Visa fullständig version : Ännu en "hjälp mig tråd"
IfIwereStronger
2011-12-14, 00:01
Hej, har bestämt för att köra en deff då det snart är dags för studenten, nuvarande vikt och längd 74kg 176cm. Vill köra SL5x5 under min deff är det ett bra val? samt tränar jag fotboll, två gånger löpning och en gång fotbollsträning,
Mina "problem" är dock att jag får det väldigt svårt att räkna kalorier då jag går i skolan och har flickvän. Visst kan jag ta med matlåda till både skolan och flickvännen men känns inte nödvändigt då jag t.ex. gillar skolmaten och det känns lite osmakligt när jag är hos min flickvän att börja väga maten.
Undrar hur jag ska bete mig, en deff är verkligen nödvändig..
det finns bara en väg att gå och det är att räkna ut så att kalorierna du stoppar i dig är mindre än de du förbrukar.
det innebär ju inte nödvändigtvis att du måste skippa skolmaten eller maten hemma hos din tjej.
mitt tips är att du lär dig näringsvärdet på de vanligaste sakerna, potatis, pasta ris, kött, kyckling m.m så du får en uppfattning om vad du stoppar i dig på en dag. sen när du tar dina portioner får du ju försöka uppskatta hur mycket det är och sen kolla vad vågen/måttbandet säger efter ett tag...antingen får du äta mindre portioner eller röra dig mer om vikten fortfarande skulle stå stilla!
Osmakligt att väga? Ta mindre portioner istället då och höfta kalorierna :)
IfIwereStronger
2011-12-14, 00:31
det finns bara en väg att gå och det är att räkna ut så att kalorierna du stoppar i dig är mindre än de du förbrukar.
det innebär ju inte nödvändigtvis att du måste skippa skolmaten eller maten hemma hos din tjej.
mitt tips är att du lär dig näringsvärdet på de vanligaste sakerna, potatis, pasta ris, kött, kyckling m.m så du får en uppfattning om vad du stoppar i dig på en dag. sen när du tar dina portioner får du ju försöka uppskatta hur mycket det är och sen kolla vad vågen/måttbandet säger efter ett tag...antingen får du äta mindre portioner eller röra dig mer om vikten fortfarande skulle stå stilla!
Okej, jag har ju iofs någorlunda koll på hur mina "standard" portioner ser ut. Kanske om jag minskar dom till hälften och räknar resten? Vad tycker du om 5x5 blandat med löpning till en deff?
vicarious
2011-12-14, 11:55
Du måste inte räkna kalorier. Skär ner på onödiga saker som sockersötad läsk, godis, chips, snask osv och ät lite mindre portioner av maten.
Jag började min deff för ca 3 vekor sen, då låg jag på 83-84kg och när jag vägde mig imorse var jag nere under 80. Jag räknar inte kalorier, eller rättare sagt jag gjorde det första veckan, gjorde många olika maträtter, vägde och kollade hur mycket alla råvaror och produkter jag använder innehöll. Sen dess har jag bara höftat, kan avgöra med ca 100 kcal i felmarginal hur mycket jag får i mig per måltid(som jag själv lagat). Sen när det gäller skolmat och flickvännen är det bara att äta med motta.
Huvudsaken är ju att du tränar och att du inte vräker i dig mat och onyttigheter
en deff är verkligen nödvändig..
Du väger ju bara 74 kilo? Vad vill du ner till?
IfIwereStronger
2011-12-14, 17:33
Du väger ju bara 74 kilo? Vad vill du ner till?
Vill ner till cirka 68-70 då jag tränar fotboll och känner att kroppen inte orkar den nuvarande vikten :/
Vill ner till cirka 68-70 då jag tränar fotboll och känner att kroppen inte orkar den nuvarande vikten :/
Om kroppen inte orkar den nuvarande vikten är det bara att träna mer. Du behöver inte gå ner i vikt, orsaken till att kroppen inte orkar vikten är att du är för otränad i såna fall.
Finns gubbar i 40 års åldern med ölmage i de lägre divisionerna som klarar av att spela 90 min. Kan förstå om du vill gå ner i vikt, men det kommer inte hjälpa dig på fotbollsplanen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.