Visa fullständig version : Får det inte att ta längre
tobnotch
2011-12-11, 20:08
Får det inte att ta i latsen längre. Har verkligen försökt kolla massa videor men chins/latsdrag ser så olika ut från video till video. Har dessutom på senaste tiden fått väldigt svårt att få pump, vilket var otroligt välkommet i somras/tidig höst.
Vad jag då önskar av er är att ni kan lägga upp latsövningar med korrekt utförande så jag kan titta och sedan nöta nöta nöta in rätt teknik.
Sedan är min andra fråga vad det beror på att pumpen inte infinner sig längre? Någon som varit med om att de under en tid inte heller fått pump (att det kan gå i cykler)?
Jag tackar och bockar för detta forum.
Hur är det med kolhydrater? Har du dragit ned på dom på senaste tiden? Jag har väldigt svårt att få något tryck om jag äter lite kolisar.
varför detta sökande efter pump?
Hur är det nuvarande upplägget när du tränar chins/pull-ups?
Ökar chanserna till att få till det med den där sköna fitnessbruden som alltid är på gymmet
CharlieBB
2011-12-11, 20:32
Jag brukar dra en linepose innan jag sätter mig och kör mina latsdrag. Brett grepp med tummarna uppe på stången (överhandsgrepp?).
tobnotch
2011-12-11, 20:33
Hur är det med kolhydrater? Har du dragit ned på dom på senaste tiden? Jag har väldigt svårt att få något tryck om jag äter lite kolisar.
Jag äter inte överdrivet mycket kolisar. Men "normalmycket" till middag. Inget jag minskat på medvetet iallafall.
Det är en grov motivationsfaktor då det är den härligaste känslan man kan få (på gymmet).
Hur är det nuvarande upplägget när du tränar chins/pull-ups?
3 set 10 reps. Början av passen. Tränas tisdag samt torsdag/fredag i vanlig ordning. Eller vad är du ute efter?
tobnotch
2011-12-11, 20:36
Jag brukar dra en linepose innan jag sätter mig och kör mina latsdrag. Brett grepp med tummarna uppe på stången (överhandsgrepp?).
Linepose?
Linepose?
Av någon anledning läste jag linnépose och undrade vad för pose han någonsin ställde till med.
Testat lite högre repetitioner? Hänga på vikt, etc. Det är lätt att man krummar ihop sig i toppläge också. Se till att bålen hålls rak som en stolt man.
Här är en duglig version av chins
ZxWX_FawKzo
tobnotch
2011-12-11, 21:03
Testat lite högre repetitioner? Hänga på vikt, etc. Det är lätt att man krummar ihop sig i toppläge också. Se till att bålen hålls rak som en stolt man.
Här är en duglig version av chins
ZxWX_FawKzo
Ska tänka extra mycket på att göra stolta chins nästa gång, tack!
Latsdrag är också en väldigt bra övning om du vill satsa på kontakt.
tobnotch
2011-12-11, 21:20
Latsdrag är också en väldigt bra övning om du vill satsa på kontakt.
Känns som det tar i bicepsfästena vid latsdrag. Att jag drar för mycket med armarna och inte aktiverar lats. Tips på att undvika det?
Känns som det tar i bicepsfästena vid latsdrag. Att jag drar för mycket med armarna och inte aktiverar lats. Tips på att undvika det?
Samma som med chins. Testa att sänka vikten och hålla kroppen upprätt, även i slutdraget. Förmodligen en av de mest populära övningarna där folk kör lite för tungt.
tobnotch
2011-12-11, 21:24
Samma som med chins. Testa att sänka vikten och hålla kroppen upprätt, även i slutdraget. Förmodligen en av de mest populära övningarna där folk kör lite för tungt.
Ska bli, chiefen! Tack för blixtsnabba svar!
För tungt för att ha bra teknik eller bara "för tungt", dvs "du skulle öka bättre om du körde med lägre vikter"? Jag ser nästan aldrig någon köra tunga (i detta fallet viktade) chins, snarare brukar väl de flesta försöka klara så många reps de bara kan?
Vill man få större lats (och bli starkare i chins) tycker jag man ska börja träna tunga viktade chins och inte köra varje pass med bara kroppsvikten. Jag tror på ökad/varierad belastning mellan varje pass, precis som med bänkpress, marklyft eller knäböj.
Rolf här på forumet postade ett inlägg på sin blogg om att hitta ryggen för inte så längesen. Kan kanske vara läsvärt för dig.
För tungt för att ha bra teknik eller bara "för tungt", dvs "du skulle öka bättre om du körde med lägre vikter"? Jag ser nästan aldrig någon köra tunga (i detta fallet viktade) chins, snarare brukar väl de flesta försöka klara så många reps de bara kan?
Vill man få större lats (och bli starkare i chins) tycker jag man ska börja träna tunga viktade chins och inte köra varje pass med bara kroppsvikten. Jag tror på ökad/varierad belastning mellan varje pass, precis som med bänkpress, marklyft eller knäböj.
Så tungt att formen blir lidande. Klart man ska satsa på att ha en bra och jobbig belastning.
Så tungt att formen blir lidande. Klart man ska satsa på att ha en bra och jobbig belastning.
Tänkte att du menade det, ville bara förtydliga lite :)
Jag brukar dra en linepose innan jag sätter mig och kör mina latsdrag.
Gud så mycket plus!
Lär dig för guds skull att slå en linepose, det är grunden i latskontakt (bland annat). Om man inte kan spänna musklerna ordentligt utan vikt, hur ska man då göra det med vikt?
Alla (som jag kommer på) ryggövningar kan man med fördel börja i en linepose som man sedan liksom håller genom övningen.
tobnotch
2011-12-12, 00:18
Gud så mycket plus!
Lär dig för guds skull att slå en linepose, det är grunden i latskontakt (bland annat). Om man inte kan spänna musklerna ordentligt utan vikt, hur ska man då göra det med vikt?
Alla (som jag kommer på) ryggövningar kan man med fördel börja i en linepose som man sedan liksom håller genom övningen.
Fortfarande... Linepose? Brösta upp, dra ner skulderbladen?
Och ännu en fråga, när man gör chins är det bara att dra så man kommer upp eller är det viktigt att knipa ihop skulderbladen som vid roddar t.ex?
Fortfarande... Linepose? Brösta upp, dra ner skulderbladen?
Och ännu en fråga, när man gör chins är det bara att dra så man kommer upp eller är det viktigt att knipa ihop skulderbladen som vid roddar t.ex?
Man spänner helt enkelt till latsen. :) Linepose är också grunden till andra poser som biceps-pose och latspread.
När du gör chins eller latsdrag så ska du tvinga fram en svank i ryggen samtidigt som du gör rodd-rörelsen. Du ska inte tänka att du ska trycka ihop skulderbladen, du ska tänka att du ska trycka ner skulderbladen.
I t.ex. en sittande rodd är det bra att dra ihop och bak skulderbladen samtidigt som man trycker fram lite svank i ryggen. Man ska dock inte klämma till den övre delen av trapsen, utan den nedre och mellersta delen.
När du kan koppla in latsen ordentligt så kommer detta att ske helt naturligt. Mind-muscle connection is the key.
Framifrån:
http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/55295/(801).jpg
Bakifrån:
http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=59200&stc=1&thumb=1&d=1239050815
tobnotch
2011-12-12, 00:36
Man spänner helt enkelt till latsen. :) Linepose är också grunden till andra poser som biceps-pose och latspread.
När du gör chins eller latsdrag så ska du tvinga fram en svank i ryggen samtidigt som du gör rodd-rörelsen. Du ska inte tänka att du ska trycka ihop skulderbladen, du ska tänka att du ska trycka ner skulderbladen.
I t.ex. en sittande rodd är det bra att dra ihop och bak skulderbladen samtidigt som man trycker fram lite svank i ryggen. Man ska dock inte klämma till den övre delen av trapsen, utan den nedre och mellersta delen.
När du kan koppla in latsen ordentligt så kommer detta att ske helt naturligt. Mind-muscle connection is the key.
Framifrån:
http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/55295/(801).jpg
Bakifrån:
http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=59200&stc=1&thumb=1&d=1239050815
Tack för ett väldigt användbart svar! Nu har jag fått många tips, bara att börja nöta nöta nöta och tänka på tekniken under utförande i chins och olika latsdrag. Tack!
Att öva på muskelkontroll kan vara bra men det är stor skillnad på att belasta en muskel med statisk belastning i en semiavslappnad posering och att lyfta saker med den så om man ska in och gröta för att man tror att man inte har kontakt så kör istället delar av övningen t ex 21:an i latshissen . Att förlänga rörelsen t ex genom att köra enarmslatsdrag är ett annat alternativ, ett tredje är att i t ex chins köra 20 negativa där du håller emot allt du kan men du ska inte lyckas stoppa rörelsen, känner du inte att muskeln har jobbat dagarna efter så har den inte gjort det...
En annan sak är att helt enkelt kolla upp hur muskeln går i kroppen för att få ett hum om var något ska kännas och vilka andra muskler som du kan förväxla med den.
Men om man fortsätter öka i vikterna och inte förändrat tekniken allt för mycket så har man antagligen redan kontakt med musklerna, annars är det svårt att göra något.
Jag har aldrig fått det att "ta i" mina lats. Som du ser på min avatar har jag också problem med underutvecklade lats.
rolf-rodd är den enda lösningen här.
Jag har aldrig fått det att "ta i" mina lats. Som du ser på min avatar har jag också problem med underutvecklade lats.
Det är ok. Vi förstår ditt syntholproblem. *kissass*
stromming
2011-12-12, 14:35
Måste kännas jobbigt. Förstår att det tar emot när folk skrattar åt dina kycklingvingar
Måste kännas jobbigt. Förstår att det tar emot när folk skrattar åt dina kycklingvingar
Om jag bara kunde hitta den där pumpen så kanske det hade löst sig! *cry*
Från bloggen. (http://oscar.teambodyscience.se/2011/11/21/hitta-ryggen/) Står mer utförligt där ifall nån vill läsa, men här är de två övningarna som jag tycker det är väldigt lätt att aktivera latsen i. Jag brukar köra dessa som uppvärmning/potentiering innan huvudövningarna, eller som superset tillsammans med någon dragövning. Jag upplever att det är lättare att känna latsen i den efterföljande dragövningen när jag gjort dessa innan.
GjbhjcIkNYY
SkreplebXNk
Gud så mycket plus!
Några tips på instruktionsfilmer eller texter om poser på internet? Har väldigt svårt att få ut latsen nämligen, skulderbladen sticker bara ut bakåt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.