Visa fullständig version : Studera vid Luleå Uni, (sjukgymnast).
Hej allihopa!
Sökte lite sjukgymnastutbildningar nu inför våren, kom dock bara in i Luleå och har därför lite funderingar. Tänkte då kolla med folket här om ni vet något om Luleå universitet (framförallt dera sjukgymnast utbildning) och kanske främst vad ni tycker?
Undrar också hur lätt/svårt det är att få boende (helst rum med egen toa/dusch + kokskåp/vrå/pentry eller dylik), är medlem på lulebo.se men har bara stått i kö sedan mitten av september tyvärr?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Sanoj
Nordenator
2011-12-11, 16:47
Brukar väl inte vara så vansinnigt mycket ledigt just på Porsön, med de nybyggda husen på Klintbacken ligger inte speciellt långt ifrån campus. Kanske finns lediga läggor där.
http://www.lindbacks.se/fastigheter/page64.php?newsid=29
Utbildningen tycker jag är toppen! Börjar tredje terminen nu efter jul.
Lägenheter brukar vara ganska svårt att få, iallafall för de som började nu på hösten, men trycket verkar ha lättat litegrann nu iallafall iom de ny lägenheterna som nordenator skrev om. Det kommer ju upp direktbokningar på studentlägenheter på lulebo då och då som man kan få även om man har kort kötid, dock är de studentrum med egen toa/dusch fast med gemensamt kök. Många brukar bo så typ en termin och sen flytta till något annat. Man kan även gå in på http://www.studentbostadsservice.se/ där det kan finnas annonser på andrahandslägenheter eller där folk vill dela större lägenheter.
Lulebo har direktbokning ibland, kommer upp lägenheter klockan 09 på morgnarna. Har du tur och sitter och uppdaterar hemsidan frenetiskt kl 09 kan du ha tur o få en lgh. =)
Schysst utbildning med (för det mesta) väldigt kompetenta och sköna lärare! Många lärare "hyrs in" under kortare tid för att undervisa vissa delar av en kurs vilket gör att kompetensnivån hålls väldigt hög, känns det som.
Börjar andra terminen efter jul och är rätt nöjd so far. Boendet är ju ett kapitel för sig och jag fick själv bo på vandrarhem väldigt länge pga. bostadsbrist. Men söker man aktivt på Lulebo/studentbostadsservice, bland de privata fastighetsbolagen (finns en hel del!) samt på blocket så finns det goda möjligheter, skulle jag vilja påstå. Beror helt på vilka krav du har på närhet till skolan, kostnader, om du kan tänka dig att dela lägenhet osv.
Flyttade själv hit från Sthlm vilket blev en stor omställning, hade verkligen inte tänkt plugga här uppe och hade Luleå sist prioriterat på min högskoleansökning, men ibland går inte livet som man tänkt sig och jag trivs, trots omständigheterna, rätt så bra!
Bra gym också om du gillar styrkelyft och gemenskap, Luleå Atletklubb ;)
Och det viktigaste - nu har vi MASSA snö!!!! :hbang::thumbup:
Danne2K - Verkar som att du har tagit min roll där uppe, flyttade från sthlm, pluggade till sjukgymnast och tränade på LAK :)
On topic
Inget fel på utbildningen, lärarna är motiverande och de lyssnar mycket på studenterna för att utveckla sjukgymnastutbildningen. Liten skola för övrigt vilket gör att gemenskapet blir bättre.
När man ska göra praktik så kan man hamna på mysiga norrbottniska hålor som Överkalix, Haparanda, Gällivare och Kiruna etc ;)
Jag kom också in hær.
Någon som vet hur det funkar med utlandsutbyte? Jag ær vældigt sugen på att dra tillbaka till Oslo och plugga, såg att LTU hade utbyte med Oslo Universitet.
Och hur funkar det med praktiken, kan man søka den i Norge den också - eller ær det bara via skolans "samarbetspartners"?
Och till sist, någon som vet mer om arbetsutsikterna efter 3 år? Ser tunt ut just nu, iallafall i Norge.
Jag kom också in hær.
Någon som vet hur det funkar med utlandsutbyte? Jag ær vældigt sugen på att dra tillbaka till Oslo och plugga, såg att LTU hade utbyte med Oslo Universitet.
Och hur funkar det med praktiken, kan man søka den i Norge den också - eller ær det bara via skolans "samarbetspartners"?
Och till sist, någon som vet mer om arbetsutsikterna efter 3 år? Ser tunt ut just nu, iallafall i Norge.
Grattis!
Det kan jag inte svara på, bäst att ringa skolan och prata med någon som är ansvarig för sjukgymnastprogrammet. Jag tror Jenny Röding (som vi haft som lärare) är sk. utbildningsledare, det kanske är henne man ska prata med.
Ser inte arbetsutsikterna ganska goda ut? Har för mig jag hört det.
Grattis!
Det kan jag inte svara på, bäst att ringa skolan och prata med någon som är ansvarig för sjukgymnastprogrammet. Jag tror Jenny Röding (som vi haft som lärare) är sk. utbildningsledare, det kanske är henne man ska prata med.
Ser inte arbetsutsikterna ganska goda ut? Har för mig jag hört det.
Jenny Röding är dock ett helvete att få tag i både på telefon och mail *gah!*
Och hon gillar inte när man ringer till hennes hemtelefon efter arbetstid heller, då får man en utskällning :whipped: Var dock inte jag som råkade ut för det som tur var...
Grattis!
Ser inte arbetsutsikterna ganska goda ut? Har för mig jag hört det.Tack!
Jag har mailat henne ett antal gånger senaste halvåret, utan att få svar. Men kanske ringa ær framgångsmetoden. Efter kontorstid :D
Hm nja, jag vet inte hur det ser ut i framtiden - men just nu låg det inne 6 annonser på "Fysioterapeut" i hela Norge. Det ær lite.
Måste ju jobba i Norge annars ær det waste of lånepengar.
Ristretto
2011-12-12, 08:23
Jag fick svar från henne senast igår, bra att hon prioriterar rätt.
Tack så mycket för alla svar, känns som att det ändå finns mer positivt med Luleå än jag tidigare trodde, blir lätt fokus på lång vinter när man själv starkt ogillar denna årstid (däremot verkar vintern där uppe trevligare).
Är själv Stockholmare i grunden (studerar i Örebro nu) vilket tydligen några andra i tråden också är. Finns ju en del fördomar från min sida att stockholmare inte är så välkomna i de trakterna, inget jag egentligen bryr mig om men det behöver ju såklart inte stämma heller. :)
Är även reserv i Lkpg (tredje i högskoleprovs-gruppen) men vet inte om jag vågar chansa där.
I övrigt så undrar jag också hur det fungerar med praktiken och om det är möjligt att göra den på annat håll.
Skulle också vara trevligt om någon har nå tips på de privata bostadsförmedlarna som nämndes tidigare i tråden.
/Sanoj
Ristretto
2011-12-12, 18:19
Är själv Stockholmare i grunden (studerar i Örebro nu) vilket tydligen några andra i tråden också är. Finns ju en del fördomar från min sida att stockholmare inte är så välkomna i de trakterna, inget jag egentligen bryr mig om men det behöver ju såklart inte stämma heller. :)
På universitetet får du knappast det problemet. Sen är det nog vanligare att märka av det på mindre orter.
Tack så mycket för alla svar, känns som att det ändå finns mer positivt med Luleå än jag tidigare trodde, blir lätt fokus på lång vinter när man själv starkt ogillar denna årstid (däremot verkar vintern där uppe trevligare).
Är även reserv i Lkpg (tredje i högskoleprovs-gruppen) men vet inte om jag vågar chansa där.
Skulle också vara trevligt om någon har nå tips på de privata bostadsförmedlarna som nämndes tidigare i tråden.
/Sanoj
Luleå är inte så tokigt som man kan tro. Jag är som du, dvs. älskar sommaren och tycker vintern oftast är rätt jobbig. Det var ju också en av orsakerna till att jag verkligen inte vill plugga här uppe, först. Men det är naturligt att ha fördomar mot ställen man aldrig varit på :)
Fin stad med mycket vatten, mysigt centrum som är alldeles lagom stort. Alla stora kedjor (matbutiker, klädbutiker, MAX osv.) finns faktiskt, förutom LIDL då men Willys finns i stan, billigt kött m.m. *drool*
3 stora gallerior och en 4:e på gång. Många olika gym, utöver skolans stora (Stil) och LAK.
Utfrysning, eller på andra sett en negativ inställning till folk som kommer söderifrån har jag verkligen inte märkt av, tvärtom, snarare. Sjukt många från Malmö/Göteborg som kom in nu till hösten, så det är väldigt blandat.
Uppskattningsvis runt 75% av våran klass som inte kommer härifrån skulle jag tro. Boden/Piteå/Kalix osv. har jag då räknat som "härifrån".
Ang. bostadsbolag:
http://www.lulea.se/error/byggaochbo/sokbostad/ledigabostader.4.5ee063d310c3f1df7dd80002938.html
http://www.lulea.se/forinvanare/ungdom/jagvillvetamerom/hurmanflyttarhemifransokerbostad/privatafastighetsagare.4.6eb58bee10bd2eb0cd9800048 11.html
Alla har inte bostadsköer utan vissa har någon modifierad form av bostadskö, vissa får man ringa med jämna mellanrum osv osv.
När får du reda på om du kommer in i Linköping och när måste du senast infinna dig i Luleå för att inte tappa din plats?
När får du reda på om du kommer in i Linköping och när måste du senast infinna dig i Luleå för att inte tappa din plats?
Börjar med att tacka för det utförliga svaret i det tidigare inlägget, än mer positiv till Luleå nu :).
Det är ju första beskedet jag fått nu och måste tacka ja där jag vill behålla platsen helt enkelt. Om jag då tackar ja i lkpg ryker nog Luleå platsen o vice versa men är inte helt hundra på hur det fungerar. Tar jag däremot reservplatsen kan jag nog ha chans att komma in ända till någon dag in på nya terminen.
Måste lämna mitt svar inför nästa antagningsbesked senast 20 dec.
Tror att Luleå ryker om du tackar ja till Linköping, men inte 100 om det är redan i första antagningsbeskedet eller i andra.. Tackar du ja till Luleå ryker nog inte Linköping om du prioriterat det (Luleå) lägre, fast du måste ju tacka ja till allt som du fortfarande är intresserad av, som du sa.
3:e reserv redan nu känns som ganska stor chans att du kommer in på, om inte trycket är enormt just till SG-programmet i Linköping..
Danne2k: Ær sjælvklart en hel del att plugga, men hur mycket plugg tycker du att det ær? Tar det upp dagarna 100% eller får du tid øver till annat?
Hur funkar det med extrajobb, får man tid med sånt?
Danne2k: Ær sjælvklart en hel del att plugga, men hur mycket plugg tycker du att det ær? Tar det upp dagarna 100% eller får du tid øver till annat?
Jag har då definitivt tid över till annat, men sen pluggar jag lite mindre än man borde också och hårdpluggar veckan/2 veckorna innan tentorna :p Extrajobb har jag också utan att det går ut över studierna, fler i min klass som har det med. Det är dock mest på helger jag jobbar.
Personligen så har jag inte riktigt hittat min optimala studieteknik för optimal inlärning, så jag tvingas sitta ganska mycket. Men det är klart att man hinner träna, se på film ibland osv. Första terminen är nog också (vad jag hört) nästan den jobbigaste iom. omställning + så mycket nytt.
Jag pluggar även på helger men som sagt, ju mer effektiv du är desto mer fritid, samt givetvis hur lätt du har att lära dig nya saker.
Extrajobb skulle jag inte ha tid för som det ser ut just nu, men kan ju hända att kommande termin(er) är något lugnare.
Vet inte om du kollat i tråden "hur hård var din utbildning?" Där verkar de flesta som läst sjukgymnast ha svarat en 3:a (några 2:a) på en skala från 1-5.
Men nej, det är absolut inget övermänskligt :)
Finns ju en del fördomar från min sida att stockholmare inte är så välkomna i de trakterna, inget jag egentligen bryr mig om men det behöver ju såklart inte stämma heller. :)
Så länge man är ödmjuk så det är inga problem.
Danne2K - Verkar som att du har tagit min roll där uppe, flyttade från sthlm, pluggade till sjukgymnast och tränade på LAK :)
Hah, kul!
När blev du färdig?
Nöjd med utbildningen?
Jobb?
Tävlade du nåt med LAK?
Tror att Luleå ryker om du tackar ja till Linköping, men inte 100 om det är redan i första antagningsbeskedet eller i andra.. Tackar du ja till Luleå ryker nog inte Linköping om du prioriterat det (Luleå) lägre, fast du måste ju tacka ja till allt som du fortfarande är intresserad av, som du sa.
3:e reserv redan nu känns som ganska stor chans att du kommer in på, om inte trycket är enormt just till SG-programmet i Linköping..
Mm du har rätt, kollade upp det där nu. Så får se om det blir luleå eller vad det nu blir.
Har galet svårt att bestæmma mig om jag ska dra upp eller inte. Svårt att veta vad man egentligen vill gøra med livet. Hujja...det blir en fet avgørelse att ta den nærmaste tiden.
Har galet svårt att bestæmma mig om jag ska dra upp eller inte. Svårt att veta vad man egentligen vill gøra med livet. Hujja...det blir en fet avgørelse att ta den nærmaste tiden.
Jag hade minst lika svårt att bestämma mig, vet hur det känns.
Du får en skola och utbildning som har väldigt gott rykte, en av få utbildningar i sverige (tror jag) där man får en akupunkturkurs. Finns även möjligheter att läsa både OMT och idrottsmedicin som valbara kurser i termin 6, samt Mastersprogram i OMT.
Du får dessutom träna på LAK och träffa mig och massa andra koloiter som tränar där :D
Satan va tajt det blev i terminsskiftet för mig, har examinerande seminarium i örebro den 12/1 och inskrivning i luleå 16/1. Ska någonstans mitt i allt hinna med att flytta ut ur örebrolägenheten också.
Kanske får ta någon form av komplettering eller liknande på studierna i örebro, för det lutar onekligen åt luleå nu och den utbildningen känns viktigare en den jag går nu (som jag också insett var fel).
Meningslöst inlägg månne, men men.
Satan va tajt det blev i terminsskiftet för mig, har examinerande seminarium i örebro den 12/1 och inskrivning i luleå 16/1. Ska någonstans mitt i allt hinna med att flytta ut ur örebrolägenheten också.
Kanske får ta någon form av komplettering eller liknande på studierna i örebro, för det lutar onekligen åt luleå nu och den utbildningen känns viktigare en den jag går nu (som jag också insett var fel).
Meningslöst inlägg månne, men men.
Om du har en giltig anledning för att inte medverka på inskrivningen så kan du "slippa" det, men då är det oftast sjukdom (läkarintyg), arbete eller liknande. Men låter ju som din orsak är ganska giltig.
Aja, lycka till. Har du bestämt dig för Luleå?
När börjar själva terminen?
Får helt enkelt kolla upp det där då, om min anledning är giltig alltså.
Nästan bestämt mig, lite svårt att ta steget o bara tacka ja så det blir slutgiltigt men kommer antagligen göra det snarast, ser det som en kul utmaning i livet.
Tror jag har läst 23/1 men nu blir jag osäker om det var på LTU eller om det var någon annanstans.
Ni som kommit in vad har ni för snittbetyg och vad fick ni på HP?
Ni som kommit in vad har ni för snittbetyg och vad fick ni på HP?
Mitt meritvärde är 15.9 tror jag (inte så högt) men lyckades däremot höja HP nu i höst till 1.2 trots att det gick skit, extra matte var inte direkt en fördel för mig.
Mitt meritvärde är 15.9 tror jag (inte så högt) men lyckades däremot höja HP nu i höst till 1.2 trots att det gick skit, extra matte var inte direkt en fördel för mig.
I Umeå är det väl mycket högre, typ 18 i snitt eller liknande?
Jag har bara runt 14 i meritværde samt 1,0 i HP. Kom in på urval 1. Men jag måste nog tacka nej, frugan vill inte bli med upp. Får fortsætta sunka som væktare några år till :(
I Umeå är det väl mycket högre, typ 18 i snitt eller liknande?
Kom ju inte in på meritvärdet (gymnasiebetyget) utan jag kom in tack vare högskoleprovet. Meritvärdespoängen man blir intagen på brukar väl ligga upp emot 20 överallt av det jag sett i alla fall.
Ristretto
2011-12-17, 16:50
19,25, eftersom man måste ha med idrottsbetyget i ansökningen. Kom in efter andra urvalet.
Jag har bara runt 14 i meritværde samt 1,0 i HP. Kom in på urval 1. Men jag måste nog tacka nej, frugan vill inte bli med upp. Får fortsætta sunka som væktare några år till :(
Fan va tråkigt :(
Säg att det är ju en skitmysig stad, finns allt du behöver i form av butiker, kedjor, gallerior, gym osv. Trevliga människor och ett lugn som inte finns i större städer. Bilarna stannar ofta mitt i gatan ifall de ser att du vill springa över, trots att det inte finns något övergångsställe eller dylikt.
Finns dessutom ganska gott om 2or och 3or, många olika stadsdelar med sitt egna lilla centrum och goda bussförbindelser. 25 min med buss till flygplatsen och typ 80 min till (tex.) Stockholm därifrån.
Bump!
Får vi upp nå roliga människor hit i vår då? :cheers:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.