handdator

Visa fullständig version : Käk för eller efter träning?

Jeml
2011-12-19, 13:22
Som rubriken säger undrar jag om de spelar någon roll ifall man äter mkt innan eller efter träningen?? Och i såfall hur stor skillnaden är?

I dags läget tränar jag någon gång mellan 17 och 21.30 och äter ett riktigt mål mat innan träning och sedan efter träningen brukar de bli 250g kvarg och 100g frysta bär och kanske en macka.

Frågan är då om de skulle vara bättre att ta nåt lätt innan och äta ett stort mål efter träningen?? Eller gör det detsamma?

Idefi
2011-12-19, 13:23
Som rubriken säger undrar jag om de spelar någon roll ifall man äter mkt innan eller efter träningen?? Och i såfall hur stor skillnaden är?

I dags läget tränar jag någon gång mellan 17 och 21.30 och äter ett riktigt mål mat innan träning och sedan efter träningen brukar de bli 250g kvarg och 100g frysta bär och kanske en macka.

Frågan är då om de skulle vara bättre att ta nåt lätt innan och äta ett stort mål efter träningen?? Eller gör det detsamma?

Bättre att äta ett stort mål efter träningen än innan.

Jeml
2011-12-19, 13:32
Varför? Utveckla gärna. Hur påverkar de annorlunda och hur stor är skillnaden??

Idefi
2011-12-19, 13:57
Varför? Utveckla gärna. Hur påverkar de annorlunda och hur stor är skillnaden??

Återhämtningen och uppbyggnaden blir effektivare och snabbare, vilket säger sig självt.

AtomicPuffin
2011-12-19, 14:09
Återhämtningen och uppbyggnaden blir effektivare och snabbare, vilket säger sig självt.

Äter du efter har du dels dötid innan intag dels startsträcka innan intaget leder till upptag till blodet. Äter du innan är processen i full gång och blodet fullt med göttiga näringsämnen från första repsen. Det kanske ändå är bättre att äta efter, men att det säger sig självt att det blir snabbare och effektivare uppbyggnad/återhämtning tycker jag inte så utveckla gärna.

Anledningen att jag undviker att äta annat än en mindre proteindrink innan är för att kroppen då är upptagen med matsmältning under träningen, vilket försämrar min förmåga att prestera maximalt.

krubkungen
2011-12-19, 14:21
Efter, säger sig själv.

cero
2011-12-19, 14:31
Efter, säger sig själv.

Inte direkt, nej. Bara för att det låter "logiskt" behöver det inte vara det. Du får det att låta som att det vore en självklarhet, även om man inte är påläst?

krubkungen
2011-12-19, 14:45
Inte direkt, nej. Bara för att det låter "logiskt" behöver det inte vara det. Du får det att låta som att det vore en självklarhet, även om man inte är påläst?

JAG äter hellre tex: 80g protein, 250g kolhydrater, 15g fett efter träningen än innan. just sayin´

Sniggel
2011-12-19, 14:50
JAG äter hellre tex: 80g protein, 250g kolhydrater, 15g fett efter träningen än innan. just sayin´

Om man ska gå efter vad som "säger sig självt" så finns det helt klart de som skulle ätit ett medelstort mål 1 timme före träning och sen helst skippar äta mat på några timmar efter träning, eftersom de inte är hungriga efter träning. Just sayin'
Själv är jag tack o lov hungrig som en varg efter träning.

Jeml
2011-12-19, 14:51
Jag vet redan att Att de flesta hellre äter mkt efter träningen än innan. Frågan var varför och hur stor betydelse det har för utvecklingen??

Sniggel
2011-12-19, 14:56
Jag vet redan att Att de flesta hellre äter mkt efter träningen än innan. Frågan var varför och hur stor betydelse det har för utvecklingen??

Efter träning är musklerna extra bra på att ta upp kolhydrater för att spara som glykogen (som du kan använda nästa pass). Detta sker dessutom insulinoberoende.
Styrketräning ökar både nedbrytningen och uppbyggnaden av muskler efter träning. Men nettoeffekten är negativ, dvs att man förlorar muskler. Tillförsel av protein i någon form kommer dock minska proteinnedbrytningen och/eller höja proteinsyntesen så att nettoeffekten blir positiv.
Snabbt protein, t ex vasslepulver höjer proteinsyntesen kraftigt medan långsamt protein sänker nedbrytningen. Dock efter träning har jag för mig att även långsamt protein kan höja proteinsyntesen.

Nu hoppas jag att jag varit korrekt :p

ErikB
2011-12-19, 14:58

Skall du köra specifik explosiv träning vill du ha lite glykogen i dina muskler före, annars får du inte maximalt resultat.
En fråga jag är intresserad av i detta fall är om det är bättre att äta lite mat före, eller mycket mat före.

Sniggel
2011-12-19, 15:03
Skall du köra specifik explosiv träning vill du ha lite glykogen i dina muskler före, annars får du inte maximalt resultat.
En fråga jag är intresserad av i detta fall är om det är bättre att äta lite mat före, eller mycket mat före.

Men om man äter kolhydrater efter träning kommer man nästa pass att ha glykogen i musklerna om man inte lyckats "slarva bort det" nånstans under dagen på annan fysisk ansträngning.
Dessutom om man nu har låga glykogennivåer före träning så är det rätt svårt att få upp dem på enbart 2 timmar. Dock så hjälper ju varje tillförsel och viss mängd glukos kommer ju nog även att finnas i blodet från en kolhydratsrik måltid.

Sheogorath
2011-12-19, 15:04

Muskelglykogen används som "allmänt bränsle" i väldigt liten utsträckning och inlagringsmöjligheterna är mycket bättre när depåerna nyss blivit tömda. Omskrivet: sålänge du lagrat in ordentligt EFTER ditt senaste pass (när inlagringen var som mest effektiv) kommer du inte behöva äta speciellt med kolhydrater inför nästa pass. Det skulle i så fall vara för att man kan känna sig trött och hängig om man inte ätit kolhydrater på länge. Under deff har man ofta inte så mycket val och då får man pressa in de få kolhydrater man har kvar efter träningen och sen lösa trötthetsbiten med en adekvat dos koffein.

Edit: pucktvå på Sniggel.

2FAST4U
2011-12-19, 15:49
Snabbt protein, t ex vasslepulver höjer proteinsyntesen kraftigt medan långsamt protein sänker nedbrytningen.

så vassle stoppar inte nedbrytningen? men ökar uppbyggnaden? eller är jag helt mindfucked nu? har aldrig riktigt förståt det här ^^

Eddie Vedder
2011-12-19, 15:57
så vassle stoppar inte nedbrytningen? men ökar uppbyggnaden? eller är jag helt mindfucked nu? har aldrig riktigt förståt det här ^^

Korrekt. Men efter träning stimulerar även kasein MPS.

Sniggel
2011-12-19, 17:29

Nedbrytningen är nog omöjlig att stoppa så vitt jag vet. Den pågår dygnet runt.

krubkungen
2011-12-19, 17:29
Korrekt. Men efter träning stimulerar även kasein MPS.

I lika höggrad som vassle?

Jeml
2011-12-19, 17:33

undrar samma sak, samt hur många gram kolhydrater som är rimligt att äta efter träningen för att fylla på glykogen depåerna? 50g? 100g? långsamma? snabba?

Fugly
2011-12-19, 17:53
undrar samma sak, samt hur många gram kolhydrater som är rimligt att äta efter träningen för att fylla på glykogen depåerna? 50g? 100g? långsamma? snabba?

Efter styrketräning så skulle nog 50-200g passa bra, beroende på vad du gör.

vicarious
2011-12-19, 17:55

Beror på hur mycket du har tömt dom, samt hur mycket du väger förstås.

Om det är snabba eller långsamma spelar mindre roll, det är mängden som är avgörande.

Jeml
2011-12-19, 17:59
okej tack för svaren! :)

Sniggel
2011-12-19, 18:12

Vet inte men jag har för mig att det iaf inte är bättre än vassle. Därför är det lika bra att ta vassle efter träning eftersom det är billigast!

2FAST4U
2011-12-19, 19:12
Nedbrytningen är nog omöjlig att stoppa så vitt jag vet. Den pågår dygnet runt.

oki, då har jag misstolkat nånting helt hardcore :smash: jag hade för mig att kasein stoppar nedbrytningen? :Virro

Springer
2011-12-20, 12:33
Det skulle i så fall vara för att man kan känna sig trött och hängig om man inte ätit kolhydrater på länge.

Hur lång tid tar det från att man stoppar kolhydrater i munnen tills blodsockret börjar gå upp och man blir pigg(are)? En halvtimme? Beror såklart på vilka kolhydrater, men spannet är ungefär...?

Sheogorath
2011-12-20, 18:11
Hur lång tid tar det från att man stoppar kolhydrater i munnen tills blodsockret börjar gå upp och man blir pigg(are)? En halvtimme? Beror såklart på vilka kolhydrater, men spannet är ungefär...?

Snabbt som attans om det är är riktigt snabba kolhydrater så som druvsocker eller maltodextrin. I de fallen kan det röra sig om så lite som 15 min.