Visa fullständig version : Hjälp med knäböj tekniken! Ångest...
Mjölkprotein
2011-12-10, 13:47
Jättejobbigt det här, har tränat i snart ett år och kände mig riktigt stolt över vikterna jag har uppnåt, har fått höra många fina kommentarer om mina böjar - men jag känner ändå att jag lutar mig framåt (vilket jag läst av Mehdi, stronglifts snubben, att det är väldigt fel och att man kan skada ländryggen då).
Har kämpat med att trycka ihop skulderbladen, skjuta fram bröstet och sedan få stången att ligga på plats på toppen av skulderbladen. Men det går bara inte!
Antingen rullar den för långt ner, vilket leder till att handlederna får stryk utav bara helvete för att armarna får hålla upp stången eller så lutar jag mig framåt.
Gör jag verkligen fel? Brukar känna en enorm stelhet i korsryggen efter att jag böjt, men det gör liksom inte ont, bara väldigt stelt, när jag gjort som jag brukar (lutat mig framåt?)
Eller är det en okej böjstil som man inte kan skada sig av?
Video kommer snart, det var nog först då det började gå an, men det kändes väldigt kämpigt att hålla kvar stången där den var.
Sheogorath
2011-12-10, 13:50
Vi får vänta och se på videon! Överlag är det inte fel att luta sig framåt bara man har en god hållning i ryggen genom hela utförandet. För vissa passar en upprätt böjstil bättre, för andra en med mer fällning.
Mjölkprotein
2011-12-10, 13:58
VIDEO:
P45SJxLIB6I
Hade tydligen någon 10min begränsning på att redigera inlägg, måste vart dom där regelbrotten...
Som ni ser i min signatur är det där jävligt lätt, men jag hade ändå svårt att hålla kvar stången... Har jag "för små" axlar kanske?
Jösses mjölk! Bör liiite långsammare :P
Jag tror du helt enkelt strävar med för tunga G-grafter i stången om du dundrar koncentriskt i det där tempot.
Om man lyckas pausa i botten så ser det ut som att du har god rörlighet i fotleden men fäller ryggen lite för långt. Det får din tyngdpunkt att komma långt fram på foten och då måste du arbeta mycket med ländryggen.
Med så god rörlighet i fotled så skulle jag rekommendera att sätta stången på trapsen och böja mer upprätt.
Dessutom de gångerna du går under paralellt så får du ganska tidigt en kurvation på ryggen vilket troligtvis är en stelhet i hamstrings. Det bidrar också till att du kan känna i ländryggen.
Mjölkprotein
2011-12-10, 14:25
Jösses mjölk! Bör liiite långsammare :P
Jag tror du helt enkelt strävar med för tunga G-grafter i stången om du dundrar koncentriskt i det där tempot.
Om man lyckas pausa i botten så ser det ut som att du har god rörlighet i fotleden men fäller ryggen lite för långt. Det får din tyngdpunkt att komma långt fram på foten och då måste du arbeta mycket med ländryggen.
Med så god rörlighet i fotled så skulle jag rekommendera att sätta stången på trapsen och böja mer upprätt.
Dessutom de gångerna du går under paralellt så får du ganska tidigt en kurvation på ryggen vilket troligtvis är en stelhet i hamstrings. Det bidrar också till att du kan känna i ländryggen.
Hänger lite halvt med vad du snackar om... Vad skulle jag kunna göra åt detta då du som "kan så mycket"?
Någon annan som har något att säga?
Du är mest troligt för svag i bröstryggen och magen för att träna i det där tempot. Du har vidare en (i mitt tycke) alldeless för hög hastighet i utförandet. Jag tycker inte att det finns någon anledning att ha så där hög hastighet genom hela rörelsen.
Man ser att du "krummar" ländryggen när du kommer djupt ned som EeJay säger. Och någonstans i samband med detta verkar du även "tappa" kontrollen med överkroppen och luta dig framåt.
Det ser dock bra ut och tror inte du behöver ändra på så mycket.
Böj i en mer kontrollerad (långsammare) hastighet (mer vikt) så förbättras nog dina problem.
Svårt att se från denna vinkel, men det ser ut som att du har fötterna lite för tätt ihop.
Om du provar med lite bredare mellan fötterna (lite bredare än axelbrett, tårna ska peka lätt utåt)
så kommer du märka att rumpan får plats "mellan fötterna" då brukar den inte skjuta iväg bakåt.
I övrigt håller jag med om att du definitivt ska böja lite långsammare.
Annars ser det bra ut.
Du tränar ju på SAK. Våga ta hjälp av någon av styrkelyftarna där. Jag håller med tidigare skribenter om att du bör sträva efter mer kontroll på lyftet. Spänn magen och behåll hårdheten i hela kroppen under böjen.
Mjölkprotein
2011-12-10, 15:48
Du är mest troligt för svag i bröstryggen och magen för att träna i det där tempot. Du har vidare en (i mitt tycke) alldeless för hög hastighet i utförandet. Jag tycker inte att det finns någon anledning att ha så där hög hastighet genom hela rörelsen.
Man ser att du "krummar" ländryggen när du kommer djupt ned som EeJay säger. Och någonstans i samband med detta verkar du även "tappa" kontrollen med överkroppen och luta dig framåt.
Det ser dock bra ut och tror inte du behöver ändra på så mycket.
Böj i en mer kontrollerad (långsammare) hastighet (mer vikt) så förbättras nog dina problem.
Jo alltså jag brukar ju inte köra så där snabbt, men jag brukar ju också köra med mer än dubbelt så mycket vikt också... Men det jag tänkte på att jag gjorde fel är att när jag står med stången på ryggen så böjs jag framåt, innan jag ens börjat böja alltså. Är inte det att göra fel? :confused:
Är det normalt att känna en stelhet i korsryggen efter tunga böj, eller är det en signal på att jag gör fel även då?
Mjölkprotein
2011-12-10, 16:01
Nej nu känner jag mig riktigt dum, hade helt missförstått vad Mehdi menade, han menade ju att man kom och gjorde en GM i slutet... Jag trodde att jag gjorde fel för att jag böjde mig framåt när jag står med stången på ryggen, men det var ju inte alls så han menade. Jag böjer mig förmodligen fram när stången är på axlarna när jag står upp för att stången bara rullar av annars (blir väl per automatik att jag lutar mig framåt en aning då)
Och föresten så har jag ju hört otroligt många fina kommentarer om mina böjar. Och då är det ju mest från tävlande styrkelyftare och sådant, men jag borde nog ändå ta och stretcha lite mer, och lyfta mer kontrollerat.
http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/hows-your-squat-squat-help-thread-647759.html tittade på en del videor där och då förstod jag lite bättre..
Är det normalt att känna en stelhet i korsryggen efter tunga böj, eller är det en signal på att jag gör fel även då?Jag är också stel efter böj, och har alltid betraktat det som något naturligt. Tung statisk belastning ju.
Mjölkprotein
2011-12-10, 16:08
Jag är också stel efter böj, och har alltid betraktat det som något naturligt. Tung statisk belastning ju.
Jo precis, hade också tänkt så. Men det är ju alltid bäst att fråga så man inte gör fel :nono:
tntballe
2011-12-10, 16:24
Jag tycker det känns mycket mer dom gånger nedre rygg rundas som din gör i botten, vilket inte är så konstigt då stelheten tvingar fram en rörelse där.
Du tränar ju på SAK. Våga ta hjälp av någon av styrkelyftarna där. Jag håller med tidigare skribenter om att du bör sträva efter mer kontroll på lyftet. Spänn magen och behåll hårdheten i hela kroppen under böjen.
Det enda dom skulle säga är ju "skaffa riktiga skor" :P
Hänger lite halvt med vad du snackar om... Vad skulle jag kunna göra åt detta då du som "kan så mycket"?
Någon annan som har något att säga?
Om du kör långsammare så kommer du ha bättre koll på tekniken. Det som händer är att du i vändningen inte orkar med. En bidragande orsak till detta är stelhet som gör att du tappar korsryggens hållning och kan därmed inte vara spänd i bål och bröst genom hela lyftet.
Nu ser dina knäböj HELT OK ut, men du vill ju ha tips för att förbättra dom.
För att öva upp rörligheten så skall du köra mer frontsquats och over head squats. Men du kan även stretcha dina hamstrings.
När du kör knäböj så tycker jag att du ska flytta stången längre upp på nackmusklerna så att du kan böja mer upprätt, det kommer ge dig lite bättre djup då du har mindre vinkel i höftled.
Jag är också stel efter böj, och har alltid betraktat det som något naturligt. Tung statisk belastning ju.
Jag var alltid det också förr, men en dag så släppte det bara. Jag har även märkt av att jag nu böjer mer upprätt så det kan ha med det att göra.
Mjölkprotein
2011-12-11, 14:24
Om du kör långsammare så kommer du ha bättre koll på tekniken. Det som händer är att du i vändningen inte orkar med. En bidragande orsak till detta är stelhet som gör att du tappar korsryggens hållning och kan därmed inte vara spänd i bål och bröst genom hela lyftet.
Nu ser dina knäböj HELT OK ut, men du vill ju ha tips för att förbättra dom.
För att öva upp rörligheten så skall du köra mer frontsquats och over head squats. Men du kan även stretcha dina hamstrings.
När du kör knäböj så tycker jag att du ska flytta stången längre upp på nackmusklerna så att du kan böja mer upprätt, det kommer ge dig lite bättre djup då du har mindre vinkel i höftled.
Ah, tackar. Front böj är en plåga, OH böjar är också en plåga men när jag gör dom (med bara pinne faktiskt) märker jag hur stel jag är, så jag kör på OH böj.
Men vad har hamstrings att göra med korsryggen? Eller är det mina hamstrings som är stela och inte korsryggen? :confused:
Men man måste alltså inte stå rakt när man har stången på ryggen? Så länge man håller formen när man böjer? Som sagt så kan jag knappt hålla uppe stången om jag står rakt, då ramlar den bara ner... Eller är det också en sorts stelhet?
Det är inte farligt att böja med GM stil. Försök sakta ned tempot och ha starkare bål bara, kanske även bredda stancen.
Mjölkprotein
2011-12-11, 14:40
Det är inte farligt att böja med GM stil. Försök sakta ned tempot och ha starkare bål bara, kanske även bredda stancen.
Inte? När man väl börjar lasta på jättemycket vikt så kan man väl ändå skada ryggen?
I vilket fall som helst så är det ju onödigt att göra en benövning till en ryggövning imo...
Inte? När man väl börjar lasta på jättemycket vikt så kan man väl ändå skada ryggen?
I vilket fall som helst så är det ju onödigt att göra en benövning till en ryggövning imo...
Tja.. Sist jag kollade är good mornings rätt utfört ingen farlig övning eller hur?
Och nej det blir inte till en renodlad ryggövning för att du fäller ryggen.
Mjölkprotein
2011-12-11, 15:02
Tja.. Sist jag kollade är good mornings rätt utfört ingen farlig övning eller hur?
Och nej det blir inte till en renodlad ryggövning för att du fäller ryggen.
Nej men... Tanken är ju att man ska göra knäböj, och inte good mornings...
Det blir inte good mornings, vet du vad reglerna för en knäböj är?
Ska du säga till Robin Sjögren som böjer strax över 300 kg att han gör good mornings och inte knäböj...?
Mjölkprotein
2011-12-11, 15:11
Det blir inte good mornings, vet du vad reglerna för en knäböj är?
Ska du säga till Robin Sjögren som böjer strax över 300 kg att han gör good mornings och inte knäböj...?
Det ser väldigt mycket ut som GM i slutet av hans böjar... Så, kanske lite halvt.
Det ser väldigt mycket ut som GM i slutet av hans böjar... Så, kanske lite halvt.
Såg att sheo skrev samma sak i #2, i denna tråd.. Uppenbarligen är du för tjurig att ta till dig då. Nvm vad jag sa.
Mjölkprotein
2011-12-11, 15:26
Såg att sheo skrev samma sak i #2, i denna tråd.. Uppenbarligen är du för tjurig att ta till dig då. Nvm vad jag sa.
Geez... Varför säger alla olika då?
Mehdi påstår att det kan skada ryggen, ni påstår att det inte är så, andra påstår...
Vem fan ska man tro på då!? :devil:
Rikard Jansson
2011-12-11, 15:26
Mjölkprotein; det låter som att du inte alls vill ha kritik, utan beröm för dina böjar. Isåfall borde du lägga upp filmer i filmtråden istället
Geez... Varför säger alla olika då?
Mehdi påstår att det kan skada ryggen, ni påstår att det inte är så, andra påstår...
Vem fan ska man tro på då!? :devil:
Det kan bli så att man får för mycket framåtvikt så man ramlar kanske? Det är det enda jag kommer på, då är det rätt svårt att kasta stången om man är i sådant bottenläge.
Fråga på SAK istället om tekniken, du kommer bara göra mer fel genom att injicera dussintals tips.
Mjölkprotein; det låter som att du inte alls vill ha kritik, utan beröm för dina böjar. Isåfall borde du lägga upp filmer i filmtråden istället
+1
Mjölkprotein
2011-12-11, 15:30
Är det så ni uppfattar mig?
Hur kommer det sig?
För att du ifrågasätter precis allt och verkar inte lyssna på någon.
Mjölkprotein
2011-12-11, 15:35
För att du ifrågasätter precis allt och verkar inte lyssna på någon.
Svårt att inte ifrågasätta allt om allt jag läser och hör är olika. Men ni som kan så mycket om allt...
Ska jag fortsätta som jag brukar eller ska jag försöka böja mer upprätt, stretcha hamstrings, göra OH böjar, etc..
att böja upprätt tror jag ger mer carryover till sport, de med låg stång och mer fällning är bara intresserade av att lyfta så mycket som möjligt :) (givetvis gäller det hög stång med)
Att böja upprätt ger dig också mer om du skulle vilja frontböja, köra cleans etc.
Ah, tackar. Front böj är en plåga, OH böjar är också en plåga men när jag gör dom (med bara pinne faktiskt) märker jag hur stel jag är, så jag kör på OH böj.
Men vad har hamstrings att göra med korsryggen? Eller är det mina hamstrings som är stela och inte korsryggen? :confused:
Men man måste alltså inte stå rakt när man har stången på ryggen? Så länge man håller formen när man böjer? Som sagt så kan jag knappt hålla uppe stången om jag står rakt, då ramlar den bara ner... Eller är det också en sorts stelhet?
Skit i att göra over heads med pinne! En pinne kommer du kunna hålla upp oavsett hur pissig teknik du än har. Kör med "åtminstone" en tom stång. Det kommer kräva mer av din teknik samt utveckla den mer.
Skillnaden med vart man har stången är generellt som följer. "Styrkelyftare" har stången längre ned på ryggen för att kunna fälla ryggen mer och arbeta upp större vikter genom att få ett bättre bottenskjut. "Tyngdlyftare" har stången högre upp för att det kräver mer teknik och gör övningen "svårare" och "ärligare" (för er som vill klaga på mitt ordval, glöm det, jag generaliserar och förenklar).
Hur stången ligger på ryggen/axlarna/nacken spelar främst roll i vart tyngdpunkten hamnar. Du ska ha tyngdpunkten i skärningen mellan tår, häl och skenben. Om du har stången långt upp på axlarna/nacken så förskjuts vikten längre om du fäller ryggen än om den ligger längre ned på ryggen. Så, OM du har stången långt ner på ryggen så måste du inte stå rakt (faktum är att du kommer behöva fälla ryggen för att hålla rätt tyngdpunkt).
Hur man böjer ligger väl främst i vad man tävlar i/satsar mot. För "vardagsgymmaren" handlar det om att träna så som passar dig.
Sist jag kollade skulle du väl börja tävla i SL TS?
Mjölkprotein
2011-12-11, 16:04
Sist jag kollade skulle du väl börja tävla i SL TS?
Jo precis...
Filmen ser lite rolig ut första sekunden, ser ut som din hand är ett skrev :cool:
Filmen ser lite rolig ut första sekunden, ser ut som din hand är ett skrev :cool:
Man ser det man vill se ;)
Jag såg samma sak :(
Börja med en sak i taget och i ditt fall skulle jag börja med avlyftet och sedan startpositionen.
Nu svankar du kraftigt innan du lyfter av och därmed får du redan innan du börjar lyfta vikten framför höften samt också ett framåtvinklat bäcken som en del kan tolka som stelhet men lika gärna kan göra att dina normalt långa muskler redan är överdrivet utdragna. Sen går du ut och tittar ner var du har fötterna vilket också kan vara ett problem (obs det är inte automatiskt fel att titta ner men att titta ner och sedan upp igen kan vara det).
Lyft av rakt upp från ställningen och ha ryggen neutral inte överdrivet svankad. Gå ut och titta inte ner på fötterna.
Hur ser böjarna ut när du gör så?
Förövrigt är det ett mysterium varför du frågar om tekniktips här då du tränar på en av sveriges(världens) mest framgångsrika klubb? Har du frågat där, isåfall vad har de sagt?
Mjölkprotein
2011-12-11, 17:17
Förövrigt är det ett mysterium varför du frågar om tekniktips här då du tränar på en av sveriges(världens) mest framgångsrika klubb? Har du frågat där, isåfall vad har de sagt?
Om jag inte redan nämnt det så har jag fått höra väldigt många "fina böjar" och liknande av S.A.K's styrkelyftare.
Om jag inte redan nämnt det så har jag fått höra väldigt många "fina böjar" och liknande av S.A.K's styrkelyftare.
Lita på det, förmodligen 10 gånger bättre än att få tips från forum, dock är det inte värdelöst härifrån heller.
är det här en good morning?
rS6WQhyRkzQ
Mjölkprotein
2011-12-16, 21:36
Äh nu känns det skitbra att böja! Känns inte alls speciellt stelt efter böjarna heller!
Visserligen en aning, men det är för tusan så det knappt märks - förut var det SKITSTELT efter en böj...
Har börjat köra SS, och totalt lyssnat på Mark Rippetoe. Lutar mig fram (avsiktiktligt, jävligt mycket också...) Har stången väldigt lågt - känns skitbra.
Om jag gör en GM nu så skiter jag i det, det känns hundra gånger bättre än vad jag gjort förut. Måste varit stångplaceringen som inte riktigt funkade för mig..
att böja upprätt tror jag ger mer carryover till sport, de med låg stång och mer fällning är bara intresserade av att lyfta så mycket som möjligt :) (givetvis gäller det hög stång med)
Jag är inte säker på att jag håller med. Varför tror du det?
Kungkvalle
2011-12-16, 22:11
Att böja upprätt ger dig också mer om du skulle vilja frontböja, köra cleans etc.
Borde det inte vara tvärtom? En knäböjsstil med stången lägre på ryggen aktiverar ju ofta fler muskler. Tänker då främst på baksida lår som man borde ha en hel del nytta av inom sport.
Borde det inte vara tvärtom? En knäböjsstil med stången lägre på ryggen aktiverar ju ofta fler muskler. Tänker då främst på baksida lår som man borde ha en hel del nytta av inom sport.
precis
Det är något som jag tycker känns naturligt. Vet inte varför. Ofta sägs det också att frontböjar är bra för atleter. Kör man endast lowbar kan man oftast inte frontböja.
Hoppar man gör man det upprätt, springer man så är man också upprätt. Kanske därför jag tror det?
Det viktigaste är väl nog att man böjer öht. Träna hårt så kommer du bli stark i båda versionerna.
är det här en good morning?
rS6WQhyRkzQ
Jag har alltid trott att böja sådär är lika med livsfara och att ryggen går sönder, på fullaste allvar alltså.
Du gör det väl dock så pass sällan så det inte blir någon större fara, men i alla fall.
är man stark och van är det inga problem att böja så
Jag har alltid trott att böja sådär är lika med livsfara och att ryggen går sönder, på fullaste allvar alltså.
Du gör det väl dock så pass sällan så det inte blir någon större fara, men i alla fall.
kolla min journal. jag kör GMs med 200kg.. det blir större belastning på ryggen. är det farligt? nej, inte så länge man inte tappar ryggen. att fälla ryggen och tappa den är inte samma sak.
vad menar du med sällan? jag böjer just nu tre gånger i veckan och har gjort det i över ett år nu.
Awesomeous Prime
2011-12-16, 22:55
Mapa böjer ju svintungt, ofta och med grym framgång, och det är en böjstil som uppenbarligen fungerar YTTERST bra för honom.
Om jag minns det rätt så har han även testat att försöka "modellera om" sin teknik till en mer upprätt nån gång men upptäckt att det för honom inte fungerar lika bra.
En annan "rätt" stark böjare med en ännu mer utpräglad böjteknik:
http://www.youtube.com/watch?v=qUY8RiQ69Dg
kolla min journal. jag kör GMs med 200kg.. det blir större belastning på ryggen. är det farligt? nej, inte så länge man inte tappar ryggen. att fälla ryggen och tappa den är inte samma sak.
vad menar du med sällan? jag böjer just nu tre gånger i veckan och har gjort det i över ett år nu.
Men är det inte att tappa ryggen när du nickar fram med huvudet sådär?
Jag tänkte att du gör väl kanske inte PB´s varje vecka?
Tappa ryggen är när den inte är rak, alltså ryggen kröks.
Tappa ryggen är när den inte är rak, alltså ryggen kröks.
Jag tänkte precis fråga hur det är möjligt men det kanske det är, då förstår jag vad han menar :)
Sheogorath
2011-12-17, 07:39
Jag tänkte precis fråga hur det är möjligt men det kanske det är, då förstår jag vad han menar :)
Man kan som bekant vara mycket framåtlutad med överkroppen men fortfarande rak i ryggen. Man har då fällt (flekterat) i höften. Mapa kröker däremot ryggen i många (alla?) av de maxlyft i böj jag sett. Det är inte bra, men samtidigt är inga maxlyft "bra" för kroppen. Styrkelyft på tävliningsnivå oavsett teknik är inte "bra" för kroppen. Men det är en övervägning en idrottsman får göra, om prestationen har rimlig kortsiktig och långsiktig skaderisk i förhållande till den tillfredsställelse/belöning man får.
att huvudet "nickar" lite på vägen upp är för att höften sticker lite före och jag blir lite mer framåtlutad ett tag.. varför skulle det vara farligt att använda ryggen i böj, men inte i marklyft t.ex. Många som böjer med låg stångplacering upplever även att belastningen på korsryggen blir mindre, då hävstången blir bättre. enligt in erfarenhet så är det dem som är rädda att använda ryggen som blir skadade så fort dem gör ett liitet fel i ett tungt lyft, vi som kör tunga goodmornings, lyfter med ryggen utan bälte varje vecka verkar lustigt nog klara oss bättre. att bygga upp muskler och styrka i ryggen kommer göra att du håller längre än om du undviker att använda den.
nej inte i singlar, men jag persar nästan varje vecka i böjvarianter. typ böj utan bälte, pausböj, pinböj etc.
Man kan som bekant vara mycket framåtlutad med överkroppen men fortfarande rak i ryggen. Man har då fällt (flekterat) i höften. Mapa kröker däremot ryggen i många (alla?) av de maxlyft i böj jag sett. Det är inte bra, men samtidigt är inga maxlyft "bra" för kroppen. Styrkelyft på tävliningsnivå oavsett teknik är inte "bra" för kroppen. Men det är en övervägning en idrottsman får göra, om prestationen har rimlig kortsiktig och långsiktig skaderisk i förhållande till den tillfredsställelse/belöning man får.
tappar jag ryggen på 322.5 enligt dig? :) eller här vid 0.40 typ.. tappar jag ryggen där också? isf undrar jag hur du ser det?
http://www.youtube.com/watch?v=uKrU1JjV-H4
jag har flera exempel på styrkelyftare som är "rygglyftare" som är över både 50 och 60 år. när ska dem skada sig?
Sheogorath
2011-12-17, 12:20
tappar jag ryggen på 322.5 enligt dig? :) eller här vid 0.40 typ.. tappar jag ryggen där också? isf undrar jag hur du ser det?
http://www.youtube.com/watch?v=uKrU1JjV-H4
jag har flera exempel på styrkelyftare som är "rygglyftare" som är över både 50 och 60 år. när ska dem skada sig?
Ja du tappar ryggen i båda de lyften, och nej, jag säger inte att du kommer skada dig. Jag säger att risken är högre än om du haft bibehållen kurvatur. Och att det är sådana val idrottsmän ställs inför.
att huvudet "nickar" lite på vägen upp är för att höften sticker lite före och jag blir lite mer framåtlutad ett tag.. varför skulle det vara farligt att använda ryggen i böj, men inte i marklyft t.ex. Många som böjer med låg stångplacering upplever även att belastningen på korsryggen blir mindre, då hävstången blir bättre. enligt in erfarenhet så är det dem som är rädda att använda ryggen som blir skadade så fort dem gör ett liitet fel i ett tungt lyft, vi som kör tunga goodmornings, lyfter med ryggen utan bälte varje vecka verkar lustigt nog klara oss bättre. att bygga upp muskler och styrka i ryggen kommer göra att du håller längre än om du undviker att använda den.
nej inte i singlar, men jag persar nästan varje vecka i böjvarianter. typ böj utan bälte, pausböj, pinböj etc.
Fråga inte mig, jag har ingen susning jag ska nog bara vara passiv i den frågan. Överlämnar diskussionen till Sheogorath som jag antar (?) är kunnig nog att uttala sig.
Mapa ligger väl på sisådär 250+ varje pass, vet inte om du räknar det som tungt.
Ja du tappar ryggen i båda de lyften, och nej, jag säger inte att du kommer skada dig. Jag säger att risken är högre än om du haft bibehållen kurvatur. Och att det är sådana val idrottsmän ställs inför.
Ta gärna en bild och visa exakt vart. Jag tycker den ser rak ut
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sheogorath
2011-12-17, 15:56
Det bästa vore om du kunde filma snett bakifrån nästa gång du kör på motsvarande vikter. Att du krummar ryggen nu baserar jag på hur jag tycker att din kropp rör sig under lyftet. Filmning snett bakifrån borde väl vara genomförbart?
hertzman
2011-12-17, 16:08
Men vad är detta? Du tränar ju med oss på SAK! Känner igen dig gör jag också. Du har en riktig böjguru som går bakom dig på filmen. Om du bara vänt dig om och frågat så hade du inte behövt meka med filmen! ;)
Nej, men seriöst. Fråga någon av oss så hjälper vi såklart dig! :)
Det bästa vore om du kunde filma snett bakifrån nästa gång du kör på motsvarande vikter. Att du krummar ryggen nu baserar jag på hur jag tycker att din kropp rör sig under lyftet. Filmning snett bakifrån borde väl vara genomförbart?
du sitter och gissar alltså, vad förvånad jag blir. :)
till trådskaparen så håller jag med alla som säger att du ska fråga på plats. det är bra mycket mer effektivt än att fråga på internet.
Awesomeous Prime
2011-12-17, 16:34
Jag har svårt att tro att Mapa just "tappar" ryggen i nåt av sina maxlyft som han klarar... tycker det ser ut som att han fäller ryggen lite mera just i vändningen eccentriskt/koncentriskt men inte annat.
Har svårt att tro att man kommer klara av lyftet på ett så pass övertygande vis som i t ex 322,5kg's böjen om man "tappar" ryggen.
Visst är det många som klarat tunga böj när man tappat ryggen men då brukar det generellt sett se ytterst knöligt ut.
Nu blir det väl iofs en del semantik inblandat hära också men jag tror inte att som jag säger Mapa "tappar" ryggen som i min ordbok innebär att man rundar ryggen utan jag tycker det ser ut som han som sagt "fäller" ryggen lite extra i början av vändningen och i min ordbok betyder då fällning att man behåller kurvan på ryggraden men lutar den mera framåt om det är förståeligt med min förklaring...
Sheogorath
2011-12-17, 17:28
du sitter och gissar alltså, vad förvånad jag blir. :)
till trådskaparen så håller jag med alla som säger att du ska fråga på plats. det är bra mycket mer effektivt än att fråga på internet.
Gissar? Rörelseanalys ingår som en viktig del i mitt jobb och jag hävdar att du tappar ryggen utifrån det du presenterat på film så här långt. Det är inte någon prestige från min sida att "bevisa" någonting för dig men vill du motbevisa mig är det en enkel sak: filma snett bakifrån. Det är inte precis som att motbevisa Guds existens eller nått.
Iron claw
2011-12-18, 13:21
Dina diskar mår säkert jättebra av att du lyfter så tungt samtidigt som du fäller framåt på vägen upp. Säkert.
Dina diskar mår säkert jättebra av att du lyfter så tungt samtidigt som du fäller framåt på vägen upp. Säkert.
Fälla ryggen är väl inget större problem om man bibehåller kurvaturen? Jag är själv ganska framåtlutad under mina böjar för att få bättre balans och undvika att mina knän glider fram för långt över tårna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.