Visa fullständig version : Spotify lägger till appar!
Yo dawg we herd u like apps so we put apps in your apps....
Testat lite ser rätt ballt ut. Gillar moodagent och tunewiki hitils.
Nitrometan
2011-12-01, 09:37
Kan det vara det som var nyheten de skulle berätta om? :confused:
hahavaffan
2011-12-01, 09:43
Kan det vara det som var nyheten de skulle berätta om? :confused:Tydligen.
Så mycket för den nyheten!
Nitrometan
2011-12-01, 09:46
Tydligen.
Måste säga att jag blev lite besviken. :(
Jag hade större förväntningar när de går ut och säger att de ska presentera en stor nyhet, fast inte förrän nästa vecka.
Inte roligt.
Snart säger de väl att tomten inte finns.
Varför lägga till appar när de ska lägga ner hela spotify? ;)
Moodagent blir bra. Fattar inte ska man ladda ner den eller kommer den automatiskt till Spotify?
Nitrometan
2011-12-01, 10:57
Moodagent blir bra. Fattar inte ska man ladda ner den eller kommer den automatiskt till Spotify?
http://www.spotify.com/se/download/previews/
http://www.spotify.com/se/download/previews/
Qul :thumbup:
Nitrometan
2011-12-01, 14:47
http://www.idg.se/2.1085/1.419355/darfor-satsar-spotify-pa-appar
Reaktionerna på Spotifys lansering av en plattform för appar är minst sagt blandade.
På ena sidan finns användare som jublar över de nya funktionerna, på andra sidan tyckare som dömer ut satsningen och spår att Spotify får svårt att locka utvecklare.
Förväntningarna som trummades upp av förhandsuppgifter i amerikanska medier kom på skam - det handlade inte alls om att Spotify öppnar dammluckorna för utvecklare som vill skapa smarta externa appar på Spotifys innehåll. Istället är alla appar instängda i Spotifys desktopklient.
De fungerar inte ens på mobila enheter, än mindre på externa sajter.
Bakgrunden hittar vi i ett forskningsartikel som de Spotify-knutna KTH-forskarna Gunnar Kreitz och Fredrik Niemelä publicerade i anslutning till den internationella peer-to-peer-konferensen i Holland i augusti förra året.
Här: http://www.csc.kth.se/~gkreitz/spotify-p2p10/
I artikeln beskrivs i detalj hur Spotifys bandbreddsanvändning ser ut:
55,4 procent av den musik som spelas i Spotifyklienten kommer från användarens egen dator. Spotify använder en enormt stor lokal cache, majoriteten av användarna har över 5 gigabyte Spotifydata lagrade i sina datorer.
35,8 procent av musiken strömmas från andra Spotifyanvändare med hjälp av den p2p-teknik som tjänsten har under huven.
8,8 procent strömmas från Spotifys servrar. Detta är alltså den enda bandbredd Spotify måste betala för.
Men, på mobilklienterna strömmas 100 procent av musiken från Spotifys servrar i Stockholm och London.
Det innebär alltså att Spotify får mer än tio gånger så höga bandbreddskostnader när en användare lyssnar på musik i sin mobiltelefon än när användaren lyssnar i sin dator.
Det behövs ingen raketforskare för att klura ut att den kostnaden svider för Spotify, och det blir bara värre i takt med den allmänna trenden att vårt internetanvändande blir mer och mer mobilt.
Den p2p-teknik som ligger till grund för desktopklienten är en bärande del i Spotifys koncept. Den är till och med patenterad. Med nya, coola appar som enbart fungerar i desktopklienten gör nu Spotify sitt bästa för att utnyttja denna.
Spotify vill helt enkelt skapa incitament till ökat användande av desktopklienten, på mobilanvändningens bekostnad.
Den teorin förstärks dessutom av Spotifys uppenbara ovilja att, trots användarnas rop, släppa en klient för pekplattor som Ipad. Plattorna används som bekant ofta som en ersättning för datorn.
Smidigt för användaren, tio gånger dyrare för Spotify.
Så kanske det kan vara.
"Men, på mobilklienterna strömmas 100 procent av musiken från Spotifys servrar i Stockholm och London. "
Detta kan väl inte stämma? Jag trodde alla körde offline playlists i mobilen? Visst, man streamar en gång, sen är det lokalt, precis som på desktopklienten.
"Men, på mobilklienterna strömmas 100 procent av musiken från Spotifys servrar i Stockholm och London. "
Detta kan väl inte stämma? Jag trodde alla körde offline playlists i mobilen? Visst, man streamar en gång, sen är det lokalt, precis som på desktopklienten.
Man kan streama utan att det sparas lokalt.
Nitrometan
2011-12-01, 15:04
Två saker. Alla kör inte offline. Och det du har lagrat lokalt kan du inte streama till andra klienter som du gör med den musik du spelar på datorn.
Alltså måste de nån gång streama ut det till din enhet och får ingen p2p-hjälp från klienten att sprida vidare.
Grejen är ju att dom först säger att "55,4% av musiken som SPELAS i spotifyklienten från användarens egen dator..."
Då måste dom ju mena musiken som faktiskt spelas på mobila enheter också, även om det är en låt som spelas för femte gången på en offlinelista? Givetvis kör inte alla offline hela tiden, men att säga 100% måste vara sjukt missvisande. Min egen användning ligger snarare på 1% streamande.
Man kan själv kolla hur mycket data som lagras lokalt genom att titta på egenskaperna på mappen C:\Users\%username%\AppData\Local\Spotify\Storage
Jag har 1GB på en relativt ny burk.
Man kan själv kolla hur mycket data som lagras lokalt genom att titta på egenskaperna på mappen C:\Users\%username%\AppData\Local\Spotify\Storage
Jag har 1GB på en relativt ny burk.
Se där ja. Hade visst 5GB liggandes på burken.
Annars håller jag med Kurash, spelar allt offline på telefonen.
Moodagent var bra. Välj en låt en dag som låter så bra, så hittar den drygt 20 låtar som har samma "mood", man får en playlist då som man kan lyssna på om och om igen. Passar oss musiklyssnare som anpassar vårt lyssnande efter humöret.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.