Visa fullständig version : Munskölj - listerine, bra eller inte?
BelowAverage
2011-12-08, 19:50
Inhandlade häromdan lite tandtråd och annat dylikt för att skärpa till gaddarna, och lite listerine åkte med inköpet av bara farten.
Såhär efterhand så kändes det dumt att använda så stark munskölj, så jag googlade lite om det.
Tandläkarverket tar bort sin rekommendation, på flashback påstår de att detta var för att listerine sabbade emaljen, men under nyheten så motiveras det enbart med att listerine innehåller för lite fluor.
http://gd.se/nyheter/sjukvard/1.212966-tandlakarforbundet-nobbar-munskolj
Skiter fullständigt i huruvida munsköljd påverkar andedräkten, vill bara missgynna tandtrollen så mycket som möjligt så att säga *mini
Verkar som att det är bäst med tandborstning + fluorskölj helt enkelt.
Någon som sitter inne på lite bra info?
var till tandläkaren igår och hon sa att listerin innehöll för lite fluor och att flux var bättre, var nåt till märke som var bra men minns inte vad det hette
var till tandläkaren igår och hon sa att listerin innehöll för lite fluor och att flux var bättre, var nåt till märke som var bra men minns inte vad det hette
Dentan garanterat
Sandra81
2011-12-08, 19:57
vet iof att alkohol i munskölj är ganska dåligt. större risk för muncancer. men å andra sidan vad är inte farligt nu förtiden. :)
Listerine, och framförallt färgade sådana (typ den lila), ger missfärgade tänder fick jag höra av min tandhygienist.
Sparven från Minsk
2011-12-08, 20:01
För mycket alkohol i Listerine.
Kör flux, det är bra skit det!
Dirty South
2011-12-08, 20:05
vet iof att alkohol i munskölj är ganska dåligt. större risk för muncancer. men å andra sidan vad är inte farligt nu förtiden. :)
Källa på det tack.
Sparven från Minsk
2011-12-08, 20:07
Källa på det tack.
VEt inget om cancerrisken men vet att alhoholen torkar ut slemhinnorna i munnen vilket är crappy.
Dentan garanterat
japp den var det :)
Eddie Vedder
2011-12-08, 20:16
men å andra sidan vad är inte farligt nu förtiden. :)
Samma saker som inte var farligt förr i tiden också. Om en alkohol i munnen är skadligt idag var det väl inte ofarligt 2940? :) Nej man får inte cancer av allt.
Sandra81
2011-12-08, 20:18
Källa på det tack.
det var min tandis som sa det.. sen om han har rätt eller fel vet jag inte. dock har han ju varit tandläkare i snart 40 år så kanske har han lite koll.
rajjan_dammit
2011-12-08, 20:23
Snickediding struntsnack ;) Jag tycker den lila listerinen tar bort det mesta placket OCH tänderna ser vitare ut.
kettlebellGuden
2011-12-08, 20:26
Ett fåtal individer får missfärgningar av listerine. Vill man ha flour är det fel alternativ.. är man bara ute efter att ta bort tonfisk-andedräkten är det helt ok.
Chrillee
2011-12-08, 21:30
Fick samma rekommendation av min tandläkare, så har bytt till Flux nu. Får väl hoppas de är ärliga och inte har något kapitalistiskt intresse bakom det hela med Fluxarna :D
VEt inget om cancerrisken men vet att alhoholen torkar ut slemhinnorna i munnen vilket är crappy.
Jao. Orka känna sig som ett sandpapper i käften, och att allt börjar smaka konstigt.
Sandra81
2011-12-08, 21:50
Googlade lite och hittade denna sida.. sen om den stämmer eller inte vet jag dock inte.
"Tobak och alkohol
I västländerna skulle så mycket som 75 procent av muncancerfallen kunna undvikas genom sundare levnadsvanor.
Tobak och alkohol är de största enskilda riskfaktorerna för muncancer, och de som använder både tobak och alkohol löper en mångdubbel risk att insjukna. Hos den som slutat röka når risken för muncancer först efter 20 år ned till nivån hos en ickerökare.
Ju mer man använder alkohol och röker, desto större är risken att få muncancer. Redan en daglig mängd alkohol på 25 gram, dvs 2 restaurangportioner (2x12 cl matvin/champagne eller 2 glas öl, klass III. eller 4 cl starksprit), ökar risken markant. Öl och starksprit ser ut att vara farligare än vin.
Regelbunden användning av munvatten, som innehåller 25% alkohol eller mera, ökar risken för muncancer, om användningen börjat redan som ung.
Risken för läppcancer ökar, förutom av rökning och alkoholbruk ockå av riklig UV strålning (utearbete, annan riklig exponering).
Rätt kostvanor minskar klart risken för muncancer. Färsk frukt, råa grönsaker, fisk och en i övrigt mångsidig kost skyddar - en kost, som innehåller mycket kött ökar risken."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khr00027
Ingen alkohol som gäller enligt min tandläkare. Han rekommenderade inte Listerine heller. Då har vi alltså två länder som inte tycker det är något att ha.
Dentan är det som gäller i Sverige.
Jag är i samma sits, köpte häromdagen en listerine utan alkohol (någon ny variant), har aldrig tidigare använt listerine så tänkte ge det ett försök men nu när jag fick höra att den ska vara dålig/farlig för tänderna så har jag inte öppnat den än. Hur ligger det till med just den här varianten utan alkohol? Är den fortfarande dålig eller kan jag använda den för en bättre andedräkt och vitare tänder utan att riskera att mina stackars tänder far illa på något sätt?
Advertising too is a brilliant tool for creating conventional wisdom. Listerine, for instance, was invented in the nineteenth century as a powerful surgical antiseptic. It was later sold, in distilled form, as a floor cleaner and a cure for gonorrhea. But it wasn’t a runaway success until the 1920s, when it was pitched as a solution for “chronic halitosis”—a then obscure medical term for bad breath. Listerine’s news ads featured forlorn young women and men, eager for marriage but turned off by their mate’s rotten breath. “Can I be happy with him in spite of that?” one maiden asked herself. Until that time, bad breath was not conventionally considered a such a catastrophe. But Listerine changed that. As the advertising scholar James B. Twitchell writes, “Listerine did not make mouthwash as much as it made halitosis.” In just seven years, the company’s revenues rose from $115,000 to more than $8 million.
-Steven D. Levitt and Stephen J. Dubner, Freakonomics
Sandra81
2011-12-08, 22:15
Jag är i samma sits, köpte häromdagen en listerine utan alkohol (någon ny variant), har aldrig tidigare använt listerine så tänkte ge det ett försök men nu när jag fick höra att den ska vara dålig/farlig för tänderna så har jag inte öppnat den än. Hur ligger det till med just den här varianten utan alkohol? Är den fortfarande dålig eller kan jag använda den för en bättre andedräkt och vitare tänder utan att riskera att mina stackars tänder far illa på något sätt?
tror inte det kan hända så mycket bara efter att ha använt en flaska.. tror man mer pratar långsiktligt?
men om du är orolig så är det väl bara byta (om du har kvitto) annars får du väl köpa nån annan.
Är den utan alkohol så är det ingen fara. Däremot är den nog inte lika bra som Dentan.
Vad säger panelen om SB12 då? har den som heter duo med extra fluor, den ska vara för både säker andedräkt och säkra tänder står det utanpå.
Återigen: Är det alkohol i?
Återigen: Är det alkohol i?
jag vet inte! Det står inte utanpå :S
Det finns ingen innehållsförteckning?
Landström
2011-12-09, 03:22
Finns, som bekant, flera olika Listerine och minst en av dem innehåller mer fluor. Den har lika mycket fluor som nästan alla fluorprodukter. (Förutom högkoncentrerade Flux.)
Är den utan alkohol så är det ingen fara. Däremot är den nog inte lika bra som Dentan.
Okej, då kör vi på det.
Kör vanligt flour. Dentan, Flux typ..
Mjaha, då åker listerinet ut från och med nu!
grisbil3n
2011-12-09, 10:21
Kan inte King Grub skriva sa man vet vad som verkligen g'a'ller?
Kan inte King Grub skriva sa man vet vad som verkligen g'a'ller?
Men för faaaaan!! Jag skrev ju att tandläkare från två kontinenter har sagt samma sak:
- Ingen alkohol
- Duglig fluormängd.
- Listerine är inte nödvändigtvis det bästa.
Jag själv föredrar en munskölj där det inte känns som att munnen ska frysa sönder eller brinna upp.
Återigen säger jag som andra: Dentan.
Skölj inte munnen efter tandborstning så kan ni skippa munskölj, det är högre halt fluor i tandkrämen än i munskölj (dvs det blir mindre mängd fluor i munnen av att skölja).
Gillar man att skölja munnen kan man göra det vid andra tillfällen på dagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.