Visa fullständig version : Högt blodtryck? är det nått att oroa sig för?
Tagit det flera gånger och brukar vara lite högt tror jag.
Systoliskt (övre trycket) Brukar vara 135-150mmHg
Diastoliskt (undre trycket) Brukar vara 65-75mmHg
Det undre är ju helt ok. Men det övre är ju för högt?
Är 24år 192cm 90kg relativt lite kroppsfett.
Borde jag söka för det?
Har du använt AAS? Har för mig att det ger högt blodtryck
Har du använt AAS? Har för mig att det ger högt blodtryck
nej. har jag inte.
nej. har jag inte.
Vilken tid på dygnet har du gjort mätningarna?
Vilken tid på dygnet har du gjort mätningarna?
olika, förmiddag/eftermiddag. Men har alltid vilat innan.
Jag tycker inte att ditt tryck är tillräckligt högt för att vara orolig över sålänge du inte har några besvär i övrigt.
Jag tycker inte att ditt tryck är tillräckligt högt för att vara orolig över sålänge du inte har några besvär i övrigt.
Okej.. känner mig helt frisk, tycker jag har okej kondis osv. Fattar inte varför det är högt bara.
snusar eller röker du?
Nej, inget av det. Dricker ibland men brukar vara ganska måttligt.
Fredszky
2011-12-16, 20:01
bakomliggande ångest? sist jag mätte mig hade jag 165/72, var asnervös. annars brukar det ligga strax under 140, lite högt kanske säger läkaren men inget att gå vidare med. för min del tror jag en del är ångest. och det blir inte bättre för att jag får ångest över att det är lite högt :)
har också hyffsad kondis och vilopuls ca 43-50, ofta dubbelslag eller hoppar över i perioder efter stress eller ångest eller för att magen krånglar...
193 cm/80 kg
Låter som att du inte borde oroa dig, det undre ser ju bra ut och det övre är inte nå ovanligt högt, rent generellt brukar det kunna bli högt för att man är just orolig vid testet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mät på morgonen :) Precis efter att du vaknat, innan du ätit :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertoni
Jag har ett ärftligt högt blodtryck, trots normalvikt, fysisk aktivitet och sunda matvanor, så jag kollar mig regelbundet, min läkare säger dock att ingen behandling är aktuell förens jag har ett regelbundet blodtryck på över 140 systoliskt.
Men har man stor skillnad mellan systoliskt och diastoliskt, dvs högt pulstryck så kan även det vara ett problem
Har man mycket muskelmassa så kan det leda till ett högt blodtryck, det blir helt enkelt ett högt kapilärt motstånd pga muskelmassan, det är väl att betrakta som en av farorna med styrketräning.
Har man mycket muskelmassa så kan det leda till ett högt blodtryck, det blir helt enkelt ett högt kapilärt motstånd pga muskelmassan, det är väl att betrakta som en av farorna med styrketräning.
Meh, trodde det skulle vara hälsosamt att styrketräna så länge man inte åt sig fet :confused:
Kanske borde syssla med löpning istället.
Vad är farligt med högt pulstryck?
elBjurro
2011-12-16, 21:16
Sist jag var till läkarn.. i måndags, då var mitt tryck 150/70
Lägsta det varit på 5-6år.
För två år sen hade jag 200/120, högt blodtryck går i släkten.
Så inte tycker jag du bör oroa dig i onödan.
Om du däremot fortsatt känner dig orolig tycker jag du ska uppsöka en läkare för ett utlåtande.
MvH Henke
King Grub
2011-12-16, 21:29
Ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, njurskador och stroke, bl a. Nu är inte ditt blodtryck något som bör ge omedelbar oro för detta.
135-150 är inget du skall oroa dig över så länge du inte har diabetes, tidigare hjärtinfarkt eller massvis av riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom.
Dessutom är det ju långt ifrån alla med okomplicerad hypertoni som får några skador från det alls. För att undvika en hjärtinfarkt hos personer mellan 35-70 år med okomplicerad hypertoni måste man behandla drygt 1000 personer under 1 års tid.
"Det framkom t ex att NNT vid läkemedelsbehandling av okomplicerad lindrig hypertoni (90–99 mm Hg diastoliskt) – vilket hälften av Sveriges hypertoniker har enligt SBUs första rapport om hypertoni – var 1667 individer per år, dvs en utomordentligt låg effektivitet. Till detta kommer att effektiviteten i verkligheten torde vara ännu lägre eftersom alla aktuella individer inte upptäcks, inte får behandlingen eller inte fullföljer behandlingen."
*NNT=Numbers needed to treat, alltså hur många man behöver behandla för att rädda en person.
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=403
Meh, trodde det skulle vara hälsosamt att styrketräna så länge man inte åt sig fet :confused:
Kanske borde syssla med löpning istället.
Det är nog hälsosamt på många parametrar. Blodtrycket kanske ökar om du ökar i muskelmassa utan att samtidigt tappa fettvikt. Men jag undrar om blodtrycket ökar speciellt mycket eller så pass mycket att det blir farligt hos en person som ser till att inte väga för mycket (muskulärt stor och bulkig).
Själv hade jag 130/6X senast jag kollade, och jag tror inte jag kan lägga på mig många kilon muskler till.
Sheogorath
2011-12-16, 22:53
142 genom 68 här borta, så jag har ett högt pulsartryck tror jag. Det är obra men jag är också osugen på att medicinera mot högt blodtryck. Det tänker jag att otränade tjockisar gör. Jag har ingen annan riskfaktor för hjärt/kärlsjukdom förutom manligt kön, men en hel drös friskfaktorer, så jag har bestämt mig för att inte oroa mig.
"Det framkom t ex att NNT vid läkemedelsbehandling av okomplicerad lindrig hypertoni (90–99 mm Hg diastoliskt) – vilket hälften av Sveriges hypertoniker har enligt SBUs första rapport om hypertoni – var 1667 individer per år, dvs en utomordentligt låg effektivitet. Till detta kommer att effektiviteten i verkligheten torde vara ännu lägre eftersom alla aktuella individer inte upptäcks, inte får behandlingen eller inte fullföljer behandlingen."
*NNT=Numbers needed to treat, alltså hur många man behöver behandla för att rädda en person.
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=403
Fattar jag det rätt som att det är ganska ofarligt?
Men jag undrar om blodtrycket ökar speciellt mycket eller så pass mycket att det blir farligt hos en person som ser till att inte väga för mycket (muskulärt stor och bulkig).
Jag tycker inte det..mamma är smal och har högt blodtryck så är ju i släkten så behöver ju inte alls vara att jag styrketränar, kanske bara är bra.
142 genom 68 här borta, så jag har ett högt pulsartryck tror jag. Det är obra men jag är också osugen på att medicinera mot högt blodtryck. Det tänker jag att otränade tjockisar gör. Jag har ingen annan riskfaktor för hjärt/kärlsjukdom förutom manligt kön, men en hel drös friskfaktorer, så jag har bestämt mig för att inte oroa mig.
Lika bra det egentligen, vi ska alla dö så varför oroa sig om det inte är riktig illa.
Vad är det här för skit?
http://www.youtube.com/watch?v=Ssx25OcydD0
Påstår att alla är skapta för att leva med 100/60 :S Fattar inte hur han kan säga så? stämmer det? varför har jag och många fler så pass högre? är det all skit i kosten som tjockar igen alla kärl eller :S
Nu blev jag lite rädd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.