handdator

Visa fullständig version : ÄTA fetter

Man and Machine
2004-01-08, 16:40
Jag misstänker att jag får i mig för lite nyttigt fett så nu hade jag, trots att jag är "antifett", funderat på att köpa fett. Nån som kan rekommendera något bra märke eller anna vettig info.

En liten följdfråga på detta kommer från boken mat för idrott som säkert en del har eller tittat lite i. I denna står det "Det som kanske är mest intressant för den som trots ökat fettintag vill ha synliga magrutor, är att de fleromättade fetterna har lägre tendens att lagras in som underhudsfett än de OMÄTTADE fetterna." Det låter konstigt menar de då att de enkelomättade fetterna lät lagras in eller har dom skrivit fel och menar mättade fetter? Tål att tänkas på

En fårga till omega3 kapslar är det nåt att käka?

kharon
2004-01-08, 16:46
Mättat fett lagras lättare in som kroppsfett...

Omega-3 kapslar är utmärkt! Dock aningen dyrt!
Jag skulle rekommendera att köpa linfröolja, billigt och bra.
Så kan du också käka fet fisk så ofta du kan och har råd! Fiskfettet är grejt och lagras inte som kroppsfett så lätt...

Att använda till matlagning kan du satsa på olivolja & rapsolja.

Winternal
2004-01-08, 16:49
Köp fiskolja i någon hälsokostbutik. Jag brukar köpa 150ml (flytande form), 80 spänn ungefär. 5ml om dan ska man ta, räcker i en månad med andra ord.

Obs, fiskolja, inte fiskleverolja..
Smakar inte mycket, absolut inte äckligt tycker jag iaf..

perarvid
2004-01-08, 16:56
Om man nu vill köpa kapslar, finns det ngt speciellt märke nån kan rekommendera?

Korgull
2004-01-08, 20:08
Varför inte äta fetterna iochmed måltid? Jordnötter, advokado lr makrill? Bara ett urval i ett STORT sortiment. Basera kosten på långsamma kolh. på morgon/förmiddag för att sedan äta MYCKET nyttigt fett sen eftermiddag/kväll. Kom ihåg att alla fettsyror har energivärde; 9kcal/g.

dane
2004-01-08, 20:41
Prof. Tom Saldeen som forskar som bara den kring fiskfett rekomenderar en naturlig stabil fiskolja (den enda jag känner till är Eskimå 3) för maximalt hälsobefrämjande.
Han menar även att människan tillskillnad från vissa djur inte kan omvandla omega3 fettet (alfa-linolensyra) i linolja till EPA och DHA så vill man åt de effekter som dessa för med sig bör man äta fiskolja

"Fiskolja och hälsa med fokus på naturlig stabil fiskolja"
- Tom Saldeen

Winternal
2004-01-08, 21:03
dane: Vad menas med naturlig stabil fiskolja? Fiskoljan jag brukar köpa heter ANJO Naturlig Fiskolja, och angående EPA och DHA innehåller den 18% respektive 12% av dessa..

dane
2004-01-08, 21:26
Om en olja är stabil eller instabil har med dess motstånd mot att härskna vid syrekontakt, den stabila har ngn slags antioxidanter (vet ej exakt vilka men mots de som finns i fisken...) inte bara E-vitaminer, vilket de flesta oljorna innehåller. Så det som är problemet med de instabila oljorna är att de ger upphov till fria radikaler vid förtäring och därmed förbrukar en del E-vitamin.

Naturlig fiskolja innehåller 38% omega3 18% EPA, 12% DHA, (8% övriga omega3 fetter)

dane
2004-01-08, 21:31
Jag glömde... heter fiskoljan inte "stabil" så är den nog inte det.
:( Men har naturligtvis massor av positiva effekter i alla fall.

Winternal
2004-01-08, 21:37
OK, man får väl se om man hittar Eskimå 3 någonstans då.. ska man köpa, så är det kanske lika bra att köpa det bästa..

-GP-
2004-01-09, 08:37
Originally posted by Winternal
Köp fiskolja i någon hälsokostbutik. Jag brukar köpa 150ml (flytande form), 80 spänn ungefär. 5ml om dan ska man ta, räcker i en månad med andra ord.

49:- för Friggs fiskolja 150ml i de flesta ICA-butiker...

Man and Machine
2004-01-09, 12:44
Frågade mor om vi hade olja och tita vad jag hittade bakom kaffebryggaren. Rapsolja!
Energivärde 900 kcal
Fett 100gr per 100 gr
mättat 7,5 gr
enkelomättat fett 62,5 gr
fleromättat fett 30gr varav omega3 9 gr

Är detta ok att slänga i sig eller bör man köpa i kostaffären innehållet verkar ju ok Näringsvärdet är ok newligt er me?

King Grub
2004-01-09, 13:00
Originally posted by Man and Machine
Frågade mor om vi hade olja och tita vad jag hittade bakom kaffebryggaren. Rapsolja!
Energivärde 900 kcal
Fett 100gr per 100 gr
mättat 7,5 gr
enkelomättat fett 62,5 gr
fleromättat fett 30gr varav omega3 9 gr

Är detta ok att slänga i sig eller bör man köpa i kostaffären innehållet verkar ju ok Näringsvärdet är ok newligt er me?

Rapsolja är en alldeles förträfflig fettkälla! Neutral i smaken dessutom, så den passar till det mesta.

Man and Machine
2004-01-09, 14:56
Låter ju fint. Nu ska jag ta mig en slurk av detta varje dag eller? Tänkte ju köpa omega3 kapslar fast detta intag kanske räcker? Hu rmycket bör man ta på en dag om man äter relativt lite fett varje dag. Vet att relativt e svårt för er att uppskatta men försök;)

aliquis
2004-01-09, 15:17
ta inte rapsoljan som omega3-tillskott, ta fisk- eller linfröolja isf. Ersätt däremot annat fett i matlagningen med rapsoljan.