handdator

Visa fullständig version : uppreglering av kroppstemperaturen under kalla årstider?

agazza
2011-12-06, 13:32
Sker det någon sådan?

5 minus på hösten är alltid sjukt mycket kallare än 5 minus på våren, då är det ju liksom t-shirt väder nästan.

Så frågan är, ställer kroppen om sig efter kallare klimat eller ej?

Mental
2011-12-06, 13:33
Nej, den ligger allt som oftast på 37 oavsett. Men din uppfattning om vamt och kallt hinner förändras över en vinter/sommar

agazza
2011-12-06, 13:39
Nej, den ligger allt som oftast på 37 oavsett. Men din uppfattning om vamt och kallt hinner förändras över en vinter/sommar

Mja tänkte inte direkt att vi blir varmare, utan att kroppen blir bättre på att hålla temperaturen iomed att man vänjer sig, eller är det alltså bara psykiskt?

Jag har inbillat mig att jag håller värmen bättre i händer och fötter desto längre jag varit utsatt för kyla.

Sniggel
2011-12-06, 13:48
Grad av fuktighet i luften?

agazza
2011-12-06, 13:52

Jo det är ju en kraftig möjlighet, men eftersom jag inte har någon aning om luftfuktigheten under dom tider jag känt såhär så blir det svårare.

Borde inte luftfuktigheten vara ungefär densamma oavsett årstid ifall temperaturen är densamma?

Benjila
2011-12-06, 13:52

Förmodligen detta.

Sent from my Desire HD

Snobbe
2011-12-06, 14:16
Nice det hade varit me 42 i kroppstemp på vintern, kan man säga att man har feber halva året!

hugok
2011-12-06, 14:21
Vinden bidrar ju väldigt mycket till upplevd temperatur. Vet inte om det blåser mer på hösten dock.

rememberence
2011-12-06, 14:24
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

"Även luftfuktigheten har stor betydelse för vår uppfattning av värme. Temperaturen upplevs som högre när luften har hög luftfuktighet, än när den är torr."

agazza
2011-12-06, 14:34

"Även luftfuktigheten har stor betydelse för vår uppfattning av värme. Temperaturen upplevs som högre när luften har hög luftfuktighet, än när den är torr."

Bra nu kan du bara jämföra luftfuktighet och vindförhållanden mellan höst och vårdagar med samma temperatur :):thumbup:

Loke
2011-12-06, 14:50

Å andra sidan är luftfuktigheten starkt kopplat till temperaturen på luften i ett land som Sverige, och vid minusgrader är luftfuktigheten hur som hellst alltid mycket låg.

Luftfuktighet förklarar varför 30 grader i tropiken kan vara mer outhärdligt än 30 grader i en öken, det förklarar inte varför man ibland fryser arslet av sig vid -5 men har det gött vid -20 en annan gång.

Mago
2011-12-06, 16:40
Det finns teorier om att man kan få mer brun fettvävnad (som skapar värme) då man utsätts för kyla. Det verkar dock lite oklart, och om det sker i någon större utsträckning över vintern i så fall kan man ju fundera på.

rememberence
2011-12-06, 16:47
Å andra sidan är luftfuktigheten starkt kopplat till temperaturen på luften i ett land som Sverige, och vid minusgrader är luftfuktigheten hur som hellst alltid mycket låg.

Luftfuktighet förklarar varför 30 grader i tropiken kan vara mer outhärdligt än 30 grader i en öken, det förklarar inte varför man ibland fryser arslet av sig vid -5 men har det gött vid -20 en annan gång.

"Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla."

Nixon
2011-12-06, 17:21

"Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla."

HAH! In your face sörlänningar! :D

(ok att det kanske blåser lite mer där nere men ändå)

HulkH
2011-12-06, 17:25
Att det känns kallare på hösten tror jag mera att man har vant sig vid att det är varmt.

När det är typ minus 5 på våren så tycke rman det känns varmt för man är van vid minus 15.

Så det kan vara så att kroppen ställer om sig, men tror mera på att man är van vid det ena eller det andra.

agazza
2011-12-06, 17:48
Jag är norrlänning och upplever samma sak nu när jag bor i söder, så en sak att man som folkslag är van vid kyla, men jag vill veta ifall kroppen hinner vänja sig från årstid till årstid.

Det här ska kolo ha tydliga svar på

Mago
2011-12-06, 19:46
Då svarar jag: ja! Psykiskt. (och eventuellt mer brun fettvävnad)