handdator

Visa fullständig version : Louis C.K äger upp media branschen.

Snobbe
2011-12-15, 10:29
https://buy.louisck.net/statement

Louis C.K har gjort en film och sålt den via nätet. Han har skrivit ut siffror på vad filmen har kostat att göra och hur mycket hemsidan har kostat att göra osv. Sen har han visat att dom sålde 50 000 kopior på 4dar för 5 dollar styck vilket betyder att dom har direkt gått med vinst och om man bara säljer en produkt för ett bra pris så kommer inte folk piratkopiera sönder den.

Snobbe
2011-12-15, 10:34
Ok missade det var tydligen 50k kopior på 12timmar.

Kabuto
2011-12-15, 10:35
Jo läste det där. Riktigt bra.

Sniggel
2011-12-15, 10:36
"I really hope people keep buying it a lot, so I can have shitloads of money, but at this point I think we can safely say that the experiment really worked. "

:bow:

PowPow
2011-12-15, 10:37
Fast samtidigt äger han sig själv lite. Om man ska vara krass och bara tänka pengar. Han hade fått mer pengar om han bara hade signat rättigheterna till något bolag som stått för allt. Då hade han bara behövt göra showen och sen håva in pengarna.

Nu valde han mer arbete till mindre lön. Risktagandet ska vi inte ens snacka om.

Fast poängen är något helt annat, det förstår jag med :D

Rahf
2011-12-15, 10:37
PowPow, jag tror att det är poängen också. Han bryr sig verkligen och ville göra något som ingen gjort förut.

Menigar
2011-12-15, 10:38
PowPow; Fast han kan ju fortfarande sälja mer? Det har ju bara gått 4dagar när uttalandet publicerades.

Tack för tipset, jag köpte!

Mago
2011-12-15, 10:39
Låter det inte rätt mycket med $32.000 för en hemsida?

Rahf
2011-12-15, 10:40
Det låter sjukt mycket. Å andra sidan vet man inte hur mycket arbete som lagts ner på den också. Oavsett så är det ett hutlöst pris.

PowPow
2011-12-15, 10:42
PowPow, jag tror att det är poängen också. Han bryr sig verkligen och ville göra något som ingen gjort förut.

Fast det har gjorts förut.
Och poängen med denna tråden verkade vara att han ägde mediabranchen. Vilket han inte gjorde. Han är en del av mediabranchen dessutom.

PowPow; Fast han kan ju fortfarande sälja mer? Det har ju bara gått 4dagar när uttalandet publicerades.

Tack för tipset, jag köpte!

Ja, med tanke på internethypen så tvivlar jag inte en sekund på det.

Rahf
2011-12-15, 10:47
Lika billigt och med samma framgångsrika resultat?

Snobbe
2011-12-15, 10:52
200k för en hemsida låter inte så otroligt tbh. som han skrev själv några veckors jobb. Där man ska få streaming, köp och nedladdning att fungera bra.

Nu menar jag inte att han äger upp media branschen för att han kan tjäna mer pengar. Men han visar för media branschen hur man får folk att sluta piratkopiera.

PowPow
2011-12-15, 10:52
Lika billigt och med samma framgångsrika resultat?

Samma framgångsrika resultat vet jag inte. Men konceptet att göra mer saker utan inblandning av filmbolag/skivbolag för att hålla nere priset för produktionen och på så sätt kunna sälja billigare till slutkund och ändå göra vinst på det hela... Det görs hela tiden. Det är för fan halva internet :D Det finns ju dessutom många artister som inte har något annat alternativ än att göra som Louise gjorde. De tvingas sätta in egna kapital och ta risker för att få saker släppta. Enda skillnaden är väl att Louise hade ett val .

Det funkar väl bäst om det blir en viralgrej av det, som detta. En produktion som sprider sig själv behöver ingen backning från filmbolaget.

Försöker komma på vilket band det var som fick så mycket uppmärksamhet för några år sedan. De la ut sin skiva på deras hemsida för en spottstyver. Någon som minns?

Kabuto
2011-12-15, 10:54
Klart han ägde dom stora bolagen? Han sålde sitt program för väldigt mycket mindre och alla slipper dumma DRM lösningar och alla pengar går till skaparna.

Rahf
2011-12-15, 10:54
Indieproduktion :D. Däremot tror jag inte det gjorts med dagens möjlighet till internetspridning i åtanke. Där är han unik gällande just framgångsrik försäljning med stor vinstmarginal.

Snobbe
2011-12-15, 10:55
Samma framgångsrika resultat vet jag inte. Men konceptet att göra mer saker utan inblandning av filmbolag/skivbolag för att hålla nere priset för produktionen och på så sätt kunna sälja billigare till slutkund och ändå göra vinst på det hela... Det görs hela tiden. Det är för fan halva internet :D Det finns ju dessutom många artister som inte har något annat alternativ än att göra som Louise gjorde.

Det funkar väl bäst om det blir en viralgrej av det, som detta. En produktion som sprider sig själv behöver ingen backning från filmbolaget.

Försöker komma på vilket band det var som fick så mycket uppmärksamhet för några år sedan. De la ut sin skiva på deras hemsida för en spottstyver. Någon som minns?

Samtidigt detta gör nog att media branschen skiter på sig. Om 10 år behövs dom säkert inte på samma sätt som idag. Reklam kommer alltid behövas men en reklamfirma kräver inte lika mycket betalt som ett helt skivbolag:)

PowPow
2011-12-15, 10:59
Samtidigt detta gör nog att media branschen skiter på sig. Om 10 år behövs dom säkert inte på samma sätt som idag. Reklam kommer alltid behövas men en reklamfirma kräver inte lika mycket betalt som ett helt skivbolag:)

Men som i detta fallet. Det enda han egentligen tagit bort är investerarna (dessa har ersatts med eget risktagande).

Han behöver fortfarande någon som bygger hans hemsida och ett sätt att distribuera filmen. Han behöver fortfarande någon som filmar och producerar själva filmen. Mediabranchen är med i hela produktionen. Det enda som saknas är investerare (och därmed folk som bestämmer saker som vi kan uppfatta som idiotiska - DRM mm).

Finns inte mediabranchen om 10 år finns inte Louise heller.

Fredron
2011-12-15, 11:03
Dock så låter det väl ganska troligt att det fungerade så väl för honom eftersom det blev lite utav en hype. Ifall det där var standard så tvivlar jag på att det fungerat lika bra för alla.

PowPow
2011-12-15, 11:07
Dock så låter det väl ganska troligt att det fungerade så väl för honom eftersom det blev lite utav en hype. Ifall det där var standard så tvivlar jag på att det fungerat lika bra för alla.

Absolut.
Följer Betners twitter lite till och från och han diskuterade samma sak. Utan hype och om man har en produkt som inte fungerar över i stort sett hela världen så är det nog ganska kört. I alla fall till det priser Louise kunde hålla (man ska ha i åtanke att hans vinst inte är speciellt stor ens, i sammanhanget). Du har ändå de fasta kostnaderna som jag nämnde innan. Dessa kan man såklart hålla tillbaka på (välkommen till youtube).

Om jag förstått det rätt så stod Betner för riskerna på sina förra DVD (släpptes fysiskt). Anlitade produktionsbolag för filmning och klippning, reklambyrå och DVD-press osv. Den gången gick det inte pluss dock. Helt annat upplägg med utgivning på fysisk media till det som anses normalpris, men ändå.

r3mpuh
2011-12-15, 11:10
Härlig snubbe :thumbup:

EkarN
2011-12-15, 11:13
Indieproduktion :D. Däremot tror jag inte det gjorts med dagens möjlighet till internetspridning i åtanke. Där är han unik gällande just framgångsrik försäljning med stor vinstmarginal.

Minecraft?

Herr Oberst
2011-12-15, 11:21
Om jag orkar så tankar jag ner någon piratversion senare. Återkommer med betyg på filmen

BigSpawn
2011-12-15, 11:41
det är helt rätt väg att gå tycker jag. Jag skulle köpa mycket fler filmer om priset var lägre och i ett format som jag kan köra direkt på tvn utan skivor. Skivor känns så stenålders och har man småbarn så vet man hur skivorna brukar se ut efter ett tag.

Skulle vara perfekt med en filmtjänst där man köper en film, laddar ner direkt i ett valbart format(tex divx eller vad man vill ha), vet inte om piratkopieringen skulle öka mer pga detta, det mesta finns ju på PB direkt trots olika krypteringar osv.

z_bumbi
2011-12-15, 12:27
Den enda skillnaden mot alla andra som gör/gjort på precis samma sätt är väl att han redan är känd (antar jag?) och därför får sälja en större volym?

panzerpig
2011-12-15, 13:57
Han är rolig. Jag köper när jag kommer hem!

Rahf
2011-12-16, 23:22
Minecraft?

Men det är ändå inte exakt samma sak. Minecraft utvecklades väl i stort sett på egen hand och hade inga stora utgifter?

Frantic
2011-12-16, 23:42
Om jag orkar så tankar jag ner någon piratversion senare. Återkommer med betyg på filmen

Det är hans sämsta show. Shameless är många, många gånger roligare.

Zoidy
2011-12-17, 02:54

Radiohead sålde ju mp3-filer av sin CD in rainbows för några år sen där den som köpte själv fick välja vad man skulle betala. Man kunde alltså välja att ladda ner hela CDn helt gratis om man så ville

Doctor Snuggles
2011-12-17, 03:28
Det låter sjukt mycket. Å andra sidan vet man inte hur mycket arbete som lagts ner på den också. Oavsett så är det ett hutlöst pris.

Nej, det är inte hutlöst mycket. En webkonsult kan i sverige få in 100 000+ kr på en månad. En sida som ska hantera stora mängder trafik, strömning etc, och vara robust kopplat till ett betalsystem gjort av en hyffsad webbfirma kan lätt gå på mer än så. Visst kan din kusin som är 13 år och sitter i mammas källare i Bredäng också fixa en sida, men man får oftast vad man betalar för.

Doctor Snuggles
2011-12-17, 03:36
Men som i detta fallet. Det enda han egentligen tagit bort är investerarna (dessa har ersatts med eget risktagande).

Han behöver fortfarande någon som bygger hans hemsida och ett sätt att distribuera filmen. Han behöver fortfarande någon som filmar och producerar själva filmen. Mediabranchen är med i hela produktionen. Det enda som saknas är investerare (och därmed folk som bestämmer saker som vi kan uppfatta som idiotiska - DRM mm).

Finns inte mediabranchen om 10 år finns inte Louise heller.

Han är filmskapare och producerar och klipper själv, samma som med sin tv-serie. Han hyrde kamera och crew. Poängen är att han kan göra det mycket billigare och lättare för användarn, och slippa inblandning från ngn stor studio, behålla full kontroll på materialet och ändå tjäna hyffsat bra.

Rahf
2011-12-17, 09:21
Nej, det är inte hutlöst mycket. En webkonsult kan i sverige få in 100 000+ kr på en månad. En sida som ska hantera stora mängder trafik, strömning etc, och vara robust kopplat till ett betalsystem gjort av en hyffsad webbfirma kan lätt gå på mer än så. Visst kan din kusin som är 13 år och sitter i mammas källare i Bredäng också fixa en sida, men man får oftast vad man betalar för.

Det tvivlar jag inte på, men hur många arbetstimmar tror du har lagts ner på denna sida? Webbdomäner med bra bandbredd och oändlig dataöverföring brukar inte vara så hutlöst dyra heller. 35,000$ låter fortfarande mycket. Det kan möjligtvis vara mer förståeligt om man bryter ner processen, men just nu låter det fortfarande hutlöst.

Doctor Snuggles
2011-12-17, 13:04
Det tvivlar jag inte på, men hur många arbetstimmar tror du har lagts ner på denna sida? Webbdomäner med bra bandbredd och oändlig dataöverföring brukar inte vara så hutlöst dyra heller. 35,000$ låter fortfarande mycket. Det kan möjligtvis vara mer förståeligt om man bryter ner processen, men just nu låter det fortfarande hutlöst.

Tro oss som har jobbat i branchen. Dessutom så tar en sida alltid flera gånger längre tid att göra än man tror. Går det att göra billigare? Ja. Är priset orimligt? Nej.

Doctor Snuggles
2011-12-17, 13:06
Det är hans sämsta show. Shameless är många, många gånger roligare.

Ja, det började sladda med den förra specialn, Hilarious. De två innan det är pur komiskt genialitet. Hans interviewer på talkshows brukar vara roligare numer. T.ex det om hans hund som åt choklad o dyl (kolla på conan obriens hemsida). Men det är fortfarande klart värt 5 dollar, det förtjänar han.

Snobbe
2011-12-23, 09:05
https://buy.louisck.net/news

Lite updates från louis, han har nu tjänat över miljonen.

ceejay
2011-12-23, 09:48
han är t.o.m rolig i text. wtf lol