handdator

Visa fullständig version : Kaloribalans efter deff?

Numse
2011-11-28, 15:07
Fick ett tips i min journal om att king_grub eller eddie har skrivit någonting om att man bör ligga på kaloribalans under en vecka efter deff. Har sökt på forumet och på eddies blogg men hittar inget om det, någon som kan vara vänlig och länka till tråden/blogginlägget? Eller skriva lite om vilka fördelar som finns med att ligga på kaloribalans i en vecka?

maqan
2011-11-28, 15:38
Det är väl i allmänhet bra att sakta öka energiintaget efter en viktnedgångsperiod och se hur vågen reagerar, förutsatt att man vill behålla formen någorlunda.

Numse
2011-11-28, 15:40
Jag behöver veta varför, men tack för svaret.

Jag vet hur mycket jag bränner och hur mycket jag vill äta under byggperioden som kommer nu efter deff. Men som sagt, varför ska jag trappa upp med en veckas kaloribalans?

joelduva
2011-11-29, 11:05
Som jag förstår det så är kaloribalans i några veckor bra för att återställa kroppen (hormoner etc) till normalläge innan nästa fas påbörjas.

Tror Lyle McDonald skriver en del om det.

Avvaktar vidare svar från expertpanelen :)

Numse
2011-11-30, 13:06
Ingen av experterna som vill kommentera?

daloatf
2011-11-30, 13:27
Antar att det är för att leptin och gherlin ska återgå till normal nivåer eller liknande.

joelduva
2011-12-21, 09:58
Hittade en hel del läsvärt om detta ämne i Lyle Mcdonalds "A guide to flexible dieting". Rekommenderas.

Sniggel
2011-12-21, 12:51
Har väl heller inga sakliga argument utan snarare "broscience" i stil med att det verkar vettigt att göra långsamma förändringar i kaloriintaget när man går från en fas tille n annan. Lite för att man själv ska hitta alla variabler för att prestera innan man vräker på allt för mycket och lite för att kroppen ska hinna anpassa sig till en större mängd mat. Man kan t ex både ha lägre aptit än vad man tror, eller så är det tvärtom att man vill äta som en svulten varg i en vecka och gå upp 5 kg (been there done that :P).

Hmm, det var ett luddigt svar jag gav dig...

begt
2011-12-21, 13:00
Skulle också rekommendera en vecka på balans. "Extremer" vare sig det rör sig om stadig viktnedgång eller uppgång är inte så bra i längden.

Efter kraftig viktnedgång så kan det, precis som Sniggel säger, slå över så att man börjar äta extra mycket; ett sätt för kroppen att ta igen det den förlorat i vikt.