handdator

Visa fullständig version : Kan tjejer och killar "bara" vara vänner?

Sidor : 1 [2] 3

Carolinew
2011-12-10, 20:08
TREX: Är du attraherad av precis allting av honkön på två ben?

TREX
2011-12-10, 20:12

Finns det en öppning finns det en möjlighet att så är fallet.

Doctor Snuggles
2011-12-10, 20:15
För att för tjejer verkar det vara helt glasklart att så är fallet, det går jättebra att vara bästis med en kille medan vi män ser det ifrån en annan synvinkel.

Jag föredrar faktiskt att ha kvinnliga vänner. Blir lätt vekemätarsport med snubbar. Vi har en neocortex av en anledning, dessutom.

krubkungen
2011-12-10, 20:18

:laugh:

rajjan_dammit
2011-12-10, 20:18

Är det tredje eller fjärde gången nån droppar den kommentaren i tråden nu?

Om en kille och en tjej har lyckats etablera någon form av bekantskap, så har killen redan hunnit föreställa sig hur det skulle vara att ligga med tjejen. Blir deras relation djupare så att de kan ses som vänner kan ni ge er fan på att killen inte hade tackat nej till att ha sex, om inga övriga hinder än just kompisrelationen i sig hade satt stopp för det.

(samt att all annan märklig input, som släktingar, homosexualitet osv, inte föreligger)

Carolinew
2011-12-10, 20:28

Är det tredje eller fjärde gången nån droppar den kommentaren i tråden nu?

Om en kille och en tjej har lyckats etablera någon form av bekantskap, så har killen redan hunnit föreställa sig hur det skulle vara att ligga med tjejen. Blir deras relation djupare så att de kan ses som vänner kan ni ge er fan på att killen inte hade tackat nej till att ha sex, om inga övriga hinder än just kompisrelationen i sig hade satt stopp för det.

(samt att all annan märklig input, som släktingar, homosexualitet osv, inte föreligger)

Det är ju också väldigt många killar som skrivit i tråden att de kan vara bara vänner med tjejer som är fula och oattraktiva. Så att TREX's inställning om att han skulle ligga med alla oavsett om det är Agda, 87, på ålderdomshemmet eller en kvinna på 200 kg, är knappast någon allsmäktig sanning för alla varelser av hankön på två ben (det känns jävligt fånigt att behöva förklara en sådan här löjligt självklar sak).

Fredszky
2011-12-10, 20:36
http://i.imgur.com/FiBC6.png

TREX
2011-12-10, 20:37
Det är ju också väldigt många killar som skrivit i tråden att de kan vara bara vänner med tjejer som är fula och oattraktiva. Så att TREX's inställning om att han skulle ligga med alla oavsett om det är Agda, 87, på ålderdomshemmet eller en kvinna på 200 kg, är knappast någon allsmäktig sanning för alla varelser av hankön på två ben (det känns jävligt fånigt att behöva förklara en sådan här löjligt självklar sak).

Jag sa; Om den går in.

Carolinew
2011-12-10, 20:41
Jag sa; Om den går in.

Varför smita ifrån frågan med ett trist skämt? Hur många är det egentligen du blir attraherad av? 1/10? 5/10?

rajjan_dammit
2011-12-10, 20:43

Tar ni på något sätt illa upp av att killar vill ligga med tjejer oavsett hur de ser ut? Om något vore det ju en bra grej, att ni inte behöver anstränga er så hårt för att få ligga med den killen som ni faktiskt vill ligga med.

Är det för att ni inte känner er utvalda och speciella? Do tell.

TREX
2011-12-10, 20:44
Varför smita ifrån frågan med ett trist skämt? Hur många är det egentligen du blir attraherad av? 1/10? 5/10?

Okej, för det första eftersom det verkar råda spridda åsikter om vad attraherad är i det här fallet innebär; utveckla vad du menar med det.

Är det att jag så att säga får en ökad blodtillströmning till min penis?

Carolinew
2011-12-10, 20:48
Tar ni på något sätt illa upp av att killar vill ligga med tjejer oavsett hur de ser ut? Om något vore det ju en bra grej, att ni inte behöver anstränga er så hårt för att få ligga med den killen som ni faktiskt vill ligga med.

Är det för att ni inte känner er utvalda och speciella? Do tell.

Eftersom alla killar inte tänder på allt av kvinnligt kön så är det där en ointressant fråga. Jag förundras över hur du och TREX drar alla världens killar över en (er egen) kam.

Utvald och speciell känner man sig först när någon är intresserad av något mer än ett ligg, så nej det har inte med saken att göra :)

TREX
2011-12-10, 20:50
Du har ju frågat mig personligen också alla gånger (Tror jag?) så jag har inte direkt talat för alla killar i hela världen, hade du frågat mig vad jag trodde att alla andra tyckte hade jag svarat annorlunda.

Silencer
2011-12-10, 20:51
Tjejer har två sorters vänner; pojkvänner och flickvänner. Om du inte knullar henne är du hennes flickvän. Dvs asexuell.

kettlebellGuden
2011-12-10, 20:55

Det är helt normalt att man ignorerar all fakta som talar emot ens tro.

Carolinew
2011-12-10, 20:59
Okej, för det första eftersom det verkar råda spridda åsikter om vad attraherad är i det här fallet innebär; utveckla vad du menar med det.

Är det att jag så att säga får en ökad blodtillströmning till min penis?

Har det verkligen undgått dig? Jag förklarade ju detta i min första inlägg.

Nåja, jag kan ta det igen. Attraktion för mig är mer än bara utseende, det kräver också personlighet. Jag ställer höga krav på personligheten, såpass höga krav att det som sagt kanske inte finns någon alls i min omgivning som lever upp till dem.

Om vi då lägger ihop 1+1: Utan ett tilltalande utseende och en speciell personlighet i kombination, uppstår ingen attraktion från min sida. Jag kan fortfarande tycka att någon är snygg, eller har en bra personlighet, med skillnaden att egenskaperna är skilda åt - då uppstår inte heller någon attraktion från min sida.

Som jag har förstått det på dig så är attraktion för dig enbart baserat på utseende (fast ett tag påstod du att det inte berodde på det heller utan endast att personen är av honkön, men nu verkar det ju krypa fram att det inte stämmer) och det är väl däri skillnaden ligger.

Yes
2011-12-10, 21:08
Det är väl upp till var och en hur man känner och vad man tycker är okej i ett förhållande..men jag hade då aldrig kunna känt mig ärlig mot min partner om jag gick runt å var smått attraherad av tex en killkompis.
Varför skulle det kännas oärligt? Brukar du lova din partner att andra män inte längre är attraktiva?

Själv skulle jag kunna lova att vi är exklusiva och att jag älskar henne över alla andra, men jag skulle aldrig kunna lova att inte bli lite hård om jag studerade Scarlett Johansson's urringning en stund. Om jag däremot skulle börja tveka över den där delen med att vara exklusiv, så att det faktiskt fanns ett intresse av att jaga andra kvinnor, då skulle jag behöva fundera igenom förhållandet. Vad jag menar är bara att även om jag hittat världens bästa och vackraste kvinna, så börjar inte alla andra kvinnor plötsligt lukta fjärt och smaka tonfisk.

Carolinew
2011-12-10, 21:08
Du har ju frågat mig personligen också alla gånger (Tror jag?) så jag har inte direkt talat för alla killar i hela världen, hade du frågat mig vad jag trodde att alla andra tyckte hade jag svarat annorlunda.

Haha, lägg av. :D Pratar du bara om dina personliga åsikter?

För att för tjejer verkar det vara helt glasklart att så är fallet, det går jättebra att vara bästis med en kille medan vi män ser det ifrån en annan synvinkel.

Återigen, NEJ.. NEJ NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ.

Du talar utifrån DITT perspektiv och det är precis vad videon handlar om; Alla tjejer säger att JA män och kvinnor kan vara kompisar och alla män säger NEJ kvinnor och män kan INTE vara kompisar.

Sandra91, bara för att DU inte har några tankar om dina killkompisar betyder det inte att dina killkompisar inte har det om dig. Och då spelar det ingen som helst roll hur kyrklig du är eller det faktum att du är uppvuxen på Gudhems kloster, då fungerar inte eran relation som DU tror att den gör.

Ledsen, men för dig kanske det hela ser rakt och normalt ut, men för din kompis MC Conny ser det annorlunda ut.

Kanske inte just "conny" men sannolikheten för att någon av dina polare gillar dina bröst, din rumpa, dina ögon eller ditt långa hår (Fan är det inte väldigt många som tänder på tjejer med långt hår??), ditt leende eller vad som helst finns hur mycket som helst man kan tända på, är typ lika hög som att solen går upp i morgon.

Mats J
2011-12-10, 21:12
Håller helt med TREX! Och om du absolut ska ha siffror så 8/10 av kvinnfolk mellan 20-60 år.

rajjan_dammit
2011-12-10, 21:13
Eftersom alla killar inte tänder på allt av kvinnligt kön så är det där en ointressant fråga. Jag förundras över hur du och TREX drar alla världens killar över en (er egen) kam.

Utvald och speciell känner man sig först när någon är intresserad av något mer än ett ligg, så nej det har inte med saken att göra :)

Vi drar dem över en kam därför att vi har en känsla av att majoriteten av alla killar tänker som oss. Vilket de gör.

mikaelj
2011-12-10, 21:15
Visst krävs det mer än bara utseendet för att bli "bli ihop-attraherad" av någon. Det krävs faktiskt rätt jäkla mycket, och jag instämmer med dig Carro att det är väldigt få som platsar. Utseende är bara ett tröskelvärde som gör att man blir intresserad av personen bakom.

Samtidigt tycker jag att många tjejer i min närhet är attraktiva. Det betyder dock inte att jag vill ha ett förhållande med någon av dem. (Eller ja, generellt sett inte sex heller, men det är en annan sak.) Det är en skillnad på fysisk & mental attraktion.

Mats J
2011-12-10, 21:20
Visst krävs det mer än bara utseendet för att bli "bli ihop-attraherad" av någon. Det krävs faktiskt rätt jäkla mycket, och jag instämmer med dig Carro att det är väldigt få som platsar. Utseende är bara ett tröskelvärde som gör att man blir intresserad av personen bakom.

Samtidigt tycker jag att många tjejer i min närhet är attraktiva. Det betyder dock inte att jag vill ha ett förhållande med någon av dem. (Eller ja, generellt sett inte sex heller, men det är en annan sak.) Det är en skillnad på fysisk & mental attraktion.

"bli ihop" attraherad är ju något HELT annat, nu snackar vi ju "aah vill ligga" attraherad. Hur fan kan du tycka någon är attraktiv utan att genast börja tänka på sex?

Sandra81
2011-12-10, 21:29

Så om du sitter med din tjej i soffan och myser en kväll och hon utbrister "jag är attraherad av en kille på jobbet" skulle du då tycka att det var helt acceptabelt?

stevebc
2011-12-10, 21:32
Självklart, förutsatt att tjejkompisen inte är attraktiv*. Sedan går det nog ner på individnivå; vissa killar kan inte ha en sådan relation, andra kan det. Men i ett makroperspektiv får man nog säga att det är svårt att bara ha en kompisrelation om tjejen är väldigt attraktiv, medan det går alldeles utomordenligt om hon är väldigt oattraktiv.

* vilket såklart också skiljer sig på individnivå

Yes
2011-12-10, 21:32
"bli ihop" attraherad är ju något HELT annat, nu snackar vi ju "aah vill ligga" attraherad.
Jag vill mena att det finns många olika attraktionsnivåer, vilket kan vara bra att reda ut för diskussionens skull. Vi har:

"Bli ihop"-attraherad - en gudinna, innifrån och ut.

"Aah vill ligga"-attraherad - en bra mix av snygghet och personlighet.

"Jag kan i varje fall leka med tanken"-attraherad - snygg.

"Hon har i varje fall snygga bröst/rumpa/mun/ögon/etc" - hon har i varje fall snygga bröst/rumpa/mun/ögon/etc.

"Näe, vetifan..."-attraherad - kan komma upp ett eller två steg om hon verkar kåt.

"Hell no!"-attraherad - dina kompisar har lovat att aldrig berätta om den där gången på finlandsfärjan.

stevebc
2011-12-10, 21:34
Wow. 20 sidor på dryga dygnet, nästan rekord eller? Har ens babbla den här omsättningen?

Mats J
2011-12-10, 21:35
Självklart, förutsatt att tjejkompisen inte är attraktiv. Sedan går det nog ner på individnivå; vissa killar kan inte ha en sådan relation, andra kan det.

Hoppas ingen av dina tjejkompisar läser här då ;)

Men håller inte med, de ska vara jäkligt motbjudande innan jag inte känner viss attraktion..

Mats J
2011-12-10, 21:40
Jag vill mena att det finns många olika attraktionsnivåer, vilket kan vara bra att reda ut för diskussionens skull. Vi har:

"Hon har i varje fall snygga bröst/rumpa/mun/ögon/etc" - hon har i varje fall snygga bröst/rumpa/mun/ögon/etc.

"Näe, vetifan..."-attraherad - kan komma upp ett eller två steg om hon verkar kåt.

"Hell no!"-attraherad - dina kompisar har lovat att aldrig berätta om den där gången på finlandsfärjan.

Helt rätt och i denna tråd är det dessa som jag syftar på ==>

Yes
2011-12-10, 21:42
Så om du sitter med din tjej i soffan och myser en kväll och hon utbrister "jag är attraherad av en kille på jobbet" skulle du då tycka att det var helt acceptabelt?
Eh, om det läggs fram på det sättet skulle väl vem som helst ana oråd. Annars har man ju hört kommentarer om att Skarsgård är hawt när man kollat True Blood. Sånt har jag inga problem med, kan rentav tycka det är kul att diskutera.

Mats J
2011-12-10, 21:44
eh, om det läggs fram på det sättet skulle väl vem som helst ana oråd. Annars har man ju hört kommentarer om att skarsgård är hawt när man kollat true blood. Sånt har jag inga problem med, kan rentav tycka det är kul att diskutera.

+1

Jompan
2011-12-10, 21:45

Nu är jag visserligen tjej, men om jag vore kille och min flickvän sa så skulle jag inte tycka det var acceptabelt, just för att jag som tjej tror att för "många" tjejer krävs mer än att killen är snygg för att bli attraherad, det finns nått mer hon gillar. Däremot vilket jag tror är en skillnad just mellan kvinnor och män så kan en man gå igång "bli attraherad" av en kvinna utan att det krävs några mer egenskaper hos kvinnan, inte då sagt att han för den sakens skull vill bli ihop med tjejen på jobbet, eller skulle vara otrogen.

Eftersom jag är kvinna skulle jag också reagera om min pojkvän sa nått dylikt som i ditt inlägg, men enbart för att jag lägger in ett annat värde i ordet attraherad.

Tror den främsta skillnaden och varför detta blivit en sådan het debatt i denna tråd är att män och kvinnor lägger olika värden i ordet attraherar, och ingen av oss verkar kunna riktigt definiera skillnaden så vi förstår vad vi egentligen menar. Rörigt värre helt enkelt. :D

mikaelj
2011-12-10, 21:54
"bli ihop" attraherad är ju något HELT annat, nu snackar vi ju "aah vill ligga" attraherad. Hur fan kan du tycka någon är attraktiv utan att genast börja tänka på sex?

Vi kanske skall definiera innebörden av "sex".

stridis
2011-12-10, 21:58

Du kan googla det...

Tolkia
2011-12-10, 22:00
Skiljer ni mellan att tycka att någon är attraktiv och att vara attraherad av någon? Jag tycker inte att uttrycken är utbytbara - jag skulle kunna säga om en skådespelare på TV att han eller hon är attraktiv (vilket då blir mer av ett utseendeomdöme), men jag har svårt att föreställa mig (det har inte hänt än i alla fall) att jag skulle känna mig attraherad av någon jag såg på TV p.g.a. att det saknas ett antal dimensioner. Mitt intryck är att jag absolut inte är den enda som gör den här distinktionen.

kettlebellGuden
2011-12-10, 22:01

Kan vara en bra ide. Jag definierar det som att stoppa penis i vagina.

stridis
2011-12-10, 22:04

Du beskriver ett samlag, sex kan ses i vidare mening.

TREX
Haha, lägg av. :D Pratar du bara om dina personliga åsikter?

Ja, gällandes vad man är attraherad av, givetvis har jag fritt uttalat mig generaliserande i andra frågor.

mikaelj

Vad är då o-oskyldigt hånglande?

Precis.

TREX
2011-12-10, 22:06
Som jag har förstått det på dig så är attraktion för dig enbart baserat på utseende

Nej det kan även uppstå vid handlingar.

TREX
2011-12-10, 22:09

Jag hade undrat om hon hade OCD, och sagt att jag för en kvart sen runkade i duschen till receptionisten på mitt kontor. Sen hade jag förmodligen haft en liten utläggning om hur man ska försöka hålla vissa saker inom sig.

kettlebellGuden
2011-12-10, 22:09

... Jag definierar sex så. Om du har en annan definition så är allt väl.

Vad är då o-oskyldigt hånglande?

Förstår inte riktigt vad o-oskyldigt betyder i sammanhanget. Hånglande är hånglande.

stridis
2011-12-10, 22:12
... Jag definierar sex så

Du och Bill Clinton.

kettlebellGuden
2011-12-10, 22:14
Du och Bill Clinton.

Jag känner inte till hans definition av sex. Mikaelj har däremot rätt att det är rätt smart att definiera vad som menas med vissa grundläggande begrepp här i tråden innan det blir allt för förvirrat.

Jag vill t.ex. rätt ofta stoppa penis i folks rumpor. För mig är det ingen form av sexuell attraktion.

Sandra81
2011-12-10, 22:20
Nu är jag visserligen tjej, men om jag vore kille och min flickvän sa så skulle jag inte tycka det var acceptabelt, just för att jag som tjej tror att för "många" tjejer krävs mer än att killen är snygg för att bli attraherad, det finns nått mer hon gillar. Däremot vilket jag tror är en skillnad just mellan kvinnor och män så kan en man gå igång "bli attraherad" av en kvinna utan att det krävs några mer egenskaper hos kvinnan, inte då sagt att han för den sakens skull vill bli ihop med tjejen på jobbet, eller skulle vara otrogen.

Eftersom jag är kvinna skulle jag också reagera om min pojkvän sa nått dylikt som i ditt inlägg, men enbart för att jag lägger in ett annat värde i ordet attraherad.

Tror den främsta skillnaden och varför detta blivit en sådan het debatt i denna tråd är att män och kvinnor lägger olika värden i ordet attraherar, och ingen av oss verkar kunna riktigt definiera skillnaden så vi förstår vad vi egentligen menar. Rörigt värre helt enkelt. :D

Ja hade jag sagt nått liknande till mitt ex hade med största sannolikhet flippat ur och blivit förbannad. likaväl som jag hade blivit sjukt ledsen om det var tvärt om.
Jag tror kanske man måste prata tidigt i förhållande om vad som är okej och inte.. vissa klassar ju flörtiga sms och mail som otrohet andra tycker gränsen går vid kyss eller sex.

stridis
2011-12-10, 22:22
Jag känner inte till hans definition av sex. H
Inte jag heller, men han räknade inte avsugningar iaf(sans blåljug)
KiIP_KDQmXs

stridis
2011-12-10, 22:29
.. vissa klassar ju flörtiga sms och mail som otrohet andra tycker gränsen går vid kyss eller sex.

Vissa beteenden är opassande, vissa är oacceptabla, och vissa är otrohet och så finns det sådana som är sårande. Blir nästan kategori-teori av det här.:Virro

Yes
2011-12-10, 22:34
Skiljer ni mellan att tycka att någon är attraktiv och att vara attraherad av någon? Jag tycker inte att uttrycken är utbytbara - jag skulle kunna säga om en skådespelare på TV att han eller hon är attraktiv (vilket då blir mer av ett utseendeomdöme), men jag har svårt att föreställa mig (det har inte hänt än i alla fall) att jag skulle känna mig attraherad av någon jag såg på TV p.g.a. att det saknas ett antal dimensioner. Mitt intryck är att jag absolut inte är den enda som gör den här distinktionen.
Det är för att du är kvinna. Det är en typsik feminin inställning. En man skulle snarare se den snygga skådespelerskan och medvetet eller omedvetet fylla i det som saknas.

Dessutom är män mer visuellt orienterade. En man reagerar direkt när han ser en kurvig kropp eller ett ansikte han gillar. Han kan dock även få en snarlik reaktion när en Ferrari blåser förbi på vägen(vi bilnördar får i varje fall det, jag vet inte hur det är för icke-bilnördar). Men, som tur är, är det ytterst ovanligt att män vill stoppa sin penus i bilen.

Det betyder dock inte att personlighet är oviktigt. Vad det betyder är bara att den där reaktionen kvinnor kan få av män när de observerar mannens personlighet, karaktär och betéende kan vi få på fem sekunder av att kolla på en kvinna. Fantasin fyller i allt det där vi inte vet om henne. Däremot kan den bilden falla direkt om personligheten är till besvikelse. Vissa av oss blir inte ens det minsta attraherade om hon redan från början har fel utstrålning.

Precis som Jompan påpekar handlar det hela i väldigt stor utsträckning om olika värderingar kring ordet "attraherad". För mig och många andra män är det ingen big deal alls. Det betyder absolut noll och ingenting att bli "attraherad". När det däremot går vidare och blir till någonting mer bestående och det börjar investeras känslor i den andra personen, då är det en heeelt annan sak.

Jompan
2011-12-10, 22:35

Ja hade jag sagt nått liknande till mitt ex hade med största sannolikhet flippat ur och blivit förbannad. likaväl som jag hade blivit sjukt ledsen om det var tvärt om.
Jag tror kanske man måste prata tidigt i förhållande om vad som är okej och inte.. vissa klassar ju flörtiga sms och mail som otrohet andra tycker gränsen går vid kyss eller sex.

Tycker Tolkia gjorde en bra jämförelse på hur vi lägger olika värde på ord. Tror du ditt ex hade reagerat likadant exempelvis om du istället sagt att du tyckte en kollega på jobbet var attraktiv?
Jag tycker att ordet attraktiv ger bara ett omdöme om utseende och påvisar inte nått uttryck för bakomliggande känsla, medans ordet attraherad för mig mer är ett uttryck för en känsla personen upplever i samband med att dem ser denna person.

Jag kan exempelvis tycka att vissa kvinnor är attraktiva, men jag blir inte attraherad av dem. (är det nu jag ska lägga till "no homo"? :D)

Jompan
2011-12-10, 22:41
Det är för att du är kvinna. Det är en typsik feminin inställning. En man skulle snarare se den snygga skådespelerskan och medvetet eller omedvetet fylla i det som saknas.

Dessutom är män mer visuellt orienterade. En man reagerar direkt när han ser en kurvig kropp eller ett ansikte han gillar. Han kan dock även få en snarlik reaktion när en Ferrari blåser förbi på vägen(vi bilnördar får i varje fall det, jag vet inte hur det är för icke-bilnördar). Men, som tur är, är det ytterst ovanligt att män vill stoppa sin penus i bilen.

Det betyder dock inte att personlighet är oviktigt. Vad det betyder är bara att den där reaktionen kvinnor kan få av män när de observerar mannens personlighet, karaktär och betéende kan vi få på fem sekunder av att kolla på en kvinna. Fantasin fyller i allt det där vi inte vet om henne. Däremot kan det bilden falla direkt om personligheten är till besvikelse. Vissa av oss blir inte ens det minsta attraherade om hon redan från början har fel utstrålning.

Precis som Jompan påpekar handlar det hela i väldigt stor utsträckning om olika värderingar kring ordet "attraherad". För mig och många andra män är det ingen big deal alls. Det betyder absolut noll och ingenting att bli "attraherad". När det däremot går vidare och blir till någonting mer bestående och det börjar investeras känslor i den andra personen, då är det en heeelt annan sak.

Kvinnliga släktet skulle kunna tjäna mycket på att förstå den skillnaden mellan oss kvinnor och män. När man väl insett att det faktiskt kan vara precis så, är det mycket lättare att inte bli upprörd/svartsjuk på sin pojkvän när han spanar in andra kvinnor på stan. :)

(Känner mig helt plötsligt väldigt tacksam för min pappa och brorsa som lärt mig mycket om hur män tänker)

TREX
2011-12-10, 23:17
Vad handlar det här om ens längre? Tappat tråden några gånger när jag inte fått respons på det jag skrivit eller också har jag bommat citeringar.

Tolkia
2011-12-10, 23:26
Jag tror inte riktigt på det där, bland annat för att jag känner män som också gör den separationen. Och följaktligen kan titta på TV utan att kalabalik utbryter i byxorna. Skulle vara intressant att höra någon annan killes (och tjejs) syn på saken.

mikaelj
2011-12-10, 23:33
Att se Tolkia överdriva är sällsynt. Kan du uttrycka dig mer nyanserat än "kalabalik i byxam"?

Det betyder dock inte att personlighet är oviktigt. Vad det betyder är bara att den där reaktionen kvinnor kan få av män när de observerar mannens personlighet, karaktär och betéende kan vi få på fem sekunder av att kolla på en kvinna. Fantasin fyller i allt det där vi inte vet om henne. Däremot kan den bilden falla direkt om personligheten är till besvikelse. Vissa av oss blir inte ens det minsta attraherade om hon redan från början har fel utstrålning.

Håller helt och hållet med. Viktigt att understryka att attraktionen kan försvinna direkt om personligheten visar sig vara rutten, samt att man även inte heller lägger några känslor i det (heeelt annorlunda).
(Kort hår & WHR på ca 0,7 är en nyckelretning. Men, stämmer inte personligheten är det strunt samma direkt. Och, inget jag för den delen måste agera på - jag har en frontallob... Tjejer verkar behöva känna killen innan de blir attraherade, eller?)
Postat via en mobil enhet

Yes
2011-12-10, 23:36
Kvinnliga släktet skulle kunna tjäna mycket på att förstå den skillnaden mellan oss kvinnor och män. När man väl insett att det faktiskt kan vara precis så, är det mycket lättare att inte bli upprörd/svartsjuk på sin pojkvän när han spanar in andra kvinnor på stan. :)

(Känner mig helt plötsligt väldigt tacksam för min pappa och brorsa som lärt mig mycket om hur män tänker)
Ja, det skulle verkligen lösa många problem och missförstånd om alla förstod den skillnaden.

En annan sak när det gäller just svartsjuka är också att inse att ens partner valt just en själv, och ingen annan. Konkurrenter finns det ju alltid. Personligen kommer jag i varje fall alltid utgå ifrån att det finns andra ens partner kan vara attraherad av, vilket är okej så länge hon tycker jag är bäst och inte hoppar i säng med nån annan. Nu är det iof lätt att säga när jag inte har nån, och visst har det hänt även mig att jag blivit sotis, men ett starkt förhållande måste ändå klara andra lockelser.

Just den biten har väl kanske inte så mycket att göra med att spana på andra tjejer på stan, men det tål ändå att påpekas.

Sandra81
2011-12-10, 23:45
Tycker Tolkia gjorde en bra jämförelse på hur vi lägger olika värde på ord. Tror du ditt ex hade reagerat likadant exempelvis om du istället sagt att du tyckte en kollega på jobbet var attraktiv?
Jag tycker att ordet attraktiv ger bara ett omdöme om utseende och påvisar inte nått uttryck för bakomliggande känsla, medans ordet attraherad för mig mer är ett uttryck för en känsla personen upplever i samband med att dem ser denna person.

Jag kan exempelvis tycka att vissa kvinnor är attraktiva, men jag blir inte attraherad av dem. (är det nu jag ska lägga till "no homo"? :D)

Jo precis men nu är det ju så att ordet attraherad används i tråden. Att det är självklart att killar är attraherad av sina tjejkompisar. = kan ha sex om tillfälle ges.

Yes
2011-12-10, 23:55
Jag tror inte riktigt på det där, bland annat för att jag känner män som också gör den separationen. Och följaktligen kan titta på TV utan att kalabalik utbryter i byxorna. Skulle vara intressant att höra någon annan killes (och tjejs) syn på saken.
Jag invänder inte mot att separera på attraktiv och attraherad, i den mån att alla kan bedöma någon som attraktiv utan att själv vara attraherad. Inga problem där. Din oförmåga att känna dig attraherad av någon du ser på TV delas dock inte av den manliga befolkningen. Enda anledningen jag kan se att en man påstår något annat är för att han är rädd att få skit för det. Alternativt att det är den nya generationens män som dricker té, studerar på konstfack och intresserar sig för kvinnofrågor.

Män och kvinnor fungerar olika här. Och du vet mycket väl att jag inte talar om någon kalabalik i byxorna.

Olegh
2011-12-11, 00:00
Jo precis men nu är det ju så att ordet attraherad används i tråden. Att det är självklart att killar är attraherad av sina tjejkompisar. = kan ha sex om tillfälle ges.

Fel, helt enkelt.

Tolkia
2011-12-11, 00:03
Din oförmåga att känna dig attraherad av någon du ser på TV delas dock inte av den manliga befolkningen.
Det är ju iofs kontextberoende, och mina uppenbara problem att formulera något slags vettig text nu gör att jag börjar misstänka att det nog är väldigt personberoende var gränserna går. Jag menar, det är ju inte som att inte tjejer kollar på porr (och får ut något av det), så vi kan inte beskriva det som att tjejer inte kan få en fysisk reaktion av något de ser i TV-rutan.

Du har aldrig funderat över om det inte lika gärna kan vara precis tvärtom mot det du beskriver? Att en mängd killar officiellt går på din linje för att de vet att det räknas som rätt sorts killigt beteende.

Jag håller f.ö. inte med vem det nu var som ovan skrev att tjejer måste lära känna en person för att kunna känna sig attraherade av vederbörande. Det stämmer inte. Om man inte med "attraherad" menar att man börjar tänka i förhållandebanor, då.

Yes
2011-12-11, 00:11
Att se Tolkia överdriva är sällsynt. Kan du uttrycka dig mer nyanserat än "kalabalik i byxam"?

Håller helt och hållet med. Viktigt att understryka att attraktionen kan försvinna direkt om personligheten visar sig vara rutten, samt att man även inte heller lägger några känslor i det (heeelt annorlunda).
(Kort hår & WHR på ca 0,7 är en nyckelretning. Men, stämmer inte personligheten är det strunt samma direkt. Och, inget jag för den delen måste agera på - jag har en frontallob... Tjejer verkar behöva känna killen innan de blir attraherade, eller?)
Jag kan själv tycka det är fascinerande hur snabbt attraktionen dör om personligheten inte stämmer. Det kan verkligen släckas direkt. En annan sak är det där med utstrålning.

Minns en pubafton efter jobbet när snackade om den nya tjejen som skulle börja. Hon var minsann så snygg und so weiter. Min reaktion när jag sen ser henne är: "...". Då är hon ändå minst lika snygg som utlovats. Det är bara att hon utstrålar noll personlighet.

Det visar lite det jag menar med att vi är duktiga på att läsa in saker om personligheten baserat på utséende. Jag vet ju såklart inte om hon faktiskt är så tråkig som jag fått intryck av, hon kanske är fantastisk när man lärt känna henne, men innan det går att göra den kopplingen blir det svårt att känna någon som helst attraktion.

egge
2011-12-11, 00:47

Det låter på dig som om att man kan styra sina känslor med hjälp av logik.

OT: Måste säga att TREX är jävligt underhållande i denna tråd. Keep up the good work. :thumbup:

Yes
2011-12-11, 00:53
Det är ju iofs kontextberoende, och mina uppenbara problem att formulera något slags vettig text nu gör att jag börjar misstänka att det nog är väldigt personberoende var gränserna går. Jag menar, det är ju inte som att inte tjejer kollar på porr (och får ut något av det), så vi kan inte beskriva det som att tjejer inte kan få en fysisk reaktion av något de ser i TV-rutan.
Det är sant, det är inte så att tjejer inte kan få en fysisk reaktion av något de ser på TV. Däremot är det en typsikt feminin reaktion att ha svårt att bli attraherad endast baserat på utséende. Inte så att det är omöjligt, och självklart finns det individuella variationer, men det är inte alls samma sak som för män.

Du har aldrig funderat över om det inte lika gärna kan vara precis tvärtom mot det du beskriver? Att en mängd killar officiellt går på din linje för att de vet att det räknas som rätt sorts killigt beteende.
Förstår jag dig rätt nu, du undrar alltså om det finns killar där ute som, när de ser en snygg tjej i TV-rutan, först måste veta mer om hennes personlighet innan de känner någon attraktion?

Det finns inte på kartan. Vi kan ha debatter om vem som är snygg eller inte, och om vem som egentligen är bög. Ibland framkommer attraktionsinvändningar med anledning av efterblivet betéende. När den berömde Scarlett dyker upp i rutan tänker dock alla grabbar; bröst. Definitivt bröst.

Det har inget med grabbigt betéende att göra. Lite kvinnliga behag i TV-rutan behöver ju inte vara en stor grej som ens behöver kommenteras eller flåsas åt. Det är bara vad som registreras först, och ser man vad man gillar är en viss nivå av attraktion ett faktum. Ingen man i hela världen sitter och funderar på om hon är smart och har ett bra sinne för humor.

Jag håller f.ö. inte med vem det nu var som ovan skrev att tjejer måste lära känna en person för att kunna känna sig attraherade av vederbörande. Det stämmer inte. Om man inte med "attraherad" menar att man börjar tänka i förhållandebanor, då.
Sant, det är ju inte så att män är ensama om att uppskatta ett attraktivt yttre, och dessutom kan en persons utstrålning avslöja en del.

Tricklew
2011-12-11, 00:56
Ovanligt att tjejer blir attraherade av något de ser på tv? Jag trodde Twilight filmerna existerade endast för att vara mjukporr för tjejer runt 12-16.

Fredszky
2011-12-11, 01:01
Ovanligt att tjejer blir attraherade av något de ser på tv? Jag trodde Twilight filmerna existerade endast för att vara mjukporr för tjejer runt 12-16.

Att bella får total uppmärksamhet till höger och vänster varje sekund i alla filmerna tror jag är vad som är själva porren för flickorna, och varför den är en sån succé.

Yes
2011-12-11, 01:04
Du ser det i en helt annan kontext. Tror du tjejer blir kåta på Persbrandt för att han ser så otroligt bra ut, eller för att han härjar som han gör?

Twilight-filmerna är en tonårsfantasi där karaktärernas totala brist på personlighet ber om att fyllas av tittarens egna preferenser.

rajjan_dammit
2011-12-11, 01:06
Det finns inte på kartan. Vi kan ha debatter om vem som är snygg eller inte, och om vem som egentligen är bög. Ibland framkommer attraktionsinvändningar med anledning av efterblivet betéende. När den berömde Scarlett dyker upp i rutan tänker dock alla grabbar; bröst. Definitivt bröst.

Jag håller med. Detta kan ju knappast komma som en nyhet för någon?
Inte heller det omvända, att tjejer INTE reagerar direkt på utseendet.

En film som illustrerar det ganska bra är Ondskan. Kvinnor i alla åldrar tyckte att Andreas(?) Wilson var så het. Jag kollade på den med min dåvarande flickvän som innan vi sett filmen sa "förstår inte vad det är som är så snyggt med honom" och efter filmen tyckte han var hur snygg som helst. Bara baserat på hur hans roll som Erik Ponti beter sig.

Twilight är ett annat exempel, hade fanskapen i filmerna varit normala människor och inte spännande och farliga vampyrer och varulvar hade de inte spelat in många kronor.

Det är ju inget märkvärdigt. Ska killar få skit för att de är snabba med att avgöra kn*llbarheten hos en tjej baserat på sexighet och utseende? Vad är felet med att göra det?

MrBoris
2011-12-11, 04:13
Jag håller med. Detta kan ju knappast komma som en nyhet för någon?
Inte heller det omvända, att tjejer INTE reagerar direkt på utseendet.

En film som illustrerar det ganska bra är Ondskan. Kvinnor i alla åldrar tyckte att Andreas(?) Wilson var så het. Jag kollade på den med min dåvarande flickvän som innan vi sett filmen sa "förstår inte vad det är som är så snyggt med honom" och efter filmen tyckte han var hur snygg som helst. Bara baserat på hur hans roll som Erik Ponti beter sig.

Twilight är ett annat exempel, hade fanskapen i filmerna varit normala människor och inte spännande och farliga vampyrer och varulvar hade de inte spelat in många kronor.

Det är ju inget märkvärdigt. Ska killar få skit för att de är snabba med att avgöra kn*llbarheten hos en tjej baserat på sexighet och utseende? Vad är felet med att göra det?

Eller ta Justin Timberlake som exempel, hade han inte varit känd hade han sett ut som vilken datanörd som helst, men nu är han ju hur "heeeet som helst" http://images2.fanpop.com/image/photos/9400000/Justin-Timberlake-justin-timberlake-9440816-941-1222.jpg

rajjan_dammit
2011-12-11, 07:32
Är det inte lite så att killar som känner att de absolut kan ha tjejer som kompisar utan några sexuella undertoner whatsoever lider av ett ganska klockrent exempel på hora/madonna-komplex.

Att det skulle vara helt otänkbart att ligga med sina fina vänner, det är ju nåt man gör med ovärdiga slynor?

Tricklew
2011-12-11, 07:43
Är det inte lite så att killar som känner att de absolut kan ha tjejer som kompisar utan några sexuella undertoner whatsoever lider av ett ganska klockrent exempel på hora/madonna-komplex.

Att det skulle vara helt otänkbart att ligga med sina fina vänner, det är ju nåt man gör med ovärdiga slynor?

Ja, du slog nog huvudet på spiken där, låter som en klockren analys.

Hela denna tråden måste vara ett enormt skämt, inte kan alla dessa sidor av extremt ytliga, försimplade och löjliga analyser vara seriösa?

Lellan
2011-12-11, 09:09

Om strömmen går kan det ju bli rätt boring för killar isf. ;)

Ja, jag kan vara vän med killar. Föredrar dem som inte vill ligga, tror inte på myten att killar är så slampiga som ni vill påskina (säger inte att slampighet är fel). Men det vore ju rätt drygt att antingen gå runt frustrerade, liggandes med vännerna el att avstyra/känna sig avstyrd?

Att vara kompis med ngn jag är sugen på har bara hänt en gång i mitt liv, tror inte jag kan det öht om jag har pojkvän. Är helt monogam i huvudet vilket ju är praktiskt men rätt tråkigt, men så kan det vara. Hellre det iaf, verkar jobbigt att gå och tråna, vilket jag faktikst inte tror är så vanligt.. utan är man vänner har man liksom avskaffat den aspekten, man ser dem som syskon helt enkelt, avsexualiserat.

Att vara kompis med ngn som vill el tydligt outar att han vill ligga är ingen hit, lätt att man blir cynisk och sån vill jag inte vara, heller att man definitivt vet att ingen av oss vill nåt sånt, då kan det bli finast vänskap! *cupid*

Och för att knyta ihop säcken rajjan_damit så kan inte jag heller få ligg-sug av en yta, det måste till ngn dimension. Sex är ju inte att onanera med en annan människa direkt, utan en lite mer involverande event. :)

TREX
2011-12-11, 09:13
heller att man definitivt vet att ingen av oss vill nåt sånt, då kan det bli finast vänskap!

Frågan är ju bara hur du ska veta det? Du lever förmodligen i en lögn, det låter ju väldigt "fint" och harmoniskt.

Yes
2011-12-11, 09:21
Hela denna tråden måste vara ett enormt skämt, inte kan alla dessa sidor av extremt ytliga, försimplade och löjliga analyser vara seriösa?
Presentera något bättre själv eller håll käft. Det är lätt att stå vid sargkanten som en feg tönt och peka, utan att själv prestera något som riskerar att få en slagen på fingrarna.

Yes
2011-12-11, 10:14
Ja, jag kan vara vän med killar. Föredrar dem som inte vill ligga, tror inte på myten att killar är så slampiga som ni vill påskina (säger inte att slampighet är fel). Men det vore ju rätt drygt att antingen gå runt frustrerade, liggandes med vännerna el att avstyra/känna sig avstyrd?
Vad är det som är slampigt med att vilja, eller i varje fall kunna tänka sig, att ligga med en vän? Enligt min definition av vän så är det ändå en person man tycker om väldigt mycket. Det placerar personen strax under någon man skulle vilja ha ett mer seriöst förhållande med.

För mig behöver då inte attraktion innebära frustration. Det behöver inte ens betyda att jag faktiskt vill ligga med någon.

Att vara kompis med ngn jag är sugen på har bara hänt en gång i mitt liv, tror inte jag kan det öht om jag har pojkvän. Är helt monogam i huvudet vilket ju är praktiskt men rätt tråkigt, men så kan det vara. Hellre det iaf, verkar jobbigt att gå och tråna, vilket jag faktikst inte tror är så vanligt.. utan är man vänner har man liksom avskaffat den aspekten, man ser dem som syskon helt enkelt, avsexualiserat.
Samma sak med trånande. Det går att vara vänner och känna viss attraktion utan att det går över till trånande eller sexuell frustration. Attraktion behöver inte innebära en stark drift att agera på det, varför vi också har exempel som "jomen, om hon slänger sig naken över dig och ni båda är singlar...".

Killar har inte direkt något vän-fack på samma sätt som tjejer. Det är mycket ovanligt att det blir helt avsexualiserat. Och ja, det innebär att dina killkompisar har övervägt att ligga med dig. De kanske inte trånar och känner sig frustrerade, kanske skulle de rentav tacka nej om det erbjöds, men det är inte helt avsexualiserat från deras sida.

Att vara kompis med ngn som vill el tydligt outar att han vill ligga är ingen hit, lätt att man blir cynisk och sån vill jag inte vara, heller att man definitivt vet att ingen av oss vill nåt sånt, då kan det bli finast vänskap! *cupid*
Heh, "definitivt vet". Låter som en kompis ex. Löjligt snygg, episk byst, bra WHR och en ganska liten hjärna(nej, jag menar inte att du är dum). Det var ju klart att hennes klasskompis bara var intresserad av vänskap när de pluggade sent på kvällarna. Hon trodde på den skiten. Tills han försökte kyssa henne.

Tolkia
2011-12-11, 10:20

Med tanke på hur tonerna gått i tidigare trådar där just hora/madonna-grejen varit uppe så skulle jag säga definitivt nej.

Yes: Nej, så menar jag inte (jag har uppriktigt sagt lite svårt att förstå hur du får det dit, men för all del). Vad jag undrar är om du aldrig övervägt möjligheten att killar som INTE tänker som du med stor emfas hävdar att alla killar sedan tidernas begynnelse tänkt smyger med hur de faktiskt tänker för att slippa gå emot normen (enklare uttryckt: för att slippa en reaktion från sina kompisar motsvarande den här tråden). Du vill gärna beskriva det som att killar som uttrycker något som inte stämmer med dina teorier ljuger för att uppnå något, men det motsatta förekommer ju med stor sannolikhet också.

Sandra81
2011-12-11, 10:30
det kanske är så att killarna i den här tråden aldrig haft en tjejkompis från början som dom har sett som enbart en vän utan istället haft förhoppning att det eventuellt kan bli en partner i framtiden eller (kk vad vet jag?). men att hon har "dissat" och vill bara vara vän. Lite som en dejt som inte gick som ni ville men att ni stannar kvar i nån slags vänskap i brist på annat.

Tolkia
2011-12-11, 10:33
det kanske är så att killarna i den här tråden aldrig haft en tjejkompis från början som dom har sett som enbart en vän utan istället haft förhoppning att det eventuellt kan bli en partner i framtiden eller (kk vad vet jag?). men att hon har "dissat" och vill bara vara vän. Lite som en dejt som inte gick som ni ville men att ni stannar kvar i nån slags vänskap i brist på annat.
Det är också en analys. Och - jag lägger en egen åsikt innan någon med självpåtaget tolkningsföreträde kommer in och kallar Sandra81 för "kyrklig" igen - den står sig väl i konkurrensen bland många som presenterats tidigare.

stridis
2011-12-11, 10:36

Om vi hypotetiskt antar att så är fallet, på vilket sätt skulle det vara ett argument? Kanske är det så för de flesta killar? Hemska tanke.

Tolkia
2011-12-11, 10:44
Om vi hypotetiskt antar att så är fallet, på vilket sätt skulle det vara ett argument? Kanske är det så för de flesta killar? Hemska tanke.
Det är inte ett argument så mycket som ett konstaterande att det finns en möjlighet att de killar som i tråden uttalar sig väldigt kategoriskt om hur alla killar och alla tjejer är kanske inte representerar riktigt alla killar.

Yes
2011-12-11, 10:48
Nej, jag har iaf haft tjejkompisar jag blivit attraherad av senare.

Ledsen men, ni tjejer tycks leva i förnekelse. Om ni inte är manhaftiga trucker-lesbianer kommer era killkompisar känna en viss nivå av attraktion. I sällsynta fall kanske det är helt avsexualiserat och ni är mer som syskon. Du kan dock räkna med att det finns viss attraktion. Det spelar ingen roll om han är lyckligt gift med sitt livs kärlek och aldrig någonsin vill ha en annan kvinna.

Du utgår från ditt eget perspektiv som kvinna där det läggs en betydligt tyngre värdering vid attraktion.

Sandra81
2011-12-11, 10:50

"Flesta killarna" menar jag dom i den här tråden som påstår sig att killar inte kan ha en vänskapsrelation till tjejer utan en sexuell attraktion. Dessa vibbar kommer alltid att finnas där vare sig dom vill eller inte. Dom är ju trots allt killar och ser alltid det kvinnliga könet som något påsättningsbart.

Tryman
2011-12-11, 11:06
Precis som i filmen säger alla killar en sak och alla tjejer en annan ;)

Att Sandra får ta så mycket mothugg är nog för att hon kalla oss män för svinaktiga när det helt enkelt är en instinkt för fortplantning.

stridis
2011-12-11, 11:07
Att Sandra får ta så mycket mothugg är nog för att hon kalla oss män för svinaktiga när det helt enkelt är en instinkt för fortplantning.

Vi är på "hugget", helt enkelt.:cool:

Yes
2011-12-11, 11:12
Yes: Nej, så menar jag inte (jag har uppriktigt sagt lite svårt att förstå hur du får det dit, men för all del). Vad jag undrar är om du aldrig övervägt möjligheten att killar som INTE tänker som du med stor emfas hävdar att alla killar sedan tidernas begynnelse tänkt smyger med hur de faktiskt tänker för att slippa gå emot normen (enklare uttryckt: för att slippa en reaktion från sina kompisar motsvarande den här tråden). Du vill gärna beskriva det som att killar som uttrycker något som inte stämmer med dina teorier ljuger för att uppnå något, men det motsatta förekommer ju med stor sannolikhet också.
Det finns inget motiv till att ljuga om det åt andra hållet. Det är inte som att man blir mobbad om man skulle tänka på ett annat sätt.

Många killar ljuger dock friskt inför tjejer. De ljuger om att inte titta åt andra tjejers håll, de ljuger om att inte internetfappa när tjejen är borta, de ljuger om att inte vara attraherade av sina tjejkompisar och de ljuger om att bara vilja vara vänner.

Det betyder förstås inte att alla är oärliga och har dolda agendor, men det finns ett stort incitament till det. Flickvännen kanske blir sur och förstår inte alls varför hans blick dras åt fel håll, vänskapen kanske förstörs och många lever i villfarelsen att man kommer få ligga ifall man blir vänner först.

Och det här är inget försök att påstå att alla killar är överkåta sexmaskiner som blir brunstiga så fort de ser något som påminner om en kvinna. Så funkar det inte. Däremot är det lätt att känna en viss ytlig attraktion.

Sandra81
2011-12-11, 11:28
Många killar ljuger dock friskt inför tjejer. De ljuger om att inte titta åt andra tjejers håll, de ljuger om att inte internetfappa när tjejen är borta, de ljuger om att inte vara attraherade av sina tjejkompisar och de ljuger om att bara vilja vara vänner.

Jag tackar gud att jag är singel och kommer alltid förbli... det här får mig ännu mer att vägra gå in i ett förhållande. (poletten börjar att trilla ner.)

Tryman
2011-12-11, 11:32
Jag tackar gud att jag är singel och kommer alltid förbli... det här får mig ännu mer att vägra gå in i ett förhållande.

Du är nog lite naiv nu, du kommer hitta någon som du älskar så mycket att du har överseende med dessa förehavanden :thumbup:

mikaelj
2011-12-11, 11:35
Bravo Yes! Fantastiskt sammanfattat i dina senaste inlägg.

Remokillen
2011-12-11, 11:38
Jag tackar gud att jag är singel och kommer alltid förbli... det här får mig ännu mer att vägra gå in i ett förhållande. (poletten börjar att trilla ner.)

Det är lugnt Sandra, om du behöver någon (en vän) att prata med om detta så finns jag här..

http://1.bp.blogspot.com/-T4mXZ5qaryE/Tg5rQkb2_pI/AAAAAAAAAjY/IrDn3Secjbs/s1600/poker+face+ing.JPG

MAXX
2011-12-11, 11:39
Om det helt saknas sexuell attraktion på båda sidor kanske. Ganska osannolikt ändå att en hetrosexuell man och kvinna kan blir goda vänner då de allt som oftast saknar gemensamma intressen, tankesätt osv.

Så jag säger.. "plausible but improbable" :D

Nu får feministmobben på sig. :o

Sandra81
2011-12-11, 11:41
Du är nog lite naiv nu, du kommer hitta någon som du älskar så mycket att du har överseende med dessa förehavanden :thumbup:

jag har redan levt i långt samboförhållande det får räcka.. :)

Tryman
2011-12-11, 11:43
jag har redan levt i långt samboförhållande det får räcka.. :)

Prövat kulbo?

Snobbe
2011-12-11, 11:50
Fast alla killar sitter ju inte och ljuger om allt det där. Jag förstår inte varför man skulle ljuga om det. Om en snygg tjej går förbi mig ska jag bara stirra in i väggen då bara för att jag har en flickvän? Ska hon automatiskt bli oattraktiv pga att jag har tjej?:) Det låter inte direkt troligt och jag e säker på att tjejer är likadana och kollar på snygga killar....

Det är rätt barnsligt att ljuga om såna saker när båda personerna vet om att det är så.

Tryman
2011-12-11, 11:52
Fast alla killar sitter ju inte och ljuger om allt det där. Jag förstår inte varför man skulle ljuga om det. Om en snygg tjej går förbi mig ska jag bara stirra in i väggen då bara för att jag har en flickvän? Ska hon automatiskt bli oattraktiv pga att jag har tjej?:) Det låter inte direkt troligt och jag e säker på att tjejer är likadana och kollar på snygga killar....

Det är rätt barnsligt att ljuga om såna saker när båda personerna vet om att det är så.

De som ljuger för sin flickvän försöker oftast bara undvika tjafs och bråk. Precis som du säger, har man en förstående flickvän behöver man inte ljuga.

Sandra81
2011-12-11, 11:55

Men se det såhär då.. som jag skrev igår. vad skulle du säga om din tjej helt plötsligt när ni sitter i soffan å myser sa att hon var sexuellt attraherad av kollega på jobbet?. skulle du bara jaha? no big deal..

Yes
2011-12-11, 11:57
Vad du istället borde ta med dig ifrån detta är att inte för lättvindigt lita på killar som vill få dig att tro på motsatsen.

Du kommer säkert hitta en fantastisk kille som är trogen och älskar dig. Däremot kan det vara bra att förstå att han inte kommer funka exakt som du gör. Han kommer inte helt kunna stänga av all attraktion mot andra kvinnor. Det kommer finnas andra som kan göra honom lite småpilsk, även om andra kvinnor bleknar när man är riktigt kär. Vad man måste inse är att det betyder ingenting. Det är inte ett tecken på att han inte älskar dig, utan bara ett tecken på att han inte blivit kastrerad. Hur högt han värderar dig kommer snarare visa sig i hur han agerar när andra, attraktiva, kvinnor försöker få honom i säng(och tro mig, upptagna killar får mycket uppmärksamhet). När han knuffar bort den kåta Slitz-bruden och åker hem till dig istället vet du att du har hittat en bra kille.

Snobbe
2011-12-11, 12:00
Men se det såhär då.. som jag skrev igår. vad skulle du säga om din tjej helt plötsligt när ni sitter i soffan å myser sa att hon var sexuellt attraherad av kollega på jobbet?. skulle du bara jaha? no big deal..

Om hon vill berätta det så får hon väl göra det, vet faktiskt inte hur jag skulle reagera men eftersom jag själv är sexuellt attraherad av många personer men inget jag agerar på så skulle det nog inte vara några problem. Sen ser jag inte varför hon skulle behöva berätta det för mig. Om hon däremot skulle göra något med snubben så är det ju något helt annat.

(man får väl lita på sin tjej/kille?)

Tryman
2011-12-11, 12:00
vad du istället borde ta med dig ifrån detta är att inte för lättvindigt lita på killar som vill få dig att tro på motsatsen.

Du kommer säkert hitta en fantastisk kille som är trogen och älskar dig. Däremot kan det vara bra att förstå att han inte kommer funka exakt som du gör. Han kommer inte helt kunna stänga av all attraktion mot andra kvinnor. Det kommer finnas andra som kan göra honom lite småpilsk, även om andra kvinnor bleknar när man är riktigt kär. Vad man måste inse är att det betyder ingenting. Det är inte ett tecken på att han inte älskar dig, utan bara ett tecken på att han inte blivit kastrerad. Hur högt han värderar dig kommer snarare visa sig i hur han agerar när andra, attraktiva, kvinnor försöker få honom i säng(och tro mig, upptagna killar får mycket uppmärksamhet). När han knuffar bort den kåta slitz-bruden och åker hem till dig istället vet du att du har hittat en bra kille.

+1

(man får väl lita på sin tjej/kille?)

+1

Nodan
2011-12-11, 12:01
Jag tror helt klart att män och kvinnor är programmerade på olika vis. Om man grovt ska generalisera så ska män sprida sin säd medan kvinnor ska hitta den mest lämpade fadern till sin avkomma.
För att underlätta detta blir män mer attraherade av synintryck, medan kvinnor behöver mer intellektuella(finns säkert ett bättre ord) intryck. Detta är som sagt en grov generalisering.

Har aldrig sett det som ett stort problem att min partner finner andra attraktiva, mer som en självklarhet. Men självklart ska det skötas på ett snyggt sätt!

Sandra81
2011-12-11, 12:13
Vad du istället borde ta med dig ifrån detta är att inte för lättvindigt lita på killar som vill få dig att tro på motsatsen.

Du kommer säkert hitta en fantastisk kille som är trogen och älskar dig. Däremot kan det vara bra att förstå att han inte kommer funka exakt som du gör. Han kommer inte helt kunna stänga av all attraktion mot andra kvinnor. Det kommer finnas andra som kan göra honom lite småpilsk, även om andra kvinnor bleknar när man är riktigt kär. Vad man måste inse är att det betyder ingenting. Det är inte ett tecken på att han inte älskar dig, utan bara ett tecken på att han inte blivit kastrerad. Hur högt han värderar dig kommer snarare visa sig i hur han agerar när andra, attraktiva, kvinnor försöker få honom i säng(och tro mig, upptagna killar får mycket uppmärksamhet). När han knuffar bort den kåta Slitz-bruden och åker hem till dig istället vet du att du har hittat en bra kille.

Det är nog ett ganska stort tecken på att han isf inte älskar mig.. jag har vart tillsammans med grabbar som flörtat hej vilt med andra tjejer och även legat med dom bakom ryggen. Visst att en kille kan tycka att någon är snygg, vacker men att vara i ett förhållande och samtidigt vara sexuellt attraherad av andra tjejer är likamed att han när som helst kommer att vara otrogen. Det krävs bara "ett perfekt tillfälle" för att det kommer ske.. tex alkohol,fest,flört, hon tar initiativet osv.

Yes
2011-12-11, 12:13
Fast alla killar sitter ju inte och ljuger om allt det där.
Jag menade inte så heller, utan bara att det finns många som ljuger om det för att undvika problem.

Det beror på hur det läggs fram och varför hon berättar det för mig. Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att berätta något sånt om det inte var så att jag började tveka över vårat förhållande. Att den nya receptionisten är snygg är liksom en icke-fråga såvida jag inte seriöst börjar fundera på att jaga henne, och då kan det vara läge att tänka igenom förhållandet.

Annars räknar jag med att tjejer också är attraherade av andra. Det har hänt att det kommit andra friare när jag varit ute och det har synts tydligt att hon blivit attraherad. Jag bryr mig inte. Det finns många snygga och awesome killar där ute. Jag förväntar mig inte att någon ska vara helt immun mot deras charm. Det som räknas är att hon följer med mig hem.

Sandra81
2011-12-11, 12:22
Jag menade inte så heller, utan bara att det finns många som ljuger om det för att undvika problem.

Det beror på hur det läggs fram och varför hon berättar det för mig. Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att berätta något sånt om det inte var så att jag började tveka över vårat förhållande. Att den nya receptionisten är snygg är liksom en icke-fråga såvida jag inte seriöst börjar fundera på att jaga henne, och då kan det vara läge att tänka igenom förhållandet.

Annars räknar jag med att tjejer också är attraherade av andra. Det har hänt att det kommit andra friare när jag varit ute och det har synts tydligt att hon blivit attraherad. Jag bryr mig inte. Det finns många snygga och awesome killar där ute. Jag förväntar mig inte att någon ska vara helt immun mot deras charm. Det som räknas är att hon följer med mig hem.

Snygg och attraherad är två skilda saker för mig..

attraherad är när man har dragningskraft sexuellt och små vibbar och känslor för någon. attraherad av hans personlighet och utseende (kan inte motstå honom)
Snygg kan vad som helst vara. alltså skalet. snygg klänning, snygga skor, snyggt ansikte.

Skulle han säga "tjejen på jobbbet är snygg" så skulle jag inte bry mig så mycket.
Men skulle han säga "ja är attraherad av tjejen på jobbet" så betyder det han har fått känslor för henne och inte kan motstå henne. Alltså dom sexuella vibbarna är väldigt stora.

Yes
2011-12-11, 12:23
Det är nog ett ganska stort tecken på att han isf inte älskar mig.. jag har vart tillsammans med grabbar som flörtat hej vilt med andra tjejer och även legat med dom bakom ryggen. Visst att en kille kan tycka att någon är snygg, vacker men att vara i ett förhållande och samtidigt vara sexuellt attraherad av andra tjejer är likamed att han när som helst kommer att vara otrogen. Det krävs bara "ett perfekt tillfälle" för att det kommer ske.. tex alkohol,fest,flört, hon tar initiativet osv.
Nej, så är det inte. Det är ett tecken på att du varit tillsammans med dåliga killar. Är man i ett förhållande jagar man inte andra och attraktion innebär inte att allt som krävs är ett "perfekt tillfälle".

Ffs, jag har fått det serverat på silverfat och avböjt trots att jag inte ens varit ihop med tjejen. Vet man vad man vill ha krävs det mer än extra blodtillförsel i de nedre regionerna.

Yes
2011-12-11, 12:27
Snygg och attraherad är två skilda saker för mig..

attraherad är när man har dragningskraft sexuellt och små vibbar och känslor för någon. attraherad av hans personlighet och utseende (kan inte motstå honom)
Snygg kan vad som helst vara. alltså skalet. snygg klänning, snygga skor, snyggt ansikte.

Skulle han säga "tjejen på jobbbet är snygg" så skulle jag inte bry mig så mycket.
Men skulle han säga "ja är attraherad av tjejen på jobbet" så betyder det han har fått känslor för henne och inte kan motstå henne. Alltså dom sexuella vibbarna är väldigt stora.
Och så är det inte för killar. Attraktion kan vara väldigt ytligt till någonting mer seriöst. Det behöver inte finnas några känslor inblandade alls. För att uppnå "kan inte motstå"-nivån krävs det väldigt mycket. Jag har träffat en sån tjej under hela mitt liv.

Snobbe
2011-12-11, 12:28

Fast nu har du nog varit tillsammans med fel killar.... Jag skulle aldrig någonsin och har aldrig någonsin varit otrogen. Det handalr inte om att man får en chans på någon som man är sexuellt attraherad av och hoppar automatiskt i säng med dom om man får chansen. Jag kan fortfarande välja om jag vill det eller inte. Jag har aldrig valt att ligga med personen och om man väljer det så är man en idiot och förtjänar inte att vara tillsammans med tjejen man är tillsammans med. Det är inte så att kuken tar över hjärnan och du bara ligger med alla som den står upp för.....

Sandra81
2011-12-11, 12:43
Det är inte så att kuken tar över hjärnan och du bara ligger med alla som den står upp för.....

Men nu blir det förvirrat.. jag tycker flera stycken här inne påstått just att ni inte kan styra det.

mikaelj
2011-12-11, 12:44

Nej, det är det inte. Det är du som hittat killar som inte varit kära i dig.
Vi pratar inte om att man ska flirta och ligga runt här.

mikaelj
2011-12-11, 12:46
Men nu blir det förvirrat.. jag tycker flera stycken här inne påstått just att ni inte kan styra det.

Vi kan inte styra: att vi blir attraherade.
Vi KAN styra: huruvida vi agerar på det!

Det första är något som sker automatiskt, som att andas.
Det andra är något man tar ett medvetet beslut om.

Agerar du på exakt alla känslor och intryck du får?

Snobbe
2011-12-11, 12:47

Om dom säger det så får dom stå för det själva. Antingen så trollar dom eller så är dom personer som inte förtjänar flickvänner...

Kappman
2011-12-11, 12:47
Tjejer verkar tro att de är så himla annorlunda och principfasta när man diskuterar - men när de testas så trillar de dit oftare än männen. Killar försöker inte lura sig själva på samma vis. De är medvetna om sin svaghet. Tjejer däremot, de tror att de har räknat ut allt och att det är någon mekanisk på och av knapp som träder i kraft då de befinner sig i ett förhållande. När någon lyckas slå på knappen trots detta så rättfärdigar tjejen detta med sina känslor genom att exempelvis hitta fel på sin pojkvän.

Sandra81
2011-12-11, 12:52

Det första är något som sker automatiskt, som att andas.
Det andra är något man tar ett medvetet beslut om.

Agerar du på exakt alla känslor och intryck du får?

Det verkar ju inte så när man läser i tråden.. från tex igår.

Snobbe
2011-12-11, 12:53

Som jag skrev innan, det är självklart från person till person. Och det finns ju tjejer som även är otrogna så det gäller ju dom också.

Pepz
2011-12-11, 12:53
tjejer och killar är av exakt samma skrot och korn.
killar tenderar dock oftare att agera än tjejer.

men mikaelj sade det,

en kille som hävdar annat ljuger.

tjejer som fortsätter att vara tillsammans med killar som flirtar hejvilt bakom ryggen/ är otrogna- behöver hjälp

mikaelj
2011-12-11, 12:55

Det är för att du läser in något helt annat i attraktion än vad vi har beskrivit. Eller kanske någon anledning.

Situationen är alltså att du har blivit bedragen av ett otal killar och tror därför att alla är såna. Specifikt tror du att alla killar ger upp sitt förhållande så fort en flicksnärta går förbi.
Det är två helt olika saker. Det vi killar argumenterar för är att attraktion kan uppstå, även när vi är i ett förhållande, som vi varken fäster någon vikt vid eller agerar på.

Yes
2011-12-11, 12:57
Jag kan inte komma på ett enda inlägg där det faktiskt antytts. Min position har i varje fall alltid varit just som mikaelj uttryckte det.

Semiramis
2011-12-11, 12:59
Det är nog ett ganska stort tecken på att han isf inte älskar mig.. jag har vart tillsammans med grabbar som flörtat hej vilt med andra tjejer och även legat med dom bakom ryggen. Visst att en kille kan tycka att någon är snygg, vacker men att vara i ett förhållande och samtidigt vara sexuellt attraherad av andra tjejer är likamed att han när som helst kommer att vara otrogen. Det krävs bara "ett perfekt tillfälle" för att det kommer ske.. tex alkohol,fest,flört, hon tar initiativet osv.Vilken tråkig manssyn det utstrålar.

Sandra81
2011-12-11, 13:05
Specifikt tror du att alla killar ger upp sitt förhållande så fort en flicksnärta går förbi.

Ja, om han är är attraherad av henne ja. men dom flesta killar som är i ett förhållande är nog för fega att steget ut. samma sak för tjejer. många är tillsammans med någon för att dom är rädda för att bli ensamna.

I min värld är man inte attraherad av någon annan så länge man trivs i sitt förhållande. det blir lixom totalt fel att vara kåt och ha känslor/dragningskraft för någon annan.

Snobbe
2011-12-11, 13:08
Ja, om han är är attraherad av henne ja. men dom flesta killar som är i ett förhållande är nog för fega att steget ut. samma sak för tjejer. många är tillsammans med någon för att dom är rädda för att bli ensamna.

I min värld är man inte attraherad av någon annan så länge man trivs i sitt förhållande. det blir lixom totalt fel att vara kåt och ha känslor/dragningskraft för någon annan.

Jag menar inget illa nu men jag tror du är en av få som känner så. Om det faktiskt är så du känner så tror jag stora skaran av folk inte är likadana.

Jag håller med om att många är kvar i förhållanden även fast dom inte borde vara det. Och om jag skulle bli kär i någon om jag var i ett förhållande så skulle jag tycka det var något konstigt i mitt förhållande och antagligen inte vara kvar i det. Men att vara sexuellt attraherad till någon är verkligen inget sånt.

Tolkia
2011-12-11, 13:19
Visst att en kille kan tycka att någon är snygg, vacker men att vara i ett förhållande och samtidigt vara sexuellt attraherad av andra tjejer är likamed att han när som helst kommer att vara otrogen.
Men NEJ. Jag håller med Pepz här, om någon kille anför att det skulle vara omöjligt att styra sitt beteende (vilket är en helt annan sak än att styra sina känslor) ljuger.

Vad är din åsikt om hur det är när tjejer blir fysiskt attraherade av någon trots att de har ett förhållande? Kommer det också automatiskt att leda till att de är otrogna så snart de får en chans? (Vilket jag personligen f.ö. inte anser att man "får", utan att man "tar". Att hoppa över skaklarna är inte något man förleds att göra, utan något man väljer att göra.)

Spartansk
2011-12-11, 13:25

Känner faktiskt också så. Dock tror jag ju sjävklart inte man kommer vara otrogen bara för att man känner sig dragen till en annan.

Aight
2011-12-11, 13:31
Verkar rätt tydligt att kvinnor inte förstår skillnaden mellan att älska någon och känna attraktion. Det har hänt mer än en gång att någon av mina tjejkompisar (OnT, ja som jag skulle ligga med de flesta om jag fick chansen) har dumpat sina pojkvänner för att dom blivit attraherade av någon annan och tror att bara för att dom tycker att någon annan kille är snygg/sexig/whatever utan att kunna kontrollera det (BAAM det är detta ni inte verkar förstå) så betyder det att "jag känner inte längre samma sak för xxx" Nehe vadå frågar jag, "det känns inte som i början..." no shit tänker jag, att vara nykär är en sak... "... och igår såg jag en skitsnygg, varför kände jag så jag borde inte kollar på andra det betyder att det inte funkar mellan mig och xxx :cryout:" Lönlöst att säga att det inte går att förklara för dom vad som egentligen pågår då kvinnor har en tendens att vägra lyssna och alla kvinnor tror ju att dom har monopol på vetenskapen om känslor och förhållanden. Slutsats: kvinnor kan inte förstå för att dom inte vill förstöra sin romantiserade Titanic-bild av förhållanden.

Snobbe
2011-12-11, 13:45
Verkar rätt tydligt att kvinnor inte förstår skillnaden mellan att älska någon och känna attraktion. Det har hänt mer än en gång att någon av mina tjejkompisar (OnT, ja som jag skulle ligga med de flesta om jag fick chansen) har dumpat sina pojkvänner för att dom blivit attraherade av någon annan och tror att bara för att dom tycker att någon annan kille är snygg/sexig/whatever utan att kunna kontrollera det (BAAM det är detta ni inte verkar förstå) så betyder det att "jag känner inte längre samma sak för xxx" Nehe vadå frågar jag, "det känns inte som i början..." no shit tänker jag, att vara nykär är en sak... "... och igår såg jag en skitsnygg, varför kände jag så jag borde inte kollar på andra det betyder att det inte funkar mellan mig och xxx :cryout:" Lönlöst att säga att det inte går att förklara för dom vad som egentligen pågår då kvinnor har en tendens att vägra lyssna och alla kvinnor tror ju att dom har monopol på vetenskapen om känslor och förhållanden. Slutsats: kvinnor kan inte förstå för att dom inte vill förstöra sin romantiserade Titanic-bild av förhållanden.

Fast nu drar du alla över samma kant. Jag vet killar som är likadana osv det handlar inte om kön det handlar om person till person.

Sandra81
2011-12-11, 13:50
Men NEJ. Jag håller med Pepz här, om någon kille anför att det skulle vara omöjligt att styra sitt beteende (vilket är en helt annan sak än att styra sina känslor) ljuger.

Vad är din åsikt om hur det är när tjejer blir fysiskt attraherade av någon trots att de har ett förhållande? Kommer det också automatiskt att leda till att de är otrogna så snart de får en chans? (Vilket jag personligen f.ö. inte anser att man "får", utan att man "tar". Att hoppa över skaklarna är inte något man förleds att göra, utan något man väljer att göra.)

självklart finns det massor med tjejer som också är otrogna.

Känner faktiskt också så. Dock tror jag ju sjävklart inte man kommer vara otrogen bara för att man känner sig dragen till en annan.
Isf tror jag det krävs otroligt mycket självdisciplin att kunna kontrollera sig om tillfället någon gång skulle ges. Och jag undrar om det är vanligt?

Spartansk
2011-12-11, 13:52
Isf tror jag det krävs otroligt mycket självdisciplin att kunna kontrollera sig om tillfället någon gång skulle ges.

Vaa? Nej, det krävs verkligen inte "otroligt mycket" självdisciplin för att tacka nej till att ha sex med någon som man är starkt attraherad av. Det kräver en gnutta självdisciplin. Mindre än att maxa i bänkpress.

machine gun
2011-12-11, 14:00
En av mina absolut bästa vänner är kille och vi har aldrig någonsin varit attraherade av varandra, vi är helt enkelt inte varandras "typ" på det planet. Och nej, det är inte bara som vi säger. Ingen spänning, bara fantastiskt bra vänskap.

Aight
2011-12-11, 14:08
Fast nu drar du alla över samma kant. Jag vet killar som är likadana osv det handlar inte om kön det handlar om person till person.

Jag generaliserar ja, men jag har sett detta i 4 fall hos kvinnor och 0 hos män därav mina slutsatser.

mikaelj
2011-12-11, 14:24
Vaa? Nej, det krävs verkligen inte "otroligt mycket" självdisciplin för att tacka nej till att ha sex med någon som man är starkt attraherad av. Det kräver en gnutta självdisciplin. Mindre än att maxa i bänkpress.

Jag skulle säga att det inte krävs någon självdisciplin alls för att låta bli att vara otrogen.

Jag börjar tro att Sandra utgår från sig själv, d v s någon sorts känslostyrd varelse som saknar frontallob, och generaliserar till att alla andra är lika svaga som henne.

stridis
2011-12-11, 14:32
Jag börjar tro att Sandra utgår från sig själv, d v s någon sorts känslostyrd varelse som saknar frontallob, och generaliserar till att alla andra är lika svaga som henne.

Damn, vågar du verkligen säga sådär?

Tryman
2011-12-11, 14:35
Isf tror jag det krävs otroligt mycket självdisciplin att kunna kontrollera sig om tillfället någon gång skulle ges. Och jag undrar om det är vanligt?

Nej, inte mycket självdisciplin alls skulle jag säga.

Jag skulle säga att det inte krävs någon självdisciplin alls för att låta bli att vara otrogen.

Snarare så att hon träffat idioter till pojkvänner och nu drar hon alla män över samma kam.

Sandra81
2011-12-11, 14:40

Alltid lika rar och trevlig...

mikaelj
2011-12-11, 14:42
tryman: Ja, det är också en möjlighet.

Damn, vågar du verkligen säga sådär?

Det var en liknelse jag tyckte passade in för att beskriva någon med liten/ingen självbehärskning, sedan vet jag inte hur Sandra faktiskt är som person i övrigt, etc. Jag utgår från inläggen i tråden ihop med att många brukar utgå från sig själva när de beskriver omvärlden.

Eller kortare: jag är inte efter att förolämpa Sandra, bara beskriva det jag ser på ett så korrekt sätt som möjligt.

mikaelj
2011-12-11, 14:55
Alltid lika rar och trevlig...

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Det var inte menat som att du skulle vara dum i huvudet (jag känner inte dig), bara dålig impulskontroll.

wintersnowdrift
2011-12-11, 17:48
Tjejer verkar tro att de är så himla annorlunda och principfasta när man diskuterar - men när de testas så trillar de dit oftare än männen. Killar försöker inte lura sig själva på samma vis. De är medvetna om sin svaghet. Tjejer däremot, de tror att de har räknat ut allt och att det är någon mekanisk på och av knapp som träder i kraft då de befinner sig i ett förhållande. När någon lyckas slå på knappen trots detta så rättfärdigar tjejen detta med sina känslor genom att exempelvis hitta fel på sin pojkvän.

Jag önskar verkligen att jag inte blivit itutad Titanic-myten, eller för att använd Sandras ord:

Är du sexuellt attraherad av en annan person medans du är i ett förhållande så borde du kanske tänka över situationen.

Det hade besparat mig många känslomässiga bekymmer. Jag upplever att det finns en myt/press på att ett förhållande ska knipsa av alla känselspröt för andra människor, och om så inte sker så är förhållandet per automatik dåligt och man ska "tänka över situationen". Det torde enligt min mening vara tusen gånger bättre att vara medveten om att man inte är känslomässigt eller sexuellt immun och som många påpekat ta ställning till huruvida man ska agera på sådana känslor eller ej istället för att notoriskt förneka dem, alternativt bli upprörd för att man inte uppfyller kravet på "äkta kärlek". För mig personligen hade det varit otroligt skönt att ha förstått det istället för att som oerfaren och naiv bli helt förstörd och handikappad av att mina känslor inte fungerade som i Hollywoodfilmerna (och eftersom jag är emotionellt efterbliven var detta relativt sent i livet).

Jag tro som Kappman och Aight att kvinnor i högre grad än män lever med föreställningen att deras känslor måste vara rena och vackra och att ingenting kan rubba den Sanna Kärleken. Detta är också den gängse normen att sträva efter och kombinationen gör att hyckleriet stundtals når oanade höjder.

Lämpligt att du bad om ursäkt för detta var definitivt inte sakligt what so ever.

//Kristin

oTure
2011-12-11, 17:51
De kvinnor som velat bli kompis med mig har dock haft andra baktankar varje gång.

mycketbrännvin
2011-12-11, 17:57
Kompis javisst men inte på samma sätt med killkompisarna.Jag tror att man lätt får känslor om man kommer bra överens om ännu tjejen ser bra och är singel.

Ignatius72
2011-12-11, 17:59
Orkar inte läsa. men det är klart att tjejer och killar kan vara vänner. Men det kräver att den ena är ful.

LillSkalman
2011-12-11, 18:02
Orkar inte läsa. men det är klart att tjejer och killar kan vara vänner. Men det kräver att den ena är ful.

What he said!

Kappman
2011-12-11, 18:03

Då är garanterat den fule f-n sugen på den snygga på ett eller annat sätt.

Yes
2011-12-11, 18:06
Då har du en orealistisk syn på kärlek och förhållanden. Det känslomässiga gensvaret man får av en annan person är svår, för att inte säga omöjlig, att kontrollera. Om någon besitter egenskaper man finner attraktiva svarar man på det automatiskt. I ett förhållande är man kanske inte lika öppen för sådana influenser, och är man riktigt kär kan man nästan vara blind för andra människor, men det går inte att undvika det faktum att det finns andra som är attraktiva.

Jag hade varit mer orolig för kärlek som inte satts på prov på det viset. Om nu tjejen aldrig ens tänkt en tanke på en annan man, hur kommer hon agera när väl den dagen kommer? Kan jag lita på hennes karaktär eller hoppar hon i säng med första bäsa som får det att pirra lite?

Frågan är hur man agerar, och varför. Om förhållandet är bra är det inget svårt val som kräver någon som helst självdisciplin. I annat fall kan det ju vara läge att fundera igenom livet, universum och allting.

TREX
2011-12-11, 18:13
Verkar vara väldigt många här inne som har en rätt osund syn på ett förhållande.

Sandra91, skulle det vara OK om din kille kollade på porr?

Yes
2011-12-11, 18:37
Det hade besparat mig många känslomässiga bekymmer. Jag upplever att det finns en myt/press på att ett förhållande ska knipsa av alla känselspröt för andra människor, och om så inte sker så är förhållandet per automatik dåligt och man ska "tänka över situationen". Det torde enligt min mening vara tusen gånger bättre att vara medveten om att man inte är känslomässigt eller sexuellt immun och som många påpekat ta ställning till huruvida man ska agera på sådana känslor eller ej istället för att notoriskt förneka dem, alternativt bli upprörd för att man inte uppfyller kravet på "äkta kärlek". För mig personligen hade det varit otroligt skönt att ha förstått det istället för att som oerfaren och naiv bli helt förstörd och handikappad av att mina känslor inte fungerade som i Hollywoodfilmerna (och eftersom jag är emotionellt efterbliven var detta relativt sent i livet).

Jag tro som Kappman och Aight att kvinnor i högre grad än män lever med föreställningen att deras känslor måste vara rena och vackra och att ingenting kan rubba den Sanna Kärleken. Detta är också den gängse normen att sträva efter och kombinationen gör att hyckleriet stundtals når oanade höjder.

//Kristin
Jag tycker inte man ska slå ned på den Sanna Kärleken(tm), men det kan ju vara bra att förstå vad den innebär.

Det är inte så att det finns en person där ute som man på något kosmiskt vis var menad att bli tillsammans med, och att alla andra personer av motsatt kön plötsligt försvinner ur ens medvetande.

Alla hamnar någonstans på kärleks- och attraktionsskalan. I toppen av skalan finns kanske ett fåtal man kan förälska sig så mycket i att man vill spendera resten av livet tillsammans.

Ett sådant förhållande kräver dock arbete och underhåll. Det är ingen sagoboksvariant där man bara vips lever lyckliga i alla sina dagar. Man måste liksom jobba om man vill ha bra saker här i livet.

Andra människor kommer också fortfarande hamna någonstans på skalan. Jag menar, även om man hittar någon att rentav gifta sig med är det ju inte så att nummer två blir ful och äcklig. Förmodligen är det en underbar människa man kan känna väldigt starkt för.

Sann Kärlek(tm) vore väl ändå då att kunna säga till sin partner att; "trots att nummer två är fantastisk och underbar är det dig, och ingen annan, jag vill ha". Andra människor blir liksom inte mindre attraktiva, däremot kommer förhoppningsvis ens partner bräda dem.

Där gäller det också att veta vad man vill och ha sina värderingar klara för sig, annars blir det svårt att inte slitas mellan olika alternativ.

Ignatius72
2011-12-11, 18:48
Ett sådant förhållande kräver dock arbete och underhåll. Det är ingen sagoboksvariant där man bara vips lever lyckliga i alla sina dagar. Man måste liksom jobba om man vill ha bra saker här i livet.

Ur ett tre månaders perspektiv är detta såklart ointressant. Men tittar vi ur ett 5-10-20-50 års perspektiv så är det i allra högsta grad relevant. Det hinner hända så mycket under dessa år som antingen splittrar eller förenar. Själv har jag ett +10år förhållande och jag skulle säga att det idag är betydligt bättre än vad det var dag år 1. Men det har krävts jobb, varje med och motgång har potential att forma hur man går vidare.

Chrillee
2011-12-11, 19:00

Du lever i en trygg bubbla om hur verkligheten är beskaffad.

Min flickvän/sambo har liknande drag av detta naiva synsätt.
Jag törs dock inte ta upp det för det är dödfött.

Det vore ju praktiskt och skönt om det fungerade så enkelt dock.

Sheogorath
2011-12-11, 19:07
Sandra81: hur långt är det längsta förhållandet du befunnit dig i?

Sandra81
2011-12-11, 19:11
Verkar vara väldigt många här inne som har en rätt osund syn på ett förhållande.

Sandra91, skulle det vara OK om din kille kollade på porr?

åter igen. Attraherad för mig innebär känslor,spänning och att man är kär i någon man klickar med.

Snygg . kan vara vad som helst. något yttre.

killar i filmer kan jag tex INTE bli attraherad av då det krävs så otroligt mycket mer för att det ska hända men jag kan tycka han är snygg.

Att killar/tjejer går runt och är attraherade/smyg kär känslor för andra tjejer/ killar när dom är i ett förhållande anser jag kunna liknas med otrohet. Om inte annat oärlighet mot sin partner.

mikaelj
2011-12-11, 19:13
Att killar/tjejer går runt och är attraherade/smyg kär känslor för andra tjejer/ killar när dom är i ett förhållande anser jag kunna liknas med otrohet. Om inte annat oärlighet mot sin partner.

Du kan inte likställa "attraherad" och "smyg kär känslor". Det är vad vi om och om igen försökt förklara för dig.

Om jag går omkring med min (påhittade) partner och någon av oss ser någon vi tycker är snygga kan vi säga det till varandra. Inte för att jag ser någon större vits i det, men ändå. Det skulle inte vara otrohet för någon av oss. Skulle det vara det för dig?

Jompan
2011-12-11, 19:15
Såg ett program på tror det var discovery channel om just åtrå.

I en undersökning i olika parförhållande fick först kvinnorna och männen tänka på bristerna som den andra partnern hade, samt olika konflikter dem haft genom förhållandet, sedan blev dem visade bilder på attraktiva män/kvinnor så mätte dem hur länge dem tittade på bilderna innan de klickade vidare. I nästa fall fick paren tänka på när det var nykära och alla trevliga stunder dem haft med sin partner och sedan igen titta på bilder på attraktiva män/kvinnor. Tror även dem hade en mätning över åtrå samtidigt.

slutsatsen i alla fall blev att när dem innan tänkt på bristerna i förhållandet så tittade både män och kvinnor längre på de attraktiva männen/kvinnorna, men hade de innan fått tänka på hur bra och underbart dem hade med sin partners så klickade dem väldigt snabbt förbi bilderna.
Mätningarna på åtrå visade att män mycket snabbare fick reaktion i kroppen när de såg på attraktiva kvinnor, medans kvinnorna i liten utsträckning fick lika stark reaktion. Däremot när de då tänkt positivt på sin partner innan så fick varken män eller kvinnor nån nämnvärd reaktion på åtrå.

Tror också programmet i helhet hade visat på skillnaderna mellan män och kvinnor vad gäller åtrå. En mans instinkt är att sprida sin säd och han får egentligen inga konsekvenser av det. Medans en kvinna om hon lika lätt som en man skulle känna åtrå kan få rejäla konsekvenser genom att hon blir gravid. En graviditet på 9 månader är inget man kastar sig in i hur som helst utan att tänka efter, vi vill gärna känna oss trygga och säkra först med en partner. Därmed väcks inte kvinnors lust lika lätt, sedan finns det ju säkert skillnader också på individnivå. :)

edit. Programmet hette "i skräck och lust" och gick på Discovery Science. "Sanningen om lust. Vi utforskar lust och de processer i våra kroppar som ger upphov till denna härliga men överväldigande känsla"

Sandra81
2011-12-11, 19:16
Sandra81: hur långt är det längsta förhållandet du befunnit dig i?

5 år..

Sandra81
2011-12-11, 19:18
Du kan inte likställa "attraherad" och "smyg kär känslor". Det är vad vi om och om igen försökt förklara för dig.

Om jag går omkring med min (påhittade) partner och någon av oss ser någon vi tycker är snygga kan vi säga det till varandra. Inte för att jag ser någon större vits i det, men ändå. Det skulle inte vara otrohet för någon av oss. Skulle det vara det för dig?

Hittade en bättre beskrivning via google..
Attraktion man känner när man är förälskad (inte nödvändigtvis kär, men förälskad)=pirr i magen, vill veta mer om personen.

mikaelj
2011-12-11, 19:20
Attraktion man känner när man är förälskad (inte nödvändigtvis kär, men förälskad)=pirr i magen, vill veta mer om personen.

...och i ett förhållande älskar du din partner mer än den där personen du just blev attraherad av, så du för en inre monolog som går så här: "oj, det var en attraktiv person. men, min partner är ännu mer attraktiv med allt jag känner till om hen och allt vi upplevt, så den här nya personen är inget jag bryr mig om."

Problemet löst. Eller?

...eller är det så att du helt ärligt menar att du aldrig någonsin känner någon som helst attraktion (om än så liten!) till någon annan människa så fort du är i ett förhållande? I så fall är du tämligen unik.

Sandra81
2011-12-11, 19:27
...och i ett förhållande älskar du din partner mer än den där personen du just blev attraherad av, så du för en inre monolog som går så här: "oj, det var en attraktiv person. men, min partner är ännu mer attraktiv med allt jag känner till om hen och allt vi upplevt, så den här nya personen är inget jag bryr mig om."

Problemet löst. Eller?

Det har aldrig hänt mig att jag varit attraherad av flera samtidigt så jag kan faktiskt inte svara på det. :)

Är jag riktigt riktigt kär så blir jag helt enkelt blind för andra jag vet inte om jag är unik eller konstig men så är det.

mikaelj
2011-12-11, 19:29
Det har aldrig hänt mig att jag varit attraherad av flera samtidigt så jag kan faktiskt inte svara på det. :)

Är jag riktigt riktigt kär så blir jag helt enkelt blind för andra jag vet inte om jag är unik eller konstig men så är det.

Det är alltså så du fungerar.

Under trådens gång har du dock, helt utan egen erfarenhet, sagt att man är otrogen så fort man blir attraherad av någon annan, trots att man redan har ett förhållande. Verkar inte det lite orimligt från din sida?

Jokester
2011-12-11, 19:29

Nej, du är definitivt inte unik. Jag är precis likadan, när man är riktigt förälskad så dras man bara till den personen. Men man kan fortfarande tycka att andra tjejer är attraktiva även om man aldrig skulle ligga med dem ändå.

Sheogorath
2011-12-11, 19:31

Ja, men nyförälskelsen är inte samma känsla du bär runt på efter X antal år tillsammans. Det är en känsla man har de(t) första året/n, möjligen längre om man är i ett distansförhållande. Efter ett antal år fördjupas relationen och blir så mycket mer än den attraktion du beskriver. Och den samhörigheten blir tusen gånger mer värd än en ytlig nyförälskelse.

Sandra81
Nej, du är definitivt inte unik. Jag är precis likadan, när man är riktigt förälskad så dras man bara till den personen. Men man kan fortfarande tycka att andra tjejer är attraktiva även om man aldrig skulle ligga med dem ändå.

Här hade jag bytt ut attraktiva mot snygga isf..

egge
Det fetmarkerade menar ju på att det finns annan typ av attraktion. Typ sexuell attraktion.

Sandra81
2011-12-11, 19:35
Ja, men nyförälskelsen är inte samma känsla du bär runt på efter X antal år tillsammans. Det är en känsla man har de(t) första året/n, möjligen längre om man är i ett distansförhållande. Efter ett antal år fördjupas relationen och blir så mycket mer än den attraktion du beskriver. Och den samhörigheten blir tusen gånger mer värd än en ytlig nyförälskelse.

men en sexuell attraktion måste ju finnas kvar under ett förhållande annars funkar det ju inte. Iaf för mig. I slutet av mitt senaste förhållande hade jag tappat attraktionen helt och insåg att det var nått som inte stämde.. = en signal att jag inte är kär/förälskad längre.

Sheogorath
2011-12-11, 19:51
men en sexuell attraktion måste ju finnas kvar under ett förhållande annars funkar det ju inte. Iaf för mig. I slutet av mitt senaste förhållande hade jag tappat attraktionen helt och insåg att det var nått som inte stämde.. = en signal att jag inte är kär/förälskad längre.

Jag hoppas verkligen att du lämnade relationen för att du inte mådde bra i den och inte för att du har en föreställning om hur ett förhållande Ska (Tm) vara.

TREX
2011-12-11, 20:07

Det du pratar om låter snarare som förälskelse, vad andra i tråden pratar om tycker jag är när man har varit ihop i 10 år och man då, när "stormen" lagt sig börjar snegla åt andra håll för att man har sett samma tuttar i all evighet.

Malone
2011-12-12, 01:38
Hellre det iaf, verkar jobbigt att gå och tråna, vilket jag faktikst inte tror är så vanligt..

Kan säga att minst 2-3 av mina kompisar trånade efter andra även fast det har flickvänner. Alltså de tände på andra tjejer med fina former. Jag kan även tända på andra tjejer när jag har flickvän och det gjorde jag även och det är nog sjukt vanligt bland killar att faktiskt göra det.

När man är nykär, not so much men senare så är det nog väldigt vanligt. Såklart det finns undantag men de personerna är nog just det, ett undantag.

Nu menar jag inte att det är 24/7 och att man alltid går runt tänkandes på andra tjejer, men om det kommer upp en med fina former så är det nog det första som kommer upp i en killes skalle. Sen avtar det nog desto högre upp i ålder man kommer.

Malone
2011-12-12, 01:53
Måste bara lägga till en sak åt Sandra81.

Att en kille finner en tjej sexig betyder inte att han kommer vara otrogen. Det är HELT omöjligt att vi inte kommer tycka att andra är attraktiva även fast vi har förhållanden. En tjej med former kommer alltid dra till sig killars blickar vad du än tycker om det. Det betyder dock inte att han kommer att hoppa i säng med första bästa, det är då du är ihop med fel kille.

Det funkar inte som i filmer där det blir lyckliga i alla sina dar och bara ser varandra. Tyvärr.

Om han tänder på dig, varför skulle han inte kunna tända på andra? Hans känslor för dig raderar inte hans sexuella drift.

Lägg märke till att jag menar attraktiva som i snygga och inte attraherad av som i känslor för. Killar behöver inte känslor för att bara ligga.

Asdf
2011-12-12, 09:54
Det är här kardinalproblemet existerar för många män. En del har inte förstått det än, andra har accepterat att det ligger i deras natur och är ofrånkomligt, men att man fortfarande kan _välja_ vad man vill göra åt det.

Du kommer alltid som maskulin man ( viktigt att poängtera) att bli attraherad av en kvinna med former du tycker om ( eller sätt/utstrålning etc etc) oavsett hur mycket du älskar den du för tillfället är med. Detta har en kvinna av feminin natur oerhört svårt att förstå.

Sandra81 : Du kommer inte kunna förändra männen som du träffar i ditt liv om de inte accepterat att bli kastrerade/stigmatiserade på något vis. Du kan bara lita till hans förmåga att inte ge efter för sina impulser ( du behöver en mogen man helt enkelt!).

En hel del kvinnor ( som jag känner) känner till och har accepterat detta faktum. Istället för att hävda sin bild av hur det är och borde vara så arbetar de pedagogiskt med problemet, de gör sig själva mer intressanta om de känner att mannen verkar trist, tappat initiativet m.m.
Dessa kvinnor har uttryckt för mig att det gjort underverk! Flera har även tidigare haft den syn du har nu och precis som du varit väldigt negativa. Kan vara värt att tänka på!

Adama
2011-12-12, 10:28
Jag har varit tillsammans med min fru i 13 år. Spanar självklart in snygga tjejer ändå, är inte på något sätt blind för dem. Skulle aldrig försöka ragga upp dem, det skulle kännas extremt konstigt.

Förälskad med pirr i magen är det vääldigt längre sedan det gick över.

Sniggel
2011-12-12, 10:40

Redan hänt (mer än en gång), helt ok. Precis som hon vet att jag är/har varit attraherad av andra i min umgängeskrets. Vi vet var vi har varandra och accepterar att det dyker upp attraktion till andra. Man väljer inte om man blir attraherad av någon annan eller inte.

Sandra81
2011-12-12, 10:46
Det är här kardinalproblemet existerar för många män. En del har inte förstått det än, andra har accepterat att det ligger i deras natur och är ofrånkomligt, men att man fortfarande kan _välja_ vad man vill göra åt det.

Du kommer alltid som maskulin man ( viktigt att poängtera) att bli attraherad av en kvinna med former du tycker om ( eller sätt/utstrålning etc etc) oavsett hur mycket du älskar den du för tillfället är med. Detta har en kvinna av feminin natur oerhört svårt att förstå.

Sandra81 : Du kommer inte kunna förändra männen som du träffar i ditt liv om de inte accepterat att bli kastrerade/stigmatiserade på något vis. Du kan bara lita till hans förmåga att inte ge efter för sina impulser ( du behöver en mogen man helt enkelt!).

En hel del kvinnor ( som jag känner) känner till och har accepterat detta faktum. Istället för att hävda sin bild av hur det är och borde vara så arbetar de pedagogiskt med problemet, de gör sig själva mer intressanta om de känner att mannen verkar trist, tappat initiativet m.m.
Dessa kvinnor har uttryckt för mig att det gjort underverk! Flera har även tidigare haft den syn du har nu och precis som du varit väldigt negativa. Kan vara värt att tänka på!

Att andra tjejer accepterar att deras grabbar attraheras och tänker på sex med andra tjejer är väl deras problem men jag gör inte det. likaväl som jag inte flörtar och vill ha sex med andra grabbar när jag är i ett förhållande. tänder han på andra och vill ha sex med andra så får han hitta sig en tjej som accepterar det. Det är ju totalt sinnessjukt att vara tillsammans med någon och ha tankarna på andra?

Skulle jag vara i ett förhållande och känner att jag blir otroligt attraherad av en kille på tex jobbet så hade jag ganska snabbt insett att mitt förhållande inte är som det borde.

omröstningstråden bevisar ju rätt tydligt hur sviniga det manliga könet är.

Sniggel
2011-12-12, 10:50
Jag kan själv tycka det är fascinerande hur snabbt attraktionen dör om personligheten inte stämmer. Det kan verkligen släckas direkt. En annan sak är det där med utstrålning.

Minns en pubafton efter jobbet när snackade om den nya tjejen som skulle börja. Hon var minsann så snygg und so weiter. Min reaktion när jag sen ser henne är: "...". Då är hon ändå minst lika snygg som utlovats. Det är bara att hon utstrålar noll personlighet.

Det visar lite det jag menar med att vi är duktiga på att läsa in saker om personligheten baserat på utséende. Jag vet ju såklart inte om hon faktiskt är så tråkig som jag fått intryck av, hon kanske är fantastisk när man lärt känna henne, men innan det går att göra den kopplingen blir det svårt att känna någon som helst attraktion.

Det där känns definitivt igen. Att man fyller i en massa saker som man ännu inte vet kan jag intyga. En tjej har oftast som störst chans att attrahera en i ett tidigt skede, då man vet så lite som möjligt om henne :P
Det är väl därför det blir lättare efter hand att vara vän med en tjej trots den initiala sexuella attraktionen. Eftersom man ofta hittar egenskaper som sänker attraktionen och gör henne mindre spännande. Men den sexuella attraktionen försvinner inte som sagt. Det är skillnad på att bli "hård i byxan" och att "kunna tänka sig att ligga om omständigheterna hade varit andra". Det första (om det ska tolkas bokstavligt) sker ju i princip nästan bara i tonåren.

Fredszky
2011-12-12, 10:53

Måste vara tråkigt för dig att du just fått den insikten.

Tricce
2011-12-12, 10:53
http://www.freakingnews.com/pictures/66500/Britney-Spears-in-a-Tin-Foil-Hat-66733.jpg

Fredszky
2011-12-12, 10:56
har sandra81 mustasch? :)

Sniggel
2011-12-12, 10:57
Om strömmen går kan det ju bli rätt boring för killar isf. ;)
Fast killar kan ju tända på enbart rösten och fylla i resten ;)

Livet har sina utmaningar! Det är sånt man får lära sig att leva med.

Det är därför vi killar inte outar sånt. Det blir oftast ingen hit för oss heller. Så vi håller inne det istället.

Och för att knyta ihop säcken rajjan_damit så kan inte jag heller få ligg-sug av en yta, det måste till ngn dimension. Sex är ju inte att onanera med en annan människa direkt, utan en lite mer involverande event. :)
Ett ord:
Porrfilm (Varför finns det?)

Sniggel
2011-12-12, 11:01

Har haft mer än en barndomsvän som jag senare vid ett intåg i puberteten uppgraderat till "vän + sexuellt attraktiv tjej".

Tricce
2011-12-12, 11:03
har sandra81 mustasch? :)

fix´d it! ;)

Sniggel
2011-12-12, 11:05

Du kommer nog över det till slut ska du se!
Man kan inte få allt (all sexuell attraktion riktad till sig av sin partner) men man kan få all kärlek och trohet av sin partner och är inte det det viktigaste?

Sandra81
2011-12-12, 11:06
fix´d it! ;)

men seriöst.. väx upp..

Sniggel
2011-12-12, 11:07

Då har du haft otur med killar och förstår om det är dessa du benämner som "svin"

Sniggel
2011-12-12, 11:13

+1

Har man levt med detta "problem" hela livet (eller iaf sen 11 års ålder) så har man lärt sig att kontrollera det.

Tricce
2011-12-12, 11:24
men seriöst.. väx upp..

Jag borde kanske det men nä, trist.
Du däremot verkar gå in för att medvetet misstolka allt som folk skriver i tråden. Bara för en kille kollar på en annan tjej betyder inte det att han vill _ha_ henne. Din drömkille kommer "kolla" på andra tjejer även om du inte tror att han gör det.
Bilden är dock "no offence" mot dig då du verkar vara en bra tjej men du borde förstå vad folk skriver och inte tro det värsta om killar för man _kollar_ på andra tjejer.

Sniggel

Jag tycker det är synd att du fortfarande tycker att män per automatik är svin för att de lätt blir (sexuellt) attraherade av kvinnor. Men det verkar som du har haft dålig erfarenhet av män tidigare så det påverkar säkert din syn.
Du kan acceptera världen som den är och leta upp en man som passar dig som är trogen. Eller så kan du fortsätta ha dina höga förväntningar på en man och aldrig någonsin hitta den du söker, med undantag för en asexuell man som inte ens är attraherad av dig. Eller så lever du ensam eller provar på om du har en lesbisk sida och kan hitta en tjej som fungerar som du.

Spartansk
Sandra81: Du verkar basera din manssyn på de killar du har varit ihop med/stött på. Jag kan bara säga att det finns massor killar som inte skulle drömma om att vara otrogna.

Olegh
2011-12-12, 11:27
Jag instämmer med Yes.

Librish
2011-12-12, 11:35
Skulle jag vara i ett förhållande och känner att jag blir otroligt attraherad av en kille på tex jobbet så hade jag ganska snabbt insett att mitt förhållande inte är som det borde.

Så om du är i ett skitbra förhållande och du några år in blir lite tänd på den nya elektrikern som kom och lagade din trasiga kökslampa så är det tack och hejdå?

Sandra81
2011-12-12, 11:40
Sandra81: Du verkar basera din manssyn på de killar du har varit ihop med/stött på. Jag kan bara säga att det finns massor killar som inte skulle drömma om att vara otrogna.

Vad skulle du tycka om din tjej låg och tänkte på din kompis som hon är attraherad av när ni har sex? varje gång ni sitter å myser så är tankarna hos honom. Är det helt okej?

att man tycker någon annan person är snygg är annat men att vara attraherad av en annan person är fel om man är i ett förhållande.

Becky
2011-12-12, 11:42
Jag har många killpolare. Sen om dom vill ligga eller inte kan inte jag svara på, det får stå för dom. För mig är dom bara polare i alla fall och så ska det förbli. Så ja - tjejer och killar kan bara vara vänner.

Olegh
2011-12-12, 11:43
Vad skulle du tycka om din tjej låg och tänkte på din kompis som hon är attraherad av när ni har sex? varje gång ni sitter å myser så är tankarna hos honom. Är det helt okej?

att man tycker någon annan person är snygg är annat men att vara attraherad av en annan person är fel om man är i ett förhållande.

Det är en tanke, en gång. Kanske två. Om man stöter på någon som man attraheras av och inte kan sluta tänka på, ja, då är det förmodligen något som är tokigt.

Sniggel
2011-12-12, 11:43

Om det händer varje gång är det ju ett tecken på att hon kanske enbart är attraherad av min kompis och kanske inte så mycket av mig. Då hade man ju varit orolig för sitt förhållande (om man vetat om detta). Men att det kan hända någon gång är väl ingen big deal?

Spartansk
2011-12-12, 11:44

Nej, men det är å andra sidan ganska extremt. Däremot om hon helt kort blir attraherad av en annan, för att sedan glömma det, är en annan sak.

Men jag är mer på din sida än de flesta andra i den här tråden. Om man blir oerhört kåt på andra, när man är i en relation, tycker jag det är en varningssignal att relationen inte är mycket att hänga i julgranen.

Sniggel
2011-12-12, 11:46
Jag har många killpolare. Sen om dom vill ligga eller inte kan inte jag svara på, det får stå för dom. För mig är dom bara polare i alla fall och så ska det förbli. Så ja - tjejer och killar kan bara vara vänner.

Sen har vi väl i tråden varit dåliga på att definiera "bara vänner". Från din sida sett så är ni bara vänner, men från deras sida sett så kanske det är vänner + sexuell attraktion. Då kan man säga att det är mer än "bara vänner". Fast jag kan nog acceptera att man påstår att det räknas som "bara vänner" där också ifall man menar att så länge inget händer så är det enbart en vänrelation.

Ademius
2011-12-12, 11:46
Att inte ens titta på andra tjejer i ett förhållande funkar ju bara under en kort period när man är upp över öronen nyförälskad i sin flickvän. Det ju naivt att tro att en förälskelse skulle kunna vara för evigt. När förälskelsen lägger sig och det övergår till kärlek så är det snarare väntat än oväntat att man tittar på andra. Vad är problemet egentligen? Att få känslor för någon annan är ju en sak, men sexuell attraktion hör ju till vardagen. Jag tycker f ö den senare känslan är otroligt missvisande då jag ofta tappar det initiala intresset så snart jag får nys om personligheten. Attraktion är en given grundsten för en potentiell partner, men långt ifrån allt. Det är i min mening ensamt ett väldigt dåligt kriterium att gå på för någonting utöver initialt intresse. Jag litar inte på mig själv med det omdömet, jag blir alltid främst attraherad av tjejer vars personlighet jag inte gillar, men jag kan inte styra det. Egentligen gillar jag väl mest "söta" framför "snygga" tjejer också, men det är en annan sak. Det jag vill säga antar jag är att "åh, snygg tjej" knappast alltid betyder "åh, potentiell partner". Det ska till långt mycket mer än så. Däremot skulle jag aldrig vara intresserad av en tjej som jag inte är attraherad av, det är ett grundkrav som sagt.

Sandra81
2011-12-12, 11:48
Om det händer varje gång är det ju ett tecken på att hon kanske enbart är attraherad av min kompis och kanske inte så mycket av mig. Då hade man ju varit orolig för sitt förhållande (om man vetat om detta). Men att det kan hända någon gång är väl ingen big deal?

Då skulle jag använda ordet attraktiv eller snygg istället. att vara attraherad är mer pirr i magen/kåt, småkär, kan inte få nog av personen, tänker på honom/henne hela tiden.

Sniggel
2011-12-12, 11:48
Nej, men det är å andra sidan ganska extremt. Däremot om hon helt kort blir attraherad av en annan, för att sedan glömma det, är en annan sak.

Men jag är mer på din sida än de flesta andra i den här tråden. Om man blir oerhört kåt på andra, när man är i en relation, tycker jag det är en varningssignal att relationen inte är mycket att hänga i julgranen.

En följdfråga (till vem som helst):

Om man som kille blir oerhört kåt på andra/flera än sin partner och därför inte kan vara i ett längre förhållande pga sexuell frustration (man är aldrig otrogen utan gör slut när det inte funkar längre) är man ett svin då? :D

Dreas
2011-12-12, 11:49
Jag har många killpolare. Sen om dom vill ligga eller inte kan inte jag svara på, det får stå för dom. För mig är dom bara polare i alla fall och så ska det förbli. Så ja - tjejer och killar kan bara vara vänner.Alltså, det som filmen syftar på är väl att killarna skulle kunna tänka sig att ligga om tjejerna ville?

Klart tjejer och killar bara kan vara vänner, men det förhindrar väl inte att man också skulle kunna tänka sig att ligga med vännen, eller? Att kunna tänka sig/vilja ligga och faktiskt göra det är inte samma sak.

Eller är vi killar a-holes?

Halice
2011-12-12, 11:51
En följdfråga (till vem som helst):

Om man som kille blir oerhört kåt på andra/flera än sin partner och därför inte kan vara i ett längre förhållande pga sexuell frustration (man är aldrig otrogen utan gör slut när det inte funkar längre) är man ett svin då? :D

Absolut inte!
Man hade varit en svin om man hade levt ut den sexuella frustrationen och fortfarande vara kvar i förhållandet.

Sniggel
2011-12-12, 11:52
Då skulle jag använda ordet attraktiv eller snygg istället. att vara attraherad är mer pirr i magen/kåt, småkär, kan inte få nog av personen, tänker på honom/henne hela tiden.

Då har vi olika definition av attraherad och jag tror det ställer till en hel del problem när vi diskuterar med varandra:

Jag skiljer definitivt på "pirr i magen" och "kåt". Två helt olika känslor!
"Kan inte få nog av personen" är helt klart mil iväg från "kåt".
"Småkär/pirr i magen/kan inte få nog av personen, tänker på honom/henne hela tiden" är definitivt mycket närmre varandra än ordet "kåt" för mig.
Det är som att jämföra fotboll på elitnivå med att gå ut med hunden på promenad tycker jag. Det ena är en sport på hög nivå, det andra är motion/vardagsnöje.

Sandra81
2011-12-12, 11:52
En bra förklaring till vad jag har försökt skriva en miljard gånger..

http://metrobloggen.se/nett/att_bli_attraherad_av_en_annan_man/

Spartansk
2011-12-12, 11:55
Absolut inte!
Man hade varit en svin om man hade levt ut den sexuella frustrationen och fortfarande vara kvar i förhållandet.

+1.

Sen, som någon skrev ovan, så är ju inte attraktion en on/off-grej. Jag delar inte in världen i "folk jag vill ligga med" och "folk jag inte vill ligga med". Det är en flytande skala, som går ifrån "skulle sälja allt jag ägde för att få pussa henne på kinden" genom "skulle supa henne full för att få göra det", förbi "ja tack", ner till "skulle göra det om hon söp mig full först" och slutligen "hade hellre legat med Bert Karlsson".

Malone
Att andra tjejer accepterar att deras grabbar attraheras och tänker på sex med andra tjejer är väl deras problem men jag gör inte det. likaväl som jag inte flörtar och vill ha sex med andra grabbar när jag är i ett förhållande. tänder han på andra och vill ha sex med andra så får han hitta sig en tjej som accepterar det. Det är ju totalt sinnessjukt att vara tillsammans med någon och ha tankarna på andra?

Seriöst vars har du växt upp egentligen? Jag har själv problem med svartsjuka så egentligen ska jag inte yttra mig, men bara för att man är KÄR i någon betyder det inte att man inte kan tycka att andra är SEXIGA och TÄNDA på människorna. Men det betyder inte att man ÄLSKAR någon mindre. Att någon är SEXIG och att man har KÄNSLOR är helt olika saker.

Varför skulle man inte TÄNDA på någons stora bröst eller fina kurvor som man, när en kvinna tänder på en byggarbetare utan tröja? Det är ju helt omöjligt att bara tända på en enda människa? Slår du av dina känslor för andra när du blir ihop med någon? Du kan inte känna något för andra, reagera på saker förutom på den du älskar? Sen när du slutar älska personen så slås allt på igen?

Blanda inte ihop att man ska börja ragga/flörta på andra i ett förhållande för det är inte samma sak som att tända på en porrfilm.

Du är nog 1 på 100000, någon som får dig kan ju skatta sig lycklig men du är väldigt naiv och verkar tro att kärlek är som på film. Män är inte sviniga för att de tänder på kvinnor, det är fullt normalt.

Om en tjej med exakt samma utseende som dig kommer gåendes på stan så kan inte din pojkvän tycka hon är sexig för då är han ett svin som kommer hoppa i säng med henne direkt han får chansen?

Killarna i denna tråd snackar om ATTRAKTION alltså SNYGGHET inte ATTRAHERAD som i KÄNSLOR försök att förstå det. Killar behöver inte känslor för att tända på kvinnor, men det blir bättre med känslor.

mikaelj

Det är bra agerat.

Då har vi olika definition av attraherad och jag tror det ställer till en hel del problem när vi diskuterar med varandra:

Jag skiljer definitivt på "pirr i magen" och "kåt". Två helt olika känslor!
"Kan inte få nog av personen" är helt klart mil iväg från "kåt".
"Småkär/pirr i magen/kan inte få nog av personen, tänker på honom/henne hela tiden" är definitivt mycket närmre varandra än ordet "kåt" för mig.

Verkligen.

Är det så att tjejer i allmänhet (eller bara Sandra81?) inte skiljer på "kåt" och "kär"?

Becky
2011-12-12, 12:01
Sen har vi väl i tråden varit dåliga på att definiera "bara vänner". Från din sida sett så är ni bara vänner, men från deras sida sett så kanske det är vänner + sexuell attraktion. Då kan man säga att det är mer än "bara vänner". Fast jag kan nog acceptera att man påstår att det räknas som "bara vänner" där också ifall man menar att så länge inget händer så är det enbart en vänrelation.

Ja, jag kan bara svara från min sida. Har ingen aning om vad dom tänker och det kanske är bäst så. Så länge man inte gör något och har en bra relation ser jag inget problem.

Alltså, det som filmen syftar på är väl att killarna skulle kunna tänka sig att ligga om tjejerna ville?

Klart tjejer och killar bara kan vara vänner, men det förhindrar väl inte att man också skulle kunna tänka sig att ligga med vännen, eller? Att kunna tänka sig/vilja ligga och faktiskt göra det är inte samma sak.

Eller är vi killar a-holes?

Näh, klart att man kan tänka så, det betyder inte att man kommer göra något. Är man vänner och båda är attraherade är ju risken stor att något sker annars är det nog något som stannar vid just bara attraktion.

Halice
Är det så att tjejer i allmänhet (eller bara Sandra81?) inte skiljer på "kåt" och "kär"?

Är nog så att vissa tjejer har svårt att skilja på "kåt" o "kär", men inte alla.

Sandra81
Seriöst vars har du växt upp egentligen? Jag har själv problem med svartsjuka så egentligen ska jag inte yttra mig, men bara för att man är KÄR i någon betyder det inte att man inte kan tycka att andra är SEXIGA och TÄNDA på människorna. Men det betyder inte att man ÄLSKAR någon mindre. Att någon är SEXIG och att man har KÄNSLOR är helt olika saker.

Varför skulle man inte TÄNDA på någons stora bröst eller fina kurvor som man, när en kvinna tänder på en byggarbetare utan tröja? Det är ju helt omöjligt att bara tända på en enda människa? Slår du av dina känslor för andra när du blir ihop med någon? Du kan inte känna något för andra, reagera på saker förutom på den du älskar? Sen när du slutar älska personen så slås allt på igen?

Blanda inte ihop att man ska börja ragga/flörta på andra i ett förhållande för det är inte samma sak som att tända på en porrfilm.

Du är nog 1 på 100000, någon som får dig kan ju skatta sig lycklig men du är väldigt naiv och verkar tro att kärlek är som på film. Män är inte sviniga för att de tänder på kvinnor, det är fullt normalt.

Om en tjej med exakt samma utseende som dig kommer gåendes på stan så kan inte din pojkvän tycka hon är sexig för då är han ett svin som kommer hoppa i säng med henne direkt han får chansen?

Killarna i denna tråd snackar om ATTRAKTION alltså SNYGGHET inte ATTRAHERAD som i KÄNSLOR försök att förstå det. Killar behöver inte känslor för att tända på kvinnor, men det blir bättre med känslor.

Läs detta... så förstår du kanske bättre min förklaring.

"Jag och min dotter hade en diskussion för ett tag sedan.. vi stod och lagade mat tillsammans och hon frågade.. ”Mamma, blir du aldrig attraherad av en annan man?” Efter att ha tänkt igenom mitt svar så svarade jag.. Nää.. Men hon nöjde sig inte med det.. Jag var tvungen att utveckla det hela. Alltså, jag är inte attraherad av en annan man, och inte varit heller… Visst, jag kan tycka att en man attraherar mig men jag skulle aldrig tänka.. Undrar hur det skulle vara att gå till sängs med honom.

Jag fortsatte mitt svar med.. Däremot om jag vore singel, då skulle jag tillåta mig själv att låta tankarna styra allt längre.. Men så länge jag har ett förhållande med en man som jag älskar och mår bra i förhållandet så skulle jag inte ens komma på tanken… Skulle jag nu inte må bra i förhållandet så är det en annan sak, men då skulle jag ändå dock inte kunna gå tanken och steget ända ut.

Skulle det hända… Att jag har ett förhållande och att jag råkar bli kär eller attraherad av en annan man så skulle jag göra något åt det förhållandet jag har innan jag går steget ut. Något som idag verkar vara sällsynt, för vad man kan se / höra så är det vanligare att ta steget till otrohet istället."

Asdf

Att flörta och ha sex med andra är alltid fel oavsett om man är kvinnan/mannen i förhållandet det håller jag med dig om. Men vi pratar om något annat nu.

Min fråga är varför din inställning är mer sund/korrekt än någon annans? Det är uppenbart en fråga om vad man vill acceptera eller ej, flera kvinnor i tråden har redan insett att det är såhär det fungerar och vi kan inte göra något åt det.

Du är i denna tråden inte alls intresserad att andra säger åt dig hur du ska fungera som kvinna. Hur du ska reagera/tänka osv. Varför skulle det isåfall vara ok för en man att förändra sig själv istället?

Olegh
2011-12-12, 12:04
En bra förklaring till vad jag har försökt skriva en miljard gånger..

http://metrobloggen.se/nett/att_bli_attraherad_av_en_annan_man/

........

Visst, jag kan tycka att en man attraherar mig men jag skulle aldrig tänka.. Undrar hur det skulle vara att gå till sängs med honom.

...då skulle jag tillåta mig själv att låta tankarna styra allt längre..

Det verkar som att hon också har någon vanföreställning om att man alltid kan styra sina tankar. Man kan ju inte avstyra en tanke som inte funnits där. Det hon skriver är snarare att hon inte fantiserar om den här personen som attraherade henne.

Jag läser alltså hennes svar som att, ja, hon kan bli attraherad av en annan man, men sedan tillåter hon inte sig själv att tänka vidare på saken. Det är ju inte samma saka som att hon aldrig var attraherad.

Sandra81
2011-12-12, 12:11
........

Det verkar som att hon också har någon vanföreställning om att man alltid kan styra sina tankar. Man kan ju inte avstyra en tanke som inte funnits där. Det hon skriver är snarare att hon inte fantiserar om den här personen som attraherade henne.

Jag läser alltså hennes svar som att, ja, hon kan bli attraherad av en annan man, men sedan tillåter hon inte sig själv att tänka vidare på saken. Det är ju inte samma saka som att hon aldrig var attraherad.

"Skulle det hända… Att jag har ett förhållande och att jag råkar bli kär eller attraherad av en annan man så skulle jag göra något åt det förhållandet jag har innan jag går steget ut"

Det är det här jag försökt förklara. Är man i ett förhållande och blir attraherad av en annan man så är det någon som är galet i förhållandet.

Det är min åsikt men tydligen inte eran..

Malone
2011-12-12, 12:13
Läs detta... så förstår du kanske bättre min förklaring.

"Jag och min dotter hade en diskussion för ett tag sedan.. vi stod och lagade mat tillsammans och hon frågade.. ”Mamma, blir du aldrig attraherad av en annan man?” Efter att ha tänkt igenom mitt svar så svarade jag.. Nää.. Men hon nöjde sig inte med det.. Jag var tvungen att utveckla det hela. Alltså, jag är inte attraherad av en annan man, och inte varit heller… Visst, jag kan tycka att en man attraherar mig men jag skulle aldrig tänka.. Undrar hur det skulle vara att gå till sängs med honom.

Jag fortsatte mitt svar med.. Däremot om jag vore singel, då skulle jag tillåta mig själv att låta tankarna styra allt längre.. Men så länge jag har ett förhållande med en man som jag älskar och mår bra i förhållandet så skulle jag inte ens komma på tanken… Skulle jag nu inte må bra i förhållandet så är det en annan sak, men då skulle jag ändå dock inte kunna gå tanken och steget ända ut.

Skulle det hända… Att jag har ett förhållande och att jag råkar bli kär eller attraherad av en annan man så skulle jag göra något åt det förhållandet jag har innan jag går steget ut. Något som idag verkar vara sällsynt, för vad man kan se / höra så är det vanligare att ta steget till otrohet istället."

Gah! Vi pratar inte om ATTRAHERAD utan ATTRAKTION ser du inte skillnaden?

Känslor för andra är allvarligare men det är nog också, tyvärr så att det är vanligare än man tror och vill erkänna att det faktiskt funkar så i längre förhållanden att man får känslor för andra mer eller mindre. Men det vi i tråden snackar om nu är vanlig, hederlig SEXUELL ATTRAKTION.

I det fetmarkerade sa du ju själv att en man kan attrahera dig? Du kan bli attraherad av en man men du väljer att slå undan tankarna, MEN likväl så kommer de även hos dig, något du nekat hela tråden.

Tror du bara missförstår men försök att läsa det vi skriver. Skilj på Attraktion och Attraherad av. Tänk Attraktion = Snygg inte känslor.

Nu har inte jag haft ett förhållande på länge men jag kan säga att jag förstår att det funkar såhär men likväl kan jag bli svartsjuk. Det är nog så att i alla längre förhållanden kommer man bli tycka att andra är sexiga och snygga men nog även i 97% av fallen att man faktiskt blir attraherad av andra och blir smått kär i längre/kortare perioder.

Antingen accepterar man det, försöker slå bort det eller går under av svartsjuka. Får se hur det blir för mig, får hoppas jag växer ur det ;)

Sniggel
2011-12-12, 12:17
Visst, jag kan tycka att en man attraherar mig men jag skulle aldrig tänka.. Undrar hur det skulle vara att gå till sängs med honom.

Det känns som om författaren sätter likhetstecken mellan otrohet och att föreställa sig hur det är att ligga med en annan man. Att gränsen går där?
Eller att så fort man börjat tänka på att ha sex med en annan man, så har man hamnat på en slippery slope som kommer att leda till att man faktiskt har sex med denne. Eller?

Kan väl förtydliga att det är ffa sexuell attraktion som diskuteras i tråden. Det är sällan jag blir attraherad av en person på den nivån att jag ser den personen som intressant nog att inleda ett seriöst förhållande med (ifall jag inte varit i ett förhållande redan). Det har jag nog aldrig gjort under mitt nuvarande förhållande på 5½ år. Däremot sexuell attraktion förekommer mycket ofta. Däremot har min sambo varit ärlig och sagt att det hänt henne några gånger under vårt förhållande. Men att det då är underförstått att jag är viktigare för henne.
Vi brukar diskutera sånt här rätt ofta för att lära känna varandra bättre och det funkar väldigt bra och minimerar missförstånd.

Becky
2011-12-12, 12:17
Den här diskussionen påminner om vad en killkompis berättade en gång. Hans ex hade frågat om han nån gång drömt om en annan tjej. Alltså inte dagdrömt utan drömt på riktigt. Han svarade självklart ja var på det tog hus i helvete. Vem kan styra sina drömmar? Håller med vad folk sagt tidigare och håller inte alls med Sandra. Man kan bli attraherad av andra trots att man är i ett lyckligt förhållande. Det är när man bestämmer sig för att göra något åt det och således är otrogen som man gör fel. Tankar är tankar.

Action speaks louder than words (thoughts).

Carolinew
2011-12-12, 12:21
Malone: Sluta att blanda ihop begreppen själv då om du nu tycker att Sandra gör det.

Gah! Vi pratar inte om ATTRAHERAD utan ATTRAKTION ser du inte skillnaden?

Det är nog så att i alla längre förhållanden kommer man bli tycka att andra är sexiga och snygga men nog även i 97% av fallen att man faktiskt blir attraherad av andra och blir smått kär i längre/kortare perioder.

Edit: Eller så kan det vara så att du menar att man i 97% av fallen blir kär i andra än sin partner? Om det är så du menar så är det ju bara befängt...

Olegh
2011-12-12, 12:30
Maximal förvirring. Försök inte hitta på saker, det underlättar inte.

Man är attraherad. Det här kan vara ensidigt. Attraktion är ömsesidigt. Man känner inte attraktion till någon. Man är attraherad av någon. Det har ingenting att göra med kåt/sexig/snygg/kär/pirr i magen.

Sandra81
2011-12-12, 12:49
Malone.. varför ordet attraherad tog fart i tråden är för att folk här frågade om jag aldrig hade dirty tankar och var attraherad av mina killkompisar.. Svaret var NEJ! men tydligen kunde dom säga till 110% att mina killkompis med största sannolikhet hade det om mig för det är så ni funkar.

TREX
2011-12-12, 12:49
Kan vi inte bara enas om ett nej på frågan?

Och varför handlar det här individuellt och just unikt om Sandra91, representerar hon alla kvinnor i hela världen? Nej knappast, bara för att hon inte har dessa tankar behöver det inte betyda att ingen annan hona har det.

Malone
2011-12-12, 12:52
Malone: Sluta att blanda ihop begreppen själv då om du nu tycker att Sandra gör det.

Edit: Eller så kan det vara så att du menar att man i 97% av fallen blir kär i andra än sin partner? Om det är så du menar så är det ju bara befängt...

Det jag menade var i längre förhållanden på typ minst 5-10 år. Och då menar jag att man får lite pirr i magen eller liknande av andra är nog ganska vanligt.

mini
2011-12-12, 12:54
Kan vi inte bara enas om ett nej på frågan?

Nej. Vi kan möjligen enas om att man har sexuella tankar om sina vänner men att därefter dra slutsatsen att man inte kan vara vänner kan jag inte hålla med om.

mikaelj
2011-12-12, 12:55
Nej. Vi kan möjligen enas om att man har sexuella tankar om sina vänner men att därefter dra slutsatsen att man inte kan vara vänner kan jag inte hålla med om.

Frågan är bara vara vänner, d v s utan sexuella tankar.

Alltså är svaret på frågan fortfarande nej.

mini
2011-12-12, 12:56

Varför ställer du upp regler för vad vänner får tänka om varandra?

Olegh
2011-12-12, 12:58

Så vad är man efter en förirrad tanke? Bara vänner istället för bara "bara vänner"?

Jag förstår inte varför tanken i sig skulle ändra på något. Leder det till vidare tankar och/eller fantasier är det en annan femma.

mikaelj
2011-12-12, 12:58
Varför ställer du upp regler för vad vänner får tänka om varandra?

Jag gör inte det. Videon i #0 och frågeställningen för tråden gör det.

Så vad är man efter en förirrad tanke? Bara vänner istället för bara "bara vänner"?

Jag förstår inte varför tanken i sig skulle ändra på något. Leder det till vidare tankar och/eller fantasier är det en annan femma.

En förvirrad tanke gör varken från eller till. Det är att ha en attraktiv vän som är poängen. (Tonvikt på "attraktiv", för om man inte hade sett vännen som attraktiv skulle man inte tänka/beskriva den i det ordalaget.)

mini
2011-12-12, 12:59
Jag gör inte det. Videon i #0 och frågeställningen för tråden gör det.

Gör de?

mikaelj
2011-12-12, 13:00
Gör de?

Mm.

Tryman
2011-12-12, 13:04

Kan du sluta att dra alla över en kam tack, jag tar illa upp.

mini
2011-12-12, 13:06
Mm.

Videon heter "why guys and girls can't be friends" eller liknande, TS håller med videon (som ingenstans säger vad det finns för regler för vänskap) och tråden heter Kan tjejer och killar "bara" vara vänner? Som om man har sexuella tankar man inte agerar på utan bara är vän med sin vän, är det inte vänskap då? Bara?

egge
2011-12-12, 13:07
Bäste Sandra81, jag rekommendrar att du läser detta inlägg noggrannt för det beskriver det hela väldigt bra:
Måste bara lägga till en sak åt Sandra81.

Att en kille finner en tjej sexig betyder inte att han kommer vara otrogen. Det är HELT omöjligt att vi inte kommer tycka att andra är attraktiva även fast vi har förhållanden. En tjej med former kommer alltid dra till sig killars blickar vad du än tycker om det. Det betyder dock inte att han kommer att hoppa i säng med första bästa, det är då du är ihop med fel kille.

Det funkar inte som i filmer där det blir lyckliga i alla sina dar och bara ser varandra. Tyvärr.

Om han tänder på dig, varför skulle han inte kunna tända på andra? Hans känslor för dig raderar inte hans sexuella drift.

Lägg märke till att jag menar attraktiva som i snygga och inte attraherad av som i känslor för. Killar behöver inte känslor för att bara ligga.

Jag har även en fråga som jag skulle uppskatta ett svar på även om mina inlägg verkar flyga under din radar: Om du kommer på din kille med att onanera och han helt ärligt erkänner att han inte tänkte på dig under tiden, skulle du dumpa honom då?

Olegh
2011-12-12, 13:07
En förvirrad tanke gör varken från eller till. Det är att ha en attraktiv vän som är poängen. (Tonvikt på "attraktiv", för om man inte hade sett vännen som attraktiv skulle man inte tänka/beskriva den i det ordalaget.)

Ah. Men då är alltså svaret ja. Frågeställning behandlar inte enbart det specialfallet.

Grahn
2011-12-12, 13:11
Videon heter "why guys and girls can't be friends" eller liknande, TS håller med videon (som ingenstans säger vad det finns för regler för vänskap) och tråden heter Kan tjejer och killar "bara" vara vänner? Som om man har sexuella tankar man inte agerar på utan bara är vän med sin vän, är det inte vänskap då? Bara?

Fast han frågar väl upprepade gånger om "just friends" i videon, begränsningen är poängen med hela frågeställningen.

Sniggel
2011-12-12, 13:14
Får nog ta och hålla med mini. Vi har varit otydliga på vad som menas med "bara vänner".
Det skulle nog ha förklarats tydligare då man kan ha olika definitioner.

TREX
2011-12-12, 13:21

Det är ju precis det som gör att man inte "bara" kan vara vänner, hade det varit helt utan förhinder hade ju inte ens de sexuella tankarna funnits där.

Frågan i topic är ju inte Kan tjejer och killar vara vänner? utan frågan i topic är Kan tjejer och killar "bara" vara vänner?

Begrips?

Med BARA, antar jag att det är helt UTAN något extra... utan gos, fantasier eller tankar.

mini
2011-12-12, 13:25
Fast han frågar väl upprepade gånger om "just friends" i videon, begränsningen är poängen med hela frågeställningen.

Men vad är det som gör att det finns en begränsning i tanken? Om vänskapen innebär att man gör exakt samma saker som om den tanken inte existerade? Varför är man inte "bara" vänner då?

Grahn
2011-12-12, 13:34
Men vad är det som gör att det finns en begränsning i tanken? Om vänskapen innebär att man gör exakt samma saker som om den tanken inte existerade? Varför är man inte "bara" vänner då?

För att om man tar exemplen i filmerna så är damen i fråga vän medans han nöjt sig med att bara vara vän, vänskapen blir enkelriktad. Skillnaden blir inte praktiskt utan mental, ska vi försöka definera skillnaderna så har vi nog ett digert arbete framför oss.

Vi kan väl vara överrens om att om vi tar förhållandet vänner mellan två hetrosexuella män som vår bas definition av vänner så passar inte "bara vänner" in om en av de två inblandade helst vill dansa horisontalhambo med den andra?

Egentligen betyder ju inte detta att tjejer och killar inte kan vara vänner, givetvis kan de det, bara att innan man slänger sig med "bara vänner" så kanske man bör fundera lite mer.

Malone
2011-12-12, 13:37

Det som menas med ordet bara är som jag fattar det utan sexuell attraktion. Annars kan man ju vara "bara" vänner om man inte ser det så.

Så egentligen är det väl frågan:

Kan killar och tjejer vara vänner utan att killen kommer att tänka sexuella tankar om sin tjejpolare.

TREX
2011-12-12, 13:39
Det verkar ju inte vara några problem för tjejerna i den här tråden att killarna de är kompisar med i själva verket kanske sitter hemma och önskar att det vore annorlunda, väljer ni att ignorera det för att det är enklare eller bryr ni er bara inte?

Sandra81
2011-12-12, 13:41
Bäste Sandra81, jag rekommendrar att du läser detta inlägg noggrannt för det beskriver det hela väldigt bra:

Om du kommer på din kille med att onanera och han helt ärligt erkänner att han inte tänkte på dig under tiden, skulle du dumpa honom då?

Svar - Ja...

Kan ta ett exempel. Träffade en jättegullig kille för ett tag sedan allt flöt på vi trivdes jättebra tillsammans. Dejtade några gånger, sov (hade aldrig sex) utan bara gosade osv. När vi började prata om att avancera det hela klämde han ur sig att han var attraherad av en tjej han hade träffat tidigare och att det satte lite käppar i hjulet. Jag frågade om han tänkte ofta på henne och ja det gjorde han även om han inte ville det.

För att rädda mig själv ur denna situation så dumpade jag honom redan samma dag.

Så ja jag hade dumpat. Kul att komma på sin grabb sitta å runka till min snygga tjejkompis han jobbkompis eller vad det nu må vara. jag hade om inte annat fått rejält mycket avsmak och sett honom med andra ögon.

mini
2011-12-12, 13:41
Det verkar ju inte vara några problem för tjejerna i den här tråden att killarna de är kompisar med i själva verket kanske sitter hemma och önskar att det vore annorlunda, väljer ni att ignorera det för att det är enklare eller bryr ni er bara inte?

Hur menar du att man ska agera då?

TREX
2011-12-12, 13:44
Det som menas med ordet bara är som jag fattar det utan sexuell attraktion. Annars kan man ju vara "bara" vänner om man inte ser det så.

Så egentligen är det väl frågan:

Kan killar och tjejer vara vänner utan att killen kommer att tänka sexuella tankar om sin tjejpolare.

Jag förstår inte varför det just måste vara sexuella tankar kan det inte bara vara tankar om närhet eller hur man skulle fungera i en relation?

Lite "What if".

TREX
2011-12-12, 13:47
Hur menar du att man ska agera då?

"Uppenbarligen går vi isär i vad vår relation bygger på och jag kan inte besvara mina känslor för dig på det sättet som du vill och jag förstår att det skapar dig enorm smärta och obehag det bästa vore om vi kunde gå skilda vägar nu så du kunde komma över det hela och jag tackar för den tid vi haft tillsammans".

Något sådant.

Jag har själv sagt till en kvinna att jag inte har samma känslor för henne som hon har för mig, hon tackade för att jag berättade det nu istället för om 1 år då hon förmodligen hade suttit ordentligt i träsket rent känslomässigt och förlorat en hel kalender på att jaga efter nån som aldrig kommer bli tillgänglig, sedan dess har vi inte hörts av.

Grahn
2011-12-12, 13:48
Svar - Ja...

Verkligheten, du kan alltid hoppas att den inte träffar dig som ett ton tegel men det känns ganska oundvikligt. :D

mini
2011-12-12, 13:49
"Uppenbarligen går vi isär i vad vår relation bygger på och jag kan inte besvara mina känslor för dig på det sättet som du vill och jag förstår att det skapar dig enorm smärta och obehag det bästa vore om vi kunde gå skilda vägar nu så du kunde komma över det hela och jag tackar för den tid vi haft tillsammans".

Något sådant.

Jag har själv sagt till en kvinna att jag inte har samma känslor för henne som hon har för mig, hon tackade för att jag berättade det nu istället för om 1 år då hon förmodligen hade suttit ordentligt i träsket rent känslomässigt och förlorat en hel kalender på att jaga efter nån som aldrig kommer bli tillgänglig, sedan dess har vi inte hörts av.

Fast om utgångspunkten är "vi är vänner" och han (eller vem av dem det nu är som tänker snusk) inte säger något finns ju inget att prata om. Dessutom är det du som kladdar dit massa känslor, ungefär som Sandra. Andra har ju varit tydliga på att det bara handlar om att man skulle vilja ligga om chansen fanns.

Sandra81
2011-12-12, 13:50
Verkligheten, du kan alltid hoppas att den inte träffar dig som ett ton tegel men det känns ganska oundvikligt. :D

Varför tror du jag är singel :)

Grahn
2011-12-12, 13:51

Något sådant.

Fast ärligt talat om man försöker starta ett förhållande och väljer att hamna som vän en längre stund så gör man något fel, det är ju knappast kvinnans ansvar att avbryta det utan om man lider av det får man ta tag i det själv.

Grahn
2011-12-12, 13:52

Jag tror det enda sättet att få en partner att aldrig tänka på någon annan är att bära en TV på huvudet så kanske ett alternativ där ;)

TREX
2011-12-12, 13:53
Fast om utgångspunkten är "vi är vänner" och han (eller vem av dem det nu är som tänker snusk) inte säger något finns ju inget att prata om. Dessutom är det du som kladdar dit massa känslor, ungefär som Sandra. Andra har ju varit tydliga på att det bara handlar om att man skulle vilja ligga om chansen fanns.

Så då bara utgår du ifrån att allt är frid och fröjd? I fortsättningen och efter du skummat igenom den här tråden hoppas jag du tänker annorlunda.

Normalt sett får du ju vissa signaler också ifrån personen, om du sen väljer att ignorera eller inte tolka dessa är det ju faktiskt ditt fel och ditt ansvar.

TREX
2011-12-12, 13:56
Fast ärligt talat om man försöker starta ett förhållande och väljer att hamna som vän en längre stund så gör man något fel, det är ju knappast kvinnans ansvar att avbryta det utan om man lider av det får man ta tag i det själv.

Lite ligger det på kvinnan att se vad mannen är ute efter och tolka hans signaler, det är väl på samma nivå som om någon mår dåligt i sin närhet som den personen inte visar utåt; är man bra kompis med den personen så märks sånt vare sig han visar det öppet eller inte.

Tror dock många medvetet väljer att inte göra det för att det är skönt med lite extra uppmärksamhet och sen vart de kommer ifrån är skit samma :)

Grahn
2011-12-12, 13:57
Lite ligger det på kvinnan att se vad mannen är ute efter och tolka hans signaler.

Tror dock många medvetet väljer att inte göra det för att det är skönt med lite extra uppmärksamhet och sen vart de kommer ifrån är skit samma :)

Jo givetvis menade mer att vill man ha förändring får man ta hand om det själv :) ingen annan kommer göra det åt en liksom.

mini
2011-12-12, 13:57
Så då bara utgår du ifrån att allt är frid och fröjd? I fortsättningen och efter du skummat igenom den här tråden hoppas jag du tänker annorlunda.

Normalt sett får du ju vissa signaler också ifrån personen, om du sen väljer att ignorera eller inte tolka dessa är det ju faktiskt ditt fel och ditt ansvar.

Ja, klart jag utgår från att allt är frid och fröjd om ingen säger något annat. Jag är inte så inne i tankeläsningsbranchen. Vill någon av någon anledning vara min vän så tänker jag inte förutsätta att det finns dolda motiv.
Om jag inte tolkar vänskap som något annat utan att killen ifråga sagt något är det mitt "fel"? Vad är det för "fel" du pratar om? Och varför är det mitt ansvar att gissa?

Doctor Snuggles
2011-12-12, 13:58

Då kommer du nog förbli singel i resten av ditt liv, eller träffa någon som ljuger bra.
Ingen kille kommer tänka uteslutande bara på dig. Ingen. Någonsin.

TREX
2011-12-12, 13:59
Tur att jag inte "i smyg" mår psykiskt dåligt och är din kompis mini, det lär inte vara lätt :) Grattis till räkmackan du måste haft i ditt liv så långt gällande relationer och problem.

Nej nej, givetvis ifrågasätt aldrig någonting och var för helvete inte nyfiken, vem vet det kanske visar sig att din kompis är missbrukare och mår pissdåligt? Haha fy fan vilket helvete det vore då om det visade sig vara så, för då kanske man måste vara där och stötta och visa att man bryr sig.. haha vilket helvete det vore va?

Eller?

:confused:

IGNORANCE IS BLISS

mini
2011-12-12, 14:00
Lite ligger det på kvinnan att se vad mannen är ute efter och tolka hans signaler

Eh, nej? Varför ligger det inte på killen att säga vad han vill, eller för den delen tolka tjejens signaler och förstå om hon vill vara vän, ha en relation eller bara ligga?

TREX
2011-12-12, 14:03
Eh, nej? Varför ligger det inte på killen att säga vad han vill, eller för den delen tolka tjejens signaler och förstå om hon vill vara vän, ha en relation eller bara ligga?

För att det är en allmän världskänd uppfattning att killar är dåliga på att prata om och öppet visa känslor?

Är det här också en nyhet för dig? Fan vad du måste lära dig mycket saker den här veckan, rena rama julafton.

God jul!

Asdf
2011-12-12, 14:03
Var tillsammans med en tjej en gång som visade sig inneha en hel del naivitet i linje med tjejerna i videon. Hon umgicks en hel del med en kille som var hennes "vän". Vad som hände var att han regelbundet flörtade/stötte på henne och definitivt _inte_ var hennes "vän".

Ingenting hände någonsin, men hon var givetvis irriterad över att han inte enbart kunde vara hennes vän. På något vis försökte hon lägga skulden på honom istället för att bara ta sitt ansvar och säga upp kontakten eftersom det ej fanns någon ömsesidighet kring deras vänrelation.

Jag hoppas inte att detta är vanligt? För hur kan man dels vara så korkad att man ser någon som en vän som uppenbarligen inte är det? Alternativt vara så fylld av egocentrism att hypotetiska vänrelationer är så mycket mer värda att man kan gå och förstöra ett riktigt förhållande pga det?

Edit : Är övertygad om att det i detta fallet enbart handlade om uppmärksamhet/bekräftelse tyvärr

Malone
2011-12-12, 14:04

Jag tycker du ska jobba på det där istället för att bli en eremit hela ditt liv, verkligheten ser ut så men det finns alltid undantag om än få. Försök se det på ett annat sätt eller så söker du tills du hittar den rätta :thumbup:

mini
2011-12-12, 14:05
Tur att jag inte "i smyg" mår psykiskt dåligt och är din kompis mini, det lär inte vara lätt :) Grattis till räkmackan du måste haft i ditt liv så långt gällande relationer och problem.

Nej nej, givetvis ifrågasätt aldrig någonting och var för helvete inte nyfiken, vem vet det kanske visar sig att din kompis är missbrukare och mår pissdåligt? Haha fy fan vilket helvete det vore då om det visade sig vara så, för då kanske man måste vara där och stötta och visa att man bryr sig.. haha vilket helvete det vore va?

Eller?

:confused:

IGNORANCE IS BLISS
Du har verkligen ingen aning om hur jag är med mina vänner (mer än att jag inte förutsätter att mina killkompisar är kära i mig hela bunten) så hur mycket du än försöker misskreditera mig så funkar det rätt dåligt. Varför inte hålla dig till trådens ämne?

TREX
2011-12-12, 14:08
Du har verkligen ingen aning om hur jag är med mina vänner

jag utgår från att allt är frid och fröjd om ingen säger något annat.

Jag är inte så inne i tankeläsningsbranchen.

Absolut, tillbaka till trådens huvudämne.

emi23j
2011-12-12, 14:09
Diskussionen skulle nog bli mer intressant om man i mitt tycke ställde rätt frågor istället för att besvara på den befintliga (säger inte att det är rätt, men jag tycker det är en mer intressant fråga).

Varför känner en av parterna behovet av att ha en vänskap?

emi23j
2011-12-12, 14:11
Var tillsammans med en tjej en gång som visade sig inneha en hel del naivitet i linje med tjejerna i videon. Hon umgicks en hel del med en kille som var hennes "vän". Vad som hände var att han regelbundet flörtade/stötte på henne och definitivt _inte_ var hennes "vän".

Ingenting hände någonsin, men hon var givetvis irriterad över att han inte enbart kunde vara hennes vän. På något vis försökte hon lägga skulden på honom istället för att bara ta sitt ansvar och säga upp kontakten eftersom det ej fanns någon ömsesidighet kring deras vänrelation.

Jag hoppas inte att detta är vanligt? För hur kan man dels vara så korkad att man ser någon som en vän som uppenbarligen inte är det? Alternativt vara så fylld av egocentrism att hypotetiska vänrelationer är så mycket mer värda att man kan gå och förstöra ett riktigt förhållande pga det?

Edit : Är övertygad om att det i detta fallet enbart handlade om uppmärksamhet/bekräftelse tyvärr

Riktigt bra inlägg.

Sandra81
2011-12-12, 14:13
Jag tycker du ska jobba på det där istället för att bli en eremit hela ditt liv, verkligheten ser ut så men det finns alltid undantag om än få. Försök se det på ett annat sätt eller så söker du tills du hittar den rätta :thumbup:

chansen är nog större att vinna 90 miljoner på lotto..

Jag inser nu hur tragiskt det måste vara för många tjejer som är i förhållanden där killarna ligger och fantiserar om andra tjejer samtidigt som dom tex har sex. Undrar även hur många av dessa som råkat säga fel namn också??.:confused:

Malone
2011-12-12, 14:16
chansen är nog större att vinna 90 miljoner på lotto..

Jag inser nu hur tragiskt det måste vara för många tjejer som är i förhållanden där killarna ligger och fantiserar om andra tjejer samtidigt som dom tex har sex. Undrar även hur många av dessa som råkat säga fel namn också??.:confused:

Fel namn kan man säga och jag förstår det skulle kännas surt. Men att tända på någon genom en porrfilm och att tänka på andra medan man har sex är skillnad. Du tänker lite det värsta i varje situation just nu. Gör väl jag med också och jag har väldigt mycket att jobba på inom detta område om jag ska få ett fungerande förhållande.

Din största chans är att omprogrammera dig själv till att se att det inte är så farligt och att verkligheten är såhär hur mycket man än vill annat. Det kommer jag själv behöva, lätt att säga, svårt att ändra ;)