Visa fullständig version : Framåtskjutna axlar
Man and Machine
2004-01-08, 16:43
Denna fråga kan vara lite konstig men jag upplever att jag om jag slappnar av helt får lite fraamåt lutande axlar. Detta är ju något som jag verkligen inte vill ha. Frågan är då förljande: Påverkar ens sovställning om man ligger i på sidan axlarna. Kroppen får ju en u form då och denna har man ju i ungreför 8 timar kan inte detta då vara en orsak till att axlarna kommer framåt? Vet att frågan är konstig men jag har funderat utan att komma nån vart så jag ville ha lite nytänkande.
Originally posted by Man and Machine
Denna fråga kan vara lite konstig men jag upplever att jag om jag slappnar av helt får lite fraamåt lutande axlar. Detta är ju något som jag verkligen inte vill ha. Frågan är då förljande: Påverkar ens sovställning om man ligger i på sidan axlarna. Kroppen får ju en u form då och denna har man ju i ungreför 8 timar kan inte detta då vara en orsak till att axlarna kommer framåt? Vet att frågan är konstig men jag har funderat utan att komma nån vart så jag ville ha lite nytänkande.
Var noga att stretcha ur bröstet efter bröstträningen.
Börja träna baksida axlar om du inte gör det :thumbup:
Hade/har själv jäkligt framåtskjutna axlar..
Originally posted by Spec^
Hade/har själv jäkligt framåtskjutna axlar..
Bestäm dig nu. Har du det eller hade du det? ;)
Originally posted by Castro
Bestäm dig nu. Har du det eller hade du det? ;)
Han menar väl att han hade "jävligt" framåtskjutna förut, som han själv skriver, och numera har han "bara" framåtskjutna.
;)
Winternal
2004-01-08, 17:08
Har också funderat på det där med sovställningen. Jag har ganska dålig hållning, typ lite framåtböjd nacke och svankande rygg.. och har funderat på om det beror på hur jag sover... I så fall blir det nog svårt att göra något åt!
Hehe jag sover alltid med vänstra armen under kudden å min högra biceps känns större :MrT: :thefinger
Sluta nörda dig Ludde din stora datanörd. :devil:
vad jag hört beror det på dåligt tränad rygg gentemot bröstet, dessto starkare bröstet är gentemot ryggen dessto längre fram kommer axlarna.
Man and Machine
2004-01-09, 12:47
Jag tränar minst lika mycket baksida som framsida överkropp och jag kör baksida axlar. Dock inte kört det så seriöst som nu. Dom kanske går tillbaka?
Jag tränar minst lika mycket baksida som framsida överkropp och jag kör baksida axlar. Dock inte kört det så seriöst som nu. Dom kanske går tillbaka?
Förhoppningsvis gör dom det. Som sagt, satsa på baksida axlar, rygg och speciellt drag-/roddövningar.
Man kan lätt tro att man kör lika mycket bak- som framsida. Men tänkt att en övning som ex. latzdrag även den drar axlarna framåt.
träna mkt baksida axlar, var noga med att stretcha bröstet och sen finns det inte mkt mer att göra
Man and Machine
2004-01-09, 14:54
Har bara en övning till axlarnas baksida =/
Framåtlutande hantellyft eller?
Kör den och liggandes korsande drag i cablecrossen! om du fattar? ;)
MasterChief
2004-01-09, 15:05
Posterior deltoid (http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1934542)
där finns oändligt med variationer.. framåtlutande hantellyft åt sidan, samma sak fast i nedre trissan, knästående drag i nedre trissan, repdrag från övre trissan, omvänt i pec-dec maskin, omvända flys i cablecrossen ..om du förstår vad jag menar. m.m.
Arne Persson
2004-01-09, 16:54
Problemet är oftast att man har för dålig styrka i stora och lilla rutmusklerna (M. rhomboideus major och M. r. minor) och trapezius mellersta del (M. trapezius pars transversa) i förhållande till den stora bröstmuskeln (M. pectoralis major). Man skall komma ihåg att den stora bröstmuskeln har en mkt stark muskeltonus vilket gör att man får sina "framskjutna axlar". Titta bara på någon som bryter nyckelbenet, där åker både axel och arm verkligen fram. Jag tror nästan det är bättre att satsa på tunga roddövningar som generellt ger en bättre styrkeutveckling mellan skulderbladen än lättare cableövningar o. dyl. Att dessutom stärka deltamuskelns bakre del är självklart mkt bra.
Originally posted by Arne Persson
Problemet är oftast att man har för dålig styrka i stora och lilla rutmusklerna (M. rhomboideus major och M. r. minor) och trapezius mellersta del (M. trapezius pars transversa) i förhållande till den stora bröstmuskeln (M. pectoralis major). Man skall komma ihåg att den stora bröstmuskeln har en mkt stark muskeltonus vilket gör att man får sina "framskjutna axlar". Titta bara på någon som bryter nyckelbenet, där åker både axel och arm verkligen fram. Jag tror nästan det är bättre att satsa på tunga roddövningar som generellt ger en bättre styrkeutveckling mellan skulderbladen än lättare cableövningar o. dyl. Att dessutom stärka deltamuskelns bakre del är självklart mkt bra.
Nästan det är bättre...
När jag känner på axeln när jag drar bak axlarna så känns det knappt som bakre delta spänns alls. Jag undrar om
det verkligen gör någon som helst nytta att träna den i detta syfte mer än att man på köpet garanterat tränar muskler som drar hela axelpaketet bakåt?
Nils
Arne Persson
2004-01-09, 17:27
Bakre deltan motverkar väl i detta fall främst en överdriven inåtrotation av överarmen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.