handdator

Visa fullständig version : Hjälp vilsen nybörjar bantare

Freitrich
2011-12-04, 10:10
Har på grund av fotskada inte kunnat träna sen början augusti men har mumsat på som vanligt, om inte mer av någon konstigt anledning. Detta har nu lett till att jag har gått upp i vikt vilket jag inte alls trivs med, så dags att börja banta då jag inte kan utöva fysisk aktivitet än på 2-3 månader.
Började förra måndagen, kollade lite snabbt på nätet va min BMR borde va och fick fram den till 1800kcal/dag cirka (26år 173cm 82kg), så la mig 600kcal under och har levt på 1200kcal/dag förra veckan. Det har fungerat bra, men så kollade jag upp min BMR lite noggrannare fick då fram följande siffor som beräknades vid en dag vid datorn vilket är det sätt jag spenderar mina dagar.

2260 kcal enligt Harris Benedict.
2133 kcal enligt MD Mifflin and ST Jeor.

Om dessa siffror stämmer ligger jag ju väldigt bra till för att viktnedgång, men känner mig lite orolig att det är för lågt och att mina muskler ska ta stryk, så funderar på att släppa upp till 1500kcal per dag. Låter det som en bra ide om man inte har så värst bråttom eller funkar nuvarande 1200?

Har även läst att det är bra att variera dags intaget av energi och se till veckobehov, så säg att jag går upp till 1500 per dag istället. Om jag då väljar att leva på 1300 två dagar i rad och 3e dagen lyxa till det med 1900, är det bra att variera så eller krånglar man bara till det?

Hoppas ni orkar läsa och är väldigt tacksam för svar!

312
2011-12-04, 10:21
Tycker du gör rätt i att pröva högre kcal i början, och sänka efter behov. Har f.ö. för mig att MD Mifflin and ST Jeor visar mer "rätt" än Harris Benedict. Dock visar såklart ingen exakt.

Du kan absolut köra 1300 en dag och 1900kcal en annan. Tycker jag i alla fall.