Visa fullständig version : Vad är fördelen med att vara tjej?
Barbastark
2011-12-17, 23:39
Hejhej
Har frågat ett par tjejkompisar denna frågan. Det roliga ar att alla har reagerat ungefär likadant, dvs: Först tänkt ett tag utan att komma på något. Sedan när man fått pusha lite har det kommit något i stil med "mycket mer olika kläder och stilar att välja på" och föda barn.
Killar jag frågat har radat upp ett gäng svar på fördelen med att vara kille on the spot.
Så tjejer vad säger ni, nu med lite mer betänketid?
young_george
2011-12-17, 23:41
Sannolikt lättare att få ligga.
Snålskjuts i livet om man ser någorlunda ut.
Spelar de dessutom på sin kvinnlighet så åker de ännu mer gratis.
Till 40-sträcket de vill säga, sen är det svårt att förlita sig på det.
Barbastark
2011-12-17, 23:44
A tippar på att detta samt skönare att ha sex, kanske (multiple orgasms osv) kan vara två saker dem inte "vågat säga".
But besides that then
Dirty South
2011-12-17, 23:46
Det finns inga fördelar såklart
Tricklew
2011-12-17, 23:46
A tippar på att detta samt skönare att ha sex, kanske (multiple orgasms osv) kan vara två saker dem inte "vågat säga".
Detta är nog tvåsidigt dock, då jag föreställer mig att dåligt sex är betydligt sämre för tjejer.
Hemma Gymmaren
2011-12-17, 23:47
Enklare att få jobb i Spelbutiker för att cheferna vill ha könsfördelad personal.
En gissning.
young george är en flicka.
On T
Det är lättare att bli elitstyrkelyftare.
Man har fler goda exempel som har traskat utanför könsrollsramen vilket gör det lättare att göra detsamma.
Barbastark
2011-12-17, 23:51
Detta är nog tvåsidigt dock, då jag föreställer mig att dåligt sex är betydligt sämre för tjejer.
A fy fasen. Vi killar kommer ju varje gång (jaja, undantag finns), and even if its bad its still pretty good. Men tänk om när det är slut hängde på den andra (som för tjejer). "Jag kom". Me men jag har inte.. FUUUUUUUUUU!
Hemma Gymmaren
Det kan va coolt om en tjej är pojkig men inte om en kille är tjejig
Dirty South
Det kan va coolt om en tjej är pojkig men inte om en kille är tjejig
Skojar du? Pojkflickor är nog det vidrigaste som finns.
Inga krav under uppväxten att vi ska vara bra på att slåss, hoppa längst, vara starkarst, springa fortast. Vi får BÄRA vårt barn (om allt vill sig väl) i 9 månader innan vi träffar det, själva förlossningen är också sjukaste endorfinpowerkicken ever, fick typ halva min självkänsla grundad vid det tillfället.. typ, jag kickar ju ASS! *flex*
Vi har större frihet vad gäller klädstilar etc utan att vår sexuella identitet ifrågasätts, vi har lättare för att utveckla omtyckta egenskaper såsom empati om man ska tro på biologiska skillnader män/kvinnor. Vi har mjukare hud, lever längre och behöver ingen livspartner för att känna lycka (män som lever ogifta blir olyckliga, studier visar att så ej är fallet för kvinnor), dvs lite självständigare och mysigare än killar? ;)
Om man INTE glider räkmacka, använder yta så får man respekt, livserfarenhet och god självkänsla - även (el särskilt?) som tjej, eftersom vi tydligen lever i en korkad kultur som inte förväntar sig ett sunt starkt inre hos tjejer.
Vi slipper hår i ansiktet (såvida vi inte hånglar m ngn skäggig), vi riskerar inte att klämma vårt könsorgan och får lata oss när vi kissar.. gött! :D
Dessutom får man inte slå oss (heller, men särskilt inte oss, tydligen). Vi kan vara jävligt intressanta, vackra och roliga. Men det kan ju killar också! :)
Är nog hugget som stucket men jag skulle lätt välja tjej alla gånger i världen.. it rocks! :hbang:
Barbastark
2011-12-17, 23:53
Man har fler goda exempel som har traskat utanför könsrollsramen vilket gör det lättare att göra detsamma.
Hänger inte med?
Allt är relativt och beror nog på vad man lägger in i begreppet, inte sant? Det där lät nästan nedvärderande mot det egna könet, vad är det med "pojkigt" du inte gillar? :)
Ingen förväntar sig att kvinnan ska vara "the master of universe" som He-Man, Obama, Putin, King Grub osv
Barbastark
2011-12-17, 23:55
Inga krav under uppväxten att vi ska vara bra på att slåss, hoppa längst, vara starkarst, springa fortast. Vi får BÄRA vårt barn (om allt vill sig väl) i 9 månader innan vi träffar det, själva förlossningen är också sjukaste endorfinpowerkicken ever, fick typ halva min självkänsla grundad vid det tillfället.. typ, jag kickar ju ASS!
Vi har större frihet vad gäller klädstilar etc utan att vår sexuella identitet ifrågasätts, vi har lättare för att utveckla omtyckta egenskaper såsom empati om man ska tro på biologiska skillnader män/kvinnor. Vi har mjukare hud, lever längre och behöver ingen livspartner för att känna lycka (män som lever ogifta blir olyckliga, studier visar att så ej är fallet för kvinnor), dvs lite självständigare och mysigare än killar? ;)
Om man INTE glider räkmacka, använder yta så får man respekt, livserfarenhet och god självkänsla - även (el särskilt?) som tjej, eftersom vi tydligen lever i en korkad kultur som inte förväntar sig ett sunt starkt inre hos tjejer.
Vi slipper hår i ansiktet (såvida vi inte hånglar m ngn skäggig), vi riskerar inte att klämma vårt könsorgan och får lata oss när vi kissar.. gött! :D
Dessutom får man inte slå oss (heller, men särskilt inte oss, tydligen). Vi kan vara jävligt intressanta, vackra och roliga. Men det kan ju killar också! :)
Är nog hugget som stucket men jag skulle lätt välja tjej alla gånger i världen.. it rocks! :hbang:
Haha, levererar ;)
Dock fiiiifan på graviditet. Så många månader som man är så begränsad och måste offra så mycket. Det får du gärna förklara fördelarna med.
Lellan var lite inne på det: den känsligaste kroppsdelen hänger inte utanför kroppen där den är utsatt för diverse kläm- och sparkrisker.
Hänger inte med?
Jag upplever mansrollen som snävare än kvinnorollen. Som Hemma Gymmaren så fint sa det: Det kan va coolt om en tjej är pojkig men inte om en kille är tjejig
Barbastark
2011-12-18, 00:01
Jag upplever mansrollen som snävare än kvinnorollen. Som Hemma Gymmaren så fint sa det: Det kan va coolt om en tjej är pojkig men inte om en kille är tjejig
Ae, beror väll på. Jag har aldrig kännt attraktion till en "pojkflicka". Dock tycker ju många tjejer att hon kan vara jäkligt cool. Å andra sidan så är det ju många tjejer som älskar att ha "the gay guy friend" (eller kanske syftar på en kille som är tjejig och hetro samtidigt?)
Ae, beror väll på. Jag har aldrig kännt attraktion till en "pojkflicka". Dock tycker ju många tjejer att hon kan vara jäkligt cool. Å andra sidan så är det ju många tjejer som älskar att ha "the gay guy friend" (eller kanske syftar på en kille som är tjejig och hetro samtidigt?)
Nu vet jag inte hur dina sexuella preferenser kom in i bilden, de har kanske inte jättestor betydelse för hur majoriteten av svenska kvinnor upplever sin kvinnoroll. Kan man gissa att du aldrig har problematiserat din egen mansroll?
Barbastark
2011-12-18, 00:06
Kan man gissa att du aldrig har problematiserat din egen mansroll?
Hur menar du?
Bröst.
Först sida 2, lite otippat.
Det måste kännas bra att känna till de två rolltyperna som finns.
Det måste kännas bra att känna till de två rolltyperna som finns.
Det måste kännas bra att få ta en sväng på käpphästen. Glad att stå till tjänst.
Först sida 2, lite otippat.
Haha, var tvungen att läsa igenom tråden en extra gång samt nypa mig i armen innan jag postade det.
Jag ville bara få det sagt för jag antar att tråden kommer bli djupare och seriösare, så tänkte att jag får det överstökat innan det dragit igång.
Det måste kännas bra att få ta en sväng på käpphästen. Glad att stå till tjänst.
Min är inte den enda som är ute här. Att din är vanligare än min gör inte min frågeställning ointressant eller ogiltig. Att fundera över sin egen könsroll så långt att man bestämmer att det finns två olika och att välja den andra genom att t ex måla naglarna som man eller klippa håret som kvinna. Det är ganska begränsat tycker jag. Man lånar andras retorik och vissa skriver dessutom andra på näsan med den. Andras retorik alltså.
Jag ger dig rätt i, som i det mycket mildare: jag delar din åsikt, om att mansrollen är smal. Men det går att spela EN mansroll eller en helt vanligt mänsklig roll som man (och kvinna naturligtvis) utan att köpa in sig i kioskvältar- och kvasivetenskapens ganska skarpt formulerade propaganda. Det finns väldigt många av omgivningen givna roller att spela, könsrollerna har fått en på tok för stor uppmärksamhet. Om det finns tusen rolltyper att spela och två av dem är just de könsrelaterade så är det ganska platt att slå någon som inte ifrågasatt just en av dem just för att man själv tycker att man gjort det.
Haha, levererar ;)
Dock fiiiifan på graviditet. Så många månader som man är så begränsad och måste offra så mycket. Det får du gärna förklara fördelarna med.
Offra vad? Ok om man är pundare el festprisse som har ett stort behov av att göra Anja Pärsons "sälen" dagligen, men annars beror det väl på - om det är en komplikationsfri graviditet el inte. Min var det, förutom en släng foglossning (konstant pungspark? :D), och så är det mysigt med lite sällskap.. man "träffar" ju bebisen under hela resans gång, får lite respons osv. Dessutom gjorde hormonerna (? nåt var det iaf) att jag kunde bli förbannat, något som inte är mig förunnat särskilt ofta annars. Det var coolt, lite pawah! *flex*
Har man en tuff graviditet har man ju fördelen sen att ha genomgått något jobbigt, dvs växt på insidan. Dessutom för ngt så viktigt som en blivande människa, coolt! :hbang:
Ang att någon skrev bröst är vi ju inte alla tjejer som upplever oss få det, men då kan man ju tex köpa dem - och slipper riskera att de vandrar iväg om man blir osams. :P
Snopp kan man också köpa, fast finns inga lika fina/roliga/bra som äkta. Så ni killar ska inte va ledsna, ni är också bra! (inte bara därför, men ni fattar..).
Klart jag levererar. Like a girl! :D
Min är inte den enda som är ute här. Att din är vanligare än min gör inte min frågeställning ointressant eller ogiltig. Att fundera över sin egen könsroll så långt att man bestämmer att det finns två olika och att välja den andra genom att t ex måla naglarna som man eller klippa håret som kvinna. Det är ganska begränsat tycker jag. Man lånar andras retorik och vissa skriver dessutom andra på näsan med den. Andras retorik alltså.
Jag ger dig rätt i, som i det mycket mildare: jag delar din åsikt, om att mansrollen är smal. Men det går att spela EN mansroll eller en helt vanligt mänsklig roll som man (och kvinna naturligtvis) utan att köpa in sig i kioskvältar- och kvasivetenskapens ganska skarpt formulerade propaganda. Det finns väldigt många av omgivningen givna roller att spela, könsrollerna har fått en på tok för stor uppmärksamhet. Om det finns tusen rolltyper att spela och två av dem är just de könsrelaterade så är det ganska platt att slå någon som inte ifrågasatt just en av dem just för att man själv tycker att man gjort det.
Nu hade du iofs ingen frågeställning i första inlägget utan raljerade bara.
I övrigt: :thumbup:
Offra vad? Ok om man är pundare el festprisse som har ett stort behov av att göra Anja Pärsons "sälen" dagligen, men annars beror det väl på - om det är en komplikationsfri graviditet el inte. Min var det, förutom en släng foglossning (konstant pungspark? :D), och så är det mysigt med lite sällskap.. man "träffar" ju bebisen under hela resans gång, får lite respons osv. Dessutom gjorde hormonerna (? nåt var det iaf) att jag kunde bli förbannat, något som inte är mig förunnat särskilt ofta annars. Det var coolt, lite pawah! *flex*
Har man en tuff graviditet har man ju fördelen sen att ha genomgått något jobbigt, dvs växt på insidan. Dessutom för ngt så viktigt som en blivande människa, coolt! :hbang:
Ang att någon skrev bröst är vi ju inte alla tjejer som upplever oss få det, men då kan man ju tex köpa dem - och slipper riskera att de vandrar iväg om man blir osams. :P
Snopp kan man också köpa, fast finns inga lika fina/roliga/bra som äkta. Så ni killar ska inte va ledsna, ni är också bra! (inte bara därför, men ni fattar..).
Allvarligt talat, snopp är något man föds med och inget som bara går att "köpa" det är en hel livsstil. Man måste göra resan "walk the walk", från när man var 8 och fick stånd första gången till sin första vinballe.
Jag, och mitt kön är uppriktigt sagt ledsna över att du skriver att "det kan man också köpa" som om det vore en platt-TV på elgiganten.
Det jag menade med bröst är ju att det är en fördel i att med ett par härliga bröst kan man manipulera rätt friskt, jag kan inte riktigt hänga fram paketet på samma sätt som en tjej kan knäppa upp några knappar på blusen för att få vad hon vill, plockar jag fram min stolhet ur gylfen får jag mest troligt ett knä i ryggen och åka piketbuss från plats i bojor.
Det är hett. Men jag förstår inte hur det är relevant för frågan?
Postat via en mobil enhet
Mjölkprotein
2011-12-18, 00:47
1+++++++
Så sant, så sant...
Förutsatt att tjejen i fråga är "snygg" så blir ju allt betydligt enklare.
Dirty South
2011-12-18, 01:12
Det är hett. Men jag förstår inte hur det är relevant för frågan?
Ok. Jag svarade på ett inlägg i tråden?
Allvarligt talat, snopp är något man föds med och inget som bara går att "köpa" det är en hel livsstil. Man måste göra resan "walk the walk", från när man var 8 och fick stånd första gången till sin första vinballe.
Jag, och mitt kön är uppriktigt sagt ledsna över att du skriver att "det kan man också köpa" som om det vore en platt-TV på elgiganten.
Det jag menade med bröst är ju att det är en fördel i att med ett par härliga bröst kan man manipulera rätt friskt, jag kan inte riktigt hänga fram paketet på samma sätt som en tjej kan knäppa upp några knappar på blusen för att få vad hon vill, plockar jag fram min stolhet ur gylfen får jag mest troligt ett knä i ryggen och åka piketbuss från plats i bojor.
Jag är glad att killar inte är tjejer, ni skulle antingen förlora respekten från omgivningen, bli våldtagna el få hälsa på hos polisen. Visst, fler alternativ, men inget är vinnande koncept.
Och man måste walka the walk med en mus också. ;) Just saying!
Sen sa jag faktiskt att köpta snoppar inte alls är lika bra, roliga el intressanta. El fina el whatever.
Det är väl det jag saknar som tjej, en livs levande snopp! Dock vill jag inte ha någon jag kan klämma, hellre en man kan klämma på.. :D
Lika hög lön som mina kolleger vore också nice. Men det är individuell lönesättning, ont om killar i branchen och jag unnar dem det (men hoppas ju på att gå om, iaf! :P).
Sheogorath
2011-12-18, 01:19
1+++++++
Så sant, så sant...
Förutsatt att tjejen i fråga är "snygg" så blir ju allt betydligt enklare.
Även fula tjejer får ligga. Det handlar bara om att de får sänka standarden en aning. En tjej som vill ligga behöver aldrig gå snopplös. Det finns alltid fula fulla och kåta killar så det räcker. Det omvända gäller inte nödvändigtvis.
Ok. Jag svarade på ett inlägg i tråden?
Inlägget du svarade på var ju den allmänna bilden - värderingar av pojkflickor i jämförelse med killar som är tjejiga.
Att du har en avvikande åsikt, att det upplevs av dig som coolare att vara tjejig kille än att vara pojkig flicka säger ju inget om företeelsen att killar tycks ha snävare ramar att hålla sig inom än tjejer. För tjejer finns ett bredrare spektra, en större acceptans hur man framstår på könsskalan.. tjejig, mittemellan, killig - ingen big deal. En kille som framstår som tjejig får lätt nedvärderande kommentarer i större utsträckning än pojkflickor är min bild. Dessutom tycks inte kopplingen pojkflicka - homosexuell lika stor som att man kopplar feminina killar till att gilla samkönade.
(att homosexualitet fortfarande av många anses lägre värderat är ju ett problem i sig dock).
Och man måste walka the walk med en mus också. ;) Just saying!
Det här får du hemskt gärna utveckla :D
En ärans man
2011-12-18, 03:30
En normalsnygg (och helst fertil) tjej/kvinna har en massa fördelar i jämförelse med män och äldre kvinnor.
1) Hur lätt som helst att få ligga.
2) Behöver aldrig oroa sig för ensamhet.
3) Behöver aldrig oroa sig för att inte ha mat, tak över huvudet, et cetera, om de är beredde att ge lite.
4) Kom alltid att klassas som offer, "martyrer".
5) Kommer alltid att vara oskyldig.
En riktigt snygg tjej kan i princip få vad som helst av vilken kille som helst. Tragiskt men sant.
Lättare att ligga men antagligen mycket svårare att få ett bra ligg?:)
Leka med sina snygga tuttar lär ju också vara en fördel som tjej.
Jobbmässigt så skulle jag nog säga att det är en nackdel att vara tjej om man vill komma högt upp i företag osv. Har ingen personlig erfarenhet men det är bara så jag känner och tror att det är.
OffTopic: Är det inte jobbigt att vara tjej när man ska på toa utanför hemmet? Då menar jag "äckliga ställen", typ random fyllekäk ställe direkt efter krogen eller omklädningsrummet efter gymmet. Varje gång jag har varit på såna toaletter är det alltid kiss över hela toastolen (OCH GOLVET), inga problem för mig då jag ändå står upp... men tjejer? :s
Eller är tjejtoaletterna rena & fina hela tiden? :)
Raschmus
2011-12-18, 04:32
Dem kan bete sig som svin utan att få en smäll.
Ni alla som skriver "lättare att få ligga", hur gärna ligger ni med en tjej som haft 20+ killar före er? :s
Ni alla som skriver "lättare att få ligga", hur gärna ligger ni med en tjej som haft 20+ killar före er? :s
Vem är så dum att denne frågor om hennes gamla ligg :confused:
Det vette fan...
Kan bara komma på saker som att vi kan sväva ut lite mer vad gäller våra klädval och att vi alltid kan spackla på oss ett bättre yttre om man skulle behöva det.. Och det känns som tunna fördelar. Fast några ska jag väl kunna komma på..
Det där med barnafödandet ser jag som en nackdel, barnen hade männen kunnat få bära.
Vi måste visa upp hela arslet när vi måste panikpissa ute medan killar kan göra en mycket smidigare manöver.
En fördel som jag dock älskar är att tjejer som styrketränar/el ägnar sig åt någon annan sport som bygger muskler tusen gånger tydligare sticker ut än vad en kille som har lite muskler gör. Har mig själv som exempel då jag ej är något muskelmonster på något sätt men ändå får kommentarer ofta om att jag ser stark ut och frågor om vad jag tränar etc, just för att det populäraste idealet hos tjejer överlag är smalt och tight så ser man lätt vältränad ut i en grupp med flickisar :-)
Lättare att ligga utan att behöva anstränga sig. Räcker med att vara reggad på tex facebook så skulle man kunna om ombesörja sitt sexuella behov endast genom att vara online om man är desperat lagd/icke kräsen/något annat.
Tjejer kan komma undan med kassare form än killar då en småmullig tjej som har fettet på de rätta ställena ofta anses som kvinnlig och kurvig.
Och jag som är en "pojkflicka", iafl till mitt inre, (som någon i tråden skrev var det vidrigaste han visste lol) kan ju tycka att det är gött att kunna vara det utan att bli kallad för en massa skit som en kille med samma tendenser till att bete sig "kvinnligt" hade blivit. Fast iofs, folk älskar att skoja om att jag är "manlig" så beror väl iofs på hur man tar det också. Jag tar det som en komplimang, inte för att jag vill vara man utan för att jag tycker att många egenskaper som oftast förväntas hittas hos män är attraktiva hos en kvinna.
Vi slipper "livets lotteri" när det kommer till det manliga könet som killar ofta hårt döms hårt efter trots att de inte själva inte har en chans att påverka form/storlek. En kille med en minimal pitt kommer förmodligen att må kass över det hela och dömas efter den i resten av hans liv. Föds en kvinna med fula bröst är det bara att pressa in hallon/operera på annat sätt. Att jag ej jämför mannens kön med kvinnans kön har inget att göra med att tjejer inte kan vara fula där nere men det snackas aldrig om det förutom i ledsna insändare i tidningsannonser så jag är inte jätteinsatt.
Som någon annan skrev så kan man som kvinna lätt dra fördel av sitt yttre/sin kvinnlighet i olika situationer för att komma dit man vill. Detsamma gäller dock män med bra utseende så jag vet inte om den fördelen endast kan tillskrivas oss. Enda skillnaden där då enligt mig är att det finns många fler snygga kvinnor än män.
Nu kan jag ej dra fram mer ur mig här i min sömnlöshet. Tror inte att man går runt och tänker på den här frågan spec ofta i vardagslivet då jag tror att den stora majoriteten aldrig skulle kunna tänka sig att byta kön, varför det inte finns någon spec anledning att jämföra och undra vilket som hade varit bäst när man redan är där man vil vara.
Svammel.
Slipper en massa press att man ska prestera i allt man gör. Kvinnor får även må psykiskt dåligt det får inte män. Sen är det ju det här med att få ligga, oftast över sin snyggpoäng utan att behöva anstränga sig.
Sent from my LG-P500 using Tapatalk
Vem är så dum att denne frågor om hennes gamla ligg :confused:
Ah, en Stockholmare, hej! Här i småstäderna behöver man inte fråga! :)
bulldozer
2011-12-18, 09:14
1) Vi kan komma flera gånger under 6, multipla orgasmer osv osv (lättare att
ligga dessutom, men behöver inte gå hem ensam från krogen om man inte är
kräsen vilket de flesta tjejer kan kosta på sig att vara ändå).
2) Äldre honor som är tillsammans med yngre killar ses som milfar. Äldre killar som
är ihop med yngre tjejer ses ofta som gubbsjuka.
3) Vi kan vara 100% säkra på att det vår unge utan dna test
4) Stora möjligheter att bättra på det naturen givit oss, smink, push-up, korsetter,
hår, löshår, naglar osv osv utan att nån direkt reflekterar över det. *rolleyes*
Albatross
2011-12-18, 09:27
Kön är en social konstruktion. Det finns egentligen inte.
Kön är inte en social konstruktion. Genus är det enligt vissa teorier. Och socialt konstruerade ting och företeelser finns. Ungefär som "verkligheten" som också är socialt konstruerad.
Eddie Vedder
2011-12-18, 09:39
Kön är inte en social konstruktion. Genus är det enligt vissa teorier. Och socialt konstruerade ting och företeelser finns. Ungefär som "verkligheten" som också är socialt konstruerad.
Fast enligt queerteori är även könet socialt konstruerat. Det var väl Judith Butler som först presenterade den idén tror jag. Den bygger på att det ju finns de som föds utan att riktigt ha varken det ena eller det andra könet men ändå "tvingas" välja ett kön, att man kan byta hit och dit och inte vara tillfreds med vem man är förrän man har ett kön i enlighet med sin upplevda identitet med mera.
Alltså att alla människor inte har ett specifikt kön eller könsidentitet men ändå kräver samhället ett av två kön och således är det en konstruktion. Typ.
Butler är svår och jag har säkert missat massor av argument. Och jag säger inte att jag håller med henne, men jag gillar att läsa henne. :)
EDIT: Sök på ordet "construction" i det här dokumentet:
http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=ZqiIgwQiyFYC&oi=fnd&pg=PR1&dq=J+Butler&ots=TAr0pNnbgg&sig=L9_ayuhxMNpmN4Ew7Gbu2p9FYh4&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
2) Äldre honor som är tillsammans med yngre killar ses som milfar. Äldre killar som
är ihop med yngre tjejer ses ofta som gubbsjuka.
3) Vi kan vara 100% säkra på att det vår unge utan dna test
4) Stora möjligheter att bättra på det naturen givit oss, smink, push-up, korsetter,
hår, löshår, naglar osv osv utan att nån direkt reflekterar över det. *rolleyes*
2) Det är för väl, annars så får de stackars fula unga männen inte ligga.
3) Bäbisar förväxlas ibland på BB.
4) Är man EMO så fungerar det finfint med smink och nagellack...
Slipper en massa press att man ska prestera i allt man gör.
Nej.
Eddie Vedder
2011-12-18, 09:50
Nej.
+1
För att en kvinna ska få samma karriär och/eller lön som en man så tror jag nog att hon generellt sett måste prestera mer, knappast mindre. Att det skulle vara en 100 procent rättvis meritokrati i samhället tror jag inte. Hur gärna jag än önskar att det var så.
Spartansk
2011-12-18, 10:01
Även fula tjejer får ligga. Det handlar bara om att de får sänka standarden en aning. En tjej som vill ligga behöver aldrig gå snopplös. Det finns alltid fula fulla och kåta killar så det räcker. Det omvända gäller inte nödvändigtvis.
Vänta nu, alla får väl ligga, bara man sänker standarden tillräckligt? När jag har klagat i tråd efter tråd på att jag inte får ligga, då har jag alltid menat "inte får ligga med någon som är tillräckligt snygg för att jag ska vilja ligga". Det trodde jag alla menade?
Fyfan. Skulle aldrig. Har själv haft sex med 39 tjejer, men skulle aldrig någon tjej som haft sex med 21 killar.
Det där tror jag är fullständig bullshit (även om man innefattar genus i begreppet). Jag tror, eller är relativt övertygad snarare, om att man föds in i ett mentalt kön. Man kan födas till kille, och automatiskt bli utåtagerande, aktiv, tävlingsinriktad osv, eller födas till tjej, och bli motsatsen. Jag tror även att man kan födas till ett mellanting varsomhelst på skalan mellan man och kvinna. Titta på transsexuella eller shemales, t ex.
On topic så är det lättare för en kvinna att verka kvinnlig än för en man att verka manlig, förställer jag mig. Dessutom har jag hört att kvinnor njuter under hela samlaget, inte bara under själva orgasmen, men det tror jag nästan också är bullshit.
Dessutom har jag hört att kvinnor njuter under hela samlaget, inte bara under själva orgasmen, men det tror jag nästan också är bullshit.
Gud så tråkigt sex måste vara för dig om det bara är skönt under de 4 sekunder som orgasmen varar.
Spartansk
2011-12-18, 10:23
Gud så tråkigt sex måste vara för dig om det bara är skönt under de 4 sekunder som orgasmen varar.
Nej fan, det är jättekul. Jag är altruist ut i fingespetsarna, jag tycker det är jätteroligt att göra det skönt för andra.
Det där tror jag är fullständig bullshit (även om man innefattar genus i begreppet). Jag tror, eller är relativt övertygad snarare, om att man föds in i ett mentalt kön. Man kan födas till kille, och automatiskt bli utåtagerande, aktiv, tävlingsinriktad osv, eller födas till tjej, och bli motsatsen. Jag tror även att man kan födas till ett mellanting varsomhelst på skalan mellan man och kvinna. Titta på transsexuella eller shemales, t ex.
Så riktiga tjejer är introverta, inaktiva och saknar driv? Underbart.
On topic så är det lättare för en kvinna att verka kvinnlig än för en man att verka manlig, förställer jag mig.
Nu får du utveckla.
Dessutom har jag hört att kvinnor njuter under hela samlaget, inte bara under själva orgasmen, men det tror jag nästan också är bullshit.
Du verkar ha hört och tror på mycket.
Har du något att komma med som faktiskt har sin grund i verkligheten och inte bara din uppfattning av den?
Jag är också lite förvirrad över det uttalandet, kan Spartansk utveckla?
Jomensåatt..
Scenario!
Du möter derpina, hon är hetare än helvete och bär en urringning som du bara sett i dåliga porrfilmer. Du själv är lite på lyran samt desperat.
Frågar du verkligen hur många hon legat med;)
Jomensåatt..
Scenario!
Du möter derpina, hon är hetare än helvete och bär en urringning som du bara sett i dåliga porrfilmer. Du själv är lite på lyran samt desperat.
Derpina *cupid*
Jomensåatt..
Scenario!
Du möter herpina, hon är hetare än helvete och bär en urringning som du bara sett i dåliga porrfilmer. Du själv är lite på lyran samt desperat.
Vill inte ha troll i trumpeten.
Tycker inte direkt att de fördelar som har lagts fram i tråden låter som någon fördel, massa dravel om utseende få föda barn och inte behöva känna press att prestera?
Jag tror jag klarar mig.
Sandra81
2011-12-18, 11:24
Tycker inte direkt att de fördelar som har lagts fram i tråden låter som någon fördel, massa dravel om utseende få föda barn och inte behöva känna press att prestera?
Jag tror jag klarar mig.
håller med dig faktiskt.. (för en gångs skull)
Barbastark
2011-12-18, 11:26
håller med dig faktiskt.. (för en gångs skull)
Så, inga fördelar?
+1
För att en kvinna ska få samma karriär och/eller lön som en man så tror jag nog att hon generellt sett måste prestera mer, knappast mindre. Att det skulle vara en 100 procent rättvis meritokrati i samhället tror jag inte. Hur gärna jag än önskar att det var så.
Det beror på branch. I IT-branchen så har en normalkompetent kvinna det mycket lättare att göra karriär.
Sandra81
2011-12-18, 11:50
Vi kommer lättare in på krogen.
Allmänheten är oftast mer hjälpsamma som typ ute på stan.
Man får åka gratis på bussen ganska ofta.
taxi bilar stannar lättare för oss
vi behöver inte ha kiss å bajs humor för att roa oss själva
man kan kan krama främlingar utan att dom tror att man homo (inte för att jag brukar krama främlingar men iaf)
vi kan gråta för att slippa böter.. jag har provat en gång och det funkade.
man kan få ganska mycket gratis.. även fast man inte vill ha gratis (middag, lunch, drinkar,godis, kläder)
killar hjälper en utan att man ens behöver fråga med vad det än nu må vara även fast man kan själv.
man slipper bära tunga matkassar/väskor om man går med en grabb.
man får ha dom bästa kuddarna när man sover med en kille
Man kan få massage när man vill.
Vi svettas inte lika mycket som ni
osv..
man kan kan krama främlingar utan att dom tror att man homo (inte för att jag brukar krama främlingar men iaf)
man kan få ganska mycket gratis.. även fast man inte vill ha gratis (middag, lunch, drinkar,godis, kläder)
killar hjälper en utan att man ens behöver fråga med vad det än nu må vara även fast man kan själv.
osv..
Motiverar ju till varför killar ska tjäna mer, för att vi har det tuffare helt enkelt. Nu är problemet löst :D och ingen mer tjat om lika lön.
Krogbyggaren
2011-12-18, 11:58
Fördelar: Power of the Pussy.
Nackdelar: ALLT annat.
Mindre konkurens i världen. Gäller överlag, allt från att ligga till idrotter.. De flesta tjejer gör ju ingenting liksom.
Skönare sex
Möjlighet att få styra barnafrågan till 100%
Hemma Gymmaren
2011-12-18, 12:09
Är det true?
osv..
Jag ser inte mycket av det där som fördelar om jag ska vara helt ärlig, det låter som att du tycker det är positivt att få allt serverat på ett silverfat vilket är direkt dåligt.
"Vi svettas inte lika mycket" och "Kommer in på krogen lättare", va fan?
Är prinsessan lite bortskämd?
Sandra81
2011-12-18, 12:32
Jag ser inte mycket av det där som fördelar om jag ska vara helt ärlig, det låter som att du tycker det är positivt att få allt serverat på ett silverfat vilket är direkt dåligt.
Är prinsessan lite bortskämd?
Okej...:thumbup:
Jag känner inte direkt igen mig i Sandras lista, men det är nog inte så otippat.
Fidde_Mannen
2011-12-18, 12:39
Man slipper byta till vinterdäck :(
Jag känner inte direkt igen mig i Sandras lista, men det är nog inte så otippat.
Jag tänkte samma.
Och att böla för att slippa böter.. Förnedringen lätt inte värd pengarna..
Snyggare kläder och skor. mvh transan
En ärans man
2011-12-18, 12:41
Du behöver inte oroa dig. Den där fanatiska servicen tjejer/kvinnor erhåller av diverse toffelbögar, brukar försvinna med åren, när tjejerna blir gamla och fula.
Resultatet av en typisk "prinsessa", brukar i medelåldern vara en bitter feministhagga som på grund av årens sinande av utseendet, har blivit just en bitter feministhagga. Då gäller plötsligt "Män är svin!" för att de inte längre serveras allt på ett silverfat, dygnet runt.
Är prinsessan lite bortskämd? De allra flesta av dagens svenska tjejer/kvinnor som ser OK ut, är extremt bortskämda.
Snyggare kläder och skor. mvh transan
Har aldrig sett en kostym sitta bra på en kvinna.
En ärans man: Ja verkligheten lär ju träffa den där donnan som en blixt från klar himmel en vacker dag, jag hade också blivit bitter då.
En ärans man
2011-12-18, 12:50
Kvotering. Läs Sandra81:s inlägg.
Spartansk
2011-12-18, 12:55
Nja, inte direkt. Men du känner väl till urtypen för en testosteronstinn yngling; känner sig som kung av världen, tar för sig, skiter i lagar, nomer och vad alla andra tänker och tycker. Har du sett hur en tupp beter sig? Ungefär det menar jag med "manligt beteende". Medan kvinnligt beteende är mer, tja omhändertagande och reflekterande.
Nu får du utveckla.
Ja, vad behöver man göra för att verka kvinnlig? Sminka sig, och inte vara fet, typ. Men vad måste man göra för att verka manlig? Ta strid så fort någon utmanar en, visa sig tuff, gåpåig och modig, inte vara osäker, etc etc.
Har du något att komma med som faktiskt har sin grund i verkligheten och inte bara din uppfattning av den?
Är det någon skillnad? :krampus
Silencer
2011-12-18, 12:58
Snålskjuts i livet om man ser någorlunda ut.
Spelar de dessutom på sin kvinnlighet så åker de ännu mer gratis.
Till 40-sträcket de vill säga, sen är det svårt att förlita sig på det.
This.
Nackdelen för tjejer är att när de väl börjar bli gamla och tappa sin skönhet (35+) så blir de behandlade mer som killar. Ironiskt nog är det i denna ålder tjejer brukar börja få vett bakom pannbenet. Och helt plötsligt förväntar de sig att män ska finna mer intresse i dem nu när de är 35+. När de var unga i 20 års åldern ville de ha all uppmärksamhet av alla män. När de är 35+ vill de fortfarande det, och om de inte får det anklagar de männen för att vara känslomässigt omogna, som föredrar yngre tjejer.
Det här verkar ju gå ungefär samma väg som datingtråden. Sandra81s åsikter blir regel för hälften av jordens befolkning, och hundra killar tar tacksamt emot chansen att få alla sina fördomar/fantasier bekräftade.
Silencer
2011-12-18, 13:03
Så sant som det är sagt. Finns det någon som tvivlar på detta fortfarande?
Det här verkar ju gå ungefär samma väg som datingtråden. Sandra81s åsikter blir regel för hälften av jordens befolkning, och hundra killar tar tacksamt emot chansen att få alla sina fördomar/fantasier bekräftade.
Sandra81 är en kvinna precis som alla andra.
Ehm, ja okej nästan.
Så sant som det är sagt. Finns det någon som tvivlar på detta fortfarande?
Kanske fula tjejer som inte får ligga?
http://upit.cc/i/e422cab4.jpg
Fördelar och nackdelar är subjektivt...
Bli bortskämd är ju jätte bra tills man får ta ansvar själv...
Bli daltad med gör att du slipper massa tråkiga saker men det förringar ditt värde
Hemma Gymmaren
2011-12-18, 13:25
This.
Nackdelen för tjejer är att när de väl börjar bli gamla och tappa sin skönhet (35+) så blir de behandlade mer som killar. Ironiskt nog är det i denna ålder tjejer brukar börja få vett bakom pannbenet. Och helt plötsligt förväntar de sig att män ska finna mer intresse i dem nu när de är 35+. När de var unga i 20 års åldern ville de ha all uppmärksamhet av alla män. När de är 35+ vill de fortfarande det, och om de inte får det anklagar de männen för att vara känslomässigt omogna, som föredrar yngre tjejer.
FmiVlyAfTnw
Hur skulle man ens vilja få free stuff endast för man har mus och tuttar ? Hur kommer man ens på tanken att gråta sig ifrån en böter ? Vill man ens åka gratis bara för man är tjej ? Har du inga pengar för att du är tjej eller vad ?Jag blir så irriterad på små flickor som ska hjälplösa :furious:
Jag föredrar iaf att förtjäna och vara värd det jag får. Att få saker man förtjänar pga personliga egenskaper känns underbart, att få saker pga en kön känns nedvärderade.
Annars tycker jag att fördelar och nackdelar med kön är subjektivt och skiljer sig från person till person beroende på vad den ser som positivt resp negativt.
Sandra81
2011-12-18, 13:40
Hur kommer man ens på tanken att gråta sig ifrån en böter ? Vill man ens åka gratis bara för man är tjej ? Har du inga pengar för att du är tjej eller vad ?Jag blir så irriterad på små flickor som ska hjälplösa :furious:
jag var 17 hade inga pengar att åka hem för. sen kom en kontrollant på tåget hem och jag åkte på 800 böter.:) dom kunde iof ha slängt av mitt i ingenstans också men det gjorde dom inte heller..
Hah! Kunde inte sagt det bättre själv.
Men din lista var ju rätt tunn också jaaaaag, Sandras lista var under isen mer ni andra är inte så mycket bättre.
Sandra81
2011-12-18, 13:44
hehe hade jag sagt "piggelin" så hade ni hittat lika mycket åsikter även där.. Jag förstår inte varför jag alltid måste bli nått slags huvudämne i alla trådar man skriver i ?? ..:confused:
polka_griis
2011-12-18, 13:47
Lätt att få k u k?
hehe hade jag sagt "piggelin" så hade ni hittat lika mycket åsikter även där.. Jag förstår inte varför jag alltid måste bli nått slags huvudämne i alla trådar man skriver i ?? ..:confused:
För att efter allt du skriver skulle man utan att svettas kunna lägga upp den här videon;
YpuRcmPnSTM
Sandra81
2011-12-18, 13:57
För att efter allt du skriver skulle man utan att svettas kunna lägga upp den här videon;
YpuRcmPnSTM
jag förstår.. :)
mangemani
2011-12-18, 13:58
har man haft en åsikt som ej matchar forum folkets, haft någon tanke, inställning, gått emot strömmen etc, så har grävt sin egen grav och i den ligger man sedan och kommer aldrig upp igen, synd, men lite så funkar det här.
Uhm, hade jag kunnat så hade jag lätt gjort som Sandra81.
och visserligen så funkar det ibland att spela ledsen och nedstämd. Jag slapp indraget körkort och böter och fan vet allt tack vare det (och en snäll polis). Vad är problemet? U jelly? För att hon skrev en lista som stämmer överens väldigt bra för många? Varför klagar ni på Sandra när det egentligen bara vara killarna som ska få skiten? Det är de som bär kassarna, bjuder bort kuddarna, inte ger henne boten, skjutsar gratis osv.
Gå till botten av "problemet" istället. Eller är ni sura för att inte ni får saker gratis? Gratis är gott. Bara för att man får saker utan att betala betyder det inte att man lever på andra i precis allting i livet. Tror man det är man nog rätt trångsynt.
Silencer
2011-12-18, 14:03
Kanske fula tjejer som inte får ligga?
White knight to the rescue!
På tal om något annat, visste ni att tjejer med mer testosteron har högre sexlust?
+1
I mitt gebit, som är manligt dominerat, så kommer alla kvinnor som visar det minsta framåtanda, att få en räkmacka i karriären.
Finns flera exempel där man flyttat kvinnor från mer eller mindre administrativa uppgifter, till en tjänst där de ska ha spjutspetskompetens inom tekniken ifråga.
Tror inte heller detta är unikt, utan ganska vanligt förekommande i områden där män är dominerande i antal.
Dels för att man är rädd om de få kvinnor som söker sig dit, dels att i rädsla för att verka vara diskriminerande mot kvinnor, så överkompenserar man.
Däremot är det möjligt att det stämmer på andra områden, där könsfördelningen är mer jämn eller kvinnodominerad?
Jag är medvetet om att inlägget ovan kan tolkas som om jag är en bitter förbisedd manlig anställd som sett sina kvinnliga kollegor avancera, men det bjuder jag på.
Spartansk
2011-12-18, 14:07
Hur skulle man ens vilja få free stuff endast för man har mus och tuttar? Hur kommer man ens på tanken att gråta sig ifrån en böter? Vill man ens åka gratis bara för man är tjej?
Jag hade gärna fått grejer gratis för att jag är kille, och jag hade gärna sluppit betala böter genom att gråta. Men sedan är min ekonomiska situation inte speciellt bra heller.
Fördel med att vara Yes:
Får saker gratis, kaffe t.ex.
Extra stora portioner när man äter ute.
Fejk-ledsna hundögon ger kramar och massage från tjejer.
Folk är trevliga och litar på en.
Man behöver inte gråta för att slippa böter.
Vinner alla kuddkrig.
Slipper svettas.
Lätt att komma in på krogen.
Kan roas av skithumor utan att någon tycker det är konstigt.
Man får curla i böjracket.
Kan fickparkera.
jag förstår.. :)
Problemet är att jag inte tror att du gör det, men det är okej för du är en frisk fläkt ibland.
Fördel med att vara Yes:
Vinner alla kuddkrig.
Slipper svettas.
Kan fickparkera.
Stealing the thread, are we? :hbang:
Uhm, hade jag kunnat så hade jag lätt gjort som Sandra81.
och visserligen så funkar det ibland att spela ledsen och nedstämd. Jag slapp indraget körkort och böter och fan vet allt tack vare det (och en snäll polis). Vad är problemet? U jelly? För att hon skrev en lista som stämmer överens väldigt bra för många? Varför klagar ni på Sandra när det egentligen bara vara killarna som ska få skiten? Det är de som bär kassarna, bjuder bort kuddarna, inte ger henne boten, skjutsar gratis osv.
Gå till botten av "problemet" istället. Eller är ni sura för att inte ni får saker gratis? Gratis är gott. Bara för att man får saker utan att betala betyder det inte att man lever på andra i precis allting i livet. Tror man det är man nog rätt trångsynt.
Nu vet jag inte vem du adresserade ditt inlägg till, men självklart har det ett pris, inget är gratis. Skaffar man sig fördelar genom att låtsas vara liten, svag och inkompetent så ska man inte bli förvånad eller förbannad för att man ses just som liten, svag och inkompetent. Jag blir dock förbannad på att Sandra-tjejer spiller över på hur andra/alla tjejer uppfattas.
wintersnowdrift
2011-12-18, 14:16
I mitt gebit, som är manligt dominerat, så kommer alla kvinnor som visar det minsta framåtanda, att få en räkmacka i karriären.
Finns flera exempel där man flyttat kvinnor från mer eller mindre administrativa uppgifter, till en tjänst där de ska ha spjutspetskompetens inom tekniken ifråga.
Tror inte heller detta är unikt, utan ganska vanligt förekommande i områden där män är dominerande i antal.
Dels för att man är rädd om de få kvinnor som söker sig dit, dels att i rädsla för att verka vara diskriminerande mot kvinnor, så överkompenserar man.
Däremot är det möjligt att det stämmer på andra områden, där könsfördelningen är mer jämn eller kvinnodominerad?
Jag är medvetet om att inlägget ovan kan tolkas som om jag är en bitter förbisedd manlig anställd som sett sina kvinnliga kollegor avancera, men det bjuder jag på.
Hade varit intressant att veta vilket yrke du har :). Jag ställer mig lite frågande till att det skulle vara lönsamt att sätta någon på en uppgift som denne inte behärskar? Har arbetsgivare verkligen råd att ha underkvalificerade anställda på viktiga positioner?
//Kristin
White knight to the rescue!
På tal om något annat, visste ni att tjejer med mer testosteron har högre sexlust?
Ja, jävlar vilken White Knight jag var nu. Det är absolut inte så att jag brukar lägga mig i när folk hittar på saker.
Nu vet jag inte vem du adresserade ditt inlägg till, men självklart har det ett pris, inget är gratis. Skaffar man sig fördelar genom att låtsas vara liten, svag och inkompetent så ska man inte bli förvånad eller förbannad för att man ses just som liten, svag och inkompetent. Jag blir dock förbannad på att Sandra-tjejer spiller över på hur andra/alla tjejer uppfattas.
Skrev till alla som tar åt sig av mitt inlägg. Det är du som uppfattar exempelvis gråtande personer som svaga. Därför är det ditt fel att andra/alla tjejer uppfattas så. Hon påtvingar ingen annan tjej någonting utan det är andra (du bland annat) som drar alla över en och samma kam.
Stealing the thread, are we? :hbang:
Just sayin', livet är bra som Yes! :D
wintersnowdrift
2011-12-18, 14:25
Skrev till alla som tar åt sig av mitt inlägg. Det är du som uppfattar exempelvis gråtande personer som svaga. Därför är det ditt fel att andra/alla tjejer uppfattas så. Hon påtvingar ingen annan tjej någonting utan det är andra (du bland annat) som drar alla över en och samma kam.
Jag tolkade minis "svag" i en mer fysisk mening, bl.a. för att Sandra skrev att hon slapp bära tunga väskor för att killar insisterade på att göra det åt henne.
//Kristin
Varför skulle jag ha påverkan på andra medan Sandra inte har det?
Klart det finns fördelar att vara kvinnor precis som att det finns fördelar av att vara man. Förut fanns t.ex tjejtaxa i taxibilar och olika åldrar för kvinnor och män på krogen. Vet inte om de kvoterar in invandrare och kvinnor fortfarande på polishögskolan, de gjorde det förut iaf.
Hade varit intressant att veta vilket yrke du har :). Jag ställer mig lite frågande till att det skulle vara lönsamt att sätta någon på en uppgift som denne inte behärskar? Har arbetsgivare verkligen råd att ha underkvalificerade anställda på viktiga positioner?
//Kristin
Nog kan det vara lönsamt att "ses" som ett könsfördelat företag. All lönsamhet ligger inte i kr och ören. Dock är det nog inte speciellt vanligt om man kollar generellt.
Varför skulle jag ha påverkan på andra medan Sandra inte har det?
Om en person anser att andra/alla tjejer är på ett visst sätt baserat på en kvinnas beteende, så är det dennes fel och inte hennes.
Vem säger att han skulle låtsas....
Har aldrig sett en kostym sitta bra på en kvinna.
50-talsklänningar eller leggings på män, då?
Sandra81
2011-12-18, 14:50
Det är väl inte så att man ber/tjatar om saker.. människor är snälla å schyssta och ställer upp.. jag tackar ofta nej men vissa tar även illa upp att man inte vill ta emot. Likaväl som jag själv gör när en grabb inte vill bli bjuden på en öl/fika av mig.
Du får också gärna förklara på vilket sätt jag är inkompetent och spelar svag?
Om en person anser att andra/alla tjejer är på ett visst sätt baserat på en kvinnas beteende, så är det dennes fel och inte hennes.
Och detta har jag gjort?
Men din lista var ju rätt tunn också jaaaaag, Sandras lista var under isen mer ni andra är inte så mycket bättre.
Nä och exakt det började jag med att skriva i mitt inlägg också, att jag bara hade tunna "fördelar" då jag ej tycker att det finns spec många, så förstår ej varför du behöver påpeka samma sak igen.
Jag reagerade endast på hennes våp-tänk och inte på att hon kom med få fördelar.
Vore roligt med en tråd som "Vad är fördelen med att vara kille".
Tror faktiskt inte det finns särskilt många fördelar med något av könen, utan det handlar snarare om individen. (Förutom att vi män kan kissa utan att behöva sätta oss, något jag finner enormt praktiskt :))
(Förutom att vi män kan kissa utan att behöva sätta oss, något jag finner enormt praktiskt :))
Plus att vi kan göra helikoptern. Livar alltid upp en tråkig fest.
Sandra81
2011-12-18, 16:07
nej gör inte det..
http://img2.ranker.com/list_img/3903/310102/full/the-absolute-best-of-the-anti-joke-chicken-meme.jpg?version=1320176212000nej gör inte det..
Av de få studier jag läst i ämnet så är de biologiska fördelarna typ:
- Bättre verbal förmåga
- Högre empati
- Mer noggrannhet
- Bättre på att attrahera män
- Mer vighet
Och biologiska nackdelar är typ:
- Sämre spatial förmåga
- Sämre fysisk förmåga (explosivitet/styrka/uthållighet)
- Mer känsliga för stress
- Har svårare att fatta beslut
- Sämre på att attrahera kvinnor
nej gör inte det..
Vad, har du aldrig fallit för helikoptern? Kanske har du inte träffat rätt man än?
Vad, har du aldrig fallit för helikoptern? Kanske har du inte träffat rätt man än?
Helikoptern kanske var för liten.
Helikoptern kanske var för liten.
Eller för lågt rpm?
Eller för lågt rpm?
Haha, krävs sin utrustning för att kunna göra helikoptern i slowmotion dock.
Minoshee
2011-12-18, 17:08
Ingen fara, vi har vår egen helikopter.
http://www.youtube.com/watch?v=n1eoIdXwCm0
Fördel med att vara Yes:
Vinner alla kuddkrig.
Slipper svettas.
Kan fickparkera.
Nackdelar med att vara Yes:
Svag.*cry*
Hmmm, helvete hur blir man en Yes? Jag får behålla styrkan också va?
Barbastark
2011-12-18, 17:16
Vore roligt med en tråd som "Vad är fördelen med att vara kille".
Japp skulle vart kul! Synd dock att man inte bara kan starta en tråd hur som hellst..
Hur går det till? Säger busschaffören att man inte behöver betala om man är en söt tjej?
OnT: Typ garanterat jobb om du klarar SMO.
Hur går det till? Säger busschaffören att man inte behöver betala om man är en söt tjej?
Jag antar att det involverar det jag skrev på sidan 2 i den här tråden,
"Bröst."
Svag.*cry*
det är snarare än fördel behöver inte kompensera för något genom tex extrem stryka
Av de få studier jag läst i ämnet så är de biologiska fördelarna typ:
- Bättre verbal förmåga
- Högre empati
- Mer noggrannhet
- Bättre på att attrahera män
- Mer vighet
Och biologiska nackdelar är typ:
- Sämre spatial förmåga
- Sämre fysisk förmåga (explosivitet/styrka/uthållighet)
- Mer känsliga för stress
- Har svårare att fatta beslut
- Sämre på att attrahera kvinnor
Nah mate. Så är inte alltid fallet ;)
ARMSTARK
2011-12-18, 18:05
Slipper bögar som raggar! :(
Spartansk
2011-12-18, 18:07
Sämre på att attrahera kvinnor
Knappast! Alla tjejer är ju bisexuella.
Fördelarna med att vara man: Survival of the fittest.
Fördelarna med att vara man: Survival of the fittest.
Jag tror att du har missförstått vad fit/ fittest betyder i just det sammanhanget.
Jag tror att du har missförstått vad fit/ fittest betyder i just det sammanhanget.
Förmodligen, jag tänkte mer på när vi bodde i grottor.. :smash:
Eller om vi bodde i djungeln.
Förmodligen, jag tänkte mer på när vi bodde i grottor..
Jag minns det som igår.
Tricklew
2011-12-18, 19:02
Även där har du missförstått meningen.
En kvinna som får dig att förse er båda/ alla med föda och tak över huvudet är väl mer "fit" än du - hon "överlistar" ju dig? (Om vi nu ska anta den mest stereotypa rollfördelningen.)
En kvinna som får dig att förse er båda/ alla med föda och tak över huvudet är väl mer "fit" än du - hon "överlistar" ju dig? (Om vi nu ska anta den mest stereotypa rollfördelningen.)
Fast i det fallet handlar det mer om symbios. Survival of the fittest hittar man emellan raser, inte bland könen av en ras.
Fast i det fallet handlar det mer om symbios. Survival of the fittest hittar man emellan raser, inte bland könen av en ras.
Det handlar om individer inom en arts, och därmed artens, överlevnad i konkurrens med andra (arters individer). Det handlar inte om renegade badasses med kük som på rå muskelstyrka överlever "lättare" än individer utan. En art dör om bara männen skulle vara fit:a nog så alltså är en funktion hos varje individ som gynnar andra individers överlevnad definitivt att räkna som "fit" på riktigt. Särskilt i grottor/ en djungel eftersom omedelbara faror hotar de mest grundläggande behovens tillfredsställelse.
Sandra81
2011-12-18, 19:21
Om det är män som kör ja.. men inte om det är kvinnor. dom är oftast sura å bittra.
Sen har jag ingen aning om varför faktiskt? väldigt ofta bara vinkar dom att man ska gå förbi.. bröst har jag knappt så tror inte det är orsaken som trex påstod iaf.
kanske är det för att jag är svag och inkompetent ;)
Duktigt klen skörd i den här tråden efter ~150 inlägg.
Jag har också fått åka buss gratis, är jag kvinna nu :Virro
Om det är män som kör ja.. men inte om det är kvinnor. dom är oftast sura å bittra.
Sen har jag ingen aning om varför faktiskt? väldigt ofta bara vinkar dom att man ska gå förbi.. bröst har jag knappt så tror inte det är orsaken som trex påstod iaf.
kanske är det för att jag är svag och inkompetent ;)
Du kanske är bra på att visa det lilla du har? Det är det som är det luriga med bröst, de behöver inte vara stora.
Det där är BS. Det finns rätt många fysiologiska skillnader i bland annat hjärnan mellan könen.
Sandra81
2011-12-18, 19:38
Du kanske är bra på att visa det lilla du har? Det är det som är det luriga med bröst, de behöver inte vara stora.
Ibland är du som en liten irriterande fluga.
Det där är BS. Det finns rätt många fysiologiska skillnader i bland annat hjärnan mellan könen.
"Ja, men på vilket sätt spelar det någon roll? Bara för att killar är mer våldsamma av naturen behöver de inte agera på det."
Ditt drag.
Ingen fara, vi har vår egen helikopter.
http://www.youtube.com/watch?v=n1eoIdXwCm0
Roterande bröst lättar visserligen alltid upp stämningen, men det känns ändå inte som samma sak. Det är något speciellt när en man gör helikoptern, som en helt annan dimension av pinsamt.
Svag.*cry*
Man kan inte vara bäst på allt, inte ens när man är Yes.
Hemligheten är att försöka bli en kombination av Idi Amin och Hitler, och misslyckas.
"Ja, men på vilket sätt spelar det någon roll? Bara för att killar är mer våldsamma av naturen behöver de inte agera på det."
Ditt drag.
Men de gör det.
Ditt drag.
Va? Det jag menar är att det finns icke påhittade skillnader mellan könen. Riktiga fysiologiska skillnader. Precis på samma sätt som det finns skillnader mellan raser också. Sen gör inte skillnader någon annan till en sämre människa, eller till en mindre värd människa, men att det finns skillnader är solklart. Jag har inte lagt nån värdering alls i att det finns skillnader, så nej, det spelar ingen roll alls. Sen är det ganska svårt att tex ignorera sig till bättre spatial förmåga och verbala färdigheter ärligt talat, om nu din mening var att alla skillnader kan överbryggas :)
Nattljus
2011-12-18, 20:44
Man slipper slåss.
Man slipper slåss.
Åh, Nattljus utanför babbla!
Tråkigt nog håller jag inte med dig om att det skulle vara en fördel.. Som kille slipper man också slåss.
Nattljus
2011-12-18, 20:51
Åh, Nattljus utanför babbla!
Hej! *vinkar* :D
Tråkigt nog håller jag inte med dig om att det skulle vara en fördel.. Som kille slipper man också slåss.
Inte i min hemby *popcorn*
Man slipper slåss.
I dagens jämlika Sverige så händer det att ni inte slipper.
Eddie Vedder
2011-12-18, 20:52
Vet inte om du såg mitt inlägg men det är inte vägran till att erkänna fysiologiska skillnader som idén om det socialt konstruerade könet bygger på. Men Albatross är ju inte seriös heller, han är ironisk.
Nattljus
2011-12-18, 20:57
I dagens jämlika Sverige så händer det att ni inte slipper.
Med undantag för våld mellan partners i ett förhållande så vill jag nog säga att tjejer har mycket lättare att backa undan från våldsamma situationer än killar. Killar som är ute efter bråk vill oftast inte slåss med flickor. Men det är ju bara min uppfattning.
Med undantag för våld mellan partners i ett förhållande så vill jag nog säga att tjejer har mycket lättare att backa undan från våldsamma situationer än killar. Killar som är ute efter bråk vill oftast inte slåss med flickor. Men det är ju bara min uppfattning.
Men nu var det tjejer som vill slåss jag tänkte på.
Nattljus
2011-12-18, 21:35
Men nu var det tjejer som vill slåss jag tänkte på.
Du menar när en tjej sopar till en kille i förhoppning om att han inte ska slå tillbaka för att hon är tjej?
Du menar när en tjej sopar till en kille i förhoppning om att han inte ska slå tillbaka för att hon är tjej?
Tänkte på catfights. Men det ovan är ju också en situation. Iofs så är det bara att hålla fast tjejen isf.
mattilainen
2011-12-18, 21:56
Ta inte detta på fel sätt nu, detta är bara en fundering jag har och vill gärna få den besvarad. Jag menar inget illa.
Vad finns det som tjejer är bättre på än män? Då menar jag saker man kan jämföra kön vs kön. Typ sporter/matlagning/datorspel/whatever.
Någon som har något?
Ta inte detta på fel sätt nu, detta är bara en fundering jag har och vill gärna få den besvarad. Jag menar inget illa.
Vad finns det som tjejer är bättre på än män? Då menar jag saker man kan jämföra kön vs kön. Typ sporter/matlagning/datorspel/whatever.
Någon som har något?
Jag vill inte heller göra någon förbannad eller upprörd men jag måste tyvärr säga att det finns inte många kvinnor som är bättre än männen om man gör en sådan jämförelse.
Någon som har något?
Hur är det med hästridning, borde inte tjejer vara ganska bra/ledande där? Det tävlar man väl i?
Skidor och sånt som inte kräver styrka?
Redigering: Kollade upp simning, skridskor och lite sådant och män verkar bättre på det också.
mystic[-_-]
2011-12-18, 22:00
Frågade en tjejkompis
Svar: ingen förväntar sig att du ska vara smart, vältränad, tjäna bra etc. När du väl gör det blir det genast häftigare än om en kille skulle göra samma sak.
Nattljus
2011-12-18, 22:04
;5479787']
Svar: ingen förväntar sig att du ska vara smart,
Jag tycker inte det är en fördel att bli behandlad som mindre vetande för att jag har bröst. Men det är ju bara jag *popcorn*
Spartansk
2011-12-18, 22:06
Jag tycker inte det är en fördel att bli behandlad som mindre vetande för att jag har bröst. Men det är ju bara jag *popcorn*
Jag tror han menar att du inte blir annorlunda behandlad även om du anses som mindre vetande. Och det låter rätt mysigt tycker jag.
mystic[-_-]
2011-12-18, 22:07
Hennes svar. Hon är bra mycket smartare än mig så jag orkade inte säga emot :D
Nej, det är inte bara du.
Trashcan
2011-12-18, 22:27
Hur är det med hästridning, borde inte tjejer vara ganska bra/ledande där? Det tävlar man väl i?
Redigering: Kollade upp simning, skridskor och lite sådant och män verkar bättre på det också.
Kolla hur många tjejer respektive killar som tävlar i ridning. Jämför med hur många killar resp. tjejer som utövar ridning. Antagligen ganska jämnt i elitnivå, men väldigt få killar annars. Slutsats -> En enormt mycket större andel killar som rider är på elitnivå jämfört med tjejer.
Den enda fördelen jag kan tänka mig är att man kan komma undan lättare med dålig humor och att man är lite korkad.
Kan faktiskt inte komma på en enda grej som tjejer skulle vara bättre på än killar. I princip gäller alltid det omvända. Jag vill inte tycka så, för jag tycker det är diskriminerande och en tråkig syn på omvärlden, men av det jag har sett kan jag inte dra någon annan slutsats än att medelkvinnan är lite dummare, har lite sämre humor och är allmänt sämre på saker än vad mannen är. :/ Men jag känner mig som ett svin för att jag tycker det.
Jag tänker ibland att förklaringen ligger i något så enkelt som testosteron. Testo ger drivkraft och tävlingsinstinkt att alltid försöka vara lite bättre. Jag tror också att det är därför killar är nördigare än tjejer i regel. Mer drivkraft.
Jag tror också att det är därför killar är nördigare än tjejer i regel.
En överväldigande majoritet av befolkningen som har AD(H)D och Asperger är killar.
OMGWTFBBQ?! Ingen styrka?!*bs*
Du är förlåten för att du ständigt pratar om bröst i tråden men gör inte om det...
Sandra81
2011-12-18, 22:35
Nix männen har övertaget även där.. Jag vet att mitt ex tog upp den här frågan väldigt ofta. Att tjejer är väldigt korkade i sin natur och att det fanns bevis för det. men sen har jag själv även läst att kvinnor är fysiskt svaga och har oftast svårt att lösa problem. Matematik etc.
OMGWTFBBQ?! Ingen styrka?!*bs*
Du är förlåten för att du ständigt pratar om bröst i tråden men gör inte om det...
Jag tänkte typ utförsåkning där man bara svänger? :D Är väl mera teknik är bara rå benstyrka? Störtlopp?!?!
Sandra81: Okej då är det nog så att vi dominerar alla sporter då.
Jag tänkte typ utförsåkning där man bara svänger? :D Är väl mera teknik är bara rå benstyrka?
Spana in när Anja kör knäböj så ändrar du nog uppfattning. ;)
All utförsåkning kräver enorm benstyrka faktiskt.
Spartansk
2011-12-18, 22:40
Tjejer dominerar konstsim.
Trashcan
2011-12-18, 22:41
En överväldigande majoritet av befolkningen som har AD(H)D och Asperger är killar.
Intressant... Skulle vara kul att förstå hur det hänger ihop.
Känns ganska uppenbart vad det beror på. :P
Jag tänkte typ utförsåkning där man bara svänger? :D Är väl mera teknik är bara rå benstyrka? Störtlopp?!?!
Jo men det kanske är en fördel om man orkar hålla emot med benen när man gör en skarp sväng i 120 km/h i en brant backe, eller vad tror du?
I loled *screwy*
Jag känner en del killar och en del tjejer, va. Av mina erfarenheter har gruppen killarna de allra korkaste exemplaren. Men dessa erfarenheter brukar inte överensstämma med alla. Vissa av min bekantskapskrets har bekanskapskretsar där de trögaste exemplaren består av tjejer. När det kommer till idrott är majoritet av killarna bättre.
Jag drar slutsatsen att det: Inte finns något kön som är smartare respektive dummare - dina dumma består av tjejer, mina av killar och på smart-sidan verkar det också vara blandat. Men killar är generellt bättre på idrotter. Jag hoppas den här debatten kan dö snart.
Jag antar att argumentet "Tjejer har det så jävla bra, får ligga hela tiden om de vill/har den sexuella makten" som lever här på kolo grundar antagligen i att det kolo består till stor del av teknologer, ingenjörsstudenter och annat missanpassat pack som inte får ligga så ofta som de vill.
Ps. Att få ligga jävligt enkelt är ingen stor fördel relativt nackdelarna med att vara kvinna.
Verkar vara en ganska ny sport dock, saxat från wikipedia
Stockholm Konstsim Herr (SKs:H), grundades 2003 och är Sveriges enda konstsimförening för herrar. Föreningen har 13 medlemmar och vänder sig till män över 30 år. Första uppträdandet gjordes på Hultsfredsfestivalen 2004 och senare samma sommar genomfördes fyra uppvisningar under OS i Aten. 2005 deltog laget i vad som är att betrakta som världens första internationella tävling i konstsim för män. Tävlingarna gick under namnet Men's Cup i Prag, Tjeckien. Laget slutade fyra, (av fyra deltagande lag från Tjeckien, Frankrike, Holland och Sverige). 2007 arrangerade SKs:H Men's Cup II i Stockholm. Tävlingarna som hölls vid Forsgrenska badet invigdes av Mona Sahlin och var utsålda. Laget ställde denna gång upp i trio och lag och slutade på tredje plats i båda grenarna. Sex nationer deltog under Men's Cup II (Tyskland, Italien, Tjeckien, Frankrike, Holland och Sverige).
Så, ska det ens räknas?
Tricklew
2011-12-18, 22:44
Kvinnor ligger tyvärr efter även på sporter som inte är fysiska.
Jo men det kanske är en fördel om man orkar hålla emot med benen när man gör en skarp sväng i 120 km/h i en brant backe, eller vad tror du?
I loled *screwy*
Jag trodde det var mera teknik men visst fan är de starka i benen, störtlopp då? Haha nej jag ska ge upp, det spelar dock ingen roll eftersom vi verkar vara ledande där också.
Intressant... Skulle vara kul att förstå hur det hänger ihop.
http://psychcentral.com/news/2007/09/12/a-link-between-autism-and-testosterone-levels/1271.html:
Researchers have discovered a link between high levels of testosterone in babies still in the womb and autistic traits in children. Babies exposed to high levels of the sex hormone testosterone in the womb appear to be at greater risk for these autistic characteristics.
While the researchers are careful to note that although they cannot prove testosterone exposure in the womb causes autism, they strongly believe it may one day be implicated as one of the main factors related to autism.
Samt en diskussion om det:
That may sound surprising, but high levels of testosterone in the womb have been linked to several other brain-related phenomena, including left-handedness, dyslexia and female homosexuality. Dr Manning thinks that the families of autistic children are genetically predisposed to produce high levels of testosterone during early development. (The fœtus makes most of the testosterone itself. In males, it comes from the testes and adrenal glands; in females from the adrenals alone. Only a small amount, if any, comes from the mother.)
Pappa är vänsterhänt. :-)
Kvinnor ligger tyvärr efter även på sporter som inte är fysiska.
E-sport? Men datorvärlden domineras ju av män den med...
Shack och figurspel är väl också manligt dominerade?
Jag trodde det var mera teknik men visst fan är de starka i benen, störtlopp då? Haha nej jag ska ge upp, det spelar dock ingen roll eftersom vi verkar vara ledande där också.
Något är intressant med sättet många använder vi om en tänkt grupptillhörighet. Vilka tänkte du på nu, förresten? Vi som tävlar i störtlopp? Eller menar du att just du besitter högre benstyrka och skicklighet på skidor än alla kvinnor på skidor eftersom de starkaste/ skickligaste är män och det är du med?
Något är intressant med sättet många använder vi om en tänkt grupptillhörighet. Vilka tänkte du på nu, förresten? Vi som tävlar i störtlopp? Eller menar du att just du besitter högre benstyrka och skicklighet på skidor än alla kvinnor på skidor eftersom de starkaste/ skickligaste är män och det är du med?
Jag menade vi som i vi med testiklar.
"det spelar dock ingen roll eftersom vi verkar vara ledande där också.", det spelar ingen roll eftersom män är ledande inom allt alpint.
Jag menade vi som i vi med testiklar.
Alla med testiklar är skickligare än varje störtloppstävlande kvinna tycker du? Vilka störtloppsåkare, män eller kvinnor, är du bättre än?
Tricklew
2011-12-18, 22:54
E-sport? Men datorvärlden domineras ju av män den med...
Shack och figurspel är väl också manligt dominerade?
Schack och poker är väldigt mansdominerade.
Alla med testiklar är skickligare än varje störtloppstävlande kvinna tycker du? Vilka störtloppsåkare, män eller kvinnor, är du bättre än?
Nu fånar du dig. De män som är med och tävlar alpint är generellt snabbare än kvinnorna som tävlar alpint.
Eller valfri annan sport, egentligen. Det är därför det är uppdelat damer och herrar för sig. De hade blivit utklassade annars.
Ge mig ett par skidor så kan vi ta reda på det.
mikaelj: Låt han hållas.
E-sport är mansdominerat också, och inte bara lite heller.
Ristretto
2011-12-18, 23:01
Det är dock intressant att när de främsta manliga utövarna jämförs med de främsta kvinnliga, inom alla aktiviteter jag kan komma på, så är de manliga bättre.
Även vad gäller matlagning, så verkar männen dominera. Trots att det är allmänt vedertaget att kvinnan ska stå i köket.
En fördel torde vara att tjejer slipper reklam på Facebook om produkter för att motverka håravfall. Man slipper troligtvis även reklam om kameraprylar, med tanke på hur många medelålders män som håller på med foto.
Fast det går förvisso att lösa genom att bara ange kvinna som kön på Facebook.
Även vad gäller matlagning, så verkar männen dominera. Trots att det är allmänt vedertaget att kvinnan ska stå i köket.
Det där har med kultur och huruvida kvinnor tillåts att ta plats, att göra.
Nobelpriset ser ju inte ljust ut för kvinnorna heller,
Genom åren har 777 personer, varav 34 kvinnor, 723 män och 20 organisationer fått Nobel- eller ekonomipriset.
Nu fånar du dig. De män som är med och tävlar alpint är generellt snabbare än kvinnorna som tävlar alpint.
Eller valfri annan sport, egentligen. Det är därför det är uppdelat damer och herrar för sig. De hade blivit utklassade annars.
Ge mig ett par skidor så kan vi ta reda på det.
mikaelj: Låt han hållas.
E-sport är mansdominerat också, och inte bara lite heller.
Tänk lite lite längre, människor testikelbärare. Vad är det som får ER två att räkna er som elitidrottare bara för att det finns manliga sådana som är bättre än motsvarande kvinnliga? Någon gräns bör det väl finnas på självförhärligandet?
Ingen av er två äger rätten att kategorisera er i gruppen elitidrottare, skidåkare eller störtloppstävlande. Ska ni ta åt er ära eller något sådant i en sådan här jämförelse så ska ni ta åt er skam eller ära även när det talas om våldtäktsmän. De har också testiklar!
Bara för att det finns fler män i eliten än i breddidrotten när det kommer till ridsport innebär det inte att män är bättre. Någon som har koll på hur det verkligen ser ut, om män är överlägsna inom ridsportens många discipliner?
Bara för att det finns fler män i eliten än i breddidrotten när det kommer till ridsport innebär det inte att män är bättre. Någon som har koll på hur det verkligen ser ut, om män är överlägsna inom ridsportens många discipliner?
Sandra81 har koll och gjorde ett uttalande för två sidor sedan, lät på henne som att det var mansdominerat så.
Nix männen har övertaget även där.. Jag vet att mitt ex tog upp den här frågan väldigt ofta. Att tjejer är väldigt korkade i sin natur och att det fanns bevis för det. men sen har jag själv även läst att kvinnor är fysiskt svaga och har oftast svårt att lösa problem. Matematik etc.
Jag skulle vilja säga att det var ditt ex som var korkad och hade ett självhävdelsebehov av rang.
Tänk lite lite längre, människor testikelbärare. Vad är det som får ER två att räkna er som elitidrottare bara för att det finns manliga sådana som är bättre än motsvarande kvinnliga? Någon gräns bör det väl finnas på självförhärligandet?
Jag är inte bättre. Se min kommentar nedan:
Ingen av er två äger rätten att kategorisera er i gruppen elitidrottare, skidåkare eller störtloppstävlande.
Jag kan gräva fram statistik istället. Hårda fakta. Vars vill du komma?
(Se även mitt inlägg #195)
Ska ni ta åt er ära eller något sådant i en sådan här jämförelse så ska ni ta åt er skam eller ära även när det talas om våldtäktsmän. De har också testiklar!
Ja, såklart.
Spartansk
2011-12-18, 23:07
Ps. Att få ligga jävligt enkelt är ingen stor fördel relativt nackdelarna med att vara kvinna.
Det är i förlängningen en enorm fördel, eftersom det innebär enklare att leva sitt liv med den man vill, vilket väl är meningen med livet enligt de flesta.
Hur många har du själv?
Sandra81 har koll och gjorde ett uttalande för två sidor sedan, lät på henne som att det var mansdominerat så.
Bra källkritik.
Jag skulle vilja säga att det var ditt ex som var korkad och hade ett självhävdelsebehov av rang.
Jag är inte bättre. Se min kommentar nedan:
Jag kan gräva fram statistik istället. Hårda fakta. Vars vill du komma?
(Se även mitt inlägg #195)
Ja, såklart.
Du väljer en gruppering av ett oändligt antal möjliga sådana och talar om ett vi-skap. Om bästa rallyföraren kom från Göteborg, hade du talat om hur Vi är bättre på motorsport än Xxx då? Ser du hur ifyllnaden av Xxx ändras om rallyföraren är man, kvinna eller schackspelare? Du ändras däremot inte. Hur tänker du om detta?
Hur menar någon när den säger Vi män är bättre än er (dåliga) kvinnor eftersom den bästa fotbollsspelaren är man. Bättre på vad? Fotboll? Jag kan inte spela fotboll bra nog att rädda mig ur en brun blöt papperspåse - alla brudar som spelar fotboll skulle lira brallan av mig. Trots det får jag säga: Vi män spelar bättre fotboll. Rim, någon? Reson då?
Bra källkritik.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5458819&postcount=17897
Hästnörd som man är
Hon funkar.
Sandra81
2011-12-18, 23:19
man får väl kolla på helheten.. visst kvinnor vinner över män i ridsporten ibland men männen vinner oftare.. som Helene johansson som första kvinna någonsin som fick ställa upp i världens största travlopp i frankrike och vann loppet .. men det betyder väl inte att vi dominerar i sporten.
Bland elitryttare, dvs världstoppen, så är det nog 50/50. Men på något lägre nivå är det helt klart mest kvinnor.Tänker då inom hoppning, dressyr, fälttävlan och distans övriga grenar har jag dålig koll på.
rätta mig gärna ifall jag har fel, men är inte kvinnor mycket jämnare,
tittar man på män så har du ett större span på prestationer från grupperingar av riktiga retarde till abnormt begåvande... har för mig att jag sett studier på detta...
snitt var män lite intelligentare men det fanns också en högra andel stolpskott...
har sett studier och diagram på detta har jag för mig men kommer inte ihåg var och där av kan jag inte lägga nån vikt i hur tillförlitliga dessa var...
Är det 50/50 är ni ju inte bättre så då är det case-closed där.
Bra källkritik.
Det verkar stämma
Guld, silver och bronsmedaljörer i os (hoppning, individuella ) (http://www.usef.org/documents/disciplines/nat-jumper/olympicJumpingHistory-individual.pdf)
Guld, silver och bronsmedaljörer i os (hoppning, lag ) (http://www.usef.org/documents/disciplines/nat-jumper/olympicJumpingHistory-team.pdf)[/URL]
man får väl kolla på helheten.. visst kvinnor vinner över män i ridsporten ibland men männen vinner oftare.. som Helene johansson som första kvinna någonsin som fick ställa upp i världens största travlopp i frankrike och vann loppet .. men det betyder väl inte att vi dominerar i sporten.
Källa på det?
Trav är inte ridsport.
Du väljer en gruppering av ett oändligt antal möjliga sådana
Ja, för i den här tråden diskuterar vi män mot kvinnor. Du får gärna starta en egen tråd som behandlar valfri annan gruppering.
Om bästa rallyföraren kom från Göteborg, hade du talat om hur Vi är bättre på motorsport än Xxx då? Ser du hur ifyllnaden av Xxx ändras om rallyföraren är man, kvinna eller schackspelare? Du ändras däremot inte. Hur tänker du om detta?
Du jämför väl inte på allvar bostadsort med kön, min bäste hurril?
Hur menar någon när den säger Vi män är bättre än er (dåliga) kvinnor eftersom den bästa fotbollsspelaren är man. Bättre på vad? Fotboll? Jag kan inte spela fotboll bra nog att rädda mig ur en brun blöt papperspåse - alla brudar som spelar fotboll skulle lira brallan av mig. Trots det får jag säga: Vi män spelar bättre fotboll. Rim, någon? Reson då?
Män som ägnar sitt liv åt elitidrott kommer att bli snabbare, starkare & uthålligare än dito kvinnor, i absoluta siffror. Biologin talar emot dem. Så enkelt är det.
(Förutsatt att de inte använder androgena anabola steroider för att överkomma sina fysiska begränsningar. Men då blir de just ... män.)
Forskar du själv? Det handlar om flera års utbildning, 5 år är ingenting, och sedan så att säga plugga och arbeta samtidigt ett antal år så man kan räkna med 10-15 år innan man kan börja hävda sig och få respekt, om ens då. Att få ett nobelpris har självklart krävt enormt mycket arbete och innan ni börjar titta på 'statistik'; var kvinna, studera, sök jobb och se hur ojämnlik branschen är. Barnafödande är förstås en stor del i det hela. Jag är inte kvinna och forskare men vet hur det är. Särskillt internationellt, i stort alltså.
Förresten, ämnet fysik tycks ha haft fler kvinnor förr än nu. Synd för de var duktiga för ett sekel sedan eller så.
Sandra81
2011-12-18, 23:28
Källa på det?
Trav är inte ridsport.
Jag pratar hästsport generellt.. varför är du så bitter mot mig hela tiden?
varför är du så bitter hela tiden?
För att hon är kvinna och kan komma undan med det, fan jag serverade er precis en fördel.
Alla vet om och mer eller mindre lever med att kvinnor är pissiga då och då, nothing new here.
Sandra81
2011-12-18, 23:35
Vi krigar väl iaf mindre.. och vi står väl för färre olyckor, mord, rån, misshandel osv. på min mc lektion så sa dom att kvinnor kör mc bättre än män oftast och det är färre dödsolyckor med kvinnor inblandat.
Du har en söt avatar. :thumbup:
För att hon är kvinna och kan komma undan med det, fan jag serverade er precis en fördel.
Ja, för jag har ju aldrig fått skit för att jag sticker ut näsan på Kolozzeum. *rolleyes*
Väldigt få på Kollo tror jag har fått sin person så utsatt för försök till analys och misskreditering som jag. Jag har inte kommit undan med något för att jag är kvinna.
Det verkar stämma
Guld, silver och bronsmedaljörer i os (hoppning, individuella ) (http://www.usef.org/documents/disciplines/nat-jumper/olympicJumpingHistory-individual.pdf)
Guld, silver och bronsmedaljörer i os (hoppning, lag ) (http://www.usef.org/documents/disciplines/nat-jumper/olympicJumpingHistory-team.pdf)[/URL]
Men de ryttare som ligger top tio (ranking) just nu. Är det 50/50 killar och tjejer. En tjej i top.
'http://www.usef.org/rolex/default.aspx
I dressyr vinner mest kvinnor
http://www.databaseolympics.com/sport/sportevent.htm?sp=EQU&enum=150
Jag får nog ta tillbaka min förhastade slutsats.
Vet inte om jag ska tycka synd om mini eller hoppa in :confused:
Sandra81
2011-12-18, 23:58
Du har en söt avatar. :thumbup:
:em:
Men de ryttare som ligger top tio (ranking) just nu. Är det 50/50 killar och tjejer. En tjej i top.
'http://www.usef.org/rolex/default.aspx
I dressyr vinner mest kvinnor
http://www.databaseolympics.com/sport/sportevent.htm?sp=EQU&enum=150
Jag får nog ta tillbaka min förhastade slutsats.
Man får väl också se hur många som tävlar. det är väl inte så mycket män som är dressyrinriktade förutom dom som tävlar i fälttävlan där dressyren ingår. Edward gal är väl en av dom bästa dressyr ryttarna han vann ju guldet också i ryttar vm förra året.
Ja, för jag har ju aldrig fått skit för att jag sticker ut näsan på Kolozzeum. *rolleyes*
Väldigt få på Kollo tror jag har fått sin person så utsatt för försök till analys och misskreditering som jag. Jag har inte kommit undan med något för att jag är kvinna.
Oj är det nu jag ska tycka synd om dig?
Jodå, du kom precis undan med din bitterhet, seså var nöjd över det istället.
Oj är det nu jag ska tycka synd om dig?
Nej.
Ja, för i den här tråden diskuterar vi män mot kvinnor. Du får gärna starta en egen tråd som behandlar valfri annan gruppering.
Du jämför väl inte på allvar bostadsort med kön, min bäste hurril?
Män som ägnar sitt liv åt elitidrott kommer att bli snabbare, starkare & uthålligare än dito kvinnor, i absoluta siffror. Biologin talar emot dem. Så enkelt är det.
(Förutsatt att de inte använder androgena anabola steroider för att överkomma sina fysiska begränsningar. Men då blir de just ... män.)
Du kan vara en best och någons bäste hurril, mikaelj. Vi, anspelar på tillhörighet i en grupp och i någon mån gemensamma företräden. Om ägandet av två testiklar räcker för dig att känna gemenskap med vissa elitstörtloppsåkare och överlägsenhet inför andra grupper så ser jag inte varför inte födelseort också kan göra det. Eller hudfärg.
Så när en, inte du mikael, helt vanliga sopa med två testiklar säger: Vi är bättre än kvinnor på störtlopp så sticker det i mina ögon. Sopan är tammejävulen inte bättre på något än alla andra kvinnor - allra minst i störtlopp. Några (andra) män är (mycket?) bättre än några kvinnor i störtlopp. Varken fler, färre, mer eller mindre. Du där i soffan bakom din laptop är det inte och ska tiga stilla om vad vi kan hit eller vi är bättre på dit.
Det är, i min mening, grunden till en väldigt stor del av den implicita makt män ofta har/ får och kvinnor lika ofta inte har/ får - det att random pojkspolingar är bättre än sin nästa kvinna baserat på att vi är bättre på störtlopp än dem. Det är det första steget ifrån kompetens- och/ eller individbaserade beslut i olika sammanhang.
Fidde_Mannen
2011-12-19, 00:59
Vi krigar väl iaf mindre.. och vi står väl för färre olyckor, mord, rån, misshandel osv. på min mc lektion så sa dom att kvinnor kör mc bättre än män oftast och det är färre dödsolyckor med kvinnor inblandat.
Dock var det inte någon tjej som klarade Mc kortet den dagen jag tog :) Kvinnor kör mer försiktigt än män inte bättre :)
Nattljus
2011-12-19, 04:54
Jag har iofs bara körkort för bil, men jag klarade uppkörningen på första försöket. Var det okvinnligt av mig? *jorgen*
Det är dock intressant att när de främsta manliga utövarna jämförs med de främsta kvinnliga, inom alla aktiviteter jag kan komma på, så är de manliga bättre.
Luftgevär med Sonja Pheilschifter?
Ni blir inkvoterade på en del ställen (påstår dock inte att det ligger något fel i att bli inkvoterad)
Jag har iofs bara körkort för bil, men jag klarade uppkörningen på första försöket. Var det okvinnligt av mig? *jorgen*
Edit: brainfail
Eddie Vedder
2011-12-19, 07:58
Du menar väl inte att det utgör bevis för en högre intelligens bland män? Det krävs många MÅNGA år av akademisk karriär för att få Nobelpris. Och kvinnors möjlighet att göra den karriären har ju inte direkt varit imponerande fram tills ganska nyligen.
Ni blir inkvoterade på en del ställen (påstår dock inte att det ligger något fel i att bli inkvoterad)
Det är inget unikt för kvinnor. Inkvotering av killar på utbildningar har förekommit (Folkhälsovetare i Örebro) och diskuterats (veterinär). Även etnicitetskvotering har förekommit.
Blir mer och mer förvånad hur korkad ditt ex är.
En fördel torde vara att tjejer slipper reklam på Facebook om produkter för att motverka håravfall. Man slipper troligtvis även reklam om kameraprylar, med tanke på hur många medelålders män som håller på med foto.
De kanske får reklam om hårborttagning istället ;)
Tyvärr så ökar väl rån, mord och misshandelsfall med kvinnliga gärningsmän.
Du har säkert kommit undan med något för att du är kvinna precis som jag säkert kommit undan med något för att jag är kille. Ibland tror jag inte man är medveten om att det sker (eller du kanske mena enbart här på kollo?).
Men dock håller jag med dig till fullo, du brukar sticka ut näsan och få och ge rätt mycket mothugg. (Även om jag inte alltid håller med så är det intressant att få se det ut ett annat perspektiv).
Jag tror generellt att kvinnor skulle köra säkrare än män om de bara skulle sitta bakom ratten mer och få in en vana.
Ignatius72
2011-12-19, 08:59
Du kan vara en best och någons bäste hurril, mikaelj. Vi, anspelar på tillhörighet i en grupp och i någon mån gemensamma företräden. Om ägandet av två testiklar räcker för dig att känna gemenskap med vissa elitstörtloppsåkare och överlägsenhet inför andra grupper så ser jag inte varför inte födelseort också kan göra det. Eller hudfärg.
Så när en, inte du mikael, helt vanliga sopa med två testiklar säger: Vi är bättre än kvinnor på störtlopp så sticker det i mina ögon. Sopan är tammejävulen inte bättre på något än alla andra kvinnor - allra minst i störtlopp. Några (andra) män är (mycket?) bättre än några kvinnor i störtlopp. Varken fler, färre, mer eller mindre. Du där i soffan bakom din laptop är det inte och ska tiga stilla om vad vi kan hit eller vi är bättre på dit.
Det är, i min mening, grunden till en väldigt stor del av den implicita makt män ofta har/ får och kvinnor lika ofta inte har/ får - det att random pojkspolingar är bättre än sin nästa kvinna baserat på att vi är bättre på störtlopp än dem. Det är det första steget ifrån kompetens- och/ eller individbaserade beslut i olika sammanhang.
Du är förvisso gullig i din feministiska dräkt. Faktum kvarstår, om alla män och alla kvinnor var tvingade till störtloppsträning så hade det manliga släktet, generellt sett, varit bättre. Det innebär, som du naturligtvis vet, att Anja Persson hade spöat både MickelJ och mig sju dagar i veckan trots ett amputerat ben och hjärnskakning. Män är generellt sett starkare och snabbare än kvinnor även om just jag aldrig kommer att vara elit i någonting. Det betyder ju inte att jag kan sola mig i glansen av några mäns framgångar heller.
är bättre på != har generellt sett bättre förutsättningar för
Men ganska mycket i vårt samhälle som bygger på liknande mekanismer, fotboll och fotbolls supportrar tex. Grupptillhörighet är väl ändå ganska djupt rotat i det mänskliga psyket på gott och ont.....
Du är förvisso gullig i din feministiska dräkt. Faktum kvarstår, om alla män och alla kvinnor var tvingade till störtloppsträning så hade det manliga släktet, generellt sett, varit bättre. Det innebär, som du naturligtvis vet, att Anja Persson hade spöat både MickelJ och mig sju dagar i veckan trots ett amputerat ben och hjärnskakning. Män är generellt sett starkare och snabbare än kvinnor även om just jag aldrig kommer att vara elit i någonting. Det betyder ju inte att jag kan sola mig i glansen av några mäns framgångar heller.
Meningsskiljaktligheten kanske bottnar i en skillnad i tolkningen av trådens frågeställning.
Fördelar med att vara X kan åsyfta både vardagliga, för alla, tänkbara situationer eller saker som uppträder efter åratal av träning. Men hurrills poäng, att det finns anledning att titta på hur Vanliga Män identifierar sig med elitmän och på något bisarrt sätt erhåller en maktposition genom detta, är intressant och tål att tänkas på.
Sparven från Minsk
2011-12-19, 09:32
Klart det är fel med inkvotering. Går lite stick i stäv med tanken om ett jämställt samhälle ;)
Meningsskiljaktligheten kanske bottnar i en skillnad i tolkningen av trådens frågeställning.
Fördelar med att vara X kan åsyfta både vardagliga, för alla, tänkbara situationer eller saker som uppträder efter åratal av träning. Men hurrills poäng, att det finns anledning att titta på hur Vanliga Män identifierar sig med elitmän och på något bisarrt sätt erhåller en maktposition genom detta, är intressant och tål att tänkas på.
Ja, helt klart. Det är i bästa fall fånigt och i värsta fall förkastligt.
mikaelj och säkert någon annan som jag missat: *cupid*
I övrigt är den här tråden så urbota korkad att jag bara blir förbannad. Man kan väl inte på allvar mena att det är en fördel att vara man "för att män generellt sett är snabbare/starkare"? Eller "män är smartare för män har fått fler nobelpris". Då känns det verkligen som att man missat något (och är så dum att man måste leva på andras meriter).
Som jag ser det, män har en mycket praktiskt fördel i att kunna kissa stående, det skulle jag gärna kunna :D Skulle dock inte byta ut det mot förmågan att kunna bära, föda och livnära ett barn, det är rätt fantastiskt. I övrigt... ja, vi är väl alla människor med olika förutsättningar, talanger och styrkor.
De kommer in på krogen innan 18, samt de får gå före i kön.
Ursprungligen postat av Sandra81
Hur är det med fördelningen av MC-kort i Sverige då? Har inte männen majoriteten?
Detta är ny fakta för mig. Berätta mer!
:thumbup:
En stor fördel!!
Hela tråden är o andra sidan värdelös eftersom det ännu inte tillförts något från personer som genomgått könsbyte? Dessa borde kunna ge en mer nyanserad bild på för/nackdelar än enstaka individer som fyller i med sina könsupplevda tillkortkommanden
:thumbup:
En stor fördel!!
Hela tråden är o andra sidan värdelös eftersom det ännu inte tillförts något från personer som genomgått könsbyte? Dessa borde kunna ge en mer nyanserad bild på för/nackdelar än enstaka individer som fyller i med sina könsupplevda tillkortkommanden
Om det fysiska könet gav för- och nackdelar så torde en löskuk i brallan hjälpa kvinnor förbi alla jämställdhetsrelaterade problemställningar.
Vet inte om det räknas som en fördel eller ej men tjejer har ju det lite enklare det här med att attrahera det motsatta könet. För killar är det en vetenskap.
Kravet på tjejer:
Var snygg! (någonlunda snygg iaf )
Kravet på män sett ifrån tjejer:
Charmig
Självsäker
Snygg
Humoristisk
Hög inkomst
Osv. fyll på.
Lite grov generalisering..
:D
Sandra81
2011-12-19, 10:52
Dock var det inte någon tjej som klarade Mc kortet den dagen jag tog :) Kvinnor kör mer försiktigt än män inte bättre :)
Ja det kanske var så han menade med bättre..
Om det fysiska könet gav för- och nackdelar så torde en löskuk i brallan hjälpa kvinnor förbi alla jämställdhetsrelaterade problemställningar.
Tror det var ett monthy python avsnitt eller annan engelsk humorserie där mannen i fråga klär ut sig till kvinna för att se vilken reaktion han får jämfört med om han vore man!
Försöker verkligen hitta detta nånstans för det var riktigt kul =)
D Andersson
2011-12-19, 11:05
Du är tyvärr totalt ointressant i alla debatter. Ses :)
Sandra81
2011-12-19, 11:07
Hur är det med fördelningen av MC-kort i Sverige då? Har inte männen majoriteten?
Jo det har ni så där vinner ni också.. :D
Scratch89
2011-12-19, 11:08
Tror det var ett monthy python avsnitt eller annan engelsk humorserie där mannen i fråga klär ut sig till kvinna för att se vilken reaktion han får jämfört med om han vore man!
Försöker verkligen hitta detta nånstans för det var riktigt kul =)
Det är väl Little Britain? Underbart. :D
aA_-PuR3JHw
slwannabe
2011-12-19, 11:11
Fördelen (eller nackdelen) med att vara kvinna, man, svart, vit, osv känns ungefär lika intressant som kosttillskott vid träning; visst kanske det ger än liten fördel att vara det ena eller andra men till största del kommer det vara helt andra saker som avgör & då allra främst på individnivå. Förutom i extremfallen, för då kommer det alltid finnas större skillnader, ex om du trycker i dig anabola (mitt kosttillskottsresonemang) eller om du är kvinna i Afghanistan.
Tycker jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.