Visa fullständig version : Träna bort fett genom styrka ?
(Förlåt om tråden ligger fel)
Hej! Jag ( som nog många andra ) har fettet runt nedre magen.
Jag vet allt de här ligga på underskott / springa bort fettet men har en fråga
Är det möjligt att träna bort fettet genom styrke träning? Istället för motionera bort det ? T ex göra magövningar med mera ?
Mjölkprotein
2011-12-18, 13:42
Självklart är det möjligt!
Min moder använde styrketräning när hon varit gravid (= stor mage...) och tränade bort den stora magen. Funkade jättebra för henne!
Högreps rekommenderades av då dagens S.A.K människor (var väl i slutet av 80-talet..)
Min moder använde styrketräning när hon varit gravid (= stor mage...) och tränade bort den stora magen. Funkade jättebra för henne!
Högreps rekommenderades av då dagens S.A.K människor (var väl i slutet av 80-talet..)
Menar du 12+ reps ?
Fettet försvinner inte om du inte ligger på underskott.
Mjölkprotein
2011-12-18, 13:53
Menar du 12+ reps ?
Alltså, i mitt tycke är allt över 5 reps högreps, men det är ju inte riktigt sant..
12+ reps är ju definitivt högreps. Så om du vill köra på det så gör det.
Annars funkar säkert 10 också.
Fettet försvinner inte om du inte ligger på underskott.
Nej förstås, men styrketräning + underskott = deff? :P
willtjam
2011-12-18, 13:59
Fettet försvinner inte fortare från magen ifall du gör extra mycket magövningar vid kaloriunderskott.
Ja, högintensiva styrkepass förbränner ju också fett?
Plus övningar som tränar flera muskelgrupper samtidigt ökar metabolismen, vilket jag hört att exempelvis löpning inte gör som endast förbränner under tiden man springer.
Styrketräning, många bålövningar, knäböj/marklyft etc funkar, inte bara olika situpsvarianter som tränar magen.
Underskott + hög metabolism som underlättar + träning = fettförbränning (?)
Du menar väl att hon körde sin styrketräning i sådan intensiv form att hon förlorade mycket kalorier och därmed gick på underskott?
Dennis93
2011-12-18, 14:13
Alltså aktiviteter (gymma/springa/cykla osv.) Tar inte bort fettet, det är om du som du säger ligger på ett underskott av kalorier(energi) som din kropp använder dina fettreserver för att orka igenom dagen. Självklart kan träning av olika slag hjälpa till att nå detta underskott, och gymma under deff gör du för att slippa förlora massa muskelmassa när du ligger på ett kaloriunderskott.
madballz
2011-12-18, 15:40
Styrketräna tungt 3 dagar i veckan, och kör kondition 2 gånger i veckan så ska du se resultat, samt ligga på kaloriunderskott :)
King Grub
2011-12-18, 15:46
Ja, högintensiva styrkepass förbränner ju också fett?)
Ingen träning ökar dygnets fettförbränning. Det handlar bara om energiunderskottet, oavsett hur det åstadkoms, träning eller ingen träning.
Och styrketräning använder kolhydrat som bränsle. Styrketräning utövar man för den muskel- och styrkeuppbyggande effekten. Kaloriförbrukningen ökar, men det är inget som påverkar fettförbränningen mer eller mindre än något annat.
Commando1980
2011-12-18, 16:33
Är det möjligt att träna bort fettet genom styrke träning? Istället för motionera bort det ? T ex göra magövningar med mera ?
Generellt sett inte mer än att styrketräningen förbränner kalorier, det spelar dock ingen roll om du inte befinner dig i ett kalorieunderskott.
Lyle Mcdonald har dock skrivit en bok kallad the Stubborn Fat Solution där han lägger fram metoder (där högrepsträning med kort vila kan ingå) för hur man kan bli av med envisa fettdepåer (vanligtvis mage och nedre ryggen för män och lår och höfter för kvinnor). Men för att implementera dessa protokoll så krävs det att man redan ligger på relativt låg fett%. Det handlar dock inte om punktförbränning och det krävs som sagt ett kalorieunderskott.
Me doubt.
Me doubt.
+1
Frågan är lite konstigt ställd. Du tränar inte bort fett. Om kroppsfett försvinner beror på om du ligger på ett underskott eller ej, oavsett träning. Du kan träna 20 timmar i veckan och ändå inte lyckas bli av med något fett, oavsett om det är konditionsträning eller styrka.
Ja det är mer komplicerat än att kaloriunderskott = fettförlust. Men om man tar upp alla detaljer så blir slutresultatet detsamma. Därför är det onödigt med för mycket detaljer.
Ingen träning ökar dygnets fettförbränning. Det handlar bara om energiunderskottet, oavsett hur det åstadkoms, träning eller ingen träning.
Och styrketräning använder kolhydrat som bränsle. Styrketräning utövar man för den muskel- och styrkeuppbyggande effekten. Kaloriförbrukningen ökar, men det är inget som påverkar fettförbränningen mer eller mindre än något annat.
Metabolismen?
King Grub
2011-12-19, 12:02
Vad?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.