handdator

Visa fullständig version : Tränar jag "för hårt?"

Bult1
2011-12-15, 03:16
Jag ser bra resultat på mina triceps, på mina ben, min mage, axlar, bröst ja allt egentligen men när det kommer till biceps så blir jag galen! Min biceps ökar bra i styrka men inte alls bra i storlek, får ingen direkt volym på den och ingen top/peak heller. Den är ganska rejäl och bred/stor men det händer inte så himla mycket när jag spänner den. Ser nästan ut som den är ungefär lika stor avslappnad....

Så här tränar jag mina biceps ett vanligt pass:

Hantelcurl 20kg 6x3

Hammercurls 18kg 6x3

Med armbågen mot insida lår ( vet inte vad den övningen heter) 18kg 6x3

EZ curls på en sån när man lägger armarna över en vinklad platta och sitter med bröstet mot en platta, där kör jag bara 22kg men väldigt långsamma nedsläpp till "fail".

Sen kör jag vadera arm på samma sätt fast med 16kg hantlar också långsamt nedsläpp till fail.

Och sen går jag på "21:an" gör den två gånger dvs 42reps.

sen blir det liggande bicepscurl ibland också.

Tränar jag dem för lite? För mycket? Jag kanske får i mig för dåligt med proteiner? fast dom andra musklerna ser jag ju bättre resultat på *gah!*

Jansson_84
2011-12-15, 03:33
Kan ju vara värt att lägga lite extra fokus på att träna armarna under en period.
Hur ofta kör du armar? Antal gånger i veckan?

http://www.megaupload.com/?d=2IY3GEYT
Där har du ehrling wahlgrens arm-program och det är hardcore oldschool =)

Bult1
2011-12-15, 03:38
Kan ju vara värt att lägga lite extra fokus på att träna armarna under en period.
Hur ofta kör du armar? Antal gånger i veckan?

http://www.megaupload.com/?d=2IY3GEYT
Där har du ehrling wahlgrens arm-program och det är hardcore oldschool =)

I mitt förr schema så blev det varannan vecka 1 gång varannan veckan 2 gånger, Men skall börja köra på ett nytt nästa vecka med 2 pass i veckan.

Fordon
2011-12-15, 07:45
Den är ganska rejäl och bred/stor men det händer inte så himla mycket när jag spänner den. Ser nästan ut som den är ungefär lika stor avslappnad.

Det är inte så att du behöver deffa då?

Commando1980
2011-12-15, 12:07
Jag ser bra resultat på mina triceps, på mina ben, min mage, axlar, bröst ja allt egentligen men när det kommer till biceps så blir jag galen! Min biceps ökar bra i styrka men inte alls bra i storlek, får ingen direkt volym på den och ingen top/peak heller. Den är ganska rejäl och bred/stor men det händer inte så himla mycket när jag spänner den. Ser nästan ut som den är ungefär lika stor avslappnad....

Så här tränar jag mina biceps ett vanligt pass:

Hantelcurl 20kg 6x3

Hammercurls 18kg 6x3

EZ curls på en sån när man lägger armarna över en vinklad platta och sitter med bröstet mot en platta, där kör jag bara 22kg men väldigt långsamma nedsläpp till "fail".

Sen kör jag vadera arm på samma sätt fast med 16kg hantlar också långsamt nedsläpp till fail.

Och sen går jag på "21:an" gör den två gånger dvs 42reps.

sen blir det liggande bicepscurl ibland också.

Tränar jag dem för lite? För mycket? Jag kanske får i mig för dåligt med proteiner? fast dom andra musklerna ser jag ju bättre resultat på *gah!*

Det ser ut som total overkill för dina biceps. Sprid ut all den volymen på två pass i veckan, samt se till att biceps körs först i passet (om du nu vill fokusera extra på biceps).

Sen kan det ju helt enkelt vara din genetik som dikterar villkoren förutsatt att du inte bara slänger runt vikterna med usel teknik samt sköter övriga kort rätt.

krappen
2011-12-15, 12:33
Lyfter du vikterna med dina biceps då? Är ju ganska vanligt förekommande vid lågreps att man 'fuskar' lite väl mycket och hjälper till med rygg och axlar och andra kroppsdelar.

manekin
2011-12-15, 14:28
kan säga att inget hände med mina biceps förren jag började fokusera på att lyfta med just bicepsen samt att köra dom 2 ggr i veckan minst 15 set... men det lär ju vara väldigt individuellt

aijou
2011-12-15, 14:51
Några tips som många verkar göra fel på.

När du kör hantelcurls så ska du vrida underarmen så att handen är i fullt supinerat grepp redan i början av rörelsen. (Alltså inga "Hammer curls med underarmsrotation i slutet av flektionen av biceps)

Curls med fullt supinerat grepp tar betydligt bättre på biceps brachii än övningar som hammer curls och liknande med parallellt grepp. Det är inte fel att komplettera med dessa övningar. Men Lägg störst fokus på övningar med fullt supinerat grepp.

Har du svårt för detta så rekommenderar jag rak stångcurl istället. (Enligt mig, den bästa isolationsövningen för biceps.)

Ökar du i styrka så tränar du med största sannolikhet inte för hårt.

Ernie McCracken
2011-12-15, 15:15

Koncentrations curl.

Jag gillar att köra ez stång, En skön blandning av supinerat och paralellt grepp.
Rak skivstångscurl är också en höjdare, som nämts tidigare.

TREX
2011-12-15, 15:25
Prova köra lättare vikter.

nIYw3AzKGoM

Lyssna på vad Robinson säger.

aijou
2011-12-15, 15:38
Kan ju också vara en idé att köra färre övningar. Välj ut de två-tre bästa (Jag hade nog valt Rak stångcurl, Concentration Curl/Scott Curl och Hammer Curl. Men det är upp till dig.) och se till att de verkligen gör nytta istället. Kanske kör något extra set på dessa tre övningarna om du känner för det.

Jag är också för att köra varje muskelgrupp 2 ggr/vecka om man har möjlighet.

Greenlight
2011-12-15, 15:38
prova att öka repsantalet till 8-10reps, med mindre vikt såklart.