handdator

Visa fullständig version : Teknikkritik frivändningar

kirilposto
2011-12-12, 09:15
IXeSkkgZSNQ&context=C22a60ADOEgsToPDskJ79OriztYivmglWJNXz2-c

Ös på med kritik!

the_matsson
2011-12-12, 09:23
En frivändning börjar la från golvet vid varje repetition?

specialized 77
2011-12-12, 09:38
orkar du inte lägga ner stången försiktigt? så lyft lättare

Pjotor
2011-12-12, 09:49
En frivändning börjar la från golvet vid varje repetition?

Inte om det är hängfrivändningar.

Du behöver få stången närmare kroppen. Försök att få stången att snudda bröstkorgen på vägen upp. Du behöver också jobba mer på själva "hoppet" i frivändningen -- det är det som ger mest kraft. Då kommer du inte att behöva dra så mycket med armarna.

Och det är ett j***a oskick att dänga ner stången efteråt.

tntballe
2011-12-12, 10:26
Ser inte ut som om du får med höften ordentligt. Det här klippet visar väldigt bra vad det är jag menar. Se det sista jucket.
vXZt4PhdUns

En övning som ska hjälpa en att få till det.
http://www.pendlay.com/The-Rock-and-Roll-Drill-_df_70.html

Här kan du lära dig mer om olika lägen i lyftet.
http://californiastrength.com/videos/viewvideo/44/clean/clean-how-to-video-part-one

kirilposto
2011-12-12, 10:28
Försöker faktiskt fokusera på att ha stången så nära kroppen som möjligt. Men ska försöka göra så utrymmet mellan kroppen och stången blir mindre. Sen är ju målet med träningen inte att delta i styrkelyft utan för att få explosivitet till fotbollen. Sen att jag kör hänglyft är ju endast för att få högre intensitet. Tekniken kommer förbättras avsevärt, jag är 16 bast och har frivändt i 3 månader! Tack för alla svar!

Sparven från Minsk
2011-12-12, 10:33
Håller med föregående talare. Du måste jobba mer på "jucket" och få stången nära kroppen. Mer vikt så kan du inte rycka eller dra med armar/trapz.
Hoppa in under stången så att säga :D

C.E.J.
2011-12-12, 10:38
Tagga ner när du ska lyfta. Inta fot- och kroppsposition ordentligt, spring inte fram sådär som du gör. Det känns som numero uno.

Några tyngre vikter ska du absolut inte upp på.

Rahf
2011-12-12, 10:46
Teknik först. Vikt sen.

emi23j
2011-12-12, 11:07
Istället för att ge dig kritik på förbättringar så är det nog lika att säga "gör om, gör rätt".

Jag skulle defintivt rekommendera att du börjar om från början om du ändå bara hållt på i tre månader. Mycket lättare att börja om från noll än att fortsätta.

Följ denna progression:
http://www.pendlay.com/Clean-progression-series_df_55.html

Och som redan skrivits. Ta det lugnt. Början av ditt lyft är också tveksamt (alltså när du lyfter stången från marken). Men hur som helst. Börja om, gör rätt. Mycket enklare än att ändra saker i din nuvarande teknik.

kirilposto
2011-12-12, 14:09
Frågan är ju om jag utvecklar explosiviteten ändå?.. Är tekniken ändå hyffsad? jag ska ju inte ha nån som bedömmer tekniken under själva utförandet.. så min fråga lyder: Bör jag börja om från scratch även om jag gör detta för fotbollens skull.. alltså för att få explosivitet? eller ska jag fortsätta att köra på, för tekniken blir ju bättre för varje pass som går!

emi23j
2011-12-12, 14:33
Frågan är ju om jag utvecklar explosiviteten ändå?.. Är tekniken ändå hyffsad? jag ska ju inte ha nån som bedömmer tekniken under själva utförandet.. så min fråga lyder: Bör jag börja om från scratch även om jag gör detta för fotbollens skull.. alltså för att få explosivitet? eller ska jag fortsätta att köra på, för tekniken blir ju bättre för varje pass som går!

När du skjuter en frispark, är det nödvändigt med bra teknik då eller räcker det med okej teknik?

Explosivitet är beroende av optimal (eller åtminstone väldigt bra) teknik.

Teknik ligger till grunden för alla förmågor. Lika viktigt i gymmet som på fotbollsplanen. Utan riktigt bra teknik så kan man inte utnyttja sina förmågor, eller få maximal effekt av träningen.

svarar det på din fråga? och ger det dig en förståelse varför teknik alltid ska vara högsta prioritet?

EDIT: Du måste tänka långsiktigt!

kirilposto
2011-12-12, 16:57
Förstår precis vad du menar!! Tekniken är prio ett för mej i allt jag håller på med, det var därför jag la upp videon och bad om kritik! Jag har fått sjukt bra kritik och kommer definitivt göra allt för att förbättra den! Jag kommer mest troligt fortsätta köra på samma vikter men dock kommer jag som ni säger; öva på att använda höfterna mer, hoppa till mer och allt ni har tagit upp!

Rahf
2011-12-12, 20:56
Sänk vikterna. Nöt teknik tills det verkligen sitter.

Per N
2011-12-12, 21:27
Hur mycket vikt är det? Ser ut som 70? Anywho, plusettar alla inlägg ovan mig.

sunetdanne
2011-12-13, 15:10
En övning som ska hjälpa en att få till det.
http://www.pendlay.com/The-Rock-and-Roll-Drill-_df_70.html

Någon som testat den?

Verkar ju rätt vettigt!

mn8eii
2011-12-13, 15:28
Skulle bli tokig om någon nonchalant snorunge slängde stänger i golvet på det där viset i min närhet. Ser nästan ut som att du accelererar stången i backen.

tobake75
2011-12-13, 18:44
Skulle bli tokig om någon nonchalant snorunge slängde stänger i golvet på det där viset i min närhet. Ser nästan ut som att du accelererar stången i backen.

Bumpers är ju till för att droppa i golvet!!

oracas
2011-12-13, 18:50

Då går du till en atletklubb, såg inte precis ut som gymmet där du slänger vikter i marken på det där viset.

Kan man vända ner och göra så pass många frivändningar så kan du ta ner vikten på samma sätt.

mn8eii
2011-12-13, 19:35

Inte på det viset och på det golvet.

Pepz
2011-12-13, 19:39

nej de är till för att man ska ha möjlighet att släppa vikten.
har man redan gjort ett gäng hängande vändningar så kan man lätt och ledigt lägga stången på backen och inte släppa..

likaså hantelslängarpuckona- men det är en annan tråd

specialized 77
2011-12-14, 15:26
helt rätt skogstokig hehehe

kirilposto
2011-12-14, 15:43
På detta gym får vi lov att släppa vikterna.. Sedan brukar jag naturligtvist inte råkasta vikterna ner på marken om det är fullt med folk.. Denna gången var jag själv där!

limenka
2011-12-14, 15:46
På detta gym får vi lov att släppa vikterna.. Sedan brukar jag naturligtvist inte råkasta vikterna ner på marken om det är fullt med folk.. Denna gången var jag själv där!

Då har du spöken där nere för din kamera rör på sig. :confused:

Se till att få mer kontroll över utförandet för att onödiga skador inte ska uppstå.

Player
2011-12-14, 16:00

Explosivitet handlar till stor del om hastigheten du förflyttar något. I ditt fall som fotbollsspelare, dig själv i kortare rusher och upphopp. Där har du inte någon extern vikt som du måste hantera, som en footballspelare exempelvis kan ha i tacklingar osv. Så fokusera inte på själva vikten när du ska träna explosivt, hastigheten är viktigare för dig. Med en relativt dålig teknik (relativt till hur bra den enkelt kan bli med lite grundträning) och för hög vikt så blir inte dina frivändningar explosiva, även om det känns så. Övningarna blir mer renodlade styrkeövningar, fast ganska dåliga sådana. Du hamnar alltså i en typ av gråzon av någorlunda ineffektiv träning.
Kombinera hellre renodlad styrketräning för underkropp, såsom knäböj, med lättare och explosiva frivändningar. Då får du båda delarna, då explosivitet (generell sett) till stor del beror på maximal styrka.

Lär dig korrekt teknik enligt de länkar du fått, det kommer du tjäna något oerhört på. Annars har du förmodligen flertalet platåer utan viktökning att vänta i dina vändningar, med ömma (eventuellt skadade) nyckelben och axlar till följd.

kirilposto
2011-12-15, 16:47
Stort tack till alla er som kommit med konstruktiv kritik, nu vet jag vad jag ska jobba på!