handdator

Visa fullständig version : "Vitaminbluffen" i "Kropp och själ" på P1

svag74
2011-12-13, 10:52
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=4853004

Väldigt anti till vitamintillskott, inte minst C, och D.
Även för tränande.

Antar att några här inne kommer ha synpunkter ... kanske särskilt Eddie angående deras inställning till D-vitamin ;)

Vet ej om det går lyssna på ännu, eller om de lägger upp det först senare.

kettlebellGuden
2011-12-13, 10:58
Förutom vad som sades om D så var det väl inga konstigheter.

svag74
2011-12-13, 11:02
Förutom vad som sades om D så var det väl inga konstigheter.

Var okänt för mig att tillskottsmässigt normalstora doser C-vitamin kunde ge ökad oxidation i kroppen, och vara negativt för träningsresultat osv.
Eller att det finns studier som visar på ökad dödlighet hos dem som tar tillskott.

Samt att ingen hade något positivt att säga om tillskotten i allmänhet. Gick ju inte att dra ur dem något positivt alls, förutom till äldre eller gravida.'

Men jag är inte så insatt så detta kanske var gammal skåpmat bara.

kettlebellGuden
2011-12-13, 11:13
Var okänt för mig att tillskottsmässigt normalstora doser C-vitamin kunde ge ökad oxidation i kroppen, och vara negativt för träningsresultat osv.
Eller att det finns studier som visar på ökad dödlighet hos dem som tar tillskott.

Samt att ingen hade något positivt att säga om tillskotten i allmänhet. Gick ju inte att dra ur dem något positivt alls, förutom till äldre eller gravida.'

Men jag är inte så insatt så detta kanske var gammal skåpmat bara.

Om jag minns rätt så var det en tråd i Kosttillskott-sektionen för inte så länge sedan som diskuterade studien som visade på "sämre liv" (tidigare död etc.) hos de som käkade mycket vitamin-tillskott. Också järntillskott verkar ha någon form av korrellation.

Att vitamin C inte är så mycket att hänga i julgranen tycker jag definitivt är trevligt att de tar upp. Är ju iaf minst en gång / vecka som jag träffar på någon som mega-doserar vit C för att bota snuva...

sen en kvick koll i Kostttillskott-sektionen igen så hittar man rätt snabbt en stor skepsis mot antioxidanter. Tanken är lite att det minskar muskeltillväxten (varför vill man stoppa inflammationer direkt efter träningspass?), och att det tränar kroppen till att själv inte skapa dem. Lite som testo-injects stänger av den kroppsegna produktionen så verkar stora doser antioxidanter göra detsamma.

svag74
2011-12-13, 11:24
Ok, tack :)
Intressant hursomhelst :)
Kanske läge dra ner på sina lågdoserade multivitamineral till varannan dag eller så ...

kettlebellGuden
2011-12-13, 11:37
Ok, tack :)
Intressant hursomhelst :)
Kanske läge dra ner på sina lågdoserade multivitamineral till varannan dag eller så ...

Jo helt klart intressant. Som sagt i programmet så har du inte brist så är tillskott inget du behöver, och utöver det så är det möjligtvis kontraproduktivt.

Själv gör jag undantag för vitamin-D och tycker att 2-5000ie / dag är lagom.

Morty
2011-12-13, 14:03
D använder jag. 2-4000 IE/ed på vinterhalvåret.
C ibland som brus på morgonen för att det smakar jävla gott.

Sen järn efter att jag gett blod.

Jag tror inte alls att det ska vara "dåligt" att ta D eller C. Dessutom förstår jag inte varför man ska trycka i sig saker som man inte tror att man riskerar brist på. Jag är vegetarian och kan därför gå lågt på D.

Zorgus
2011-12-13, 14:19
Intressant att en överläkare tror att man på våra breddgrader kan bilda D-vitamin i huden på vintern, han verkade inte så inläst på just D-vitamin, om man uttrycker sig diplomatiskt. Hans kunskap motsvarar nog vad de flesta läkare tror sig veta om D-vitamin, skulle jag gissa. Annars var nog det mesta ganska vettigt.