Visa fullständig version : Induktionshäll
Har köpt en induktionshäll till mitt kök, och även köpt IKEAs 365+ serie kastruller osv. Problemet är att den för ganska mycket ljud. Ett ganska ljust pip när jag sätter på stekpannor eller kastruller. Undrar om någon som har induktionshäll har liknande problem? Och om detta skulle kunna lösas genom att köpa kanske lite dyrare kastruller eller stekpannor?
Jobbade med service på storkök förut och då hade vi detta problem! Vi fick iallafall byta kretskortet har jag för mig :)
Jobbade med service på storkök förut och då hade vi detta problem! Vi fick iallafall byta kretskortet har jag för mig :)
Eller det va ett annat fel :) du har nog rätt tror jag! det berodde nog på stekpannorna :)
HAr Electrolux induktionshäll..
Vissa kastruller låter mer än andra, beror nog på metallsamansättningen.
Sätter ja på en gjutgärnspanna så håller den käft :D..
Men inget som stör annars, låter bara lite kul ibland..
Pd
HAr Electrolux induktionshäll..
Vissa kastruller låter mer än andra, beror nog på metallsamansättningen.
Sätter ja på en gjutgärnspanna så håller den käft :D..
Men inget som stör annars, låter bara lite kul ibland..
Pd
Ok får nog testa o köpa något av lite mer kvalité då. stekpannan från ikeas 365 serie låter as iaf. Sånt äckligt ljust ljud så jag tycker det nästan är jobbigt att laga mat. Vissa av kastrullerna låter inte lika mycket.
Pannorna måste vara helt släta på undersidan, är det spår typ eller ojämn yta så tjuter det.. Precis flyttat och fått induktionshäll, fick slänga typ varenda panna. Jag köpte en annan serie på IKEA, kommer inte ihåg va den heter nu men den har helt slät undersida iaf och låter ingenting.
Pannorna måste vara helt släta på undersidan, är det spår typ eller ojämn yta så tjuter det.. Precis flyttat och fått induktionshäll, fick slänga typ varenda panna. Jag köpte en annan serie på IKEA, kommer inte ihåg va den heter nu men den har helt slät undersida iaf och låter ingenting.
Du får gärna försöka hitta vad den heter. Jag kommer investera i lite dyrare pannor senare men just nu är inte min ekonomi på topp så hade gärna köpt ett billigt set.
dream_theater_
2011-11-30, 22:01
Jag förmodar att du har köpt induktionshällen på Ikea också? Alla deras grytor och stekpannor ska fungera med induktionshällar.
Jag förmodar att du har köpt induktionshällen på Ikea också? Alla deras grytor och stekpannor ska fungera med induktionshällar.
Njeee..? Var där häromdagen, de hade en billigare serie i enbart aluminium och teflon. Induktion fungerar endast med pannor som har stålkärna.
dream_theater_
2011-11-30, 22:10
Njeee..? Var där häromdagen, de hade en billigare serie i enbart aluminium och teflon. Induktion fungerar endast med pannor som har stålkärna.
Menar du +365-serien så är den anpassad för induktionshäll! I alla fall, jag är inte stensäker, men quinnan på Ikea som hjälpte mig när jag köpte mitt kök i våras sa att alla deras kastruller/grytor/pannor fungerar på deras induktionshällar!
Menar du +365-serien så är den anpassad för induktionshäll! I alla fall, jag är inte stensäker, men quinnan på Ikea som hjälpte mig när jag köpte mitt kök i våras sa att alla deras kastruller/grytor/pannor fungerar på deras induktionshällar!
Jag vet inte vad serien hette, men en av serierna jag kollade på var det ingen stål i, och då fungerar inte pannorna på induktion då det kräver magnetism. Rätt så säkert på att det var den billigaste serien som fanns.
Induktionshällen är från cylinda, jag har ikea 365+ serien och den funkar med induktion dvs de blir varma. Men de låter fortfarande mycket. Om det nu är själva pannorna som gör ljudet.
Diomedea exulans
2022-07-03, 11:36
Har induktionshäll i lägenheten jag bott i ett halvår. Jag har för mig att det från början gick jättesnabbt att koka upp vatten på den, men sedan flera månader så har det gått ganska långsamt. Jag tror alltså att nåt hände kort tid efter att jag flyttade in som fick hällen att "sakta ner sig". Bör jag få hit någon att reparera eländet, eller är det här normalt induktionshällsbeteende?
Magnus N
2022-07-03, 11:44
Har induktionshäll i lägenheten jag bott i ett halvår. Jag har för mig att det från början gick jättesnabbt att koka upp vatten på den, men sedan flera månader så har det gått ganska långsamt. Jag tror alltså att nåt hände kort tid efter att jag flyttade in som fick hällen att "sakta ner sig". Bör jag få hit någon att reparera eländet, eller är det här normalt induktionshällsbeteende?
Kan vara lite olika. Samma kastrull? Kan vara hällen som börjar strula. Kanske en säkring som gått om den är kopplad på flera faser och det drar ner effektkapaciteten.
Diomedea exulans
2022-07-03, 11:46
Kan vara lite olika. Samma kastrull? Kan vara hällen som börjar strula. Kanske en säkring som gått om den är kopplad på flera faser och det drar ner effektkapaciteten.
Samma kastrull, ja.
En annan sak, den verkar funka sämre om man har 2 eller fler plattor igång samtidigt. Ställer man in två av dem på högsta värme (9) så brukar den ena av sig själv dra ner sig till 8 efter en stund.
Samma kastrull, ja.
En annan sak, den verkar funka sämre om man har 2 eller fler plattor igång samtidigt. Ställer man in två av dem på högsta värme (9) så brukar den ena av sig själv dra ner sig till 8 efter en stund.
Så brukar de funka när det inte finns tillräckligt med effekt. Med tanke på att du märker skillnad sedan tidigare med samma kastrull skulle jag börja med att kolla säkringarna.
hahavaffan
2022-07-04, 19:48
De flesta larmar dock om ena fasen är död, iaf alla de jag haft. I förra veckan sabbade EON en av tre huvudsäkringarna vid ett mätarbyte, och då visade hällen det genom att blinka argt på hälften av hällens effektväljare (de som låg på den döda fasen ofc).
Skulle gissa att Dios är kopplad på 2-fas, vilket gör den klen (och vid hög belastning går ner i effekt själv), men att smekmånaden i början när han gick från något sämre upplevdes snabbare helt enkelt.
Diomedea exulans
2022-07-04, 20:01
De flesta larmar dock om ena fasen är död, iaf alla de jag haft. I förra veckan sabbade EON en av tre huvudsäkringarna vid ett mätarbyte, och då visade hällen det genom att blinka argt på hälften av hällens effektväljare (de som låg på den döda fasen ofc).
Skulle gissa att Dios är kopplad på 2-fas, vilket gör den klen (och vid hög belastning går ner i effekt själv), men att smekmånaden i början när han gick från något sämre upplevdes snabbare helt enkelt.
Inget som tjuter, nej. Ibland har plattorna klickat när jag haft fler än en på samtidigt, men jag läste att det ska vara normalt. Ska tilläggas att hällen inte verkar gå att öppna, köket är någon slags helhetslösning där ugn, diskmaskin, köksskåp och annat är ihopsatta med köksskivan och varandra, så det blir nog ett jäkla projekt om man ska laga.
Vill även tillägga att strömmen har gått i hela lägenheten några gånger (syns på att ugnens klocka varit nollställd när jag kommit hem), vet inte om det kan ha nollställt någon inställning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.