Logga in

Visa fullständig version : Moderater puttar skattepengar direkt till Care(M)a

noob76
2011-12-13, 17:31
http://i.imgur.com/gKuZQ.jpg

Skattepengar till moderat PR-byrå (http://svt.se/2.22620/1.2641777/skattebetalare_stod_for_caremas_pr-fakturor?lid=puff_2641777&lpos=rubrik)

Är någon förvånad ? Reinfel har ju sagt att Svenska väljare måste vara lobotomerade - och i just den fråga tror jag han har rätt !

Ledningen i Stockholms stad har köpt mediahanteringstjänster för flera miljoner av den moderatanknutna PR-byrån Kreab&Gavin Anderson. Kreab har hjälpt Stockholms kommun att sköta vanvårdsskandalen.
Skattemedel har alltså gått till att låta Stockholms stad putsa Caremas anseende inom äldreomsorgen efter höstens alla skandaler.

Efter att ha granskat alla Kreabs fakturor till Stockholm stad i år framgår det att Kreab gång på gång hjälpt stadshusledningen med politiskt kontroversiella frågor.

För att hantera effekterna av Caremaskandalen begärde stadsledningen via stadsdirektören i oktober kommunikationsrådgivning av Kreab.
Enligt fakturan ingick träning med kamera, framtagande av budskap, planering av anhörigmöte och rådgivning kring mediehantering. Den fakturan hamnade på 155.625 kronor.

Det kanske mest intressant är att de moderata väljarna verkar vilja ha det på detta sätt , man undrar varför ? Kanske hoppas de att själva få en liten del av kakan ? *screwy* Det är iaf. ett välkommet uppvaknande för många som får se vart skattepengarna går i Reinfels Sverige.

http://svt.se/content/1/c8/02/64/17/77/es-carema1-370.jpg

noob76
2011-12-13, 18:29
Update :

Stockholmsmoderaterna har också använt sin inhouse PR-byrå Kreab&Gavin Anderson ´för att få folk att tycka precis som dem när det gäller slussenförslaget som med knapp majoritet röstades igenom.

http://svt.se/2.22620/1.2642160/miljoner_till_slussen-pr (http://svt.se/2.22620/1.2642160/miljoner_till_slussen-pr)

Hittills i år har Kreab fakturerat Stockholms kommun över nio miljoner kronor. Cirka fem miljoner har gått till bland annat rådgivning, reklamfilmer och mediehantering kring den politiska ledningens omdebatterade Slussenförslag, som med knapp majoritet röstades igenom på måndagskvällen i fullmäktige.

9 miljoner ! ! ! , det här säger lite om intelligensnivån hos alla de som stod och skrek när Juholt misstänktes ha norpat 150 tusen, här är det inte längre en misstanke utan fakturorna finns på riktigt. Men nu är många knäpptysta.
Mest skrämmande är kanske att de som kastar skit på andra nu helt saknar konstruktiva förslag på hur detta svineri med skattepengar skall förhindras.

*ssschhhh om inte du säger något så säger inte jag något och då blir allt bra* ;-)

Mental
2011-12-13, 18:43
Skillnaden är att man förväntar sig att M/högern fifflar. Då blir man inte upprörd.

Nitrometan
2011-12-13, 18:44
Vad säger du om att en soussepolitiker äger Baggium som är ett av de största friskolebolagen i Sverige?

Som har ätit massor med skattepengar och ändå får massor med anmärkningar av skolinspektionen.

Alkro
2011-12-13, 18:51
Politiker får ju ofta kritik för att de inte kan framföra sina budskap på ett vettigt vis. Om PR-företaget förbättrar denna kommunikation med allmänheten ser jag inte problemet?

bubbe
2011-12-13, 18:55
Politiker får ju ofta kritik för att de inte kan framföra sina budskap på ett vettigt vis. Om PR-företaget förbättrar denna kommunikation med allmänheten ser jag inte problemet?

Om jag uppfattar saken rätt, så används skattepengarna för stockholmsstad till att betala PR företag som hjälper moderaternas politiska agenda. Hade pengarna kommit ur partikassan så hade det naturligtvis inte varit något konstigt.

bubbe
2011-12-13, 18:56

Om jag uppfattar saken rätt, så används skattepengarna för stockholmsstad till att betala PR företag för att driva moderaternas politiska agenda. Hade pengarna kommit ur partikassan så hade det naturligtvis inte varit något konstigt.

noob76
2011-12-13, 19:02
Skillnaden är att man förväntar sig att M/högern fifflar. Då blir man inte upprörd.

Det har nog varit så, fast nu vill ju moderaterna vara "det nya arbetarepartiet" :laugh: , och då kanske man kan förvänta sig att de slutar med allt fiffel annars tröttnar en stor del av väljarna förr eller senare. De som inte tröttnar är kanske de med egen smutsig byk.

victor_n
2011-12-13, 19:05
En såsse whinar på M "chockad" *rolleyes*

med tanke på vad såssarna gör och gjort med våra pengar tycker jag vänsterblocket ska stfu!

noob76
2011-12-13, 19:05
Vad säger du om att en soussepolitiker äger Baggium som är ett av de största friskolebolagen i Sverige?

Som har ätit massor med skattepengar och ändå får massor med anmärkningar av skolinspektionen.

Att du desperat vevar fritt omkring dig i hopp om att träffa något, varför inte komma med någon konstruktiv idee om hur moderaterna skall sluta med sitt fiffel ? Det vore väll mycket bättre än att du försöker försvara denna stöld av skattemedel ?

noob76
2011-12-13, 19:06
En såsse whinar på M "chockad" *rolleyes*

med tanke på vad såssarna gör och gjort med våra pengar tycker jag vänsterblocket ska stfu!

Håll dig till ämnet nu eller kom med något KONKRET ;)

Tricce
2011-12-13, 19:20
Mitt konkreta förslag är att alla politiker + partier skall ha en oberoende förmyndare som får hålla i pengarna åt dom. ;)

Trance
2011-12-13, 19:24
Vad är det du motsäger dig mer exakt? Är det att politiker använder PR-byråer och betalar med skattepengar?

kettlebellGuden
2011-12-13, 19:27
Att beskylla "Reinfeldts Sverige" för vad några kommunalpolitiker gör känns lite awkward.

Nitrometan
2011-12-13, 19:27
Det vore väll mycket bättre än att du försöker försvara denna stöld av skattemedel?
Det kanske det vore om jag vore intresserad av frågan.

Jag har inte försvarat något, jag ställde en fråga till dig. Men den ville du inte svara på.

En intressant tanke är att det finns de som kallar skatt för stöld, om man då stjäler skattemedel, vad blir det då? Dubbelstöld.

noob76
2011-12-13, 19:28
Mitt konkreta förslag är att alla politiker + partier skall ha en oberoende förmyndare som får hålla i pengarna åt dom. ;)

Det kanske är ett mycket bra förslag! Väljarna klarar uppenbarligen inte av att granska politikerna i mediebruset utan går enbart på löpsedlarna och de största rubrikerna - oavsett vad som ligger bakom.

noob76
2011-12-13, 19:33
Det kanske det vore om jag vore intresserad av frågan.

Jag har inte försvarat något, jag ställde en fråga till dig. Men den ville du inte svara på.

En intressant tanke är att det finns de som kallar skatt för stöld, om man då stjäler skattemedel, vad blir det då? Dubbelstöld.

Helt OffTopic men eftersom det verkar vara viktigt för dig så skall du få ett svar, Jag röstade EMOT att vi skall ha friskolor som kostar skattepengar de skjuter iväg till lågskatteländer. Du röstade FÖR om man skall se till dina politiska åsikter ;)

Så du har svarat på din egen fråga både i teorin och i praktiken ;)

Redan 2010 fans det klarsynta människor som varnade för detta :

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/riskkapitalbolagen-koper-upp-friskolorna_5616209.svd

Fast.... det gjorde uppenbarligen inte något större intryck bland väljarna och de som röstade borgerligt får nu se resultatet av det de röstade på.

kettlebellGuden
2011-12-13, 19:36
Jag röstade EMOT att vi skall ha friskolor som kostar skattepengar de skjuter iväg till lågskatteländer.

Det är väl inget av nuvarande riksdagspartier som är för det?

Nitrometan
2011-12-13, 19:47
Helt OffTopic men eftersom det verkar vara viktigt för dig så skall du få ett svar, Jag röstade EMOT att vi skall ha friskolor som kostar skattepengar de skjuter iväg till lågskatteländer.
Har vi folkomröstat om det?

Det är väl inget parti till höger om v som har varit emot friskolor?

Och inget parti som har varit för att skattepengar ska slussas till skatteparadis?
Du röstade FÖR om man skall se till dina politiska åsikter ;)
Vad vet du om mina politiska åsikter?

Pratar du om riksdagsval? Där röstade jag inte på nåt av de partier som sitter i Riksdagen eftersom jag inte tror på demokrati.

noob76
2011-12-13, 19:51
Det är väl inget av nuvarande riksdagspartier som är för det?

moderaterna har ju inte direkt gjort något för att stoppa skatteplaneringen utan det är ju vårdbolagen som sett en vikande marknad och själva gått ut i dag och sagt att de skall börja betala skatt som alla andra, det vore väll inte för mycket begärt om moderaterna städade upp lite av den smutsiga byk de själva varit med och skapat ?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/carema-lovar-skatta-i-sverige

Det är naivt och tro att riskkapitalbolag som kan skatteplanera inte skall göra det.

noob76
2011-12-13, 19:54
Har vi folkomröstat om det?

Och inget parti som har varit för att skattepengar ska slussas till skatteparadis?

Vad vet du om mina politiska åsikter?

Pratar du om riksdagsval? Där röstade jag inte på nåt av de partier som sitter i Riksdagen eftersom jag inte tror på demokrati.

Dina politiska åsikter verkar enbart handla om att whina på vänstern/sossarna utan att själv komma med konkreta förslag på hur saker kan förbättras.... Iaf. i de inlägg av dig som jag läst.

kettlebellGuden
2011-12-13, 19:55

Det har skrivits en del debattartiklar från diverse (fp)-politiker om att friskolesystemet borde plockas bort. Internt i (fp) är det inte heller direkt någon konstig inställning.. går lite hand i hand med att lägga tillbaka skolsystemet under statlig kontroll.

Hörde senast idag att Borg skulle lagstifta bort den här skatteflykten. Men han kanske har slutat vara moderat. :confused:

kettlebellGuden
2011-12-13, 19:57
moderaterna har ju inte direkt gjort något för att stoppa skatteplaneringen utan det är ju vårdbolagen som sett en vikande marknad och själva gått ut i dag och sagt att de skall börja betala skatt som alla andra, det vore väll inte för mycket begärt om moderaterna städade upp lite av den smutsiga byk de själva varit med och skapat ?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/carema-lovar-skatta-i-sverige

Det är naivt och tro att riskkapitalbolag som kan skatteplanera inte skall göra det.

Nu vet jag inte om du vill prata om friskolor eller vårdbolag. Privatiseringen av de båda är det i princip bara (v) som har varit emot. Och om du hänger med i nyhetsflödet så vet du att det är nya skatteregler på gång.

Spinkis
2011-12-13, 20:10
Hur vore det om vi höll det till topic?

Ignatius72
2011-12-13, 20:21
Asså shiiit vilket scoop Noob!

Fishtank
2011-12-13, 20:27
Jahapp var hittar man alla dessa fakturor då förutom en du postat.
Säkert sant men vill gärna se alla fakturor.

Klart bättre än sossarna än enligt mig iaf

noob76
2011-12-13, 21:10
Hehe , nu kör de ett inslag om detta i Aktuellt !

Väldigt bra att detta kommer fram så att folk får veta !

Kreab startades av 3 moderater där bla. Carl Bildt satt i styrelsen för er som inte vet.

Asdf
2011-12-13, 21:18
Inte för att förstöra någons världsbild, men i den kommunala vården har vi ett Carema om dagen om det undgått någon

noob76
2011-12-13, 21:18
Jahapp var hittar man alla dessa fakturor då förutom en du postat.
Säkert sant men vill gärna se alla fakturor.

Klart bättre än sossarna än enligt mig iaf

ALLA fakturor är offentliga, eftersom de betalats med mina ( och dina ? ) skattepengar. Du kan begära ut dem som handlingar från kommunen !

http://www.proff.se/keyfigures/5561463976/ (http://www.proff.se/keyfigures/5561463976/)

Som Ni ser i länken åvan omsatte den moderata PR-byrån 240 miljoner förra året, hur många av dessa miljoner är skattepengar ? ;)

Ser man till resultatet för året så vore det intressant om bokföringen vart granskad, kanske kör de med samma "kreativa" bokföring som de bolag de gör reklam för ?

noob76
2011-12-13, 21:20
Inte för att förstöra någons världsbild, men i den kommunala vården har vi ett Carema om dagen om det undgått någon

Har detta pågått länge ?

Vart kan vi hitta mer information om detta ?

VI får väll hoppas att den moderatledda alliansen gör något åt dessa brister i den kommunala vården som du berättar om här ;)

kettlebellGuden
2011-12-13, 21:20
Väldigt bra att detta kommer fram så att folk får veta !

Håller helt med.

Extra plus hade varit om SVT och SR ägnade dagarna åt att sända information från vad som försigår i riksdag och utskottssammanträden istället för allt trams de sänder.

pragmatist
2011-12-13, 21:21
Det finns massor med människor anställda i regeringskansliet som sysslar med att föra ut regeringens budskap och få politiken att framstå som attraktiv i olika sammanhang. De är avlönade med skattepengar. Så var det på (s)-regeringens tid och så är det nu. Om inte detta är problematiskt har jag svårt att se varför en extern konsultbyrå skulle vara det, skattepengar som skattepengar.

För övrigt har vi partistöd i Sverige. Över 400 miljoner kronor varje år får partierna för att bl.a. marknadsföra sig.

Fishtank
2011-12-13, 21:35
Har detta pågått länge ?

VI får väll hoppas att den moderatledda alliansen gör något åt dessa brister i den kommunala vården som du berättar om här ;)

Pågått i minst 20 år iaf

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

noob76
2011-12-13, 21:40
Håller helt med.

Extra plus hade varit om SVT och SR ägnade dagarna åt att sända information från vad som försigår i riksdag och utskottssammanträden istället för allt trams de sänder.

Faktum är att det gör de ju ! Jag brukar titta på det när jag kör cardio på gymmet, det brukar sluta med att alla andra i cardiorumet skriker åt mig att byta kanal till någon dokusåpa, så mycket handlar nog om vad folk väljer att se.

Pågått i minst 20 år iaf

Oj ! Ja då får vi hoppas att moderaterna gör något åt detta ! De har ju haft 5 år på sig nu..... ;)

Fishtank
2011-12-13, 21:44
Och S hade 15 på sig ;)
Blivit lite bättre senaste åren faktiskt imo

Ignatius72
2011-12-13, 21:52
Noob, vilka företag är det som nyttjar mest skattepengar?

noob76
2011-12-13, 22:06
Noob, vilka företag är det som nyttjar mest skattepengar?

Det är de företagen som låter oss betala genom RUT och ROT avdrag ?
RUT-avdraget, det sk. "pigavdraget" är jättepopulärt i många borgerligt styrda kommuner ;)

Men du har säkert en utläggning om detta du bara väntar på att få dela med dig av till oss andra. ?

Fö :

Efter kvällens Aktuellt finns det de som tror att detta är ett femstegsprogram enligt :

1. Skattebetalarna bygger upp vård- och omsorgsinrättningar som Moderaterna säljer till underpris till Carema.

2. Skattebetalarna finansierar omsorg hos Carema, som i sin tur tar ut stora vinster och skär ner på omsorgen.

3. Carema hittar på kreativa lösningar att föra ut sina vinster ur landet, utan att betala skatt för dem. Moderaterna i regeringen har i flera år känt till det, men låtit bli att göra något åt saken.

4. Vanvården uppmärksammas. Kommunen får mediala problem och skattebetalarna får står för PR-konsulter.

5. Carema får också mediala problem. Med de oskattade vinsterna köps PR av samma moderater som sålde vårdinrättningarna till att börja med.

Asdf
2011-12-13, 22:48
Har detta pågått länge ?

Okej poletten trillade tydligen inte ner. Min poäng är att så fort det är ett privat alternativ ska det alltid bli ett jäkla rabalder så fort någon aktör inte sköter sig. Det handlar inte bara om vården utan om i princip verkligen allt!

hultman
2011-12-13, 23:00
Jag har själv arbetat i Caremas koncern och tycker det är högst beklagligt att de blivit "synade i sömmarna". Det är uppenbart att det finns stora ekonomiska intressen bakom mediedrevet, och Caremas verksamheter är inte smutsigare än deras motsvarigheter. Apropå "fiffel" så känns det ganska tröttsamt eftersom alla vårdbolag finansieras av landstingets resurser. Sedan är det långt ifrån alla delar av Caremas sektorer som är lönsamma. Vissa enheter har biståtts och finansierats med många mkr och enbart renderat stora förluster.

Om landstinget (ytterst skattebetalarna) vill ha "högkvalitativ" vård så får de väl betala kostnaden för en sådan istället för att utbjuda rättigheterna till de som kräver minst betalt.

noob76
2011-12-14, 12:43
Jag har själv arbetat i Caremas koncern och tycker det är högst beklagligt att de blivit "synade i sömmarna". Det är uppenbart att det finns stora ekonomiska intressen bakom mediedrevet, och Caremas verksamheter är inte smutsigare än deras motsvarigheter. Apropå "fiffel" så känns det ganska tröttsamt eftersom alla vårdbolag finansieras av landstingets resurser. Sedan är det långt ifrån alla delar av Caremas sektorer som är lönsamma. Vissa enheter har biståtts och finansierats med många mkr och enbart renderat stora förluster.

Om landstinget (ytterst skattebetalarna) vill ha "högkvalitativ" vård så får de väl betala kostnaden för en sådan istället för att utbjuda rättigheterna till de som kräver minst betalt.

Vilket mediedrev talar du om ? Detta har ju knappt uppmärksammats alls i de stora borgerliga dagstidningarna.

Jag känner många som arbetat och arbetar inom Carema, alla instämmer i att det är mindre personal än i det kommunala, att precis som du skriver Carema är lika smutsiga som deras andra motsvarigheter är ju ingen ursäkt till att de skall fortsätta med det. Någonstans måste ju uppstädningen börja.

Håller med om att upphandlingarna ofta är otroligt dåliga då lägstbjudande oftast vinner utan att "kvaliteten" följs upp, synd att inte de politiker som lobbat för att sälja ut vården förstått det - de verkar vara väldigt naiva. Å andra sidan finns det de som arbetat aktivt med att utforma system där vårdbolag mjölkar maximalt med skattepengar ur landstinget.... ;) Så det är ingen lätt situation alla gånger.

Scratch89
2011-12-14, 12:51
Finns det något som säger att detta/dessa vårdbolag är sämre än de statliga/landstingsägda?

Ignatius72
2011-12-14, 13:03
Det är de företagen som låter oss betala genom RUT och ROT avdrag ?
RUT-avdraget, det sk. "pigavdraget" är jättepopulärt i många borgerligt styrda kommuner ;)

Det är byggbolag, men inte kring ROT utan de som bygger arenor, tunnelbanor etc. De är de överlägset största aktörerna som arbetar med skattepengar. Därefter kommer kollektivtrafik. Ska skattekronor gå till detta eller ska vi ha kommunala byggbolag?

Vilket mediedrev talar du om ? Detta har ju knappt uppmärksammats alls i de stora borgerliga dagstidningarna.

Driver du med oss?

Finns det något som säger att detta/dessa vårdbolag är sämre än de statliga/landstingsägda?
Nej, tvärtom. Den stora skillnaden är att man har olika måttstockar när det gäller kommunal och privatägande. Faktum är att i de kommuner som har mycket privata entreprenörer så har man också bättre kvlitets kontroller, även på den kommunala sidan. De utan eller med väldigt liten del privat verksamhet så har också dålig eller ingen kontroll på vare sig de egna eller andras boenden.

Asdf
2011-12-14, 13:04

Jag känner många som arbetat och arbetar inom Carema, alla instämmer i att det är mindre personal än i det kommunala, att precis som du skriver Carema är lika smutsiga som deras andra motsvarigheter är ju ingen ursäkt till att de skall fortsätta med det. Någonstans måste ju uppstädningen börja.

Håller med om att upphandlingarna ofta är otroligt dåliga då lägstbjudande oftast vinner utan att "kvaliteten" följs upp, synd att inte de politiker som lobbat för att sälja ut vården förstått det - de verkar vara väldigt naiva. Å andra sidan finns det de som arbetat aktivt med att utforma system där vårdbolag mjölkar maximalt med skattepengar ur landstinget.... ;) Så det är ingen lätt situation alla gånger.

Med andra ord som du själv beskriver så är det inte fel på att bedriva bolag inom en bransch och tjäna pengar, utan att det saknas en tillsynsmyndighet som övervakar denna och kan sortera ut oseriösa aktörer. Det är det ingen som motsäger dig

grondahl
2011-12-14, 13:08
Kommuner och landsting borde kanske lägga konsultpengar på att lära sig effektiv kravställning vid upphandling.

Ignatius72
2011-12-14, 13:22
Efter kvällens Aktuellt finns det de som tror att detta är ett femstegsprogram enligt :

1. Skattebetalarna bygger upp vård- och omsorgsinrättningar som Moderaterna säljer till underpris till Carema.

Nej, man säljer inte ut. Man lägger ut det på anbud och kommunerna bestämmer vilka kvalitetskrav de vill ställa. Därefter lämnar bolagen in offerter. Uppfyller man alla kriterier så får lägsta bud jobbet under en viss period kanske 4-5 år.

2. Skattebetalarna finansierar omsorg hos Carema, som i sin tur tar ut stora vinster och skär ner på omsorgen.

Ja, skattepengar till till Carema och andra. Ja de kan ta ut vinster och nej, det behöver inte betyda att man skär ner på omsorgen.
3. Carema hittar på kreativa lösningar att föra ut sina vinster ur landet, utan att betala skatt för dem. Moderaterna i regeringen har i flera år känt till det, men låtit bli att göra något åt saken.

Ja

4. Vanvården uppmärksammas. Kommunen får mediala problem och skattebetalarna får står för PR-konsulter.
I den mån kommunerna använder konsulter så ja.

5. Carema får också mediala problem. Med de oskattade vinsterna köps PR av samma moderater som sålde vårdinrättningarna till att börja med.
Nej, inga vårdinrättningar är sålda.

Juxta
2011-12-14, 13:51
Jävligt fult att bara för att noob76 skriver något negativt om moderaterna så får han väldigt lite medhåll men Juholt-tråden är ett jävla gäng med högaffel och facklor. Vad sägs om att vara lite objektiv trots sin politiska inställning? Känns som man läser en diskussion mellan fotbollshuliganer: "MITT LAG ÄR BÄST(trots att de ligger längst ner)!!!".

thenut
2011-12-14, 14:14
Tror det mer beror på hur man lägger fram det. Att påstå att t.ex. Carema-skandalen knappt tagits upp i pressen är ju skrattretande...

Ignatius72
2011-12-14, 14:28
Jävligt fult att bara för att noob76 skriver något negativt om moderaterna så får han väldigt lite medhåll men Juholt-tråden är ett jävla gäng med högaffel och facklor. Vad sägs om att vara lite objektiv trots sin politiska inställning? Känns som man läser en diskussion mellan fotbollshuliganer: "MITT LAG ÄR BÄST(trots att de ligger längst ner)!!!".

Noob bygger en del av sina slutsatser på direkta felaktigheter. Ska man låta det passera för att det är synd om Juholt?

Kurash
2011-12-14, 14:34
Noob bygger en del av sina slutsatser på direkta felaktigheter. Ska man låta det passera för att det är synd om Juholt?

Men då ska man väl påpeka dessa felaktigheter istället för att som Nitro "Men Soussarna då!!??" ?

Nu har vi iofs sett båda delarna i tråden.

Juxta
2011-12-14, 14:37
Men då ska man väl påpeka dessa felaktigheter istället för att som Nitro "Men Soussarna då!!??" ?

Nu har vi iofs sett båda delarna i tråden.

Precis.

Tryman
2011-12-14, 14:47
Om kostnader för PR-konsulter, bryr mig föga.

Om Carema, öka kontroller inom vården precis som det är på gång att göras. Oavsett om det är på entreprenad eller drivs direkt av landstinget.

noob76
2011-12-14, 16:12

Visst blir det lite löjligt ! Nu ser det ut som om hela KoloZzeum´s "högermafia" samlats här i tråden för att försvara något de hade hatat om det vore sossarna som stod skyldiga - Det stärker inte direkt trovärdigheten hos debattörerna.

Det viktiga är dock att detta kommer ut så att människor själva kan fundera över vilket samhälle de vill leva i och hur vi aktivt skall förbättra saker.

noob76
2011-12-14, 16:16
Tror det mer beror på hur man lägger fram det. Att påstå att t.ex. Carema-skandalen knappt tagits upp i pressen är ju skrattretande...

Fast nu verkar du uttala dig om något som inte har med tråden att göra ?
Om du läser hela tråden innan du börjar kommentera ser du att tråden handlar om moderaternas skyfflande av kommunala skattepengar vidare till deras egen inhouse PR-byrå, och inte så mycket om caremas vanvårdsskandal.

Vanvårdsskandalen har tagits upp massor i media ja, men tänk dig drevet om detta med PR-byrån inte hade involverat moderater utan sossar ?

Det är den "lilla" skillnaden jag pekar på. ;)

Mental
2011-12-14, 16:18
Det viktiga är dock att detta kommer ut så att människor själva kan fundera över vilket samhälle de vill leva i och hur vi aktivt skall förbättra saker.

Det är väl det befolkningen gjort, och således är inte längre den röda sidan som styr. Och jag ser inget som tyder på att det blir annorlunda i nästa val.
S ser helt ut att sakna förmåga att leda landet, och folket kommer rösta där efter.

noob76
2011-12-14, 19:36
Det är väl det befolkningen gjort, och således är inte längre den röda sidan som styr. Och jag ser inget som tyder på att det blir annorlunda i nästa val.
S ser helt ut att sakna förmåga att leda landet, och folket kommer rösta där efter.

Mycket kan hända i framtiden ! Det var nog ingen som trodde att högern skulle vinna 2006 heller !
Oavsett vem som sitter vid makten är det viktigt att vi som betalar skatt får veta vart pengarna går samt vilka som delar ut dem.

Många kanske tvekar inför att skicka sin gamla mamma till carema efter den senaste tidens vanvårdsskandaler - således har informationen gjort nytta och människor har fått ett bättre underlag för att fatta egna beslut.
Många kanske tvekar inför att rösta på ett parti som tar av skattepengarna och ger till sin egen inhouse PR-byrå - då har också informationen gjort nytta.

Om det sedan blir som så att alla är jättenöjda med nuvarande politik så är ju det jättebra ! Då är det bara att gratulera , men..... som det ser ut nu har vi en väldigt svag minoritetsregering som jag inte tror skulle klara sig i mer än några månader utan massiv uppbackning från våra största massmedier ( DN / SvD / SR / SvT ) som alla kört drevet mot Juholt på högsta växeln och därmed låtit nuvarande regering få månader av respit och utebliven granskning.

Ignatius72
2011-12-14, 20:03
men..... som det ser ut nu har vi en väldigt svag minoritetsregering som jag inte tror skulle klara sig i mer än några månader utan massiv uppbackning från våra största massmedier ( DN / SvD / SR / SvT ) som alla kört drevet mot Juholt på högsta växeln och därmed låtit nuvarande regering få månader av respit och utebliven granskning.

Du glömmer att det var husorganet AB som startade drevet mot Juholt. Det vore väl närmast tjänstefel att inte följa upp det. Men har du några andra exempel på den massiva uppbackningen?