Visa fullständig version : Använda rumpan i Frivändning/Ryck/Stöt?
Hej!
Kom precis att tänka på att jag vid en eller annan tidpunkt känt träningsvärk i hamstrar/quads/insida lår efter nämnda övningar men nog aldrig haft det i skinkorna.
Har ni någonsin tänkt på att använda glutes mer i de övningarna? Hur ska man tänka?
Tack!
Rumpan aktiveras inte i samma utsträckning som t.ex. konventionell marklyft, raka marklyft, knäböj, osv. Det är så det ska vara. Quadriceps och höftextension i allmänhet är det som aktiveras.
OBS! Detta betyder inte att roompan inte aktiveras. Det gör den.
Ok, så du menar att iom att stjärtens (världens mest awkward ord att skriva på svenska imo) muskulatur inte är primärt engagerad så krävs det mer för att få träningsvärk där?
När jag läser runt om övningar som ska koppla in rumpan så ser alla ut som åtminstone ett delmoment i ryck och jag har fått för mig att jag missar mkt kraft genom att inte utnyttja kraften i de rörelserna. Finns det någon cue som används i OL som man kan använda för att få med hela rövpartiet?
Glutesen är mest aktiverade i dessa övningar i bottenläget. Du har ju aldrig lika mycket vikt i detta läge som när du kör knäböj eller marklyft. Därför ger du inte glutesen samma "genomkörare".
Den stora kraftutvecklingen som ryck och vändningar gör kallas för "trippelextension". Här är glutesen aktiverade genom en höftsträckning med framåtskjutning. Det är dock en så kort rörelse (och igen för lätta vikter) för att du förmodligen ska ge glutesen en påfrestning dom inte är vana vid.
ovan påfrestning = träningsvärk
Eejay skrev en jättebra poäng som jag helt missade. Du flyttar inte samma mängd vikt i ryck och stöt som i marklyft och knäböj.
Oroa dig inte för att det kommer begränsas. Tyngdlyftare använder böj och annat för att komplettera huvudlyften. Vill du verkligen jobba rövva så är marklyft och raka marklyft väldigt bra.
tntballe
2011-12-15, 10:40
Jag har känt av röven mer när jag lagt till frivändningar, känns som att röven inte är van vid en så explosiv rörelse.
Postat via en mobil enhet
Glutesen är mest aktiverade i dessa övningar i bottenläget. Du har ju aldrig lika mycket vikt i detta läge som när du kör knäböj eller marklyft. Därför ger du inte glutesen samma "genomkörare".
Den stora kraftutvecklingen som ryck och vändningar gör kallas för "trippelextension". Här är glutesen aktiverade genom en höftsträckning med framåtskjutning. Det är dock en så kort rörelse (och igen för lätta vikter) för att du förmodligen ska ge glutesen en påfrestning dom inte är vana vid.
ovan påfrestning = träningsvärk
Intressanta iakttagelser!
Jag är nästan beredd att köpa resonemanget med ovana rörelser. Det skulle kunna betyda att jag redan är väldigt bra/van med att aktivera rumpan och det vore ju bra :-)
Att vikten skulle vara lättare vet jag inte om det går ihop för mig. Man laddar ju på max redan från liftoff och den kraftutvecklingen är ju... max. Hade det något med intensiteten (trolol) att göra hade jag inte fått träningsvärk/stelhet någonstans, är supersvag i ryck i viktmässig jämförelse med böj o mark.
Ligger någon inne med någon bra cue för att få fart på rumpan i Ryck får ni gärna tipsa så kan jag testa och återkomma med resultat!
Du spänner rumpan och trycker fram den för att få mer kraft med höften.
Ligger någon inne med någon bra cue för att få fart på rumpan i Ryck får ni gärna tipsa så kan jag testa och återkomma med resultat!
Öva trippelextensionen med hjälp av power shrug.
nsDXr65iOXU
Limenka, EeJay: Tackar så mkt, ska nöta den och kniiipa och se vad det kan ge!
Medan jag har er kunnigt folk här, anser ni att man ska upp på tå? Vet att i t ex amerikanska World´s Most Powerful Lift och World´s Fastest Lift säger coacherna att man ska sträva efter att hålla sig på hälarna (alt lyfta från marken endast så att ett kreditkort kan skjutas under).
Tanken (tror jag?) är att fotextensionen knappast bidrar med kraft till att öka höjden på stången utan snarare fjädrar bort explosiviteten jämfört med att ha kontakt med hälarna i marken samt att man har kortare sträcka att dra sig under stången om man inte står på tå i slutet av dragfasen. Hur ska man tänka här?
1. Tänk inte så mycket.
2. Vikten på hälarna under draget framför allt. Sedan brukar det lösa sig.
3. Du måste upp lite för att kunna flytta isär fötterna.
4. Tänk inte så mycket.
ChuckTesta
2011-12-15, 17:35
1. Tänk inte så mycket.
4. Tänk inte så mycket.
Det var när jag inte tänkte som jag gjorde min tekniskt bästa och tyngsta sittvändning någonsin. :cool:
1. Tänk inte så mycket.
4. Tänk inte så mycket.
:-) Ok! Kör på som vanligt och litar på min nedärvda instinkt i hur man utför ryck...
Skämt åsido så tack för din poäng, förstår vad du menar. Jag står inte och filisoferar mitt i lyftet men det är inte dumt att ha klart för sig hur det ska se ut innan man drar igång så man inte får dåliga vanor eller hur? Ska söka mig till klubb men har inte möjlighet att gå regelbundet förrän till sommaren.
ChuckTesta: Längtar tills det sitter i ryggmärgen så att allt bara sker automagiskt :-)
Lars Brinkhoff
2011-12-16, 07:51
Jag har inte förstått det här riktigt. Kan någon förklara varför det är viktigt?
Jag har inte förstått det här riktigt. Kan någon förklara varför det är viktigt?
Man hamnar i ett väldigt bra läge för slutdraget då och når rätt positioner genom lyftet. Det är en enkel instruktion för att få allt att gå rätt till.
En bra metod för att känna vilken skillnad det kan göra är att köra lyft med paus strax under knäna. Man stannar med stången strax under knäna, känner att man har vikten på hälarna och slutför. Troligtvis kommer man få en aha-upplevelse första gången man provar.
Lars Brinkhoff
2011-12-16, 08:46
Tack! Ska absolut testas.
creperiet
2011-12-16, 09:21
Har ni någonsin tänkt på att använda glutes mer i de övningarna? Hur ska man tänka?
Det jag enskilt ägnade mest tid åt under de två första två åren jag frivände var att fokusera på att kraften skulle komma från rumpan - både i förstadraget (precis som ett marklyft, så att starten blir samlad), men framför allt under scoopfasen av double knee bend. Jag hävdar att rumpans aktivering i just den rörelsen är nyckeln och avgörande för om du får ett bra klipp eller inte.
Testade senaste två passen att överdriva Rickards råd om stå på hälarna och creperiets råd om att försöka få med rumpan tidigt och i scoopen...
...det visar sig att jag inte har använt rumpan särskilt vettigt tidigare om man ska döma av mina grava problem att sitta ner/gå i trappor smärtfritt och tyckte mig också märka av en extra skjuts i lyftet. Stort tack, nu har jag något att jobba på ett tag! :-)
luderlasse
2011-12-19, 19:31
Rumpan aktiveras inte i samma utsträckning som t.ex. konventionell marklyft, raka marklyft, knäböj, osv. Det är så det ska vara. Quadriceps och höftextension i allmänhet är det som aktiveras.
OBS! Detta betyder inte att roompan inte aktiveras. Det gör den.
rumpan är höftextensorer ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.