Logga in

Visa fullständig version : Periodisk fasta och morgonprotein

Sju
2011-12-13, 18:13
Låt säga att man, som jag, tillämpar periodisk fasta med 8 timmars ätperiod från 12.00 till 20.00, och tränar på morgonen. Dvs enligt en av de varianter som beskrivs på Leangains. BCAA omedelbart före och efter träningen, samt varannan timme från träning fram till ätperiodens början. Så långt är upplägget enkelt.

Men på vilodagarna blir det inget BCAA, dvs ingen mat alls förrän vid lunch.
Det jag funderar på är om det är bra/dåligt/neutralt att ta ett proteintillskott på morgonen även under vilodagarna? Det finns ju ingen proteinsyntes-boostande motivering till det. Och jag har för mig att den gode King Grub har förklarat att det inte heller blir någon nedbrytningsskyddande effekt av att tanka protein, men jag är som sagt osäker.

daloatf
2011-12-13, 18:15
Helt onödigt då du har säkrat proteinbehovet dagen innan.

vicarious
2011-12-14, 11:49
Helt onödigt då du har säkrat proteinbehovet dagen innan.

+1. Antingen fastar man eller så gör man det inte. Är du så orolig att du ändå vill tillföra protein hela förmiddagen kan du lika gärna skita helt i att köra periodisk fasta.

Eddie Vedder
2011-12-14, 11:53
Låt säga att man, som jag, tillämpar periodisk fasta med 8 timmars ätperiod från 12.00 till 20.00, och tränar på morgonen. Dvs enligt en av de varianter som beskrivs på Leangains. BCAA omedelbart före och efter träningen, samt varannan timme från träning fram till ätperiodens början. Så långt är upplägget enkelt.

Men på vilodagarna blir det inget BCAA, dvs ingen mat alls förrän vid lunch.
Det jag funderar på är om det är bra/dåligt/neutralt att ta ett proteintillskott på morgonen även under vilodagarna? Det finns ju ingen proteinsyntes-boostande motivering till det. Och jag har för mig att den gode King Grub har förklarat att det inte heller blir någon nedbrytningsskyddande effekt av att tanka protein, men jag är som sagt osäker.

Vill du köra PF kan du inte göra så. Gör du så kör du inte PF. Vilket är helt okej. :)

Sju
2011-12-14, 16:40
Nä, man kan inte både äta kakan och fasta. Men med morgonträning med BCAA före och efter är man redan inne på en kompromiss. Men det kan i alla fall bli renlärig PF på vilodagarna.