handdator

Visa fullständig version : Program/app som visar vilket gitarr ackord man spelar?

Barbastark
2011-12-10, 14:25
Hejhej

Undrar om någon vet ett program/app till mac som tar fram vilket ackord det är jag spelar?

Tex om jag hittat ett ackord på gitarren som låter bra men inte vet vilket det är så att programmet tar fram vad det heter + "taben" på det baserat på ljudet.

MVH

Barbastark
2011-12-10, 15:35
Inga musiknördar här?

Spinkot
2011-12-10, 15:37
Inga musiknördar här?

Jodå, men om jag har problem med att namnge ett ackord så skriver jag bara ner tonerna och kollar upp namnet på internet

Barbastark
2011-12-10, 15:42
Jodå, men om jag har problem med att namnge ett ackord så skriver jag bara ner tonerna och kollar upp namnet på internet

Jag kan inte musikteori för 5öre det är där problemet ligger. Därför det skulle vara bra för mig att ha något sådant program så jag på enkelt sätt kan skriva ned låtar jag kommer på.

Coolia
2012-05-25, 18:02
Jag kan inte musikteori för 5öre det är där problemet ligger. Därför det skulle vara bra för mig att ha något sådant program så jag på enkelt sätt kan skriva ned låtar jag kommer på.

Annars om du har en Android mobil kan du ta en titt på följande app
A Chord Finder som finns på Android Market/Play https://play.google.com/store/apps/details?id=com.windmiller.achordfinder.app
Det finns även en Lite version där, funkar riktigt bra!

PRound
2012-05-25, 18:03
Du kan köpa en vanlig stämapparat.

Coolia
2012-05-25, 22:27
Hur tar man fram vad det är för ackord man spelar på en vanlig stämapparat?

Slartibartfast
2012-05-26, 09:05
Jag rekommenderar verkligen att ladda ner Cleartune-appen om du har en iPhone! Bara spela ett ackord, och appen visar vilket ackord det är. :thumbup:

QR9E-c0NJRA

willtjam
2012-05-26, 09:10
http://guitar.to/guitar/index.html

Tryck i vilka toner du spelar på halsen till höger så kommer det upp vilka ackord det är.

Mr.Peskapoe
2012-05-26, 18:13
Det är visserligen inte vad du frågar efter, men den mängd musik teori som krävs för att identifiera vilka ackord du tar är mycket liten, du skulle säkert kunna få ner de på ett halvt A4. Det du behöver veta är hur din gitarr är stämd, det västerländska "alfabetet" av toner, samt den enkla logiken bakom hur man bygger upp de vanligaste ackorden. Du kommer mycket långt med detta och det är inte mycket information att ta till sig. Lär du dig detta kommer du myket enklare kunna spela med andra, samt mycket enklare lära dig andras låtar. Om du har frågor så besvarar jag dom så gott jag kan här i tråden.

Endumen
2012-05-26, 18:29
Du kan köpa en vanlig stämapparat.

+1
:laugh: Dagens bästa