för 3-4gånger gym, förbränner jag snabbare mitt fett?
Varför jag vill att det ska gå snabbt är för att mitt tålamod suger och jag tröttnar snabbt.
Tack på förhand!
Lychgate
2011-12-19, 15:36
Styr viktnedgången genom kosten. Styrketräning för att behålla muskelmassa. För att bygga muskler behöver man ligga på kaloriöverskott. Styrketräning är viktigt för att spara så mycket muskler som möjligt när man går ner i vikt, konditionsträning har inte i närheten samma bevarande effekt på musklerna.
Ät mycket protein, styrketräna regelbundet och skippa konditionsträningen om det endast är för viktnedgång.
Edit: Läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Tobias5511
2011-12-19, 15:42
Tack så mycket för snabbt svar, ska ta o läsa igenom guiden!
Tobias5511
2011-12-19, 20:10
Kan det på något sätt vara dåligt om man bortser från att man tappar musklerna, att käka gröt 2ggr om dagen + middag?
King Grub
2011-12-19, 20:27
Nej, och inte tappar man automatiskt muskler av gröt heller. Däremot bör inte en måltid bestå av enbart gröt.
nisse1976
2011-12-19, 20:59
Att en måltid består av enbart gröt finns nog inget negativt så länge som dygnet - eller liknande mätperiod - är mer varierad.
För att bygga muskler behöver man ligga på kaloriöverskott.
Nej, det behöver man inte. Speciellt inte som nybörjare. :)
Nej, det behöver man inte. Speciellt inte som nybörjare. :)
Håller med. Jag har tydligt fått mer muskler sedan jag började gymma 4 månader sedan och det är inte en synvilla pga deffen.
Håller med. Jag har tydligt fått mer muskler sedan jag började gymma 4 månader sedan och det är inte en synvilla pga deffen.
Även om detta kan vara sant så är jag tveksam till att ens öga är tränat nog för att kunna se sånt om man inte hållt på länge med muskelbygge.
Om t ex armmåttet och bröstkorgsmåttet gått upp samtidigt som vikten och midjemåttet gått ner så är det förstås svårt att säga emot!
Nej, och inte tappar man automatiskt muskler av gröt heller. Däremot bör inte en måltid bestå av enbart gröt.
Du menar då gryn+vatten som enbart gröt?
För jag äter ofta "enbart" gröt, men då kokar jag den med mjölk eller sojamjölk, har div. nötter och pumpafrön i och sylt/kanel på. Det är inga konstigheter.
Lychgate
2011-12-20, 14:12
För jag äter ofta "enbart" gröt, men då kokar jag den med mjölk eller sojamjölk, har div. nötter och pumpafrön i och sylt/kanel på. Det är inga konstigheter.
Nötter och frön i gröt? Låter skitskumt. Poängen med min post nu är att det är extrema variationer med vad man anser är gröt. Gröt som i Tomtegröt? Havregröt? Dinkelgröt? Säger något gröt till mig tänker jag på havregryn + vatten, inget mer. Runt jul blir gröt automatiskt till tomtegröt när jag hör ordet.
Tobias5511
2011-12-20, 20:00
Nejnej, men jag menar att om man bara käkar en middag och gröt 2ggr per dag kommer man ju ligga rätt stort på lågkalori (deff), och då tappar man väl musklerna? :P Inte så JÄTTE kunnig inom detta område. sålänge man inte käkar massvis med protein, men nu var inte så fallet.
Vad hade du lagt till, till måltiden då? En apelsin? En macka?
Jepp, menade havregröt!
vicarious
2011-12-20, 20:46
Nejnej, men jag menar att om man bara käkar en middag och gröt 2ggr per dag kommer man ju ligga rätt stort på lågkalori (deff), och då tappar man väl musklerna? :P
Inte nödvändigtvis. Det beror på hur stora portioner gröt, vad man har i och till gröten samt hur stor middag man äter.
Men du bör få i dig minst 2g protein per kg kroppsvikt om du deffar för att bevara muskelmassan så bra som möjligt.
Tänkte hijacka detta ämne. Har en fråga angående kcal in och kcal ut. Har den sista biten kvar nu till att få mina magmuskler synliga jag skulle vilja lägga lite extra energi just på den delen så jag har börjat ta mätningar hur länge jag är ute på promenad med hunden dagligen. Kan tillägga att jag även har ökat distansen och antal promenader jag är ute.
Efter att ha beräknat så visar det sig att på dom senaste sju dagarna så har jag fått oroliga resultat. Dagliga distansen är 13km, 3 timmar och drygt 980 kal. Det som oroar mig att jag "overdo it". Jag vill bränna det sista men inte riskera att göra av med muskelmassa. Är jag på rätt väg eller går jag helt enkelt för mycket och det blir ineffektivt.
Tacksam för svar
vicarious
2011-12-23, 11:00
Tänkte hijacka detta ämne. Har en fråga angående kcal in och kcal ut. Har den sista biten kvar nu till att få mina magmuskler synliga jag skulle vilja lägga lite extra energi just på den delen så jag har börjat ta mätningar hur länge jag är ute på promenad med hunden dagligen. Kan tillägga att jag även har ökat distansen och antal promenader jag är ute.
Efter att ha beräknat så visar det sig att på dom senaste sju dagarna så har jag fått oroliga resultat. Dagliga distansen är 13km, 3 timmar och drygt 980 kal. Det som oroar mig att jag "overdo it". Jag vill bränna det sista men inte riskera att göra av med muskelmassa. Är jag på rätt väg eller går jag helt enkelt för mycket och det blir ineffektivt.
Tacksam för svar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037
I teorin kan kroppen släppa ifrån sig ca 70kcal per kilogram fett du har på kroppen. Så om du har ett ungefärligt hum om vilket kroppsfettprocent du ligger på kan du räkna ut hur stort underskott du teoretiskt sett kan ligga på utan att riskera att förlora muskler.
Glöm inte att styrketräna och hålla proteinintaget högt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.