Visa fullständig version : Vilket är bästa mobilabbonemanget med smartphone just nu?
Fredrik_S
2011-12-18, 15:02
Jag kollade runt på TRE comviq och halebop
Tyckte denna verkade bäst. Missar jag något eller finns det bättre på comviq eller tre?
Samsung gallaxy s2 halebop
· 0 kr/min till alla!
· Fri mobilsurf
· Fria SMS
Halebop Nollan Till Alla *
(0 kr/min & 2 GB)
Delbetalning telefon 24 månader 100 kr/mån
Minsta totalkostnaden för bindningstiden 24 mån = 6 278 kr.
* Just nu: endast 95 kr to m 30e juni, därefter 189 kr/mån.
Pudzianovski
2011-12-18, 15:05
Beror inte det på vad man ska använda telefonen till.
Fredrik_S
2011-12-18, 15:08
Beror inte det på vad man ska använda telefonen till.
jo så klart
Men säg 30-100 sms i månaden
musiklyssnande spotify 2 timmar om dagen 1-2 timmar allmän surf
och 20 minuter samtal per dag
Sandra81
2011-12-18, 15:30
jo så klart
Sitter i samma tankar som dig med ny telefon och abonnemang.. men själv blir jag nog kvar på telenor och skaffar mig nån lite billigare variant av smartphone så blir det inte lika dyr månadskostnad jag måste inte ha det värsta värsta. så tankarna ligger på en samsung W .. :)
tre har jag hört att man ska akta sig för..
hertzman
2011-12-18, 15:42
Sitter i samma tankar som dig med ny telefon och abonnemang.. men själv blir jag nog kvar på telenor och skaffar mig nån lite billigare variant av smartphone så blir det inte lika dyr månadskostnad jag måste inte ha det värsta värsta. så tankarna ligger på en samsung W .. :)
tre har jag hört att man ska akta sig för..
Tre och Telenor delar 3G nät, så täckningen bör i alla fall var identisk. Eller var det något annat du tänkte på?
Sandra81
2011-12-18, 15:52
Tre och Telenor delar 3G nät, så täckningen bör i alla fall var identisk. Eller var det något annat du tänkte på?
Det är ju bara rykten men har hört läst om att det krånglar mycket. Och sen en kompis skulle säga upp sitt abonnemang efter bindningstiden men det fick hon inte .. säljarna var otrevliga osv.
jimmyboy
2011-12-18, 16:30
Halebop kör ju i Telias nät, vilket vad jag märkt varit underbart jämfört med mina vänner som har andra operatörer, vet inte hur mycket det märks egentligen, men inbilliar mig att det är mycket bättre :D. Är i varje fall jättenöjd med Halebop, billigt till alla och billigt i allmänhet, har aldrig haft problem med teckning.
hertzman
2011-12-18, 16:36
Det är ju bara rykten men har hört läst om att det krånglar mycket. Och sen en kompis skulle säga upp sitt abonnemang efter bindningstiden men det fick hon inte .. säljarna var otrevliga osv.
Det var inte så att hon missat att hon hade en uppsägningstid på 3 månader också och var upprörd över det? Självklart vägrar de ingen att säga upp.
victor_n
2011-12-18, 16:47
Skulle nog säga att rent allmänt är nog 3 och telenor sämst för tillfället med sina löjliga kostnader och kassa täckning, tele2 är strax efter, telia är väl bäst med täckning osv fast dyrast vad jag förstått.
Ingen aning hur halebop är, vet bara att jag hatar deras reklamer på tv:D
Sandra81
2011-12-18, 16:55
Skulle nog säga att rent allmänt är nog 3 och telenor sämst för tillfället med sina löjliga kostnader och kassa täckning, tele2 är strax efter, telia är väl bäst med täckning osv fast dyrast vad jag förstått.
Fast jag har haft telenor i typ 4-5 år och har aldrig haft problem med dom eller med täckning. trivs bra med dom.. alltid bra kundbemötande osv. nackdelen är väl att dom är rätt dyra.
kettlebellGuden
2011-12-18, 17:03
Håller med sandra81. Telenor är riktigt bra.
jimmyboy
2011-12-18, 17:07
Finns ju en anledning att uttrycket "Telenorfilter" finns....Telenorfiltret gör att du inte hör var den andra säger pga dålig teckning :D har inte använt Telenor själv men bland annat far har gjort det och det var alltid ett helvette att få tag i honom...så var det dyrt också.
victor_n
2011-12-18, 17:13
Finns ju en anledning att uttrycket "Telenorfilter" finns....Telenorfiltret gör att du inte hör var den andra säger pga dålig teckning :D har inte använt Telenor själv men bland annat far har gjort det och det var alltid ett helvette att få tag i honom...så var det dyrt också.
+1 på detta, är nästan omöjligt för mig och min sambo att nå hennes mor som har en ip4 med telenor ab samma sak gäller hennes man som har likadant abonemang.
Sandra81
2011-12-18, 17:15
mysko att många har så olika uppfattningar om dålig teckning osv. kan det ha något och göra med vilken mobil man har kanske?
kettlebellGuden
2011-12-18, 17:17
mysko att många har så olika uppfattningar om dålig teckning osv. kan det ha något och göra med vilken mobil man har kanske?
Beror kanske på var man bor.
jo så klart
Du ska väl spela dina playlists offline antar jag? Inte streama två timmar om dagen?
Fredrik_S
2011-12-18, 17:41
Du ska väl spela dina playlists offline antar jag? Inte streama två timmar om dagen?
ingen aning om hur sånt funkar
Måste man på nått vis köpa låtarna om man spelar dom offline eller?
har spotify som jag betalar för redan för att slippa reklam på stationära datorn
eller jaha.. skyyst verkar som man kan göra det gratis om man har premium vad jag kan se efter lite googlande
ingen aning om hur sånt funkar
Måste man på nått vis köpa låtarna om man spelar dom offline eller?
har spotify som jag betalar för redan för att slippa reklam på stationära datorn
eller jaha.. skyyst verkar som man kan göra det gratis om man har premium vad jag kan se efter lite googlande
Du startar appen när du är hemma på ditt WIFI och så kan du markera att dina playlists ska vara available offline. Då tankas alla låtar hem till telefonen och du kan lyssna på dem när du vill utan beroende av 3G.
Beror kanske på var man bor.
Indeed. Många ställen där Telenor > Telia i täckning, gäller att försöka lista ut vad som passar en själv bäst.
Nackdelen med Tre är ju att de inte har ngn edgetäckning öht = rätt kört i många lägenheter / källare osv då 3G överlag ofta är krassligt inomhus, men än en gång olika från fall till fall.
Sandra81
2011-12-18, 19:23
Håller med sandra81. Telenor är riktigt bra.
Jo tänkte också det men jag har varit på konstiga ställen tex norröver och aldrig haft strul :confused:
kettlebellGuden
2011-12-18, 19:27
Jo tänkte också det men jag har varit på konstiga ställen tex norröver och aldrig haft strul :confused:
Har också provat att vara långt norrut (kristianstad) och inga problem med telenor. Säkert bara skit bakom ratten hos dem som får problem.
Det som är bäst är att köpa en mobil KONTANT och sen leta upp ett abonnemang som är bäst för dig. Köpa en mobil på avbetalning är bara för idioter som inte förstår hur mycket dom faktiskt förlorar på det. Och har man inte råd att spara ihop 4-6k på en mobil för att köpa den kontant så ska du inte köpa den alls.
Det som är bäst är att köpa en mobil KONTANT och sen leta upp ett abonnemang som är bäst för dig. Köpa en mobil på avbetalning är bara för idioter som inte förstår hur mycket dom faktiskt förlorar på det. Och har man inte råd att spara ihop 4-6k på en mobil för att köpa den kontant så ska du inte köpa den alls.
Du har helt fel i det du skriver. Det är helt klart billigare att ta en mobil på bindningstid med avbetalning. Kanske är surt att låsa upp sig men det är billigare.
T ex så landar trådskaparens exempel på 6300:- under 24 mån.
Om du cashar 4500:- för en S2, så måste du hitta ett abbonemang som är billigare än 75:-/mån. Jag undrar vilket!?
Du har helt fel i det du skriver. Det är helt klart billigare att ta en mobil på bindningstid med avbetalning. Kanske är surt att låsa upp sig men det är billigare.
Om du cashar 4500:- för en S2, så måste du hitta ett abbonemang som är billigare än 75:-/mån. Jag undrar vilket!?
Telia Max 25 ligger på 49kr/månaden tror jag.
Telia Max 25 ligger på 49kr/månaden tror jag.
Ja utan surf, sms osv...Då är det väl inte så lönt att ha en smartphone heller?
Han får gärna länka det abonnemanget för det låter för iblligt för att vara sant och ofta är det för billigt för att vara sant så står det något fint i avtalet sen.
victor_n
2011-12-18, 22:33
Han får gärna länka det abonnemanget för det låter för iblligt för att vara sant och ofta är det för billigt för att vara sant så står det något fint i avtalet sen.
+1 att ha en mobil på avbetalning är det mest idiotiska man kan ha, när dom där 24m gått har man betalat av den minst två gånger.
Hade en Se Aino på 250mån/24månader räkna på det när mob kosta 4800 cash då.
Haha ni som säger att det blir dyrare med abonnemang kan ju aldrig ha köpt en mobil förut:smash:
Självklart FINNS det dyra abonnemang, men letar man så blir det billigare!*whatever*
4800kr kostar en iPhone 4S 16GB tex..
jimmyboy
2011-12-18, 23:03
Som vanligt snackar du skit om saker du inte har den blekaste aning om. Oftast kan telefonoperatörerna ge lite rabatt på telefonen om du binder dig till deras abonnemang och de på så sätt kan säkra sin inkomst från dig. Ett bra exempel är min telefon som jag fick cirkus 2k billigare tack vare abonnemanget jag band mig till. Visst ska man akta sig för saker som "kostar en krona" och verkar jättebra fast har mycket högre månadsavgift, men att rata alla telefoner+abonnemang är bara idioti...
Och det är inte första gången du snackar skit om saker du inte vet någonting om...
Fredrik_S
2011-12-18, 23:18
Telefonen betalar man 2400 totalt(200 i månaden eller allt på en gång om man så vill) vilket är betydligt billigare än vad jag kan hitta den för att köpa obunden.
På det abbonemanget som jag beskrev i första inlägget. Det är hälften av vad den kostar om man köper den obunden. abbonemanget kostar 95kr i månaden i 6 månader och 189 kr i månaden i 18 månader därefter.....
gratsi samtal sms till alla samt surf upp till 2 gb
http://butik.halebop.se/PakDetInfo.aspx?PAKGUID=4f5dc7db-038e-45a4-b7a2-d8d95761319d
Det jag undrar är om detta är ett bra abbonemang eller om comviq eller tre kanske har bättre som är motsvarande?
Som vanligt snackar du skit om saker du inte har den blekaste aning om. Oftast kan telefonoperatörerna ge lite rabatt på telefonen om du binder dig till deras abonnemang och de på så sätt kan säkra sin inkomst från dig. Ett bra exempel är min telefon som jag fick cirkus 2k billigare tack vare abonnemanget jag band mig till. Visst ska man akta sig för saker som "kostar en krona" och verkar jättebra fast har mycket högre månadsavgift, men att rata alla telefoner+abonnemang är bara idioti...
Och det är inte första gången du snackar skit om saker du inte vet någonting om...
Fast om du kollar så ser du att månadskostnaden går upp med ungefär 100spänn. efter 30e juni vilket ökar kostnaden för abonnemanget med typ 1800spänn....
Nu pratar jag alltså om TS abonnemanget som han snackar om.
Telefonen betalar man 2400 totalt(200 i månaden eller allt på en gång om man så vill) vilket är betydligt billigare än vad jag kan hitta den för att köpa obunden.
På det abbonemanget som jag beskrev i första inlägget. Det är hälften av vad den kostar om man köper den obunden. abbonemanget kostar 95kr i månaden i 6 månader och 189 kr i månaden i 18 månader därefter.....
gratsi samtal sms till alla samt surf upp till 2 gb
http://butik.halebop.se/PakDetInfo.aspx?PAKGUID=4f5dc7db-038e-45a4-b7a2-d8d95761319d
Det jag undrar är om detta är ett bra abbonemang eller om comviq eller tre kanske har bättre som är motsvarande?
Jag skulle köra på telias abonnemang. Alltid haft bäst täckning med dom. Sen om man faktiskt vill binda upp sig och köpa en mobil på avbetalning så bjuder dom ju även på spotify i ett år vilket om du redan har spotify och tänker ha det sparar in 1200kr.
jimmyboy
2011-12-18, 23:38
Fast om du kollar så ser du att månadskostnaden går upp med ungefär 100spänn. efter 30e juni vilket ökar kostnaden för abonnemanget med typ 1800spänn....
Nu pratar jag alltså om TS abonnemanget som han snackar om.
Ja, och det är väl abonnemanget han vill ha? Han betalar ju inte extra för telefonen för det? Han cashar ju den för 2,4k
Edit: Alltså abonnemanget kostar så pass mycket, han betalar inte extra för telefonen utan för ABONNEMANGET. Ingenting han kan göra förutom att skaffa ett annat abonnemang (typ Halebop Hallå, som är väldigt nice för övrigt).
Ja, och det är väl abonnemanget han vill ha? Han betalar ju inte extra för telefonen för det? Han cashar ju den för 2,4k
Edit: Alltså abonnemanget kostar så pass mycket, han betalar inte extra för telefonen utan för ABONNEMANGET. Ingenting han kan göra förutom att skaffa ett annat abonnemang (typ Halebop Hallå, som är väldigt nice för övrigt).
Han "cashar" den för 2.4 om han väljer det abonnemanget till. Han får den inte utan det abonnemanget. Så han cashar den inte för 2.4k han cashar den för 6.4 + att han får ringa osv. Sen finns det andra abonnemang också men alla dom e dyrare så det är billigaste han får sin telefon för hos halebop. Men visst fortsätt tro du att han får köpa telefonen för 2.4k eftersom det står det på deras sida:) dom har ju inte alls tagit den marginalen på sitt abonnemang.
jimmyboy
2011-12-18, 23:47
Han "cashar" den för 2.4 om han väljer det abonnemanget till. Han får den inte utan det abonnemanget. Så han cashar den inte för 2.4k han cashar den för 6.4 + att han får ringa osv. Sen finns det andra abonnemang också men alla dom e dyrare så det är billigaste han får sin telefon för hos halebop. Men visst fortsätt tro du att han får köpa telefonen för 2.4k eftersom det står det på deras sida:) dom har ju inte alls tagit den marginalen på sitt abonnemang.
Men abonnemanget kostar ju lika mycket om han köper telefonen någon annanstans och går till Halebop och tar samma abonnemang?
Fredrik_S
2011-12-18, 23:50
Nej det har dom ju inte eftersom du kan köpa exakt samma abbonemang utan telefon!!!
Jag har Halebop Hallå och är otroligt nöjd. När jag skaffade det för snart 2 år sedan var de överlägset billigast och det verkar de vara fortfarande. Täckningen är utmärkt.
Halebop Hallå i snart 2 år. Köpte en iPhone 4 för 4800 och band mig i 24 månader. Mycket nöjd, bra täckning och låg månadskostnad.
Fredrik_S
2011-12-19, 00:08
vad jag kan se kostar halebop hallå med 3 gb surf 149 kr i månaden jämfört med nollan 2gb surf som kostar 189 kr i månaden med enda skillnaden att hallå kostar 19 öre i minuten att ringa med medans nollan kostar 0 öre.... så om jag inte räknar fel blir nollan alltid billigare om man ringer för mer än 200 minuter i månaden(vilket är jävligt lite)
alternativt hallå surf 0,5 gb 109 kr i månade eller super 10 gb 199 kr i månaden
Nollan måste ju i princip alltid vara bättre än Halebop Hallå då?
Carolinew
2011-12-19, 00:11
Gick från Halebop till Telenor och är hur nöjd som helst. Hade jättestora problem med täckningen på Halebop/Telia i min lägenhet, det gick inte att prata alls någonstans så fick alltid ringa folk när jag inte var hemma (japp, det blev problem när folk ringde mig och jag var hemma...).
Med telenor funkar det helt plötsligt prickfritt. Har deras surfabonnemang som mig veterligen är det enda abonnemang oavsett operatör som ger fri surf utan begränsning av hastigheten vid ett visst antal GB. Det är väldigt skönt när man lyssnar mycket på webbradio :) 199 kr/mån och dessutom gratis SMS samt att man får ringa för hela beloppet. Klockrent!
Fredrik_S
2011-12-19, 00:19
Fast på telenor är telefonen samsung galaxy s2 dubbelt så dyr... 200 kr i månaden i 24 månader jämfört med 100 kr på halebop
Three pigs
2011-12-19, 00:19
Tvärtom. För 10 år sedan möjligtvis, men inte nu.
Helvete vad Sverige har bra abonnemang. Här binder man upp sig i 2 år och betalar minst 100$ i månaden.
PTS vill se 1 år som längsta möjliga bindningstid eftersom de anser att branschen inte klarat av att förklara kostnaderna för sina kunder. Är det så svårt att förstå?
Ta ett par gamla fakturor och jämför vad de skulle kosta med lite olika abonnemang.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Förstår inte var folk bor tror det var 10 år sedan jag hade dålig täckning, telenor tycker jag är överlägset då dom inte begränsar surfen.
Sent from my LG-P500 using Tapatalk
Jag har tre, och jag märker en klar försämring i Täckningen inomhus. Åker jag till en affär är det ganska vanligt att jag inte har täckning inne i affären även om den ligger där det är bra täckning utomhus. jag antar att det beror på att tre bara kör 3g.
När det kommer till abonnemangen så måste man vara bra korkad om man inte kan räkna ut om telefonen blir billigare att betala kontant eller inte. Att säga att det alltid är bättre att köpa kontant eller att det alltid är bättre med avbetalning går naturligtvis inte.
Arf Pingvin
2011-12-19, 10:24
Vi som bor i norr har i princip bara telia att välja på. Visst i luleå kanske de andra funkar men täckningen i tornedalen, malmfälten, fjällen är mycket oviss och på väg mellan de få tätorterna är det ännu vanskligare. Inte ens telia har stabil 3g i centrala gällivare...
hahavaffan
2011-12-19, 10:45
Vi som bor i norr har i princip bara telia att välja på. Visst i luleå kanske de andra funkar men täckningen i tornedalen, malmfälten, fjällen är mycket oviss och på väg mellan de få tätorterna är det ännu vanskligare. Inte ens telia har stabil 3g i centrala gällivare...Och här sitter jag med "Ingen täckning" i min lägenhet i centrala Göteborg. Härligt *cry*
vicarious
2011-12-19, 11:54
Jag skulle köra på telias abonnemang. Alltid haft bäst täckning med dom. Sen om man faktiskt vill binda upp sig och köpa en mobil på avbetalning så bjuder dom ju även på spotify i ett år vilket om du redan har spotify och tänker ha det sparar in 1200kr.
Halebop kör på Telias nät och du har således exakt samma täckning.
Jag har också funderat på Samsung SII med Halebop. Sitter och jämför med Telia och där verkar allting dyrare.
Halebop Nollan 95kr/mån till 30e juni, sen 189kr/mån. I snitt 165kr/mån.
24 månader x 100kr för telefonen = 2400kr.
0kr/min till alla
Öppningsavgift 0,99 kr/samtal
1000 fria minuter
3000 fria SMS
2GB surf
Minsta totalkostnaden för bindningstiden 24 mån = 6 278 kr.
Telia Small Flex 199kr/mån
24 månader x 200kr = 4800kr, pottavdrag -100kr x 24 = -2400kr.
0,69 kr/min till alla nät
0,69 kr/sms/mms
0,99 kr/öppningsavgift
0.5 GB surf
Spotify gratis i 12 månader.
Minsta totalkostnaden för bindningstiden 24 mån = 7 176 kr.
Så för att sammanfatta så betalar man lika mycket för telefonen, 2400kr. Abonnemangskostnaden hos Telia är 199kr/mån, hos Halebop 165kr/mån.
Hos Telia får man 0.5GB surf, hos Halebop 2GB.
Ringer billigare med Halebop, dessutom får man 1000 fria minuter och 3000 SMS.
Spotify gratis i 12mån är iofs inte helt fel, 99krs varianten är det. Värde 1188kr.
Såg nu att halebop har 0,99kr i öppningsavgift, låter lite såklart men det blir en rätt bra summa om man ringer många korta samtal. Chansar på att dom flesta som kollar på det abonnemanget inte tänkt på det?
Säger inte att telia e bättre än halebop, jag tror olika leverantörer funkar olika bra på de ställena man är. T.ex. vet jag att telia har problem i bandhagen på ett specifikt ställe vet ej hur men ja alla som har telia där dör typ:) Så chansar att det bara är att testa sig fram? Man hamnar väl mellan olika mastar eller något....
Såg nu att halebop har 0,99kr i öppningsavgift, låter lite såklart men det blir en rätt bra summa om man ringer många korta samtal. Chansar på att dom flesta som kollar på det abonnemanget inte tänkt på det?
Säger inte att telia e bättre än halebop, jag tror olika leverantörer funkar olika bra på de ställena man är. T.ex. vet jag att telia har problem i bandhagen på ett specifikt ställe vet ej hur men ja alla som har telia där dör typ:) Så chansar att det bara är att testa sig fram? Man hamnar väl mellan olika mastar eller något....
Du menar alltså på fullaste allvar att du inte förstått att Halebop använder Telias nät?
Du menar alltså på fullaste allvar att du inte förstått att Halebop använder Telias nät?
Var sa jag att jag inte förstod det? Jag visste inte om det förens jag läste det 3e senaste inlägget dock. Nu menade jag just inte telia och halebop jag menade alla operatörer.
Där
Där
jag tror olika leverantörer funkar olika bra på de ställena man är.
"Säger inte att telia e bättre än halebop" så nämner jag inte täckning. Det kan handla om andra saker t.ex. kundsupport.
Jag skulle köra på telias abonnemang. Alltid haft bäst täckning med dom.
jag tror olika leverantörer funkar olika bra på de ställena man är.
"Säger inte att telia e bättre än halebop" så nämner jag inte täckning. Det kan handla om andra saker t.ex. kundsupport.
Du har haft otur när du tänkt ut de här kommentarerna. Skulle du vilja utveckla varför det bara är idioter som köper mobil på avbetalning.
Du har haft otur när du tänkt ut de här kommentarerna. Skulle du vilja utveckla varför det bara är idioter som köper mobil på avbetalning.
Mobil på avbetalning och köpa abonnemang är samma sak eftersom det inte går att bara köpa abonnemang ?:)
Fredrik_S
2011-12-19, 14:16
hur mycket är 2 GB surf.. det är nog stora frågan jag mig.
hur mycket går åt om man kollar mycket youtubefilmer eller filmer från bloggar i halvkass kvalite eller lyssnar på onlineradio
Mobil på avbetalning och köpa abonnemang är samma sak eftersom det inte går att bara köpa abonnemang ?:)
Nja, antar att du hade otur igen. Ett abonnemang är ett avtal du tecknar med någon som skall leverara tjänster till dig som kund under en viss period eller tills vidare.
Dexterity
2011-12-19, 14:18
Jag ska köpa en Iphone 4S inom veckan. Jag har möjlighet att betala mobilen kontant och är inställd på att göra det men undrar hur mycket jag kan spara på ett ungefär om jag köper mobilen tillsammans med ett abonnemang istället. Vi förutsätter att jag ringer/smsar/surfar vad som kan anses vara normalt. Bindningstid bör inte vara något större problem då jag kommer ha mobilen i ca 2 år innan jag byter.
Någon som kan ge ett ungefärligt svar?
hur mycket går åt om man kollar mycket youtubefilmer eller filmer från bloggar i halvkass kvalite eller lyssnar på onlineradio
Hittade den här, men den är från 2009. Borde stämma hyfsat ialla fall.
http://img.skitch.com/20090729-jtq67d4dbhmyf9eb9teyk2q5gt.jpg
Jag ska köpa en Iphone 4S inom veckan. Jag har möjlighet att betala mobilen kontant och är inställd på att göra det men undrar hur mycket jag kan spara på ett ungefär om jag köper mobilen tillsammans med ett abonnemang istället. Vi förutsätter att jag ringer/smsar/surfar vad som kan anses vara normalt. Bindningstid bör inte vara något större problem då jag kommer ha mobilen i ca 2 år innan jag byter.
Du måste veta hur mycket du ringer/surfar/messar för att kunna hitta din optideal. Men förenklat kan man säga att om du har ett abonnemang som du tänker välja så är det frågan om den ökade kostnaden som en telefon medför är större eller mindre än vad telefonen kostar. Det många inte tänker på i de så populära ring för hela månadsbeloppetabonnemangen är att de inte utnyttjar det fullt ut. Den som väljer ett abonnemang med "gratis telefon" som är bundet i 2 år och som kostar 399 kr/mån och som sedan ringer för 99 kr/mån betalar 7200 kr för den telefonen.
Normal online radio är väl runt 128kbit? Max 256kbit beroende på kvalité.
detta är 15-30 kb/s om min matte inte suger för mycket. 15kb/s kan man räkna på för det är nog fler radiostationer som kör 128 eller kanske tom så lågt som 96 och inte 256. då kan du lyssna 66 667 sekunder på 1GB. eller 1111minuter. Detta är förutsatt att jag inte räknar helt fel:) någon får gärna bekräfta om siffrorna ser ut att stämma.
Youtube klipp tar nog allt från 100-500kb/s beroende på kvalité. Har inga specifika siffror för det är nog en ganska stor skillnad på olika filmer. Men det kanske är 300-400mb per timme? (vilket är 0,3-0,4GB).
youtube räkningen slarvade jag lite på men det är rätt svårt att säga med video eftersom kbit/mbit/s är ganska stora skillnader beroende på vilken film och upplösning och bla bla.
Dexterity
2011-12-19, 14:54
Du måste veta hur mycket du ringer/surfar/messar för att kunna hitta din optideal. Men förenklat kan man säga att om du har ett abonnemang som du tänker välja så är det frågan om den ökade kostnaden som en telefon medför är större eller mindre än vad telefonen kostar. Det många inte tänker på i de så populära ring för hela månadsbeloppetabonnemangen är att de inte utnyttjar det fullt ut. Den som väljer ett abonnemang med "gratis telefon" som är bundet i 2 år och som kostar 399 kr/mån och som sedan ringer för 99 kr/mån betalar 7200 kr för den telefonen.
Okej, jag ringer på ett ungefär kanske 150 samtal/månad, skickar kanske ca 100 sms/månad och surfar för max 1 GB per månad. Med andra ord, ringer/smsar/surfar jag ganska lite antar jag. Vad för abonnemang rekommenderas? Vad blir totalskillnaden mot att jag köper mobilen kontant + "fristående" abonnemang?
Okej, jag ringer på ett ungefär kanske 150 samtal/månad, skickar kanske ca 100 sms/månad och surfar för max 1 GB per månad. Med andra ord, ringer/smsar/surfar jag ganska lite antar jag. Vad för abonnemang rekommenderas? Vad blir totalskillnaden mot att jag köper mobilen kontant + "fristående" abonnemang?
Bara att gå in på operatörernas hemsidor och kolla prislistorna
Dexterity
2011-12-19, 15:35
Bara att gå in på operatörernas hemsidor och kolla prislistorna
För hög transaktionskostnad. Jag köper kontant.
För hög transaktionskostnad. Jag köper kontant.
HaHa, så kan man också se det.
vicarious
2011-12-19, 18:10
Slutade med att jag tog en vit Samsung Galaxy S2 och förlängde mitt Telia Max 25 i 24 mån. 299kr/månaden och då ingår Spotify Premium i 12 månader samt 1GB mobilsurf per månad. 5000 fria SMS.
7176kr totalt under bindningstiden.
Fredrik_S
2011-12-19, 19:01
Halva priset verkar vara vanliga förkommande dealer på telefoner när man binder 24 månader....
det var halva priset på den telefonen i helgen på halebop tex och för nån vecka sen var det det på kashing och även på vodaphone eller vad dom heter(kan blanda ihop)
Men halva priset bör man leta efter iaf
Fredrik_S
2011-12-19, 20:18
okej nu har jag hittat ett annat
Tetenor
Tala fritt 99 kr i månaden
Surfta fritt + 79 kr i månaden
=178 kr i månaden plus fullpris för telefon
Det man missar då är rabbat på telefonen samt fria sms, men det är ingen datatrafikbegränsning och det går att ringa hur mycket som helst utan att riskera att potten överstigs
Samtidigigt behöver man inte känna att man misslyckats med att ringa upp sin pott samtidigt som man inte behöver känna sig begränsad för att man överskrider sin pott eller att man överskrider sin surfgräns.....
som jag förstått det finns det appar som gör att man kan skicka SMS-identiska medelanden mellan andra smartphones helt gratis. och bara om man skickar till folk utan smartphones skiter det sig....
Jag tror det kan vara viktigt med fri obegränsad surf för framtiden då kvaliten på streamade filmer från bloggar youtube onlineradio etc ökar hela tiden och då kräver mer trafikbredd....
+1000.
3 och Telenor får som jag förstått det oftast sämst betyg i undersökningar av flest antal nöjda kunder, och Telia får bäst.
Telia är knappast billigast men man får vad man betalar för, och det billigaste är inte ALLTID det bästa.
Tre och Telenor delar 3G nät, så täckningen bör i alla fall var identisk. ?
Det stämmer bra det, precis på samma sätt som dom delar på förstaplatsen vad gäller flest antal missnöjda kunder. :thumbup:
Slutade med att jag tog en vit Samsung Galaxy S2 och förlängde mitt Telia Max 25 i 24 mån. 299kr/månaden och då ingår Spotify Premium i 12 månader samt 1GB mobilsurf per månad. 5000 fria SMS.
7176kr totalt under bindningstiden.
Blir inte det ganska dyrt?
vicarious
2011-12-19, 22:10
Blir inte det ganska dyrt?
Inte direkt dyrare än Halebop vilket var det andra alternativet. Som sagt så ingår Spotify Premium i ett år, bara det är -1188kr.
Hos Halebop fick man betala mindre för själva telefonen men mer för abonnemanget. Dessutom hade Halebop slut på den vita modellen och jag ville verkligen ha en vit :D
Inte direkt dyrare än Halebop vilket var det andra alternativet. Som sagt så ingår Spotify Premium i ett år, bara det är -1188kr.
Hos Halebop fick man betala mindre för själva telefonen men mer för abonnemanget. Dessutom hade Halebop slut på den vita modellen och jag ville verkligen ha en vit :D
Telefonen, 4700, spotify 1188, totalt 5888?
Telenor delar även numer till viss del med tele2 på 3G biten :) har förbättrats avsevärt med täckningen sedan detta skett... Dock har implementeringen tagit lång tid...
Sent from my iPhone using Tapatalk
vicarious
2011-12-19, 22:33
Telefonen, 4700, spotify 1188, totalt 5888?
4800 för telefon, 99kr/mån för abonnemang. Räknar man bort Spotify så blir det 5988kr för telefon + abonnemang i 24 mån.
Alternativet hos Halebop var
2400 för telefon, 165kr/mån för abonnemang, utan Spotify Premium. Totalkostnad ca 6360kr. Slänger man då på Spotify Premium i 12 mån blir det 6360kr + 1188 = 7560kr.
Nu hade dock Halebop-abonnemanget 1000 fria minuter och 2GB mobilsurf istället för 1GB och inga fria minuter. Dock ringer jag inte så jättemycket så det kändes OK ändå. Med Telia så ringer jag 0kr/min till alla andra Telia-mobilabonnemang (de flesta vänner och bekanta).
Jag förstod bara inte hur det blev billigare med det abonnemanget än att köpa separat, men tydligen.
vicarious
2011-12-20, 11:01
Jag förstod bara inte hur det blev billigare med det abonnemanget än att köpa separat, men tydligen.
Blev nog ungefär ingen skillnad. Köper man en Samsung S2 kontant i butik eller på nätet kostar den nog också runt 4800 eller mer. Hade jag tagit Halebop hade själva telefonen varit billigare men abonnemanget dyrare som sagt. Totala kostnaden ungefär densamma.
Barbastark
2011-12-20, 11:27
Telenors Pott med Surf känns rätt bra:
http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-pott-med-surf-199/index.html
Sandra81
2011-12-20, 11:32
Telenors Pott med Surf känns rätt bra:
http://www.telenor.se/privat/abonnemang/telenor-pott-med-surf-199/index.html
Japp den ska jag beställa.. men det blir nog en samsung galaxy w till tror jag annars blir ju månadskostnaderna med ny mobil runt 3-400 i månaden. :(
Barbastark
2011-12-20, 11:34
Japp den ska jag beställa.. men det blir nog en samsung galaxy w till tror jag annars blir ju månadskostnaderna med ny mobil runt 3-400 i månaden. :(
Funderar själv på att köpa en iPhone 4S kontant och ta detta abonnemanget. Så jäkla långa bindningstider annars..
Arf Pingvin
2011-12-20, 11:38
Vad är egentligen problemet med bindningstid. Jag har haft samma operatör i årtionden. Byter ni ofta? Känner du dig instängd? och du ska köpa en Apple? :)
Vad är egentligen problemet med bindningstid. Jag har haft samma operatör i årtionden. Byter ni ofta? Känner du dig instängd? och du ska köpa en Apple? :)
Rent spontant känns det som att det blir dyrare, och skulle det bli problem sitter man i skiten.
Rent spontant känns det som att det blir dyrare, och skulle det bli problem sitter man i skiten.
Det är det här som är det största problemet med handel, det känns för mycket. Jag har för mig att det gjorts undersökningar på hur mycket bättre ett erbjudande måste vara för att trumfa det som du som kund "känner" att du vill ha. Jag kommer inte ihåg exakt, men det var mycket.
Det är fortfarande ren matte som gäller, ni har ju dessutom "facit" i era gamla räkningar.
Sandra81
2011-12-20, 11:49
Fast jag har haft lång bindningstid hos telenor och har aldrig haft problem. detta blir tredje gången jag binder upp mig på 2 år,, trivs bra med telenor. sen kan man byta telefon under bindningstiden också. så det är skönt.
Det är det här som är det största problemet med handel, det känns för mycket. Jag har för mig att det gjorts undersökningar på hur mycket bättre ett erbjudande måste vara för att trumfa det som du som kund "känner" att du vill ha. Jag kommer inte ihåg exakt, men det var mycket.
Det är fortfarande ren matte som gäller, ni har ju dessutom "facit" i era gamla räkningar.
Men om vi tar i vicarious fall med Telia Max 25,
Kostnad per månad: 298 kr
Månadsavgift för abonnemanget: 98 kr
Förhöjdmånadsavgift för telefonen: 200 kr
Engångskostnad för telefonen: 0 kr
Bindningstid: 24 månader
Minsta totalkostnad under bindningstiden: 7 152 kr
Ordinarie pris på telefonen utan abonnemang: 5 695 kr
Hur kommer man inte undan billigare med att köpa en S2 kontant för 4700 och sen köpa ett refillkort till?
vicarious
2011-12-20, 12:13
Men om vi tar i vicarious fall med Telia Max 25,
Kostnad per månad: 298 kr
Månadsavgift för abonnemanget: 98 kr
Förhöjdmånadsavgift för telefonen: 200 kr
Engångskostnad för telefonen: 0 kr
Bindningstid: 24 månader
Minsta totalkostnad under bindningstiden: 7 152 kr
Ordinarie pris på telefonen utan abonnemang: 5 695 kr
Hur kommer man inte undan billigare med att köpa en S2 kontant för 4700 och sen köpa ett refillkort till?
Samtalskostnaderna är dyrare med refill. Dessutom får jag inget mobilsurf då, inte Spotify Premium heller. Plus att det är jobbigt att hålla på och ladda telefonen i tid och otid.
Ja, är man myndig och betalar sina egna räkningar förstår jag inte varför man inte skaffar ett abonnemang. Om det i slutändan blir några kronor dyrare i månaden (mot förmodan) så är det tveklöst värt det för bekvämlighetens skull.
Själv kom jag fram till att Tele2's Smart var smartast för mig. Jag band mig i 24 månader och pröjsar 279kr i månaden för en Galaxy S2. Och då är mobilsurf, sms, och samtalstaxor inkluderat. Det enda som tillkommer är 1kr i öppningsavgift per samtal, vilket i mitt fall blir max en tjuga i månaden.
Jag gillar egentligen inte att köpa saker på avbetalning, men när man kan ha en fast budgetpost på 300 spänn i månaden för all telefoni, och samtidigt får en kul leksak på köpet så kan man inte annat säga att det är en vettig deal.
Ja ett kontantkort skulle jag aldrig köra på igen, att behöva tanka på det hela tiden är ju totalt värdelöst.
Samtalskostnaderna är dyrare med refill. Dessutom får jag inget mobilsurf då, inte Spotify Premium heller. Plus att det är jobbigt att hålla på och ladda telefonen i tid och otid.
Blir det verkligen det när du betalar 98 kr /månaden för att kunna ringa billigare?
Sandra81
2011-12-20, 12:46
Ja ett kontantkort skulle jag aldrig köra på igen, att behöva tanka på det hela tiden är ju totalt värdelöst.
Det är iof praktiskt om man har barn/tonåringar så man slipper få chockräkning.
http://www.sydsvenskan.se/digitalt-och-teknik/article623210/Chockrakning-med-nya-surfmobilen.html
Det är iof praktiskt om man har barn/tonåringar så man slipper få chockräkning.
http://www.sydsvenskan.se/digitalt-och-teknik/article623210/Chockrakning-med-nya-surfmobilen.html
Japp! Fast nu kan man spärra abbonemang till vissa summor, jag har tex låst sonens till 150:- /mån.
Sandra81
2011-12-20, 13:01
Japp! Fast nu kan man spärra abbonemang till vissa summor, jag har tex låst sonens till 150:- /mån.
ahh asbra ju tänkte jag inte på.
vicarious
2011-12-20, 13:06
Blir det verkligen det när du betalar 98 kr /månaden för att kunna ringa billigare?
Ja, om man tänker på mobilsurfen som ingår och Spotify som jag just skrev.
Med kontantkort kan man inte få lika bra mobilsurf. 0.5GB och hastighet max 1Mbit/s är det bästa man kan få och då måste man ladda med minst 300kr per månad.
Man kan köpa ett årskort för mobilsurf för 499kr (motsvarar ca 40kr/månad) men man får fortfarande lika dålig mobilsurf.
För att SMSa gratis till alla operatörer med kontantkort måste man ladda för minst 200kr/månad. Med Telia Max 25 får jag 5000 gratis SMS per månad.
Listan går att göras längre. Kontantkort är något som barn använder tills dess att de blivit myndiga och lärt sig hantera pengar. En förutbestämd summa så att de inte ska kunna ringa upp hur mycket pengar som helst.
Det är klart, använder man inte telefonen alls så blir det billigare med kontantkort...
Återigen så måste det räknas ut från fall till fall.
Med kontantkort kan man inte få lika bra mobilsurf. 0.5GB och hastighet max 1Mbit/s är det bästa man kan få och då måste man ladda med minst 300kr per månad. .
Är det verkligen så dåligt? Är det bara telia då eller rent allmänt?
Jag gillar egentligen inte att köpa saker på avbetalning.
Inte jag heller, speciellt inte tekniska saker som mobiler, visserligen kan man byta mobil men oftast måste man skriva på 24 nya månader då.
vicarious
2011-12-20, 13:30
Är det verkligen så dåligt? Är det bara telia då eller rent allmänt?
Blev också förvånad men verkar så. Jag kunde iaf inte hitta någon annan information.
Andra operatörer har nog andra deals.
Dirty South
2011-12-20, 13:38
Listan går att göras längre. Kontantkort är något som barn använder tills dess att de blivit myndiga och lärt sig hantera pengar. En förutbestämd summa så att de inte ska kunna ringa upp hur mycket pengar som helst.
Håller inte riktigt med. Jag använder kontantkort och tankar på Comviq Smart 169 kronor varje månad och då ingår 5000 gratis sms, 19/öre minut till alla nät och 200 mb surf. Tycker det fungerar mycket bra och jag har alltid pengar kvar på kontantkortet när månaden är slut, imo är det onödigt att binda sig till något abonnemang om man skulle vilja byta till annan operatör helt plötsligt eller om man som jag inte gillar att vara bunden, det går det ju att ha abonnemang utan bindningstid, dock tror jag att det är uppsägningstid.
Dirty South; Han pratade ju dock om Telia nu så, möjligt att någon annan mobiloperatör skulle löna sig för honom.
vicarious
2011-12-20, 13:47
Håller inte riktigt med. Jag använder kontantkort och tankar på Comviq Smart 169 kronor varje månad och då ingår 5000 gratis sms, 19/öre minut till alla nät och 200 mb surf. Tycker det fungerar mycket bra och jag har alltid pengar kvar på kontantkortet när månaden är slut, imo är det onödigt att binda sig till något abonnemang om man skulle vilja byta till annan operatör helt plötsligt eller om man som jag inte gillar att vara bunden, dock går det ju att ha abonnemang utan bindningstid, dock tror jag att det är uppsägningstid.
Tycker du det är bra? För att få alla dessa fördelar du pratar om måste du ju tanka med 169kr, vilket blir detsamma som en månadskostnad av 169kr.
Om du inte tankar vid månadens slut (eftersom du säger du har pengar kvar) så kan du förvisso ringa och surfa utan att behöva ladda men det räcker på sin höjd ett par dagar, eftersom taxorna har blivit betydligt högre vid det laget. 200MB surf är dessutom ingenting och det är tvivelaktigt om det räcker en månad för gemene surfare.
Lägg då till att du måste ladda telefonen nästan varje månad för att kunna använda den. Har du otur eller glömmer kolla saldo kan du sitta i skiten utan att kunna använda din telefon. Kontantkort är verkligen osmidigt enligt mig.
martikainen
2011-12-20, 13:50
Tycker du det är bra? För att få alla dessa fördelar du pratar om måste du ju tanka med 169kr, vilket blir detsamma som en månadskostnad av 169kr.
Om du inte tankar vid månadens slut (eftersom du säger du har pengar kvar) så kan du förvisso ringa och surfa utan att behöva ladda men det räcker på sin höjd ett par dagar, eftersom taxorna har blivit betydligt högre vid det laget. 200MB surf är dessutom ingenting och det är tvivelaktigt om det räcker en månad för gemene surfare.
Lägg då till att du måste ladda telefonen nästan varje månad för att kunna använda den. Har du otur eller glömmer kolla saldo kan du sitta i skiten utan att kunna använda din telefon. Kontantkort är verkligen osmidigt enligt mig.
Bara barn och kriminella som kontantkort är bra för i min mening.
Vuxna människor använder abonnemang och får ut alla fördelar av det.
Dirty South
2011-12-20, 14:05
Jag skrev att jag tankade på 169 varje månad. Ja det blir samma månadskostnad om jag inte ringer något då uppkopplingsavgiften ligger på 0,99 öre, säg då att jag ringer 100 ggr i månad då måste jag istället för 169 i månaden betala 268 kronor.
vicarious
2011-12-20, 20:05
Jag skrev att jag tankade på 169 varje månad. Ja det blir samma månadskostnad om jag inte ringer något då uppkopplingsavgiften ligger på 0,99 öre, säg då att jag ringer 100 ggr i månad då måste jag istället för 169 i månaden betala 268 kronor.
Låter betydligt sämre än det abonnemanget jag skaffade. Betalar alltså 99kr i månaden och får då 1GB surf, 5000 fria SMS, uppkopplingsavgift 0.99kr, ringer gratis till Telia-mobiler och för 49 öre/min till övriga mobilabonnemang och fasta nätet.
kettlebellGuden
2011-12-22, 18:37
Jag tar tillbaka allt gott jag har sagt om Telenor. Riktiga klödderövvar. De försöker lura i mig att jag har avbeställt min order jag la för 12 dagar sedan och det är därför jag inte har fått min telefon.. men jag kan beställa en ny och vänta 3 veckor på leverans.
Synd att mejlkontakt för en vecka sedan klart säger "ja din order ligger här. vi skickar nu snart <3".
Halebop verkar ha rätt bra priser just nu
http://butik.halebop.se/
S2
· 0 kr/min till alla!
· Fri mobilsurf
· Fria SMS
195 kr/mån
0 kr kontant
Jag har inte riktigt förstått haleboperbjudandet.
Är det 95kr till midsommar och sen 189kr resterande? Får man fri surf, sms och det under 95kr tiden?
Är det 95kr till midsommar och sen 189kr resterande? Får man fri surf, sms och det under 95kr tiden?
Korrekt.
kettlebellGuden
2011-12-25, 18:14
Halebop verkar ha rätt bra priser just nu
http://butik.halebop.se/
S2
· 0 kr/min till alla!
· Fri mobilsurf
· Fria SMS
195 kr/mån
0 kr kontant
cappat på 2GB är det väl ändå på surfen?
cappat på 2GB är det väl ändå på surfen?
Ja precis.
Sandra81
2011-12-25, 18:43
Skulle också behöva hjälp om vilket abonnemang man ska välja fast på telenor. Har aldrig haft en smartphone förut så det här med surf osv är helt nytt för mig. Pratade med min bror igår som sa något med att man måste ha ett surf abonnemang "fri surf" för att det inte ska bli skyhöga räkningar om man surfar via mobilen.. ska man ha något tillägg på abonnemanget eller kan man surfa hur mycket man vill på dom abonnemang som dom redan har?
kettlebellGuden
2011-12-25, 18:44
Skulle också behöva hjälp om vilket abonnemang man ska välja fast på telenor. Har aldrig haft en smartphone förut så det här med surf osv är helt nytt för mig. Pratade med min bror igår som sa något med att man måste ha ett surf abonnemang "fri surf" för att det inte ska bli skyhöga räkningar om man surfar via mobilen.. ska man ha något tillägg på abonnemanget eller kan man surfa hur mycket man vill på dom abonnemang som dom redan har?
Hur mycket har du tänkt surfa? De flesta operatörer har någon limit sen måste du betala extra. Telenor kör rätt mycket ingen begränsning alls för ynka 4-500 / månad.
Sandra81
2011-12-25, 18:52
Hur mycket har du tänkt surfa? De flesta operatörer har någon limit sen måste du betala extra. Telenor kör rätt mycket ingen begränsning alls för ynka 4-500 / månad.
max 400:- tänkte jag med ny mobil.. om det går. hur mycket jag tänkt surfa har jag ingen aning om.. kollar kanske mailen ibland eller gör saker som går snabbt när jag inte har tillgång till riktig dator.
kettlebellGuden
2011-12-25, 18:54
max 400:- tänkte jag med ny mobil.. om det går. hur mycket jag tänkt surfa har jag ingen aning om.. kollar kanske mailen ibland eller gör saker som går snabbt när jag inte har tillgång till riktig dator.
Kör du på t.ex. "Pott med surf 199:-" så är det fri surf, utan någon limit. Dito med "surfa" för 79:-. Gratis surf, ingen cap.
Fast ingen (?) av operatörerna i Sverige tar ut någon extra kostnad utifall man förbrukar denna limit, hastigheten sänks däremot månaden ut.
kettlebellGuden
2011-12-25, 18:57
Fast ingen (?) av operatörerna i Sverige tar ut någon extra kostnad utifall man förbrukar denna limit hastigheten sänks däremot månaden ut.
Ja och det är ju skräp att den sänks, eller hur?
Ja och det är ju skräp att den sänks, eller hur?
Jo, jag bara tänkte så ingen tolkar det som att man får betala för den datatrafik man övertrasserar limiten, DET hade sugit rätt hårt.
kettlebellGuden
2011-12-25, 19:03
Jo, jag bara tänkte så ingen tolkar det som att man får betala för den datatrafik man övertrasserar limiten, DET hade sugit rätt hårt.
Ja gudars nej. Hur som så ser ju Telenors 79:- med frisurf och ingen cap alls bättre ut än halebops. Med fördelen att man faktiskt får vara Telenorkund. *cupid*
Sandra81
2011-12-25, 19:06
känns som allting är så krångligt.. vad skulle ni välja?
kettlebellGuden
2011-12-25, 19:08
känns som allting är så krångligt.. vad skulle ni välja?
Beror ju lite på hur du använder mobilen.. dvs. hur mycket SMS/samtal du gör. Telenor surf eller surfa hade jag kört på.
Sandra81
2011-12-25, 19:12
Beror ju lite på hur du använder mobilen.. dvs. hur mycket SMS/samtal du gör. Telenor surf eller surfa hade jag kört på.
Ingen aning jag är bara livrädd för att man ska få en räkning på flera tusen för att man suttit en halvtimme om dagen.
Jag lär ju inte ladda hem filmer och musik utan det är enbart typ gå in på lite sidor, läsa mail. ringa några samtal .. sms:ar mer än ringer.
kettlebellGuden
2011-12-25, 19:24
Ingen aning jag är bara livrädd för att man ska få en räkning på flera tusen för att man suttit en halvtimme om dagen.
Jag lär ju inte ladda hem filmer och musik utan det är enbart typ gå in på lite sidor, läsa mail. ringa några samtal .. sms:ar mer än ringer.
Alltså i princip alla abonnemang har fri surf. Iaf de hos Telenor, och säkerligen hos konkurrenterna med. Är du orolig så ring och fråga operatören innan du beställer.
Enda gången du behöver vara orolig är om du befinner dig utanför Sverige. Tyvärr är mobilmarknaderna fortfarande väldigt bundna av nationella gränser men vi kan ju hålla tummarna för att det dyker upp bättre aktörer.
För att välja abonnemang så gå efter hur mycket du ringer/sms:ar och räkna på det istället. 399:- pott med 3000 gratis SMS lär ju iaf räcka för mig. :thumbup:
Telesport kanske är något för er som är engagerade i någon förening ni vill stötta med pengar? Styrkelyftsklubbar tex.
De inriktar sig på "välgörenhet" genom telefoni och vid teckning av abbenomang kan man välja en förening eller klubb som det skänks pengar till genom ditt tecknade abbenomang varje kvartal + en direkt uppstartsbetalning.
De har även mycket konkurrenskraftiga abbenomangsalternativ och nät genom telia, funkar finfint!
vicarious
2011-12-25, 21:02
Nästan alla mobilsurf som har "obegränsat" har ändå ett övre tak. Det brukar vara 20GB. Nästan ingen som kommer upp i de mängderna så därför säger de att det är "obegränsat". Ganska fult.
Om man inte har något internet till datorn för tillfället kan man ju använda sin smartphones nät. På så vis förbrukade syrran sina "obegränsade" 20GB på under en månad :D
kettlebellGuden
2011-12-25, 21:06
Nästan alla mobilsurf som har "obegränsat" har ändå ett övre tak. Det brukar vara 20GB. Nästan ingen som kommer upp i de mängderna så därför säger de att det är "obegränsat". Ganska fult.
Om man inte har något internet till datorn för tillfället kan man ju använda sin smartphones nät. På så vis förbrukade syrran sina "obegränsade" 20GB på under en månad :D
Bara att ringa kundservice och påpeka deras avtalsbrott. No worries.
Telesport kanske är något för er som är engagerade i någon förening ni vill stötta med pengar? Styrkelyftsklubbar tex.
De inriktar sig på "välgörenhet" genom telefoni och vid teckning av abbenomang kan man välja en förening eller klubb som det skänks pengar till genom ditt tecknade abbenomang varje kvartal + en direkt uppstartsbetalning.
De har även mycket konkurrenskraftiga abbenomangsalternativ och nät genom telia, funkar finfint!
Fy fasiken vad najs.
Sandra81
2011-12-25, 21:08
Alltså i princip alla abonnemang har fri surf. Iaf de hos Telenor, och säkerligen hos konkurrenterna med. Är du orolig så ring och fråga operatören innan du beställer.
Enda gången du behöver vara orolig är om du befinner dig utanför Sverige. Tyvärr är mobilmarknaderna fortfarande väldigt bundna av nationella gränser men vi kan ju hålla tummarna för att det dyker upp bättre aktörer.
För att välja abonnemang så gå efter hur mycket du ringer/sms:ar och räkna på det istället. 399:- pott med 3000 gratis SMS lär ju iaf räcka för mig. :thumbup:
surfa lär jag ju göra sällan men är endå livrädd att det ska bli nån slags chockräkning. jag sms:ar mer än ringer och också väldigt ofta till USA.
surfa lär jag ju göra sällan men är endå livrädd att det ska bli nån slags chockräkning. jag sms:ar mer än ringer och också väldigt ofta till USA.
Om du ringer till USA så kommer ju priset öka där. Surfa kommer du inte ha några problem med om du bara kollar sidor. Då räcker säkert 200mb i månaden. Och iaf tele2 har så att om du kommer över 90% av förbrukad mängd så får du ett sms som påpekar att du e nära att komma över din gräns.
Sandra81
2011-12-25, 21:41
Om du ringer till USA så kommer ju priset öka där. Surfa kommer du inte ha några problem med om du bara kollar sidor. Då räcker säkert 200mb i månaden. Och iaf tele2 har så att om du kommer över 90% av förbrukad mängd så får du ett sms som påpekar att du e nära att komma över din gräns.
Låter ju asbra.. men jag vill helst inte byta abonnemang. :(
vicarious
2011-12-25, 21:44
Skulle du råka överstiga din kapacitet så sänker de din hastighet, du blir inte debiterad något extra så oroa dig inte över det. Vet ingen operatör som har det annorlunda.
De som får höga räkningar är folk som surfar utan något mobilsurfpaket alls och betalar 9-12kr/MB, eller de som surfar utomlands. Har man inte bättre koll får man nästan skylla sig själv kan man tycka. Ska man använda en tjänst får man väl ta reda på vad som gäller i förhand, inte i efterhand när räkningen kommer.
kettlebellGuden
2011-12-25, 21:46
Känner du för att ringa till USA så släng in Skype på mobilen. :thumbup: SMS kostnad till USA vettikattsingen, du får kolla pristabeller.
Låter ju asbra.. men jag vill helst inte byta abonnemang. :(
Vad har du för abonnemang nu? Också tänk på att du kan byta operatör hur som helst och ha kvar ditt gamla nummer.
Sandra81
2011-12-25, 21:56
Känner du för att ringa till USA så släng in Skype på mobilen. :thumbup: SMS kostnad till USA vettikattsingen, du får kolla pristabeller.
Vad har du för abonnemang nu? Också tänk på att du kan byta operatör hur som helst och ha kvar ditt gamla nummer.
Jag har telenor pott 199..
haft det i 2 år
kettlebellGuden
2011-12-25, 22:11
Jag har telenor pott 199..
haft det i 2 år
telenor pott 199 ger dig fri surf. Och du har 3000 fria SMS (I guess inte till USA?), plus att du kan ringa å SMS för potten. Ingen risk för gigantoräkning för ditt porrsurfande där. :thumbup:
:edit: sorry. det heter visst "telenor pott med surf 199" nuförtiden. Same shit, different name. Men för säkerhetsskull så är det "pott med surf" som gäller.
Sandra81
2011-12-25, 22:24
telenor pott 199 ger dig fri surf. Och du har 3000 fria SMS (I guess inte till USA?), plus att du kan ringa å SMS för potten. Ingen risk för gigantoräkning för ditt porrsurfande där. :thumbup:
:edit: sorry. det heter visst "telenor pott med surf 199" nuförtiden. Same shit, different name. Men för säkerhetsskull så är det "pott med surf" som gäller.
inte så dyrt att skicka sms till andra sidan pölen.. typ 2,50 per sms eller hur det nu var.
men surf pott 199 får det nog bli då man kan väl byta abonnemang senare isf.
kettlebellGuden
2011-12-25, 22:38
inte så dyrt att skicka sms till andra sidan pölen.. typ 2,50 per sms eller hur det nu var.
Har försökt hitta info om SMS-kostnad och det verkar lite vara som så att är det ett svenskt abonnemang i USA så är det 0.69/SMS... annars så beror det lite på ditt abonnemang och du kan kolla på "Mina Sidor". Helt säkert är att det är mycket billigare om du skickar SMS till mig istället för till USA. :naughty:
Sandra81
2011-12-25, 22:56
Har försökt hitta info om SMS-kostnad och det verkar lite vara som så att är det ett svenskt abonnemang i USA så är det 0.69/SMS... annars så beror det lite på ditt abonnemang och du kan kolla på "Mina Sidor". Helt säkert är att det är mycket billigare om du skickar SMS till mig istället för till USA. :naughty:
Ja så kanske det var hade iaf för mig att det var billigt att skicka sms.. dock går det inte att skicka till deras sprint abonnemang där borta..
varför ska jag skicka sms till dig?
Ja asså vill du ringa till usa och du inte använder skype så ere ju rätt dumt:) du betalar endast för internet trafik isf om ni båda kör via skype.
Finns även whatsapp som är skicka sms via internet trafik.
kettlebellGuden
2011-12-25, 22:58
Ja så kanske det var hade iaf för mig att det var billigt att skicka sms.. dock går det inte att skicka till deras sprint abonnemang där borta..
varför ska jag skicka sms till dig?
Jag tycker om att få sms. :thumbup: makes me feel speshiul. Och just nu är det jag får in SMS-inkorgen mest "OMG FÖR HELVETE! JAG HAR PAJJAT MIN AXEL :( KAN DU INTE HJÄLPA MIG ATT REHABBA DEN!? :(" och "FUUUU- MIN RYGG ÄR SÖNDER! VAD SKA JAG GÖRA :(((("
kettlebellGuden
2011-12-25, 23:02
Ja asså vill du ringa till usa och du inte använder skype så ere ju rätt dumt:) du betalar endast för internet trafik isf om ni båda kör via skype.
Finns även whatsapp som är skicka sms via internet trafik.
Det fungerar väl bara om mottagaren också kör whatsapp? najs tips för övrigt :) :)
Det fungerar väl bara om mottagaren också kör whatsapp? najs tips för övrigt :) :)
både skype och whatsapp funkar bara om varandra har samma app. Men jag antar att hon har en polare i usa och inte smsar random folk i usa?
kettlebellGuden
2011-12-25, 23:14
både skype och whatsapp funkar bara om varandra har samma app. Men jag antar att hon har en polare i usa och inte smsar random folk i usa?
jao. fast de kanske inte har en smart telefon :)
Sandra81
2011-12-25, 23:44
det får nog bli det abonnemanget jag har med surf så får vi se vad som händer.
Halebop ger fria sms till hela världen i sina abg., kanske kan vara värt att kolla upp om kostnaden är någorlunda stor för det idag.
kettlebellGuden
2011-12-26, 00:41
Halebop ger fria sms till hela världen i sina abg., kanske kan vara värt att kolla upp om kostnaden är någorlunda stor för det idag.
*bs*
0.97 / SMS till USA enligt halebop.se
*bs*
Han kanskeh ar något extra tillägg?
*bs*
http://www.halebop.se/abonnemang
"SMS till hela världen 0 kr/SMS*** "
"*** 3000 fria SMS per månad ingår, SMS:ar man fler än så får man ont i tummen. Därefter 49 öre/SMS. Gäller för SMS skickade från Sverige till operatörer som vi har samarbete med, från mobil till mobil."
Jag antog det innefattade USA, illa om det inte gör.
Lite skevt dock, enligt: http://www.halebop.com/abonnemang/utomlands/till_utlandet/ verkar det kosta att skicka sms till alla länder utom Sverige? Är ganska säker på att man skickat gratis till USA förut. Aja.
Syrran beställde precis abonnemang från telenor 400kr i månaden för en iphone4s o ringa för hela beloppet. Om hon nu inte kommer över 400kr i månaden i samtal osv så är det nog en riktigt bra deal så måste säga att jag hade fel tidigare. Nu har jag inte läst hela abonnemanget ordagrant men vad jag får det till är att om man tar bort kostnaden från mobilen (5800 spänn) så kommer hon betala 158kr i månaden för abonnemanget.
Men det är ju inte alls en lika bra deal om man väljer någon av de billigare telefonerna, t.ex. S2an.
Men detta är ju förutsatt att hon inte kommer över 400krs gränsen. Vet ej hur mycket hon ringer men jag hade aldrig nått den gränsen iaf.
Sandra81
2011-12-30, 11:12
Syrran beställde precis abonnemang från telenor 400kr i månaden för en iphone4s o ringa för hela beloppet. Om hon nu inte kommer över 400kr i månaden i samtal osv så är det nog en riktigt bra deal så måste säga att jag hade fel tidigare. Nu har jag inte läst hela abonnemanget ordagrant men vad jag får det till är att om man tar bort kostnaden från mobilen (5800 spänn) så kommer hon betala 158kr i månaden för abonnemanget.
Men det är ju inte alls en lika bra deal om man väljer någon av de billigare telefonerna, t.ex. S2an.
Men detta är ju förutsatt att hon inte kommer över 400krs gränsen. Vet ej hur mycket hon ringer men jag hade aldrig nått den gränsen iaf.
vilket abonnemang valde hon?
vilket abonnemang valde hon?
Det var erbudandet som finns direkt på sidan för 400spänn i månaden + mobil. Gäller fram till nyår. Fri surf, 3000 sms och ringa för hela månadsavgiften.
Blir mycket billigare än halebop för syrran iaf eftersom hon ringer 5-10 samtal om dan = en extra månadsavgift på typ 150-300spänn på halebop eftersom man måste betala för varje öppningsavgift där.
Det var bara 3mbit/s vilket inte direkt är jättesnabbt men räcker ju för o buffra lite youtube videos och lyssna på musik iaf.
Sandra81
2011-12-30, 12:06
Det var erbudandet som finns direkt på sidan för 400spänn i månaden + mobil. Gäller fram till nyår. Fri surf, 3000 sms och ringa för hela månadsavgiften.
Blir mycket billigare än halebop för syrran iaf eftersom hon ringer 5-10 samtal om dan = en extra månadsavgift på typ 150-300spänn på halebop eftersom man måste betala för varje öppningsavgift där.
Det var bara 3mbit/s vilket inte direkt är jättesnabbt men räcker ju för o buffra lite youtube videos och lyssna på musik iaf.
Okej,, jag var inte vad som är bäst. fortfarande inte bestämt mig. Det är sånt här som det är så bra att ha grabbar till då som har lite bättre koll på vad som är bra och inte :) Vet inte om jag vågar beställa genom telenors hemsida heller. Borde kanske gå till en telenorbutik nu när jag ska till stan trots att det är pinsamt.
Okej,, jag var inte vad som är bäst. fortfarande inte bestämt mig. Det är sånt här som det är så bra att ha grabbar till då som har lite bättre koll på vad som är bra och inte :) Vet inte om jag vågar beställa genom telenors hemsida heller. Borde kanske gå till en telenorbutik nu när jag ska till stan trots att det är pinsamt.
Varför vågar du inte via deras hemsida? Själv föredrar jag hemsidor för då slipper man jobbiga säljare som ska försöka sälja på sig en massa extra skit för att dom ska få någon bonus.
Sandra81
2011-12-30, 12:26
Varför vågar du inte via deras hemsida? Själv föredrar jag hemsidor för då slipper man jobbiga säljare som ska försöka sälja på sig en massa extra skit för att dom ska få någon bonus.
Jag är typ rädd att man ska göra nått fel och få nån räkning framöver som man inte hade planerat .. men jag tror jag fattar hur man gör. typ välj abonnemang lägg till telefon sen ändras månadskostnaden automatiskt beorende på vilken mobil man väljer. men sen fattar jag inte om man ska lägga till "surf" 79:- som nått tillägg för att slippa chockräkningar i framtiden eller om det surf ingår i alla abonnemang.
usch vad rörigt det blev nu då jag är sämst på att förklara.
kettlebellGuden
2011-12-30, 12:45
Ring telenor och fråga.
Jag är typ rädd att man ska göra nått fel och få nån räkning framöver som man inte hade planerat .. men jag tror jag fattar hur man gör. typ välj abonnemang lägg till telefon sen ändras månadskostnaden automatiskt beorende på vilken mobil man väljer. men sen fattar jag inte om man ska lägga till "surf" 79:- som nått tillägg för att slippa chockräkningar i framtiden eller om det surf ingår i alla abonnemang.
usch vad rörigt det blev nu då jag är sämst på att förklara.
Nu kan jag inte prata om alla abonnemang, men t.ex. telenor 399krs abonnemanget med telefon så trycker du bara på den telefonen du vill ha och beställer. Det är automatiskt frisurf i abonnemanget så det är inget du behöver lägga till.
De abonnemang som de står frisurf på är frisurf med:) Du behöver inte beställa något extra.
Sandra81
2011-12-30, 12:59
Nu kan jag inte prata om alla abonnemang, men t.ex. telenor 399krs abonnemanget med telefon så trycker du bara på den telefonen du vill ha och beställer. Det är automatiskt frisurf i abonnemanget så det är inget du behöver lägga till.
De abonnemang som de står frisurf på är frisurf med:) Du behöver inte beställa något extra.
Okej ja svårare än så kan det ju inte vara.. säkert bara jag som krånglar till det. :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.